• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

koemestkorrel en andere zaken....

Roel

Mankinds only hope
Ik vraag me af hoeveel mensen zaken als koemestkorrels, slakkenkorrel, kunstmest e.d. preppen omdat daar misschien op enig moment moeilijk aan te komen is.
Zelf ben ik bezig een voorraad op te bouwen.
 

Flos

SHTF Expert
Gedroogde koemest korrels heb ik altijd een zak in reserve staan meer niet.
Ontkruidverdelger daar heb ik mij een vooraadje van in gedaan. Er was sprake van dat het verboden werd in vlaanderen.
 

Ray

SHTF Expert
Slakkenkorrels op voorraad, is ook wel nodig, want in het seizoen dat iedereen ze wil hebben zijn ze regelmatig uitverkocht. Uiteraard de diervriendelijke variant op voorraad.

Meststoffen heb ik maar beperkt op voorraad, gewoon de emmer die dan in gebruik is. Nu is het ook onwaarschijnlijk dat mest een probleem gaat zijn hier aan te geraken.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik betwijfel of er in een (permanente) noodsituatie op den duur nog makkelijk aan mest is te komen.
Uiteraard zullen er nog dieren zijn , maar in hoeverre de eigenaars ervan zich nog van de mest van deze dieren zullen willen ontdoen is een andere vraag.
Zij zullen zich er al snel van bewust zijn dat deze belangrijke materie iets waard is....
En dan heb ik het niet over de enorme hoeveelheden mest die aanwezig zullen zijn vlak na een crash, maar op iets langere termijn...
 
D

Deleted member 1696

Gast
Ik betwijfel of er in een (permanente) noodsituatie op den duur nog makkelijk aan mest is te komen.
Uiteraard zullen er nog dieren zijn , maar in hoeverre de eigenaars ervan zich nog van de mest van deze dieren zullen willen ontdoen is een andere vraag.
Zij zullen zich er al snel van bewust zijn dat deze belangrijke materie iets waard is....
En dan heb ik het niet over de enorme hoeveelheden mest die aanwezig zullen zijn vlak na een crash, maar op iets langere termijn...

Leg uit :confused:
Ze rijden hier zelf als het donker is de mest uit over de landerijen.
Denk niet dat dat in de mestboekhouding terug te vinden is.

Zelfs de paardestrond kan je overal gratis afhalen..... kan me niet voorstellen dat al die beesten opeens beginnen met een staking :lol:
 

Roel

Mankinds only hope
Ik denk dat na een shtf-situatie die er een beetje toe doet er al heel snel geen megastallen vol varkens, kippen en koeien meer zullen zijn.
Bij gebrek aan infrastructuur op een wijze zoals deze nu functioneert zal deze manier van dieren houden snel tot het verleden behoren.
Geen brandstof betekent geen vervoer van dieren, melk, veevoeder etc. Het ontbreken van elektriciteit alleen al maakt meteen een einde aan de veehouderij.
Dus na een tijdje denk ik dat er geen mestoverschot meer zal zijn, om het maar wat voorzichtig uit te drukken....;)
 

Lai

Prepper goeroe
Als het zover is en de ruimte is er haal dan konijnen, leg en vlees kippen, varkens, geiten, melkkoeien/kalveren bij de boer op. Je zal ze vast voor een prikkie kunnen krijgen als de boeren hun dieren niet meer kunnen verzorgen. Dood laten gaan levert helemaal niks op en slachten ook niet. Want niemand heeft dan nog werkende vriezers.
Tenminste dat zou ik wel doen. Weet hier kippenboer (leg en vlees) melkgeitenboer en een varkensboer die in erg zwaar weer komen zonder langdurige stroom. Daar zou ik dan wat dieren weghalen.

Pas wel op met grote hoeveelheden kunstmest. Je word dan snel aangezien voor potentieel terrorist ;) Zelfde geld voor waspoeder. Met beide schijn je meer te kunnen doen dan waar het voor bedoeld is :fluit:

Paardenmest is een waardeloze mest, goed voor hummus, rozenstruiken en broeibakken om voor te kweken, maar als meststof waardeloos. Daar heb je toch echt mest van kippen, varkens, koeien, schapen of geiten voor nodig.

Ik wel wat staan, meeste oud spul waar de werking dubieus is. Ik zorg liever voor goede composthopen gemengd met zowel plantaardig als dierlijke mest. Tegen slakken de natuurlijke vijanden lokken. En anders met een emmer de tuin rond.
 

pietjepek

Prepper
je hoeft het niet ver te zoeken:
N: urine
K: houtassen

Beide beschikbaar in grote hoeveelheden, wel opletten met dosering en kwaliteit.
 

