• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Koeling onderweg

Alberto

Senior Prepper
Je kan ze in allerhande maten en modellen vinden, de koeltassen/boxen.
Omdat wij regelmatig eens op daguitstap/weekend gaan ben ik op zoek om een degelijke koeltas of koelbox aan te kopen.
Ook qua prijs kan je ze vinden van 20 tot 200 euro, maar waar moet je nu net op letten?
Voor in de wagen maak ik gebruik van kleinere medische piepschuim-bakken die mevrouw Alberto op het werk kon strikken.
Maar om door bijvoorbeeld een pretpark te gaan lopen met een medische koelbox lijkt me er wat over ...

Iemand ervaring met dergelijke zakken?
Ze bestaan ook in rugzakvorm, lijkt me handig om gans de dag mee te dragen.

Ik lees op verschillende site's dat de koeltassen van het merk Igloo wel goed zouden zijn.
Deze Igloo Marine komt er goed uit.
227x227.jpg

Blijkbaar zou dit een topmerk in de USA zijn voor dergelijke koeltassen.
 

petroman

SHTF Expert
De rugzak zelf ziet er niet comfortabel uit.
We hadden vroeger een plastic "bak", waar je dan koelelementen in kon doen.
Tsja, werkte even maar bij mooi weer was het toch niets. Werd ook erg vochtig binnenin.

Ik neem aan dat zo'n tas net zo werkt met koelelementen.

Maar laten we bij het begin beginnen: wat wil je koelen en hoe lang in wat voor weer ?

Verder zou ik heeel lang nadenden voordat ik 200 euro ga uitgeven aan iets dat zo beperkt inzetbaar is.
 

Alberto

Senior Prepper
Ik neem aan dat zo'n tas net zo werkt met koelelementen.
Maar laten we bij het begin beginnen: wat wil je koelen en hoe lang in wat voor weer ?
Verder zou ik heeel lang nadenden voordat ik 200 euro ga uitgeven aan iets dat zo beperkt inzetbaar is.

Die tassen werken inderdaad ook met koelelementen.
Veelal los ik dat op door een fles bevroren water te gebruiken ipv die elementen, dan verlies ik geen ruimte en die blijven naar mijn mening ook langer koel. Bij ontdooien drinken we die gewoon ook leeg, want het is gewoon drinkbaar water.
Zoals dit weekend bij een temperatuur van 30 graden bleven de flessen hééél lang bevroren. De andere flessen water warmden wat op, maar dat loste ik op door water uit de bevroren fles over te gieten. Dan was het lekker fris.
Ik kan namelijk enorm genieten van goed gekoelde drank.

Wat wil je koelen? Drank, broodjes, snacks, ... gedurende toch zeker 12 uur.
Er zijn tassen te vinden die claimen dat ze ijs 72 uur bevroren kunnen houden (?).
Ik ga uiteraard geen 200 euro uitgeven voor dergelijke zak :)

Ik heb ook gemerkt dat als je een fles afvult met zout water dat die dieper gaat in temperatuur.
Volgens een test die ik zag tussen bevroren drinkwater en zout water bleek dat de producten die gekoeld werden door een bevroren fles zout water zelfs mee bevroren in de koelbox, maar dit terzijde.
 

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
hier een paar koelboxen gehad, zowel op stroom als zonder stroom voor in de auto.
We hebben 1 keer een koelbox met autoaansluiting gehad die te goed werkte aangezien we daar juist ijs van kregen in plaats van alleen koelhouden (melk met melk-ijsklontjes is toch niet zo lekker en bevoren smeerkaas is wat lastig smeren)

Verder campinggas en coleman koelrugtassen gehad maar prefereer toch onze huidige groene koelbox van de hema (19 liter) aangezien deze langer koel blijft en makkelijker is om schoon te maken.
Voornamelijk met de campinggas niet zulke goede ervaringen met betrekking tot lang koel houden en door het ontwerp kwam de warmte toch via de ritsen van de tas naar binnen.
De koelbox nemen we met elk uitgebreid kampeeruitje mee en is voor alleen verse ingredienten groot genoeg.
Als je er bijvoorbeeld 16 blikjes drinken kwijt wil in de koelbox gaat dat wel maar dan kan er niets anders meer bij.

Ook gebruik ik voor m'n werk dagelijks een koeltasje in handtas model voor al m'n eten en drinken van die dag en die komt gewoon bij het kruitvat vandaan en doet ook prima het werk wat deze zou moeten doen en is het isolerend vermogen vergelijkbaar met de coleman koeltassen.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb een rugzak achtig ding dat zich koelzak noemt gekregen bij aankoop van een X aantal machines van het merk BOSCH.
Hij heeft al dikwijls zijn dienst bewezen en is nu aan vervanging toe.
Dus ik wacht af wat hier allemaal vertelt wordt om mij misschien een nieuwe aan te schaffen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zoek een vries kastje voor in de auto, voor onderweg.

