• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kinderen preppen tegen bacteriële meningitis

wildemossel

Diehard Prepper
Voor preppers die het niet weten: op dit moment is er in NL een uitbraak van bacteriële meningitis https://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenvliesontsteking.
De overheid zegt dat de grootste risicogroep ligt bij kinderen tussen de 14 en 18 jaar. Dat is echter niet helemaal waar. Kinderen ontvangen een vaccin op de leeftijd van 14 maanden, maar dit is maar 5 jaar werkzaam. Eigenlijk zijn dus alle kinderen tussen de leeftijd van 6 jaar en 2 maanden en 18 jaar een risicogroep!
Op dit moment zijn er dit jaar al tussen de 10 en 20 kinderen overleden, en een veel grotere groep heeft een amputatie van 1 of meerdere ledematen ondergaan.
Natuurlijk is dit afschuwelijk, en willen wij onze zoon in de risicoleeftijd niet dit risico laten lopen.
In Nederland heeft de overheid nu álle vaccins opgekocht, om te beginnen met de 14 jarigen te enten, vervolgens 15 en zo voort. Maar er is onvoldoende vaccin, en het productieproces kan niet versneld worden. Dit gaat dus een eeuwigheid duren. Overigens er zijn 4 bacteriële stammen die dit veroorzaken en in NL woekerd "maar" 1 stam.
Morgen hebben wij een afspraak bij een huisarts in Duitsland. Het vaccin is daar ruimschoots voorhanden, en kost een paar tientjes. (en beschermd ook nog eens tegen álle 4 de bacteriële stammen!)
Dus preppers met kinderen, denk hier maar is goed over na aub!
 

Robert

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Kun je uitleggen hoe je bij die duitse arts terecht bent gekomen? Hier zijn we via de ggd naar het vliegveld verwezen maar dat was wel wat duurder ... @wildemossel
 

wildemossel

Diehard Prepper
Gewoon de voor jou meest dichtsbijzijnde Duitse stad opzoeken, googlen naar bv "Hausartz" en bellen. Werkt bij ons in ieder geval iets anders als hier. Ik moet met kind eerst naar de Dr. , dan met recept naar de apotheek, teruglopen, en dan zet de arts de enting. De Duitsers heb ik ervaren als supercorrect, effectief, beleefd en behulpzaam. :)
Middel in ons geval 46,- Euro en consult plus zetten enting 22,- Euro
 
J

J.J

Gast
De Duitsers heb ik ervaren als supercorrect, effectief, beleefd en behulpzaam.
Dat was vroeger zo, je hebt overal verharding van de maatschappij, en onverschilligheid, en dan,,,, nog niet alleen Duitsers werken in de medische zorg zitten.
Ik heb ook andere verhalen gehoord, en zelf mee gemaakt.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Hier een vriendin gehad die haar kinderen niet wilde laten inenten, ik vind het egoistisch. Vooral voor de mensen/kinderen met een verzwakt immuunsysteem welke daardoor niet eens ingeent kunnen worden lopen hierdoor een groter risico om ziek te worden.

Wel belangrijk wat @wildemossel is dat we toch ook even bij ons moeten na gaan of we misschien een herhaal dosis van sommige vaccinaties nodig hebben zoals het DTP vaccin.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Ik vindt dit zó jammer. Dit draadje is alléén gemaakt om ouders te waarschuwen, niet om een discussie uit te lokken. Wil je niet enten, dan ent je niet, om wat voor reden dan ook. Maar wees dan wel zo groot om je verantwoording te nemen als het fout gaat.

@mods wat mij betreft sluiten
 

Lai

Prepper goeroe
Ik zou het bij het onderwerp zelf houden. Al ben ik heel stellig in mijn standpunt wat vaccinatie betreft.
Ten eerste, het komt al jaren voor in NL. Welke type dan ook. Eenmaal een van deze varianten gehad te hebben ben je er levenslang immuun voor.

