• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

koolstof staalresources?

JEREMIAH9-0

Elementary prepper
hi iedereen.,
ik maak tegenwoordig een lijst met resources , grondstoffen die je kunt gebruiken bij en na een SHTF.
Zoals
Carbon/ hoog koolstof gehalte staal of ijzer
voor messen, Vuurslagen etc. is momenteel een vrij moeilijke.
ik weet springveren en vijlen hebben dit al maar weet verder niet of er nog carbon / hoog koolstofstaal bronnen zijn.
hoor het graag ^^
greetz JEREMIAH
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb ooit eens een partijtje beitels laten slijpen en daarna harden met kobalt.
Het was prijzig maar het geld zeker waard.
Verder in staal boren zit ook hoogkoolstof staal. In kwaliteit boren toch niet die van de Aldi.
 

Ray

SHTF Expert
Oude zagen en eigenlijk alles met scherpe vlakjes, oud en nieuw, beitels, vijlen, boren, messen, etc.
 

Wafels

Diehard Prepper
@JEREMIAH9-0 Wat is uw insteek mbt koolstofstaal resource, wilt u ze gebruiken als bron voor staal om iets anders van te maken of zo gebruiken zoals ze zijn, want wat @Ray zegt alles wat scherpe vakjes heeft maar dan inderdaad wel oud want moderne vijlen , messen ed bevatten vaak ook mangaan , chroom , nikkel ed en vaak zijn dit soort stalen dan ook lucht gehard en dan wordt het voor her gebruik aanzienlijk moeilijker want je moet eerst het staal ontlaten zodat het weer zacht wordt en dat houdt in dat je precies moet weten wat je doet en vaak wordt het staal dan tot op hardingstemperatuur gebracht om daarna oer een hele lange tijd (24 uur of zo ) langzaam (gecontroleerd) te laten afkoelen tot kamertemperatuur en voor dit soort stalen moet je weten wat je doet en een goede oven ed hebben .
Koolstof staal als een O1 ed zijn veel eenvoudiger te harden en te ontlaten.

Wat betreft een vijl als vuurstaal voor een ''flint & steel u neemt gewoon de vijl en kijkt of hij vonken geeft , is dat het geval dan slijpt u er gewoon een stukje af ( lengte naar eigen wens ) ook ijzerzaag blaadjes (de goedkope want deze zijn inderdaad koolstofstaal ) geven goede vonkjes en hier kun je gewoon met een tang een stuk afbreken en gebruiken als vuurstaal .
Ook oud tuingereedschap als spa , en schoffel ed zijn vaak goed staal , assen van fietsen alsok spaken zijn handig , en motoren en assen van auto's ed zijn goed staal, maar vaak mis het lastig om te weten of iets koolstof staal is of gelegeerd staal . Oude Molen vijlen en Nicholson vijlen zijn O1 staal dus mocht u echt op zoek zijn naar koolstofstaal kijk bij een kringloop in de bak oud gereedschap ;))
gr will
 
F

forumlid 1447

Gast
Inbussleutels, die bijna geen mens meer gebruikt, zijn van Koolstofstaal. (High carbonsteel Allen Wrench)
Deze kan men ook perfect omsmeden.
(Volgens mij een interessante vaardigheid)
 
Bovenaan