• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Dutch Prepper1989

Elementary prepper
Hoi mede preppers.

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een sterk gespierd lichaam te onderhouden nadat alle schappen in de supermarkt leeg zijn na de instorting van de maatschappij.

Ik ben er achter gekomen dat het zeker handig is om enigszins sterk te zijn aangezien je toch wel wat fysieke arbeid moet verichten in een zelfvoorzienend leven al is dit ook wel wat afhankelijk van hoe slim je dit zelfvoorzienende leven aanpakt.
Tegelijkertijd heb ik ervaren dat het lastig is om aan je benodigde calorieën te komen om op gewicht te blijven en dus spiermassa te behouden.
Voor sterke spieren en een vetvooraadje, want eerlijk is eerlijk je hebt wel een beetje vetmassa nodig, moet je voldoende eiwitten, suikers en vetten binnen krijgen. Vooral proteïne zijn lastig om in grote hoeveelheden aan te komen. Zouden noten en eieren (vetten en eiwitten), plantenwortels (vooral koolhydraten) enz volstaan om sterk te blijven?

En als je langer bent lijkt het me nog moeilijker om aan voldoende voedingsstoffen te komen om sterk te blijven dan dat je wat kleiner dan gemiddeld bent na de instorting.
Als je als single op groot en sterk uitziende mannen of juist vrouwen valt dan zal je partner pool dus wel erg klein worden denk ik?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wil je je spieren actief houden, of aan de man/vrouw komen?
Voor actieve spieren hoef je geen gewichten te heffen hoor. Yoga doet dat ook, of oefeningen met dynaband.
 

Papillon

Diehard Prepper
Hoi mede preppers.

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een sterk gespierd lichaam te onderhouden nadat alle schappen in de supermarkt leeg zijn na de instorting van de maatschappij.

Ik ben er achter gekomen dat het zeker handig is om enigszins sterk te zijn aangezien je toch wel wat fysieke arbeid moet verichten in een zelfvoorzienend leven al is dit ook wel wat afhankelijk van hoe slim je dit zelfvoorzienende leven aanpakt.
Tegelijkertijd heb ik ervaren dat het lastig is om aan je benodigde calorieën te komen om op gewicht te blijven en dus spiermassa te behouden.
Voor sterke spieren en een vetvooraadje, want eerlijk is eerlijk je hebt wel een beetje vetmassa nodig, moet je voldoende eiwitten, suikers en vetten binnen krijgen. Vooral proteïne zijn lastig om in grote hoeveelheden aan te komen. Zouden noten en eieren (vetten en eiwitten), plantenwortels (vooral koolhydraten) enz volstaan om sterk te blijven?

En als je langer bent lijkt het me nog moeilijker om aan voldoende voedingsstoffen te komen om sterk te blijven dan dat je wat kleiner dan gemiddeld bent na de instorting.
Als je als single op groot en sterk uitziende mannen of juist vrouwen valt dan zal je partner pool dus wel erg klein worden denk ik?

Neem een voorbeeld aan het Legion, die hebben het altijd over "le chat magre" Dus de magere kat vangt wel een prooi een dikke niet.

Veel onderzoeken bewijzen dat een tekort vaak ten goede komt aan de gezondheid ipv teveel.

Zo denk ik dat martial artists, yoga mensen door de bank genomen gezonder blijven en ouder worden dan de gemiddelde bodybuilder of crossfitter

En partner keuze hangt van veel meer af dan een getraind lijf haha Ik heb vriendinnen die juist helemaal afknappen op die fitness boys
 
D

Deleted member 569

Gast
Spiermassa is voor de volle 100% te beinvloeden door het trainen en actief houden van de spieren. Spierkracht wordt beinvloed voor zo ongeveer 60% spiermassa en 40% neuronen (zenuwstelsel).

Spierkracht wordt dus ook deels bepaald door het verleggen van de grenzen. Het lichaam en onderbewustzijn trainen dat er meer uit de spieren te halen valt. Vechtsporten zijn één van de beste bezigheden om zowel spier als het zenuwstelsel te stimuleren. Jij hoeft er niet uit te zien als een bodybuilder of strongman om activiteiten uit te voeren gerelateerd aan bouw, boeren of zelfverdediging.