Voor koeling heb ik van koeltassen tot boxen, tot 12v koelboxen. Allemaal prima voor koelen maar ligt eraan hoelang je wilt koelen, de omgevingstemperatuur en kwaliteit.
 
F

forumlid 1447

Gast
Die tassen werken inderdaad ook met koelelementen.
Veelal los ik dat op door een fles bevroren water te gebruiken .
Fles niet te vol doen bij bevriezen anders breekt de fles, net als blikjes drinken te hard uitzetten bij bevriezen, alleen plastic flessen geven wat meer mee.
 

Ray

SHTF Expert
Wat wil je koelen? Drank, broodjes, snacks, ... gedurende toch zeker 12 uur.
Er zijn tassen te vinden die claimen dat ze ijs 72 uur bevroren kunnen houden (?).
Ik ga uiteraard geen 200 euro uitgeven voor dergelijke zak :)

Voor die termijn zou ik gewoon met een koelelement (of bevroren petfles) blijven werken. Koeltasje bij de Action of Lidl halen.

Voor langere termijn is een vorm van koelend apparaat wel handig, mits je er stroom of gas bij hebt.

De goedkope koelboxjes werken met een peltier element en koelen maar 12 tot 15 graden onder de omgevingstemperatuur. Die dingen zijn goedkoop maar veel capaciteit hebben ze niet. Je herkend ze aan het ventilatortje in het deksel.

Camping koelkasten en de betere koelboxen werken met het absorptie principe. Deze kunnen op 12 volt, 220 volt en op gas! Ze doen niet veel onder voor de compressorkoeling die je thuis in je koelkast en vriezer hebt zitten.

Thuis gebruiker we dus compressorkoeling, deze koelkasten en diepvriezers hebben zo'n zwarte pot aan de achterkant, de compressor, een motortje dus wat draait en druk op bouwt.
 
D

Deleted member 1696

Gast
De goedkope koelboxjes werken met een peltier element en koelen maar 12 tot 15 graden onder de omgevingstemperatuur. Die dingen zijn goedkoop maar veel capaciteit hebben ze niet. Je herkend ze aan het ventilatortje in het deksel.

Die werken ook bij heet weer uit de kunst, ook zonder stroom blijven ze redelijk koel.
Maar net als de prijs verwacht er niet de hele wereld van....

Ze worden zo ver ik weet niet in rugzak vorm geleverd :wave: dus stop er niet een heel krat hier in als je ver moet :lol:
Dan krijg je één heeeeeele lange arm.
 

drent

Diehard Prepper
Bij dit soort weer pas ik mijn eten aan ipv met extra spul te gaan zeulen. Normaal iets van (rogge)brood met kaas wordt nu paar hard gekookte eieren + krentenbollen + stuk groente/fruit en water half vullen en dan van te voren invriezen, extra zo koud mogelijk water er bij zou ook nog kunnen, dan heb je meteen drinkbaar water ipv pas na X tijd.
Zou ik met dit hete weer reizen met bv dieren of kleine kinderen dan is er in elk geval in NL in vrijwel elke supermarkt ijsblokjes te krijgen, breede mond fles als koelkruik en je komt een heel eind. Je moet toch af en toe stoppen voor brandstof, toilet en benen strekken. Wel is het dus handig om goed op te letten als je gewone dingen koopt of er meer toepassingen mogelijk zijn voor de verpakking, want nieuw kopen als je het nodig hebt kost veel meer dan nodig voor die vaak 2-3 dagen gebruik.
 

Ray

SHTF Expert
Die werken ook bij heet weer uit de kunst, ook zonder stroom blijven ze redelijk koel.
Maar net als de prijs verwacht er niet de hele wereld van....

Ze worden zo ver ik weet niet in rugzak vorm geleverd :wave: dus stop er niet een heel krat hier in als je ver moet :lol:
Dan krijg je één heeeeeele lange arm.

Voor de prijs van die dingen kun je ook niet veel verwachten. Toch was m'n pa onaangenaam verrast dat zijn bier in Spanje 20 graden was, tja wat wil je als het kwik buiten 38 aanwijst. :fluit:
Echter, alles is relatief. Dranken 15 graden koeler dan de omgeving, lijken toch lekker koud.

Ik heb een paar keer ingevroren vlees meegenomen naar Hongarije, lekker relaxed twee dagen over de reis gedaan. Beetje kunst en vliegwerk met hier aanwezige rommel, wat noppenfolie, gebruikte nooddeken, etc en het kwam keurig keihard bevroren op bestemming.
 

