• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kampeertrends voor 2018 te zien op de Caravana beurs

D

Deleted member 101

Gast
De Caravana-beurs in Leeuwarden laat de nieuwste kampeertrends te zien zoals daktent op de auto, en uiteraard caravans, campers en tenten. (van 18 tot 23 januari 2018).
De kampeerbeurs is een heerlijk dagje uit voor het hele gezin, voor iedereen die een originele vakantiebestemming zoekt, voor techneuten die nieuwsgierig zijn naar de laatste ontwikkelingen en voor mensen die nieuwe ideeën willen opdoen. Zoals preppers.


https://www.telegraaf.nl/video/1553630/kijkje-in-superdeluxe-mega-camper

Hier de info van de beurs; https://caravana.eu/ (Via ANWB korting).
https://www.kampeermeneer.nl/caravana-2018-korting/


En dan nog effe de nieuwste wetgeving voor snelheden met de caravan/ aanhanger in de EU
https://www.kampeermagazine.nl/maximum-snelheid-met-aanhanger-caravan-in-europa/

En je kunt ook nog mee doen aan een wedstrijd wie de "beste" kampeermiddelen van de toekomst ontwerpt.
Hier alvast wat inspiratie. Of alleen stemmen wat het beste ontwerp is. Er zijn al wat inzenders.
https://caravana.eu/bezoekers/caravana-designwedstrijd-2018/

De daktent uitgelegd. (is met name in landen waar wilde dieren rondlopen of kruipen populair).

 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ziet er mooi uit die daktent, echter zijn de meeste auto's niet op het gewicht berekent als je met twee personen op het dak logeert.
 
D

Deleted member 101

Gast
Het is voor bijna alle autos mogelijk, Voor de mensen die denken dat je wellicht niet op je auto kunt slapen; er geldt een daklast voor een rijdende auto van ongeveer 75 a 80 kg. Als je stilstaat mag je dak zeker 5 keer dit gewicht dragen. De daktent weegt zelf zo’n 65 kilo.
De max snelheid met daktent (ingeklapt) :lol: is 130km/uur.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
De meeste auto's mogen maximaal 75kg per drager, dus 150 kilo gewicht op het dak hebben.

Dat technisch missen 500 kilo op het dak kan, wil niet zeggen dat het goed voor je auto is. Lijkt me dan als je keer op keer zo'n 300 kilo belast dat er schade zak ontstaan.
 

petroman

SHTF Expert
Daktenten zijn niet nieuw.
Ik heb wel eens gekeken naar hoe de over buurman op de camping dat ding in en uit ging. Ik vond met name de regenbescherming van de voordeur niet handig.
En als je er 's nachts uit moet moet je elke keer dat trappetje niet vergeten.

Persoonlijk vind ik die "expeditie" aanhangers erg mooi en vernuftig.
Vooral de australische varianten.
Die zijn bv luchtdicht in verband met "nietzofijn" stof.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
De meeste auto's mogen maximaal 75kg per drager, dus 150 kilo gewicht op het dak hebben.

Dat technisch missen 500 kilo op het dak kan, wil niet zeggen dat het goed voor je auto is. Lijkt me dan als je keer op keer zo'n 300 kilo belast dat er schade zak ontstaan.

Onze garagehouder raadde ons al af om met twee longtail fietsen op het dak van de auto transporteren. Ivb met gewicht en weerstand. Dus laat staan dat je een tent op je dak gaat zetten en daar in gaat "slapen" :p
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Onze garagehouder raadde ons al af om met twee longtail fietsen op het dak van de auto transporteren. Ivb met gewicht en weerstand. Dus laat staan dat je een tent op je dak gaat zetten en daar in gaat "slapen" :p

De Anwb geeft aan dat de gemiddelde dakbelasting van een auto 75-100kg is afhankelijk van de auto.

Op een andere website vond ik dat kleine auto's zelfs maar 40 kilo mochten hebben en zij gaven 75 kilo gemiddeld aan.

