• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kaliumjodide (Jodium), ter preventie van schildklier radioactiviteit

Zer0Day

Senior Prepper
Vandaag heb ik onze voorraad Kaliumjodide aangevuld en direct nog wat extra doosjes besteld. :)
Hieronder een afbeelding ervan. Deze zijn tabletten van 65mg, 10 stuks per doosje.
Je hebt dus wel 2 doosjes per volwassen persoon nodig.

5671dbd1efe43-kaliumjodide.jpg


Hoe goed zijn jullie voorbereid op een nucleaire ramp?
 
T

Toef

Gast
Zer0Day zei:
Vandaag heb ik onze voorraad Kaliumjodide aangevuld en direct nog wat extra doosjes besteld.


Vraagjes.. hoe lang zijn de tabletten houdbaar en waar heb je ze gekocht ?
 

Zer0Day

Senior Prepper
Men lokale apotheek heeft deze gratis kunnen bestellen.

De bewezen houdbaarheid van de kaliumjodidetabletten is 10 jaar, maar indien goed bewaard (in de originele verpakking, droog, <30°C), is dit waarschijnlijk langer.
Een lichte geelbruine verkleuring van de tabletten kan optreden, maar dit wijzigt niet de doeltreffendheid van de tabletten.



 
T

Toef

Gast
Dank je wel [member=141]Zer0Day[/member] :) ik ga ook maar eens op zoek naar die pilletjes.
 

Bunkerprepper

Elementary prepper
Toef zei:
Dank je wel [member=141]Zer0Day[/member]
smiley.gif
ik ga ook maar eens op zoek naar die pilletjes.
Die pillen hoef je niet op te zoeken. Koop liever in de plaats een potje met 10g kalium jodide. Dat kost via internet tussen 7 en 12 euro.
Bijvoorbeeld hier.

Voor het afwegen van de juiste hoeveelheden moet je natuurlijk wel een digitale weegschaal gebruiken die met kleine waardes overweg kunt. Je hoeft dan niet de dagdosis te wegen, maar je kunt ook de hele weekdosis ineens afwegen (of voor meerdere mensen tegelijk de dosis afwegen). Vervolgens even oplossen in water en verdelen. Zelfde bescherming tegen een fractie van de kosten :)

Denk niet alleen aan dit soort medicatie, maar zorg dat je ook voorbereid bent qua overkleding, beschermende handschoenen, mondmaskers etc!

BP
 

Zer0Day

Senior Prepper
Bunkerprepper zei:
Die pillen hoef je niet op te zoeken. Koop liever in de plaats een potje met 10g kalium jodide. Dat kost via internet tussen 7 en 12 euro.

Waarom zou je €7-12 betalen als je ze gratis kan krijgen? Is er een verschil tussen die gratis tabletjes en de betalende potjes?
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Hoe goed zijn jullie voorbereid op een nucleaire ramp?

hieronder een denkertje waarom jullie dat ook moeten doen.

De minister in elk geval zeer goed

ik ook hoor, en ik heb er voor gezorgd dat de kids ook de pillen hebben liggen ( elk minimaal een strip van 14 stuks )
paar jaar geleden in Amerika besteld

In mijn auto en in die van mijn partner, ligt een extra stripje ( je bent nu eenmaal niet altijd thuis als er iets gebeurd )
en wij hebben aan de sleutelbos in het mapje van het beademing kapje 1 tablet altijd bij ons ( je bent niet alleen niet altijd thuis, maar ook niet altijd bij of met je auto :) )
In elke bob minimaal 2 strips
dus waar ik ook ben .......................................

in verband met de verruiming van 10 naar 100 kilometer zone, liggen er nu al jaren (zeker vanaf 2014) miljoenen pillen te wachten op verspreiding

en pas op 08-03-2016 komt er wat beweging in
https://www.rijksoverheid.nl/actuee...lbrief-rondom-distributie-van-jodiumtabletten
"Dinsdag 8 maart heeft minister Schippers (VWS) de Tweede Kamer geïnformeerd over de distributie van jodiumtabletten in de nieuwe (grotere) voorbereidingszones. De minister heeft opdracht gegeven om samen met de betrokken partijen een distributie- en implementatieplan op te stellen"