Alberto

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ondertussen probeer ik via mijn vrouw haar werk zo'n medische koeltas te versieren.
Al is de kans klein dat ze er ene kan strikken.
Je kent ze wel, die draagtassen waar ze bloed en organen in transporteren.

Dit beestje krijgt toch ook wel goeie reviews:
Igloo Marine 24, zit van prijs rond de 70 euro
50277385
 

petroman

SHTF Expert
Als ik in google : medische koeltas klop dan krijg ik zat koeltassen te zien.
Misschien handig om eens uit te vinden waarom een medische koeltas zo goed zou zijn. Wat voor soort isolatie of koeling hoort er bij ?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

zonnebrood

Mankinds only hope
Voor de prijs van die dingen kun je ook niet veel verwachten. Toch was m'n pa onaangenaam verrast dat zijn bier in Spanje 20 graden was, tja wat wil je als het kwik buiten 38 aanwijst. :fluit:
Echter, alles is relatief. Dranken 15 graden koeler dan de omgeving, lijken toch lekker koud.

Ik heb een paar keer ingevroren vlees meegenomen naar Hongarije, lekker relaxed twee dagen over de reis gedaan. Beetje kunst en vliegwerk met hier aanwezige rommel, wat noppenfolie, gebruikte nooddeken, etc en het kwam keurig keihard bevroren op bestemming.

Wij doen dat ook meestal zo. Spul in isolatiedeken (reddingsdeken) noppenfolie, koelelement/bevroren water er bij en dan in een supermarkt koeltas.
 

Alberto

Senior Prepper
Ik zal eens een testje doen.
Ik heb hier nog een oude isolatiedoek liggen die op de autoruit gaat in de winter.
Ik zal die eens verknippen zodat 'ie in onze frigobox past en kijken of dat een verschil maakt ...
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag is het mij eindelijk gelukt om een Absorptie Koeler voor een mooi prijsje aan te kopen .
Het is een Supercool 45 EGP All Ride KB 7145 ( 45 liter inh ) Absorptie Koeler .
220V / 24 V / Gas .

Helaas heb ik er totaal geen verstand van , van dit principe koelers !
Middels googel tref ik vooral 12 Volt versies aan en geen 24 Volt .

Helaas geen koppelingen en slang voor Gas erbij .
Wat er aan moet weet ik nog niet .
Verkoper zei dat ie het 100 % deed ! Waar heb ik dat vaker gehoord :fluit: .

Op dit moment hangt ie aan de 220 en lijkt het te doen . Geeft veel warmte af door ventilatie rooster bovenzijde en binnenkant wordt al koeler .

In eerste instantie dacht ik bij inschakeling thermostaat naar max dat ie kapot was . Dit gerelateerd aan het niets te horen krijgen . Slechts af en toe een vorm van tikkend geluid :confused:

Als er mensen zijn die hier meer van weten ( @Niels bijv ) die mij een keer met dat op gas kunnen testen kunnen helpen :rolleyes: , dan alvast bedankt .

Inmiddels is het ding behoorlijk koel van binnen :hug: . Staat ongeveer 1 uur ingeschakeld .

20190825_154334.jpg 20190825_154351.jpg 20190825_123616.jpg 20190825_123620.jpg 20190825_123856.jpg
 
F

frans81

Gast
Nog even wat symbolen bij wat openingen aan buitenzijde en de bediening .
Eerste foto en laatste is van bovenzijde koeler .

15667408013308799094183990870760.jpg 15667408193877700153268711220977.jpg 15667408334034779909360381065096.jpg 15667408575541777188373404014002.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Heey @frans81 , ik heb de supercool 40 EGP, net zoiets zo'n ding.
Ik gebruik hem hoofdzakelijk op gas. Op 230V~ op de camping ofzo werkt ook prima hoor, maar voor continue gebruik in huis vreet het veel te veel energie.
Je kan er gewoon een gasdrukregelaar van 30 mBar met slang aan hangen, en het werkt. Tenminste die van mij moet 29 mBar hebben, zo te zien die van jou ook.
Ik bedoel een gasdrukregelaar tot op de milibar nouwkeurig is er niet hoor, het is doorgaans 30 mBar of 50 mBar voor caming spul.
Bij Obelink bijvoorbeeld kop je een gasdrukregelaar met slang voor niet al te veel geld als setje.
Die gasbus die ik je laatst meebracht kan je er zo op aansluiten, en dampen met die zooi.
>Link naar een gasdrukregelaar met slang geschikt voor jouw koelbox en gasfles bij Obelink<.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan