• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Keurings dienst v waarde over ‘thuis’ waterfilters

Floshtf

Diehard Prepper
Keuringsdienst van waarde heet een aflevering gemaakt over waterfilters. Dit dan meer over de filters die mensen thuis gebruiken om hun kraanwater extra te filteren.
De conclusie zou zijn dat de thuis filters totaal onnodig zijn.
De filters zorgden dat er meer bacteriën aan het water werden toegevoegd.
Het Nederlandse water uit de kraan van erg goede kwaliteit is.
Aflevering: Waterfilters
 

Flos

SHTF Expert
Mijn moeder gebruikt een soortgelijke filter. Maar ik dacht dat het was om kalk uit het water te halen.
Ze gebruikt het water enkel voor koffie te zetten.
 

Robert

Diehard Prepper
Goh! Zouden we hieruit de parallel kunnen trekken dat de (gebruikte) filters als de squeeze of de katadyn befree ook een 'feestje' zouden kunnen zijn voor bacteriën? O nee, het gaat om koolstoffilters toch?
 

phtvs

Sysop
Admin
Wij gebruiken sinds jaar en dag een Brita filter en dat werkt perfect. Water ook smaakt beter, is zachter en we hoeven de Nespresso en de waterkoker eigenlijk nooit te ontkalken. Dit in tegenstelling tot kraanwater, de waterkoker geeft na 2 dagen al kalkaanslag op de bodem en onze vorige Nespresso ging na een maand of 3 stuk omdat er te veel kalkaanslag op het element zat.

Ik snap best dat waterleiding bedrijven zeggen dat kraanwater prima is, maar als mijn apparaten langer meegaan met een extra filter ertussen dan klopt er ergens iets niet. Natuurlijk moet je het filterapparaat wekelijks wel even in de vaatwasser gooien en af en toe het filter vervangen.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik gebruik een filterkan om het water dat ik betrek uit de waterput van mijn buurman te filteren. Hier geen Nederlands leidingwater dus. Zover ik weet gebruikt mijn buurman het ongezuiverd en hij is er al redelijk oud mee geworden. Het is ooit op zuiverheid getest en zeer goed drinkbaar bevonden.
Toch voor de zekerheid een nafiltering, want soms zet mijn buurman zijn scooter op de betonnen deksel van de put bij repraties. Het lijkt me niet onmogelijk dat er wel eens brandstof of smeerolie geknoeid wordt. Een enkele druppel benzine of minerale olie kan een kuub grondwater verzieken.
Om vervuiling door bacterievorming in het filter te verminderen, vernieuw ik regelmatig het filter.
 

Ray

SHTF Expert
Goh! Zouden we hieruit de parallel kunnen trekken dat de (gebruikte) filters als de squeeze of de katadyn befree ook een 'feestje' zouden kunnen zijn voor bacteriën? O nee, het gaat om koolstoffilters toch?
Die eerste twee laten de bacteriën niet door, maar bv. de Squeeze moet je ook desinfecteren na gebruik tijdens een tochtje.
Terugspoelen met een dunne bleek oplossing en daarna goed en lang laten drogen voor het opbergen.

Actieve kool cartridges van draagbare filters zijn op deze manier niet te desinfecteren. Eenmaal gebruikt kun je die beter vervangen idd en niet bewaren voor gebruik weken later.

Bij andere filters hangt het van de constructie af, bij bv. de Aqualine die ik heb hangt het actieve koolfilter in het gedeelte waar bacterie groei wordt tegen gegaan door zilverionen en pas na het deeltjesfilter wat de bacteriën niet doorlaat.
 

marzman

Diehard Prepper
Het ligt er een beetje aan waarom je die filters gebruikt. Ik gebruik zelf Britafilters omdat ik een espressoapparaat heb dat niet goed tegen hard water kan. Sinds ik dat filter gebruik hoef ik het toestel niet meer te ontkalken. Dus het werkt perfect voor dat doel.

Ik drink het water ook omdat het lekkerder is (waarschijnlijk omdat het uit de koelkast komt en niet door de filter). Om bacterien tegen te gaan moet je de filters regelmatig vervangen (maandelijks volgens Brita) en de kan schoonmaken.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Joepies heeft ook een paar vragen;

Waar komen die bactiëren vandaan;
Van het water uit de kraan?
Je eigen handen?
Van je mond als je er rechtstreeks aannzit?

Hoe schadelijk zijn die bacteriën voor je gezondheid?

Hoe zit het met je tanden borstel, ook niet al te best als je er over nadenkt...

Hoe snel groeien ze, stel als jebdat ding een maal per week gebruikt en alles goed doorspoelt...
 

marzman

Diehard Prepper
In de koelkast niet zo snel. Bacteriën zijn overal. Ze blijven hangen in dat filter en kunnen daar groeien en als het er te veel zijn zul je er wel diarree van krijgen ofzo. Daarom moet je het filter af en toe vervangen.

Mijn tandenborstel maak ik twee keer per dag schoon maar die zitten inderdaad vol met bacteriën. Ook de poepbacterie komt daarin voor. Schijnbaar gaan we daar niet meteen dood aan ;)
 
Bovenaan