Dus eigenlijk gebeurt er nog helemaal niets, daar gaan we nu pas kijken of we misschien een plan voor kunnen bedenken

ik snap het wel hoor, Mvr schippers wilde de pillen voor zichzelf houden, en eventueel om ook leuk sociaal naar het buitenland te kunnen opsturen als daar wat gebeurt
dat staat zo leuk
Vervelend wel voor haar is dat zij ze helemaal niet mag nemen want boven de 40 moet je lawaaien ( kom ik zo even op terug, want als ouder persoon ben ik over die stelling best wel ( om het nog netjes te zeggen ) verbolgen !!!!!!!!!!!

-ingeval van een straling ongeluk dient men de pil zo snel mogelijk in te nemen en wel binnen 4 uur, maar liefst voor dat besmetting een fijt wordt, en daarna elke dag tot ......
mja, ik snap dat je dan nu pas
( als blijkt dat Belgie niet helemaal optimaal is en de mensen beginnen te morren)
je een plan gaat bedenken
in goed Nederlands heet dat "als het kalf verdronken is, dempt men de put " je kan veel van de politici zeggen, maar niet dat ze niet volgens oud hollandse traditie werken.
Ik wens ze veel suc6 om als het fout gaat binnen 4 uur alle mensen in de 100km zone de pil te bezorgen
eerder zal Mvr schippers strakjes na de ellende 4,1 miljoen pillen voor haar alleen hebben

upload_2016-3-11_9-34-26.png


Nu even terug naar dat leeftijd ge L*L, en dit maakt me echt WOEST WOEDEND EN ZIEDEND
een algemene mening van veel politici
"Het gaat in de eerste ringen om mensen tot 40 jaar en zwangere vrouwen (voor het ongeboren kind). Boven een leeftijd van 40 jaar bestaat er op basis van wetenschappelijk onderzoek geen meerwaarde van het slikken van jodiumtabletten"
Wat bedoelen ze daar hoofdzakelijk mee ,Dat mensen boven de 40 :
-Gezien de leeftijd immuun zijn geworden voor opname in de schildklier ?
-Dat die toch al kanker hebben dus het maakt niet uit ?
-Dat vanwege de pensioenen, die beter dood kunnen gaan en liefst eerder ?
-zo ziek worden van een jodium pilletje dat het beter is dat ze dood gaan ?
-die eigenlijk zowel op de arbeidsmarkt weg moeten als mede dat ze toch al oud zijn en dement ?

wat ze eigenlijk bedoelen is het volgende
Als je besmet raakt, dan heb je niet gelijk morgen schildklier kanker
dat duurt een tijd en kan, voor het fataal wordt, jaren duren.
Ja zeker kinderen tot zeg maar 18jaar lopen meer risico
En voor die ouwe L*L ach als die na 10 of 20 jaar creperend dood gaat, was het toch al zijn tijd

en tot slot
De overheid adviseert pas in te gaan nemen als zij zeggen dat het moet
ehhhhhhhhhhhhhhhhhh, ja hoor, dat hebben we gezien in april 1986 ( om van andere gevallen nog maar te zwijgen)
als overbodige ouwe niet voor pillen in aanmerking komende L*L, zeg ik uit ervaring, geloof ze niet, vertrouw ze niet
tegen de tijd dat zij gaan melden, is het veel te laat

al was het maar omdat:
-ze eerst moeten vergaderen of ze het wel zullen melden om geen paniek te veroorzaken
- ze eerst zeker willen weten of er wel iets aan de hand is
-omdat de beslissingen gewoon standaard tijd kosten en er hiervoor geen strak protocol bestaat bij de overheid
-omdat ze dan ook eerst willen weten waar heen de wind waait, of dat wel hun kant op is
-ohhhhh ja EN omdat net zoals bij eerdere rampen, het draaiboek - zoek is / niet bijgewerkt / de gene die de sleutel heeft niet bereikbaar was
Mijn tip ??? zodra je jezelf op de hoogte hebt gesteld, zodra je gevoel zegt dat het fout is, slikken die hap


