• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kan olivewood tegen vorst?

Sunka

Prepper
Heeft iemand veldervaring met een mes met olivewood heft?

Het olierijke en compacte olijfhout wordt in de keuken gebruikt, maar hoe houdt het zich als heft?
En wat gebeurt er met olijfhout als het bevriest? (Bevriest 't überhaupt?)

Ik kan er niets over vinden. Wellicht is er een messenmaker op het forum die daar antwoord op kan geven?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als je hout(elk hout) goed verzorgt kan het niet nat worden en bevriezen, want er komt geen water in.
Olijfhout verzorg je met olie, niet met olijfoliewant dat wordt ranzig, gewoon met zonnebloemolie, doet hetzelfde als de dure olietjes die ervoor verkocht worden..
 

Sunka

Prepper
Dank je @Stuudje. Vraag over bevriezen beantwoord.
Het olijfhout wat voor heften wordt gebruikt is van zichzelf zo olierijk dat het niet of nauwelijks olie opneemt.

Maar ik ben benieuwd hoe deze soort hout zich in the field houdt, niet in huis. Dat is voor sommige houtsoorten een ander verhaal.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb uit spanje eens twee stukken olijfboom hout mee gebracht om daar een messen handvat van te maken maar het is er nog niet van gekomen. Ze liggen in mijn loods bij vele andere stuk hout van verschillende houtsoorten.
Dit in de afdeling hout om te drogen.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Als jij je messen normaal behandeld gebeurt er helemaal niks mee. ik gebruik meestal tung of lijnzaad olie het is maar net wat je zelf fijn vind. zorg wel dat je het onderhoudt dus niet een keertje olie erop en klaar.

de regel die ik wel eens gehoord heb bij een zelfgemaakt oftewel nieuw handvat steel of wat dan ook: voor een week een keer per dag, voor een maand een keer per week daarna voor een jaar een keer per maand en daarna een keer per jaar.
 
J

J.J

Gast
Beste @Sunka

Misschien is bamboehout een goede optie dat is goed "taai hard", klem je dat met veel kracht op de mes met kneedbaarkunsthars er tussen dan komt daar in ieder geval geen vocht tussen komen.
Mocht je toch boutje door de handvat willen hebben, zou ik weer de handvat stevig klemmen en gaatjes en heel langzaam met tussenpozen er door heen boren, en de bouwtjes er inzetten met kneedbaarkunsthars goed vest zetten en afsluiten met weer de kneedbaarkunsthars en dan het zaakje mooi afwerken in de vorm die jij mooi en prettig vind.
Je kan de handvat ook aflakken met behoorlijk verdunde parketvloerlak dan impregneren je het hout als het ware, kort er na stevig met een goede doek, de handvat zal er mat uitzien, moet het glanzen lak het dan verder af.

Mocht je de kleur van Bamboe niet mooi vinden, kan je het missen voor het lakken dat een kleurtje geven wat er goed in trekt of boven vuur licht branden.
Ook kan je er tekeningetjes op maken met een soldeerbout, of met een mini vreesde mooie bewerkingen maken en met meerdere lak lagen en schuren weer aflakken, tot je weer een gladde handvat hebt waar je de bewerking door heen ziet als of er een glaslaagje overheen zit waar je de bewerkingen van het freesde door heen ziet.

Dus de handvat is niet beschermd door olie tegen vorst, maar wel door het geheel.

Hoe kom je aan Bamboe, er worden snijplankje verkocht voor een geringe prijs in goedkope winkels.
Heb je nog vragen stel ze gerust.
 

Sunka

Prepper
Dank allemaal voor alle tips, en dank voor de link @walkabout . Op die pagina staat weer een link naar het overzicht van de houtklassen, maar er wordt niet uitgelegd waar de getallen voor staan. Jaren, neem ik aan? Olijfhout valt volgense de site onder Klasse III: 'Matig duurzaam'.
Op http://www.wood-database.com/olive/ staat 'Rot Resistance: Conflicting reports range from non-durable/perishable to durable/moderately durable. Olive is susceptible to insect attack.'

Ik ga eerst maar eens kijken hoe het olijfhout heft van mijn onlangs aangeschafte Enzo Necker zich de komende maanden houdt.
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou hem eerst nat maken.
Je bent er mee door het ijs gezakt, zijknat geworden , snel bij het vuur gaan zitten maar je gear is stijf bevroren.
 
F

forumlid 1447

Gast
De Zweedse meubelgigant heeft voor weinig geld een flinke fles lijnzaadolie.
Speciaal voor keuken hout.
Doe daar al mijn zakmessen, houten lepels, schilmessen en houten stelen van gereedschap mee.
4x per jaar even met kwast invetten, volgende dag met vod verwijderen.
 

Sunka

Prepper
@Niels Ik heb je tip in de praktijk gebracht en het mesje nat (@petroman ) in de diepvries gedaan.

IMG_6467s.JPG
24 uur later

IMG_6479s.JPG
even laten ontdooien

IMG_6490s.JPG
na het afdrogen zie ik geen verkleuring, kieren of barsten.

En na een jojobabadje ziet het mesje er weer prima uit.
Dus om mijn eigen vraag te beantwoorden: ja, olijfhout kan tegen (een) vries(-kast).
 