In stilstaande staat en met wat overkill zul je dit mogen verdubbelen maar dan kun je hooguit met een persoon op het dak bivakkeren. Daarnaast gaat het om de belasting op de rails dus de zijkanten van de auto.

Ik zou dus alleen zo'n tent op een terreinwagen durven plaatsen die een verstevigd chassis hebben.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Je auto heeft als het goed is een kooiconstrukcie die voorkomt dat het dak inzakt als je over de kop gaat en op het dak land. Ik weet natuurlijk niet wat voor auto jullie hebben maar dat dak van mijn auto zou dus gewoon minimaal een ton kunnen dragen.
 

petroman

SHTF Expert
Je auto heeft als het goed is een kooiconstrukcie die voorkomt dat het dak inzakt als je over de kop gaat en op het dak land. Ik weet natuurlijk niet wat voor auto jullie hebben maar dat dak van mijn auto zou dus gewoon minimaal een ton kunnen dragen.

Klopt maar daar zitten de extra dakdragers niet aan vast. Die zitten op de regengoot of met vier bouten in die kooiconstructie.
Of beter:
de standaard dakreling zit met vier bouten vast op de wagen.
Daaraan vast maak je die hele tentbak dinges.
Elke boutbevestiging is een verzwakking.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Klopt maar daar zitten de extra dakdragers niet aan vast. Die zitten op de regengoot of met vier bouten in die kooiconstructie.
Of beter:
de standaard dakreling zit met vier bouten vast op de wagen.
Daaraan vast maak je die hele tentbak dinges.
Elke boutbevestiging is een verzwakking.

Tsja , daar hebben de mensen die dit ding ontworpen hebben en maken natuurlijk niet aan gedacht.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
De Anwb geeft aan dat de gemiddelde dakbelasting van een auto 75-100kg is afhankelijk van de auto.

Op een andere website vond ik dat kleine auto's zelfs maar 40 kilo mochten hebben en zij gaven 75 kilo gemiddeld aan.

In stilstaande staat en met wat overkill zul je dit mogen verdubbelen maar dan kun je hooguit met een persoon op het dak bivakkeren. Daarnaast gaat het om de belasting op de rails dus de zijkanten van de auto.

Ik zou dus alleen zo'n tent op een terreinwagen durven plaatsen die een verstevigd chassis hebben.

De fietsen wegen zo'n 30-35 kilo stuk en dan nog twee statieven van zo'n 9kilo dus dat tikt lekker aan.

We hebben zeker geen kleine auto maar ook met de eventuele zijwaartse krachten nemen we liever geen risico :)
 

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Leuke tip @Tom.
Ik lonk al een tijdje naar een daktentje en heb er een bekeken op de Let's Go Outdoor. Dit betrof http://www.opjeautoslapen.nl/
Inmiddels hebben zij een verbeterde versie en ontwikkelen lekker door nog. Dergelijke hardtops zijn gewoon uit de kluiten gewassen dakkoffers waarin je slaapspullen, matras, slaapzakken, kussens etc. kunt laten liggen tijdens je reis. Ze kunnen best op kleinere auto's zonder risico. Wel geeft het enige beperking van snelheid bij het rijden.
In de straat waar ik woon is er een verdeler van auto dak tenten.
@Flos, heeft deze verdeler (verkoper?) ook een website? PM me dan. Ik vergelijk ze allemaal.:)
 

Rataplan

Mankinds only hope
Als de auto klaar is denk ik erover om zo’n opzet/afzetunit te gaan maken ervoor.
Camper ( wens) en 4x4 ( wens ) gecombineerd. Kant en klaar zijn ze voor mij nagenoeg onbetaalbaar tegenwoordig en zelfbouw lijkt me prima te doen, misschien zelfs beter omdat ik het dan volledig kan maken naar welke en hoe, ik mijn spullen wil opbergen.
Bij standaard past iets bijv. net niet in een kastje etc.
729B69AD-070E-4368-B916-84D365D7EA4A.jpeg

Ach ja eerst de auto maar eens klaarmaken.
( is nu zover gestript dat er nog 2 assen liggen om van daaruit weer op te gaan bouwen.)
 
Bovenaan