Een stukje uitgebreid leesvoer mensen ...............
http://www.gmed.nl/schildklier-en-nucleaire-ramp/

en voor de mensen die wat technischer willen inlezen Thyroid Cancer in Ukraine and Belarus after the Chernobyl
http://www.bmub.bund.de/fileadmin/b...ation/pdf/schriftenreihe_rs668_appendix10.pdf
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Waarom zou je €7-12 betalen als je ze gratis kan krijgen? Is er een verschil tussen die gratis tabletjes en de betalende potjes
nee alleen wat te weinig in aantal tabletten omdat je moet rekenen op minstens 14 dagen maar eerder meer
en omdat als je ze thuis hebt liggen in de meter kast, je niet elders de beschikking hebt ( je zal moeten beslissen of je net als ik, op meerdere plaatsen wil kunnen pakken )
 

Jasje

Prepper goeroe
Helemaal mee eens. Ik heb ze ook stand-by. Je moet inderdaad op tijd beginnen met slikken anders verlies je de tijdige werking ervan. Zelf inschatten dus, hoe lastig het ook is. Bedankt voor de links.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Ik denk dat het mogelijk voor anderen ( die niet binnen de 10Km zone zitten en het dus niet gratis kunnen krijgen )
handig is om te verzamelen wat ze kosten en waar te kopen

en dan wel de pillen en niet losse jodide ( te veel gedoe voor de meeste, en kan ook makkelijk fout )

Lijst van leveranciers kaliumjodide tablettenpillen ( tbv stralings risico , dus geen voedings suplementen ed )
wel graag goed kijken of de dosis klopt ( hoeveelheid per dag benodigd )
en het geen junk is ( er zijn ondertussen al aardig wat "fakes" op de markt, verkocht door oplichters )

Wie vult aan

Waar : http://www.lifeextension.com/vitamins-supplements/item30525/iosat-potassium-iodide ( hier heb ik ze zelf vandaan een tijd geleden )
werkzame dosering: 130 mg per tablet
stuks per verpakking: 14
gebruik : volwassene 1 tablet per dag
Prijs: $ 15.--
 

houthe

Senior Prepper
ik Vul zelf even een aanvulling in:)
Waar : http://lifeextension.nl/index.php/potassium-iodide-14t.html
werkzame dosering: 130 mg per tablet
stuks per verpakking: 14
gebruik : volwassene 1 tablet per dag
Prijs: € 7.50
Levering kan ik niet controleren, maar de verpakking ken ik, komt / is gemaakt in : fort Lauderdale

Deze heb ik 2 jaar geleden ook besteld, waren toen nog goedkoper zelfs. Nette strips verpakt in stevige bubbelfolie envelop. Levering gaat prima daar, goede winkel om dit product te bestellen.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Toch maar eens de kaliumjodide voorraad uitbreiden, want het lijkt er niet op dat de gemeente hier pillen gaat uitdelen.
Dus 20 gram extra bij de Hekserij besteld. Bij een dosis van 130mgr per dag per persoon (volwassene) is dat genoeg om 11 man twee weken te voorzien. (20.000mgr/130mgr/14dagen en ja ik heb een nauwkeurige balans)
http://www.hekserij.nl/Kaliumjodide_(ZZ).aspx

In 2022 zouden de laatste Duitse kerncentrales dicht moeten gaan http://www.nu.nl/buitenland/2553278/laatste-duitse-kerncentrale-in-2022-dicht.html

Binnenkort de boel dus afwegen en verpakken in individuele dag porties.