Vorig jaar werd al "voorspelt" dat er dit jaar een uitbraak zou komen van bacteriële meningitis o_O Ook werd toen al voorspeld dat er te weinig vaccinatie zou zijn. Geeft je te denken. :cool:

In 2000 werd er ook al, net als nu, veel angst gezaaid over deze wel heel erg besmettelijke dodelijk ziekte. Iedere tiener MOEST zich laten enten! Ook toen was er "te weinig vaccin" :confused: Mijn broertje en zusje hebben toen geweigerd, broertje kwam in het ziekenhuis terecht met hersenvliesontsteking. MAAR niet door de variant waar tegen geënt werd. Nee, een heel zeldzame (tropische) variant. Een enting had hier niks tegen kunnen uitrichten. Aldus de arts.

Maar:
Meningokokken bacteriën, die van nature bij tien procent van de gezonde mensen achter in de keel voorkomen, kunnen meningitis veroorzaken. Deze bacteriën verspreiden zich tijdens hoesten en niezen en komen zo in de bloedbaan van een gastheer terecht. Daar vermenigvuldigt de meningokok zich razendsnel en stimuleert het immuunsysteem van de gastheer om overuren te maken.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/nieuw-vaccin-tegen-bacteriele-hersenvliesontsteking/

Deze gezonde mensen die er zelf niet ziek van worden dan maar "ruimen" om besmettingen te voorkomen??

https://mens-en-gezondheid.infonu.n...ype-w-herkenning-symptomen-en-besmetting.html
Bij meningokokken type W krijgt 70% van de besmette personen een bloedvergiftiging en 30% een hersenvliesontsteking.
Deze heerst nu, bloedvergiftiging is grotere kans op dan hersenvlies ontsteking. Goed in de gaten houden dus. Ook bloedvergiftiging word niet bij elke huisarts herkend dan wel erkend.

Naar mijn neming moeten artsen meer en beter kijken onderzoeken wat er aan de hand is. Zo kunnen veel doden voorkomen worden. Daar schort het naar mijn idee nog te veel aan. Spreek ook uit eigen ervaring dat artsen behoorlijk laks kunnen zijn, hebben mij met hersenvlies ontsteking weken rond laten lopen, was "maar" een flinke langdurige griep (kon mijn hoofd zonder steun niet eens rechtop houden) tot "oeps, u had eerder behandelt moeten worden" En bedankt :mad:

Maar ook dit:
Ouders herkennen dodelijke meningitis niet: 'We dachten aan een griepje'
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/a...ke-meningitis-niet-we-dachten-aan-een-griepje
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

wildemossel

Diehard Prepper
Naar Duitsland hoef je niet meer te gaan. Inenting tegen meningokokken type "W" (die moet je hebben), is nu in de gehele Bondsrepubliek uitverkocht!
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Toen we met mijn vriend naar de dokter gingen omdat hij ziek was, onderzocht ze hem ook op meningitis. Ze nam bloed om te laten onderzoeken. En ze vroeg of we een inenting wilden. Of we veel in Nederland kwamen. Ja we komen veel in Nederland... Blijkbaar was er iemand gekomen die specifiek om een inenting vroeg omdat ze naar Nederland gingen.
Geen idee of de inentingen in België op zijn, we hebben er geen gevraagd omdat bleek dat hij geen meningitis had.
 
J

J.J

Gast
Naar Duitsland hoef je niet meer te gaan. Inenting tegen meningokokken type "W" (die moet je hebben), is nu in de gehele Bondsrepubliek uitverkocht!
Misschien ook binnenkort dat de medicatie ook in NL is uitverkocht.


Grote drukte bij huisartsen door onrust meningokokkenziekte

Door de campagne voor vaccinatie tegen meningokokken voor tieners is het druk bij huisartsen. Zij krijgen veel vragen van ongeruste ouders en vaccinatieverzoeken buiten het Rijksvaccinatieprogramma om. 'Dit leidt tot extra werkdruk bij de al overbelaste huisartsenpraktijken', meldt de Landelijke Huisartsen Vereniging.
https://zorgnu.avrotros.nl/nieuws/d...l&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=20180928
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Er is behoorlijke paniek. Van 200 inentingen via de huisarts per week naar ruim 6000. Dat is een behoorlijke stijging.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan