• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ray

SHTF Expert
Vandaag ben ik verkouden geworden, altijd een goed excuus om een verrukkelijke knoflooksoep te maken.

Knoflook heeft bewezen effecten bij beginnende griep en verkoudheden.
Engelstalige info: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22280901
Nederlandstalige info: http://goedgezond.info/2013/12/knof...-een-boost-en-is-een-natuurlijk-antibioticum/

Nu had ik in Hongarije bij @Piroska de lekkerste knoflooksoep ooit gegeten en dit receptje gebruikt ik:

Voor ongeveer 4 personen, voorgerecht

4 flinke bollen knoflook
3 a 4 uien
2 eieren
2 kleine aardappels of 1 grotere
1 liter bouillon
http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/search?q=knoflooksoep

De knoflookbollen plat slaan en teentjes losmaken. Vervolgens stop ik die in een grote pan, deksel erop en even flink hard schudden, zodat de tenen knoflook hard tegen de wanden en het deksel van de pan stuiteren. Hierdoor gaan de velletjes eraf of heel los zitten en duurt het geen eeuwigheid om vier bollen knoflook schoon te maken. (het kontje snij ik eraf)

Dan de fijn gesneden uien fruiten (niet bruin laten worden, evt beetje zout daarom toevoegen), vervolgens de hakte tenen knoflook erbij en na een minuutje of vijf kan de staafmixer erin. Bouillon toevoegen (ik gebruik een potje Struik kippenbouillon), aan de kook brengen en de in blokjes gesneden aardappel toevoegen. Na een kwartiertje á twintig minuten is die wel gaar, weer de staafmixer er doorheen halen en de pan van het vuur halen.

Nu nog de twee eitjes er doorheen mixen (staafmixer) en de soep is klaar. Naar smaak peper en zout (of bouillonblokje) toevoegen. Voor extra kleur heb ik nog een beetje kurkuma poeder toegevoegd.

Eet smakelijk en weg met die vervelende verkoudheid! :thumbsup:
 

AWOL

Prepper goeroe
@Ray smakelijk eten en beterschap! Ik geloof dat ik nog nooit knoflooksoep heb gegeten, wel uiensoep maar dat smaakt vast minder "potent" :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Erny

Last (wo)man standing
Jaah... die was ik eventueel van plan geweest voor jullie te maken maar de ijzel gooide roet in de soep. ;)

Maar goed idee, lekker om mee te nemen naar de tuin en na hard werken en kou op te eten. :cool:
Ben, nog steeds, erg benieuwd hoe die smaakt. Kán niet anders dan enorm lekker zijn.
Zal eens ff wat bollen uitzoeken. :)
 

Ray

SHTF Expert
Jaah... die was ik eventueel van plan geweest voor jullie te maken maar de ijzel gooide roet in de soep. ;)

Maar goed idee, lekker om mee te nemen naar de tuin en na hard werken en kou op te eten. :cool:
Ben, nog steeds, erg benieuwd hoe die smaakt. Kán niet anders dan enorm lekker zijn.
Zal eens ff wat bollen uitzoeken. :)

Dank je @AWOL

Ik heb net m'n soepje op twee bordjes (dus bijna twee bollen knoflook) en het smaakte super! Je zou verwachten dat zoveel knoflook veel te sterk wordt, maar niets daarvan. :)
Simpel recept, succes gegarandeerd, ook bij de eerste keer klaar maken.

Op zich vult het soepje ook best wel, 'k geloof dat ik de rest van m'n avondeten even doorschuif naar morgen. :lol:
 

Erny

Last (wo)man standing
Door het lang en langzaam koken van de knoflook gaat de sterkte eraf en hou je alleen het aroma en alle goodness over. :)

Het recept van Johnny van Doorn, met zo'n 40 tenen knoflook erin heb ik ook al járen geleden opgeschreven omdat dat me een gewéldige soep leek!
Nog nooit gemaakt ondertussen maar wel ooit van plan. :)

Hier in Johnny's eigen woorden:

http://www.pietpaaltjens.nl/bloemlezing/knoflooksoep.html
 

Flos

SHTF Expert
@Ray ik hoop voor jou kennissen dat die vanavond niet meer op visite komen.

Een takje peterselie helpt tegen knoflook geur.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray ik hoop voor jou kennissen dat die vanavond niet meer op visite komen.

Een takje peterselie helpt tegen knoflook geur.