Wafels

Diehard Prepper
@Sunka de meeste houtsoorten , dus ook olijfhout kun je goed behandelen met gekookte lijnolie ,
door of het met lijnolie in te wrijven , maar wat nog beter is ,is conserveren met olie . Je kunt je mes of heft
in een een glazen pot of metalen bus doen met een deksel wat vacuum afsluit (weckfles) en hier een onderdruk
in aanbrengen .de lucht zal uit het hout trekken en de olie trekt diep in het hout .(zelfs als het niet volledig vacuum is
dan nog zal er meer olie in het hout trekken ofhet hout verwarmen ook hierdoor gaan de porieen verder open staan .)
Zolang er geen water in hout trekt zal er weinig gebeuren bij bij vorst , maar er zijn betere houtsoorten voor een mes heft
en deze bevatten dus van zichzelf meer olie/vet .
Een voordeel van een houten heft is dat als het heft nat wordt het niet glibberig wordt .
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Sunka

Prepper
Laatst bewerkt:
Dank @Wafels . Da's een heel proces wat je daar beschrijft om de lucht uit het hout te krijgen! Kennelijk heb je er ervaring mee. Maar in zo'n vacuüm beweegt toch niets? Ik vraag me af of de zuigende eigenschap van het hout dan nog wel werkt??

Ik weet helaas weinig van hout, maar 'ze zeggen' dat olijfhout een (veel?) hoger oliegehalte van zichzelf heeft dan andere soorten, en dat olie en andere 'vervuilingen' er daarom minder goed intrekken. (Ik blaf dus maar na wat ik lees. Ik heb nog even gezocht naar bronnen, maar kan zo gauw niets vinden. Zul je net zien :() De vraag is of dat betekent dat er daardoor minder lucht in zit? Een goede kwaliteit, voor een heft gebruikt type olijfhout schijnt uit de burl (Help! Wat is het Nederlandse woord???) gehaald te worden, dus daar is de compactheid van het hout het hoogst.
Ik begon dit topic en stelde mijn vraag "Kan olivewood tegen vorst?" dus omdat ik dacht dat het hoge oliepercentage ervoor zou zorgen dat het hout onaangetast zou blijven.
Anyway, ik heb na bovengenoemd vorstbad wat zonder negatief resultaat bleef, het olijfhouten heft in mijn favoriete, niet vette Jojobaolie (want het is eigenlijk vloeibare hars, geen olie) gedompeld en toen het mesje in de folie gewikkeld en een paar uur in laten trekken. Nu een dag later zijn de nerven iets beter zichtbaar; meer contrast tussen de tonen. En dat weerspreekt dus weer dat....
Of zou dat door de vries komen??????????? :confused::confused::confused::confused::confused: :confused:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Anyway, ik heb na bovengenoemd vorstbad wat zonder negatief resultaat bleef, het olijfhouten heft in mijn favoriete, niet vette Jojobaolie (want het is eigenlijk vloeibare hars, geen olie) gedompeld en toen het mesje in de folie gewikkeld en een paar uur in laten trekken. Nu een dag later zijn de nerven iets beter zichtbaar; meer contrast tussen de tonen. En dat weerspreekt dus weer dat....
Of zou dat door de vries komen?
"Houtvernissen zijn doorgaans transparant en glanzend, waardoor de houtnerf zichtbaar blijft. Vernissen op plantaardige oliebasis kunnen succesvol als bescherming van hout worden toegepast, maar langere droogtijden en meerdere behandelingen maken het bewerkelijker dan de sneldrogende synthetische producten. Deze olievernissen worden gefabriceerd uit drogende plantaardige oliën zoals tall olie, lijnolie, jojoba olie, maanzaadolie, walnootolie, etc. Dergelijke oliën zijn gevoelig voor oxidatie en kunnen daardoor aan de lucht ranzig worden. Er worden in commerciële producten vaak metaalzout katalysatoren aan toegevoegd (Co, Mn, Fe), die de droging versnellen. " link

Ook maar napraten, maar misschien handig om te weten.
 

Sunka

Prepper
@Stuudje What's wrong with red?

OK, laten we een potje quote-knokken. Want Jojoba hoort waarschijnlijk niet in dat rijtje tuus:
"De naam jojobaolie is misleidend. Het is eigenlijk geen olie, maar een vloeibare was met een andere samenstelling dan vele bekende oliën. Het wordt verkregen door het koud persen van de jojobazaden. De zaden bestaan voor ongeveer 50% uit olie. De ongezuiverde vloeistof is helder en goudkleurig met een nootachtige geur. Na zuivering wordt de jojobaolie kleurloos en geurloos.
Meer dan 97% van de jojobaolie bestaat uit een natuurlijk mengsel van esters, ofwel verbindingen van onverzadigde vetzuren en vetalcoholen. Jojobaolie kan je op de ingrediëntenlijst herkennen, de INCI naam is Simmondsia Chinensis Seed Oil."


Ik heb in een kralen/sieradenwinkel gewerkt, en wij maakten de kettingen die mensen brachten ter reparatie altijd schoon met Jojobolie, omdat dat als enige oliesoort geen vettigheid achterlaat en andere vetten oplost/losmaakt.

Waf!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Fijn he. Mensen zijn hier op het forum erg hulpvaardig en delen graag hun kennis.

Ik ken jojoba...wordt veel gebruikt in de (huid)verzorgende producten.
Ik hoef geen gelijk hoor, als je wilt knokken met quotes heb je bij deze gewonnen, dacht misschien dat de informatie over "ranzig" voor jou nuttig kon zijn.
 
Bovenaan