Ray

SHTF Expert
Het preppen van koemest korrels lijkt me niet echt zinnig. 't Is niet alleen nogal volumineus, maar je hebt het pas nodig bij een SHTF die dermate groot is, dat zelfs noodhulp uit andere delen van de wereld niet meer mogelijk is, dus een soort planetaire SHTF.

Mocht dat er toch van komen, gaan we terug naar zoals het vroeger ging. Mensen hielden dieren geeneens specifiek voor het vlees, melk en eieren, maar vooral voor de mest. Veel gronden zijn van nature nu eenmaal arm en wil je landbouw bedrijven heb je extra voeding/mest nodig. Ook niet ongewoon was het ophalen van menselijke uitwerpselen, grappig was toen, dat je betaald kreeg voor je drol en drollen van rijke mensen (aten beter) waren duurder dan van het klootjesvolk omdat die van betere kwaliteit was.

Vroeger wist men nog niet dat je heel makkelijk menselijke parasieten kunt overbrengen via een moestuin bemest met mensendrollen. Gelukkig weten we dat nu wel en daarom dien je menselijke uitwerpselen dubbel te composteren. Bv. één maal in het composttoilet en dan nog een jaartje op de composthoop.
 

Roel

Mankinds only hope
Nou... @Ray.... Terug naar de "goeie ouwe tijd" lijkt me niet eens noodzakelijk... Wij gaan er namelijk vanuit dat de enige echte SHTF bestaat uit een wereldomvattende...
Dus géén hulp uit andere landen, die hebben namelijk hetzelfde probleem.
En reken maar dat de mensen vroeger de beesten hielden voor vlees, melk en eieren, met als leuke bijkomstigheid de "beroemde"mest....
Die parasieten is i.d.d. een dingetje, gelukkig weten we daar nu wel het e.e.a over....
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Nou... @Ray.... Terug naar de "goeie ouwe tijd" lijkt me niet eens noodzakelijk... Wij gaan er namelijk vanuit dat de enige echte SHTF bestaat uit een wereldomvattende...
Dus géén hulp uit andere landen, die hebben namelijk hetzelfde probleem.
En reken maar dat de mensen vroeger de beesten hielden voor vlees, melk en eieren, met als leuke bijkomstigheid de "beroemde"mest....
Die parasieten is i.d.d. een dingetje, gelukkig weten we daar nu wel het e.e.a over....

Mijn idee is dat preppen juist meer gaat om al die andere verstoringen, waarop veel meer kans is, dan die allesomvattende, wereldwijde SHTF. Wat je zelf kunt doen als de nutsvoorzieningen wegvallen door bv. een cyberaanval, een overstroming op grote schaal, energie conflict tussen landen, etc. Zolang het één stad is, gaat het wel met de hulp van buiten, maar bij alles groter dan dat, is het toch nogal handig dat je even voor jezelf kunt zorgen. Als is het maar omdat massale opvang zelden een pretje is.

Voor mij gaat preppen dus zelfs over kleine dingen, tot en met cash geld hebben en niet alleen plastic als je bank er toch eens drie dagen uit ligt.

Zo'n wereldwijde allesomvattende SHTF is zeer onwaarschijnlijk in de korte tijd die we hier zijn. Er kan altijd een komeet inslaan, of we schieten iedere nuke af op aarde die we hebben, kan ook, maar de kans is extreem klein. Dat beeld zie ik meer als denkkader om je ideeën en mogelijke oplossingen tegen af te zetten en kijken waar theoretisch het schip strand. Net als termen "zombiekiller, zombie bestendig, etc" die je regelmatig tegenkomt, gaat ook niet over het daadwerkelijk bestaan van zombie's.

Bij een echte wereldwijde SHTF moet je gewoon veel mazzel hebben.

Als het dus gaat om gedroogde koeienpoep te gaan preppen, waar dit topic over gaat. Mwah, lijkt mij niet, niet bij een kleintje, noch die grote SHTF. :lol:
 
F

forumlid 1447

Gast
Wie gaat er nu koemest preppen.
Want via ecologisch tuinieren, teelt rotatie, composteren,
en de juiste nood bemesting, via Brandnetel in water, zie ik
koemest niet als nodig.
Koemest is goed voor rozen en gras, in mijn moestuin komt geen koemest,
alleen wat kalk omdat mijn rotatiesysteem na 7 jaar nog niet helemaal perfect is.
Stikstof word geleverd door bonen en erwten, Koolstof door groenbemesting,
natrium komt met de kippenmest vermengt met de compost in hun ren.
Kippen hebben de composthoop in hun ren.
Dus kippen kweken en je hebt alles wat je nodig hebt.
 