Het vreemde is dat je van deze soep niet 24 uur uit je bekt stinkt. ;)
Peterselie is idd het enige middel wat helpt tegen tegen de geur.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray smakelijk eten en beterschap! Ik geloof dat ik nog nooit knoflooksoep heb gegeten, wel uiensoep maar dat smaakt vast minder "potent" :)

Bizar he, maar m'n neus in nu helemaal vrij en ik voel me ook beter. Placebo effect? Dit kan toch niet, 't is nog geen vier uur geleden!
Ik bericht morgen wel weer hoe vol m'n neus en holtes zitten. :lol:
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

JamHard

Prepper goeroe
Inderdaad een heerlijk soepie van @Piroska en zal je goed van pas komen in de strijd tegen de verkoudheid, hoop dat je er snel weer bovenop bent.:thumbsup:
Waar de soep ook werkelijk voortreffelijk bij werkt, is als je de dag daarvoor wat pittig (en de mensen die me al kennen weten dat pittig in mijn geval vaak een understatement is:fluit: ) hebt gegeten, het effect van de "vuursteentjes" aanzienlijk verminderd.;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Vandaag maar een tweede pan van deze soep gemaakt.
M'n energie is terug, neus is weer vrij, 'k rochel alleen nog wat. :thumbsup:

Nog even nagezocht hoe je deze soep zou moeten wecken..
Hiervoor is het handig om bouillon zonder vlees te gebruiken, anders moet je veel langer en op hogere temperatuur wecken.

Soepje maken volgens recept, zodra de aardappel met de staafmixer is verpulverd afvullen in de weckpotten en gedurende 30 minuten op 90 graden wecken.
http://weckenonline.eu/soep-wecken/

Dit pannetje komt zo wel weer op, maar als de knoflook weer eens goedkoop en in overvloed aanwezig is ga ik hier eens een voorraadje van aanleggen.

Door de toevoeging van kurkuma en zwarte peper is dit soepje helemaal gezond: http://kanker-actueel.nl/amc-onderz...mische-therapie-in-opdracht-van-het-snfk.html
Zwarte peper versterkt het effect van de curcumine: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/39579-kurkuma-goudgeel-gezondheidskruid.html

Edit: Curcumine blijkt nauwelijks te worden opgenomen via de darmen en zeer snel weer afgebroken te worden door de lever. Nu ja, 't geeft iig wel een mooie gele kleur. :)
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Dit gaat nu niet over soep maar enkel over knoflook.
Vandaag heb ik mijn knoflook gerooid. Allee wat er van overbleef.
Ik had de tenen in de grond gestopt gelijk een echten. De 10de van de 10de 10 na 10.
Maar toe de boven kwamen hebben mijn kalkoenen de meeste uitgetrokken.
Wat over bleef of waar ze niet aan konden is gegroeid tot volwaardige knoflook.
Er was er al eentje die doorschoot. Tijdens het vlechten kon ik het niet laten eens te proeven van de doorschiet bloem.
Het waren in feite kleine teentjes.
Maar verdomme sterk. Zo een sterke heb ik nog nooit geproefd.
Dit moet je echt eens proberen.
 
F

frans81

Gast
Weer een Topic waar een slabbertje bij nodig is tijdens het lezen :)
Water ( Speeksel van het al lezend mee eten ) loopt ook al uit de oren :p
 

Erny

Last (wo)man standing
Ja heerlijk he @Flos !:)
Er zijn soorten knoflook (meest de Hardnecks) die bloemen maken, jij noemt dat doorschieten? Dit hoeft geen reden te zijn om ze vroegtijdig te rooien.
Meestal breek ik de bloemstengels eruit en bak of grill die (als groene asperges ofzo) en eet ze dan op. Is een delicatesse.:D
Als je de bloemen laat ontwikkelen komen er allemaal mini knoflookteentjes aan, de bulbines. Die zijn, hoe klein ze ook zijn, enorm sterk en lekker. Handig voor bij de inmaak van courgettes e.d. of zo door de sla of ander eten.
Bij sommige soorten komen er ook bulbines onder aan de stengel. Die zijn ook lekker.

De mini bulbines kun je ook uitzaaien en tot grotere teentjes laten worden zodat je die dan twee jaar laten kan oogsten als mooie knoflookbollen.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Heb deze soep gemaakt want ja, al weer voorhoofdsholte ontsteking en hij was verrukkelijk. De holtes zijn weer Open :D

Heb ipv aardappel bloemkool gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
J

J.J

Gast
Het vreemde is dat je van deze soep niet 24 uur uit je bekt stinkt. ;)
Peterselie is idd het enige middel wat helpt tegen tegen de geur.
Het schijnt dat warme melk ook helpt tegen de Knoflook geur, als je het er "vrij direct" achter aan drinkt.
Maar melk zou ook ontsteking, verzuring en slijm bevorderen zijn.
 
Bovenaan