Dan is er nog de lichaamsbouw. Ectomorphen hebben de meeste moeite om spieren te kweken en onderhouden maar hebben daarintgen aanleg om sneller een goede conditie en flexibiliteit op te bouwen. Endromorphen het omgekeerde en mesomorphen zijn een hybride van beide werelden Ecto en Endro.



Langdurig tekort komt niet ten goede van de gezondheid, uberhaupt te kort eigenlijk ook niet. Onderzoeken waar @Papillon op doelt denk ik is o.a. intermittent fasting. Het is bewezen dat het lichaam efficienter omgaat met de energie wanneer het in korte periodes meer binnen krijgt met grote periodes van geen voedsel inname (2-8 uur om te eten / 16-22 uur niets). Eens in de zoveel tijd een paar dagen vasten heeft ook een positief effect.

Verder de indruk wekken dat een bodybuilder in één lijn ligt met een crossfitter staat voor velen in de fitness community de doodstraf op.
 

drent

Diehard Prepper
Voor mij voldoen noten/zuivel/eieren niet om goed (dus pijnvrij) te funcioneren, vega levert duidelijk tekorten op. Suikers/koolhydraten zijn lekker, maar niet echt essentieel, eiwit en vet wel en die laatste is bijna lastiger dan eiwit, omdat vet snel bederfd.

Als je nu al fysiek actief bent, dan bouw je vanzelf al spieren/conditie op, zeker in een shtf waar machines minder inzetbaar zullen zijn/worden gebeurt hetzelfde zolang je genoeg geschikt voedsel binnen krijgt. Pas op met sporten om spieren/conditie te kweken, spieren en conditie vormen zich ook naar het gebruik ervan. Schoffelen en water sjouwen bv is ander lichaamsgebruik dan krachttraining op een apparaat en bv stuk fietsen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Afhankelijk van je leeftijd kun je beter trainen op meer uithoudingsvermogen, volgens mij en dan een normaal gezond vetlaagje aanhouden.

Teveel spieren of te droog getrainde lichamen zijn net zo ongezond als een afdakje.:oops:
 

Ray

SHTF Expert
Mensen op deze wereld die vrij primitief leven, zijn zeker niet bezig met tabelltjes over eiwitten, vetten en koolhydraten. Het schijnt dus te doen te zijn.

Teveel spieren en getraind is lang niet altijd een voordeel. Dat zie je zelfs heel duidelijk bij die reality shows waarbij het eten schaars wordt. Bv. Utopia waar de semi prof worstelaar (Emiel oid) het simpelweg niet trok op een paar boterhammen, zijn lijf gebruikt zelfs in ruste het dubbele aantal calorieën. Hij werd er knap chagrijnig van, begon extra voer te stelen en lag er dus zo uit. Ook bij Expiditie Robinson zie je dat de spierbundels en fitness boys het zwaar hebben op een karig dieet.

De gasten die aan extreme sporten/survival doen waarbij je veel moet van weinig, zijn dan allemaal weer van die magere katjes....
 
D

Deleted member 569

Gast
En toch had Carlos expeditie robinson 2017 gewonnen als "spierbundel". Maar goed hij was meer een all-rounder met o.a. fanatiek Judo.

Ik denk dat hier en daar de definities afgetraind en opgepompt door elkaar gehaald worden tevens als mager versus atletisch gebouwd. Ik ken er genoeg in de extreme sporten en survival die afgetraind zijn en de spier contouren goed naar buiten komen.
 

Jannes

Prepper goeroe
ls je als single op groot en sterk uitziende mannen of juist vrouwen valt dan zal je partner pool dus wel erg klein worden denk ik?
Je hebt het volgens mij meer over een totale instorting van de maatschappij, dan over een tijdelijke. Iets waar ik me niet mee bezig hou, maar vooruit. :)
Volgens mij heb je wel andere zorgen dan dat je partner misschien niet helemaal de persoon is waar je voor de shtf op zou vallen. Je zult waarschijnlijk vallen voor die persoon waarmee je goed kunt samenwerken, die je vertrouwd, waarmee je je samen door problemen slaat.

