• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kip met OCD??

LoneDrone

Senior Prepper
Laatst iets heel mafs gehad met een broedse kip:

De kip had een van de legnesten in het nachthok “gekraakt” en zat daar te broeden. Ik haal mijn broedende kippen altijd uit het nachthok en zet ze ergens apart, rustiger voor de kip enzo. Dus ook bij deze kip gedaan: kip met legnest en al in de “isolatieruimte gezet”

De kip weigerde echter daar weer op de eitjes te gaan zitten, bleef naast het nest staan. Sterker nog: zodra de kip de kans kreeg (bij voeren b.v.) ontsnapte ze en ging als een speer naar het legnest wat inmiddels op het oude plekje stond en ging daar weer zitten…. Dit bleef ze gewoon doen.

Legnest met de broedeitjes dus maar weer op het oude plekje gezet. Kip zit daar nu volkomen tevreden op haar eitjes.

Andere broedse kippen kan ik altijd gewoon met nest en al verplaatsen, ze blijven gewoon koppig op de eitjes zitten, maar deze moet en zal perse op 1 plek broeden. Herkent iemand dat dit of heb ik een kip met een dwangneurose :)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Na verloop zal ze het nest weer verlaten als het voor haar te lang duurt tot de eieren uitkomen (onbevrucht).
 

Roel

Mankinds only hope
Ik had een kip broeds en na twee weken werd het legsel gekaapt door een van haar zusters.
Ze wilde er niet meer af en de eerste ging er toen maar naast zitten.
Ik heb de helft van de eieren onder haar gestopt en een weekje later kwamen de kuikentjes.
Nu hebben we tien kuikens bij twee moeders en ze brengen ze gezamenlijk groot...:)
 
Bovenaan