Deze post hierheen gekopieerd.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
door de post van iemand anders herinnerde ik me dat ik nog ergens een stukje functioneel plagiaat had
en dat hoort eigenlijk wel hier
helaas is het echt lang geleden dus geen idee meer van wie ik het heb gejat

OOK al ben ik het niet eens met de losse poeder oplossing om verschillende redenen zoals vervuiling, chemisch niet 100% poeder, fouten, enzovoort
is het nu eenmaal een gegeven

en niet iedereen heeft een nauwkeurige weegschaal bv 0.01gr nauwkeurig


Bij gebruik van puur kaliumjodide als volgt afwegen

1. Weeg 10 maal de dagdosis af van kalium jodide = 1,3 gram

2. Voeg daaraan toe 9 maal 1,3 gram = 11,7 gram poedersuiker of glucose. Andere stoffen zoals gewoon keukenzout zijn ook goed.

3. Samen is dit 10 maal 1,3 gram = 13 gram mengsel suiker en kalium jodide waarvan 10% kalium jodide voor 10 dagen.

4. 1,3 gram hiervan is dus een dagdosis en is redelijk goed af te wegen op een balans nauwkeurig op 100 mg (=0,1 gram). maar andere oplossingen zijn denkbaar bv. de apothekers vouw http://www.csigizmos.com/products/evidencepackaging/pharmaceutical.html
zoals vroeger apothekers kleine dagdoses poeder verdeelden.

5. Insmelten in rietje of sealen

OF eenvoudiger ( maar niet te bewaren )
1,3 gram KJ afwegen en oplossen in 100 ml water. Elke dag 10 ml in een borrelglaasje innemen. Dit is dan een kuur van 10 dagen
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Ga wel twijfelen of het de juiste zijn na de melding van @w_o_l_f .

MAYDAY kan iemand even mijn onderstaande berekeningen na rekenen, ik ben er vandaag geloof ik niet helemaal bij en zie de fout niet meer :)

goed getwijfeld :)
al zou de stof kloppen, dit is een voedingssupplement wat maar 150% is van wat je dagelijks hoort binnen te krijgen via je normale voeding
met een hoeveelheid van +/- 330 mcg per tablet
en we hebben het in geval van straling over een 130mgr
1 milligram is 1000 microgram
130.000 microgram zou nodig zijn ter vervanging van 1 tablet/dosis
en je hele pot bevat 59.400 microgram
je moet dus +/- 2,1 potten ( 394 pillen ) naar binnen werken voor het equivalent van 1 tablet van 130mgr
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
MAYDAY kan iemand even mijn onderstaande berekeningen na rekenen, ik ben er vandaag geloof ik niet helemaal bij en zie de fout niet meer :)

goed getwijfeld :)
al zou de stof kloppen, dit is een voedingssupplement wat maar 150% is van wat je dagelijks hoort binnen te krijgen via je normale voeding
met een hoeveelheid van +/- 330 mcg per tablet
en we hebben het in geval van straling over een 130mgr
1 milligram is 1000 microgram
130.000 microgram zou nodig zijn ter vervanging van 1 tablet/dosis
en je hele pot bevat 59.400 microgram
je moet dus +/- 2,1 potten ( 394 pillen ) naar binnen werken voor het equivalent van 1 tablet van 130mgr

Klopt, per pot (180 pillen!) zit er maar 59,4 milligram kaliumjodide in. Ruim twee potten per dag opkauwen (om 130 milligram te halen) is geen doen en door de vulmiddelen raak je hoogstwaarschijnlijk aan de diarree.

Heb je de mogelijkheid om zelf je kaliumjodide af te wegen (al dan niet met hierboven beschreven truuks) dan is losse kaliumjodide verreweg het goedkoopste EN heb je de zekerheid dat je ook daadwerkelijk kaliumjodide in handen hebt.
Sinds de kernramp van Fukushima in Japan worden er vele slechte pillen verkocht via het internet.
 
Bovenaan