Ik heb vriendinnen die juist helemaal afknappen op die fitness boys
Ik hoor ook bij de vrouwen die afknappen op fitness boys. Eerlijk gezegd knap ik op alle mannen af die weten of denken te weten dat ze er goed uitzien. :lips:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Je hebt het volgens mij meer over een totale instorting van de maatschappij, dan over een tijdelijke.
Ik blijf Venezuela een inzichtgevend voorbeeld vinden van hoe een ineenstorting eruit kan zien. Hun maatschappij stortte totaal in...over de eeuwen heen zal het vast tijdelijk zijn...je zal er maar wonen.
Na een jaar is de voorraad wel op, de moestuin moet bewaakt, de vuilnis(als die er al is) wordt omgekeerd en alles wat maar enigszins eetbaar is wordt gegeten. Mensen zijn ondervoed, ziek, gaan dood, door gebrek aan voedsel, vitaminen, medicijnen. En steeds als je denkt, erger kan het niet worden....wordt het toch weer erger.
 

Flos

SHTF Expert
Ik vind dat je al van te voren moet leven op de manier gelijk je lichaam het zelf vraagt. Als je de zestig nadert is het niet meer nodig om nog elke dag power training te doen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
In 2014 deed voormalig wereldkampioen kickboksen en K1 vechter Remy Bonjasky mee met exoeditie Robinson.

Iedereen zag hem als potentiële winnaar, maar bij een fysieke uithoudingsproef moest hij het gewoon afleggen tegen een zogezegd "zacht eitje".

Hij nam het verlies uiteraard sportief op maar hij kon niet geloven dat een zwaar getraind sportman deze proef zou kunnen verliezen. Hij vertelde dat zijn lichasn letterlijk leeg was na die dagen van slecht eten en de volle zon.
 

Ray

SHTF Expert
@Harry Nack De gemiddelde Spaanse landarbeider had dat tripje als vakantie opgevat en geklaagd dat er geen wijn was. :D

Er zit uiteraard wel een groot verschil tussen zo'n topsporter, jarenlang getraind voor één kunstje, gewend aan een speciaal afgepast dieet en een meer allround getraind persoon.

Een SHTF overlever heeft echter bij voorkeur niet meer spieren dan noodzakelijk, tikkeltje overgewicht maar uitstekende conditie op een gevarieerd normaal gezond dieet. 't Meeste zal hij/zij/lhbtqixsetc toch echt z'n hersenen moeten gebruiken.

Bij mij kan aan twee nog wel gewerkt worden, conditie en spieren, want 't liefst heb je het allemaal. :)
 

FcTollius

Prepper
Heb toevallig maandje terug bij mezelf gekeken hoeveel calorieën ik nodig heb op een dag met en zonder intensieve arbeid. Zit (als man) op een minimale inname van 1500 calorieën per dag. Wanneer ik sport (triatlon training) kwam ik tot de simpele conclusie dat ik hetgeen verbrand boven die 1500 extra moet consumeren. Dan val ik wel wat af maar niet noemenswaardig snel, kortom lichaam blijft in takt (verder geen noemenswaardige spierbundel). Mocht het nodig zijn dan weet ik nu dus wat ik minimaal aan calorieën binnen moet krijgen om te blijven functioneren.

Denk dat om je vraag te beantwoorden je een zelfde test kunt doen om zo je eigen lichaam te kennen en te weten bij welke hoeveelheid voedsel inname je lichaam in takt blijft en wanneer je merkt dat het minder gaat functioneren en je lijf anders begint te worden.
 

Flos

SHTF Expert
Gek ik heb onlangs gelezen als je een half uurtje trappen loopt per dag je het dubbel aan calorieën verbrand dan dat je normaal nodig hebt. Vandaar dat ik wat bij gekomen ben nadat ik gestopt ben met werken.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
Zo te lezen moet topic starter nog enige tijd verdiepen in hoe het menselijk lichaam werkt want kracht is niet hetzelfde als spieren.
Spieren heeft niks met kracht te maken. kracht is neurologisch.
Daarom zijn bodybuilders ook altijd stukken zwakker dan bijv strongmen, powerlifters, crossfitters of olympische gewichtheffers (ook al ogen ze groter en gespierder)
Deze 3 groepen lijken wel altijd gespierd maar deze doen altijd een soort van bodybuilding training erbij om toch wat gespierd/fit over te komen. (iets wat media graag wilt zien)