Alberto

Senior Prepper
Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik vind het niet zo dom om wat meststof te preppen. Al is het maar omdat de zak leeg is als je ze van doen hebt.
Meststoffen (net als verdelgingsstoffen) zijn duur. Nu ik ze zonder problemen (financieel gezien dan) kan kopen sla ik er wat van in en laat ze roteren.

Nog enkele opmerkingen:

- Menselijke mest moet minimaal 2 jaar rijpen alvorens je ze kan gebruiken;
- Urine dien je aan te lengen onder de verhouding 1/10

@wiliam Het hangt ook af van hoe je aan moestuinieren doet. Kweek je jaarlijks wat wortelen en tomaten dan heb je volledig gelijk. Wij telen intensief, proberen het jaar rond te telen en zelfvoorzienend te worden op gebied van groenten. Mijn ervaring is dan dat je het dan moeilijk kan halen zonder extra (kunstmatige) bemesting.
Ik vind ook niet dat (kunstmatig) bijmesten niet ecologisch kan zijn. Alles hangt af van wat je onder ecologisch verstaat.
Maar wederom: Zoveel mensen, zoveel meningen.
 
Oud topic zie ik maar toch ook maar even een reactie. Ik denk dat er juist wel een mest overschot zal zijn tijdens een SHTF. Veel mensen met paarden laten de mest afvoeren tegen betaling of gratis ophalen door een kwekerij. Het lijkt mij dat deze afvoer tijdens SHTF stil komt te liggen. Aangezien paarden van nut zijn tijden SHTF neem ik aan dat mensen juist paarden willen behouden en niet gelijk slachtten voor voedsel, idd weer terug naar vroeger tijden. Waarom leg je nu niet alvast contacten met iemand die een paard heeft, of je paardenmest mag afnemen voor je tuin. Tegen slakken en rupsen zou je natuurlijk Indische loopeenden kunnen aanschaffen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Afhankelijk van de soort shit ( ;)) die de fan raakt wordt menselijke ontlasting sowieso een probleem.
Ik bedoel maar: een beetje langere stroomonderbreking op flinke schaal en je wc doortrekken gaat niet meer.
Waarom dan poep van dieren 'in huis' halen, terwijl die van jezelf en je familie na een tijdje tot boven de plint komt? :cool:

Beter zou je dan nu al beginnen met een bio-toilet en het composteren van de menselijke mest, zodat je over 2 jaar prachtige compost hebt van eigen.. uh. bodem :D

Een heel interessante webite (o.a.) hierover is: https://www.eautarcie.org/nl/05f.html
Dit is een informatieve belgische website (nederlandstalig) over duurzaam water beheer in de wereld, waar ook uitgebreid in gegaan wordt over het composteren van menselijke ontlasting uit het bio-toilet.

Slakken: de naaktslakken worden hier opgegeten door o.a. merels. Zijn het er veel zoals in het late voorjaar dan ga ik af en toe 's avonds met een zaklamp de tuin in en vul een emmertje, die de dag erna bij de eenden leeggegooid wordt. Huisjesslakken kun je eten :p (er staat volgens mij ergens een lijntje over hoe ze te bereiden).

Kunstmest ben ik niet kapot van.. uiteindelijk krijg je volgens mij toch verarming van de grond.
Wat ik wel altijd op voorraad heb is gesteentemeel, daar gebruik ik ca 1 kg per jaar van en ik heb meestal een paar kg staan. (Voornamelijk omdat grotere verpakkingen goedkoper zijn ;))
 

Marcov

Prepper goeroe
Let wel op welke meststoffen je gaat preppen, bij bepaalde soorten krijg je een rode vlag achter je naam. Daar zit je vast niet op te wachten.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Nou ja, @Mayo... we zijn klaar voor geen waterspoeling meer....:)
Composttoilet. Afgekeken van de Zweedse Utedass
Bekijk bijlage 13891

:thumbsup: Roel!!
Staat-ie klaar voor 'in geval dat', of gebruik je 'm ook al?
In dat laatste geval kun je dus de inhoud composteren, zoals beschreven op de website waar ik de link van gaf .
Heb je dus geen koemestkorrels of kunstmest nodig :cool:
 
Bovenaan