Overtollig nutteloos vlees is het laatste wat je wilt hebben tijdens SHTF.
En met overtollig vlees bedoel ik lichaamsvet en spiermassa.
Je wilt je zelf zo licht, snel en flexible mogelijk houden. (dus mager maar gezond)

Dit heeft enkele voordelen (wat je zelf ook waarschijnlijk weet)
1: Je kcal behoefte dat je per dag verbrand is erg laag, de onbruikbare spier en vet massa hoef je dus niet overal heen te slepen want dat kost veel kcal.
2: daarnaast is je metabolisme veel hoger dus je verbrand zittend of liggen al meer energie
3: al dit gewicht zorgt voor extra snelle blessures op je gewricht en pezen
4: je hebt slechtere conditie gezien je zwaarder bent.
5: Door de omvang kan je moeilijker jezelf in kleine ruimtes verstoppen.
6: het is op lange termijn nog ongezond ook.

Als je echt sterk wilt worden volg dan een powerlifting of strongman training. Daarmee train je puur voor kracht (neurologisch) en komt geen overtollig spiermassa groei bij kijken.
Nadeel is wel dat je gewrichten sneller slijten en op latere leeftijd sneller artritis en dat soort onzin ontwikkeld.
Net als mensen die dagelijks een zwaar beroep uitoefenen zoals stratenmakers.
Neuroligisch kracht blijft meestal ook langer aanwezig in het lichaam tijdens periode dat je lichaam niet kan voeden dan spierkracht.
99% van alle atleten in welke sport categorie dan ook vertellen niet voor niks dat Bodybuilding spieren nep spieren zijn gezien het naast "mooi" lijken verder totaal niet functioneel zijn en dus nutteloze spieren zijn.

owja, daarnaast ben je als bb'er een gewilde prooi voor mensen als al het voedsel eenmaal op is en geen eten meer valt te halen.
Want wat zou jij liever eten? Een lekker gespierd stukje vlees? een lomp stuk vet of wil je van een mager karkasje knabbelen? ;-) (en ja mensen worden kanibalen als nood hoog is)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Lastig om aan de benodigde voedingsstoffen te komen? Je hebt een bepaalde hoeveelheid voedsel op voorraad, en dat gaat een bepaalde tijd mee. Als je dan ook nog ondertussen spieren aan het bulken bent en extra eiwitten nuttigt, dan gaat je voedselvoorraad des te korter mee... Dus wat wil je, er goed doorvoed en spierbundelig uit blijven zien? Of anderhalf tot twee keer zo lang met je voorraad doen?

En wat je ook vooral niet moet uitvlakken: als jij er steeds maar lekker gevoed uit blijft zien terwijl de buren al een week niks meer te vreten hebben, dan hoeven ze geen Einstein te zijn om te bedenken dat er bij jou een voorraad te halen is.

En dan nog even een (lichtelijk off-topic) terzijde over eiwitten: ik ben al jarenlang vegetariër (ja, ze bestaan echt!) en ik heb daar zelfs triatlons op gedaan zonder een centje pijn. Overigens zou ik zodra de SHTF losgaat direct stoppen met elke vorm van lichamelijke training... elke calorie gaat vanaf dat moment ofwel uitgespaard worden, ofwel in het overleven gestoken worden.
 

Ray

SHTF Expert
Ik denk dat er toch nog redelijk wat preppers zijn die denken dat de SHTF een soort paramilitaire operatie is, vol met actie zoals in Hollywood films. Waarschijnlijk zal het eerder een hele saaie bedoeling worden en juist door te preppen vermijd je het gedrang en de massa, voorkom je dat je in penibele situaties terecht komt.

Ook die bug-out wil je vooral niet, want thuis heb je niet alleen al je preps, maar ben je ook bekend met de omgeving en je buren. Zonder echt goed uitgeruste BOL is een bug-out een wanhoopsdaad, je wordt vluchteling.

Neemt niet weg dat er best scenario's zijn te bedenken waarbij het handig om een beetje goed getraind iemand in je groep te hebben. Bewaking en wellicht verkenning van (hopelijk je bekende) omgeving, vergt weer een ander type mens dan bv. de kok.
 
Bovenaan