• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Koortsthermometer

V

Verwijderd lid 1511

Gast
Vandaag een kleine ingreep gehad. Tot nu toe geen problemen maar je moet wel even opletten of er nog verhoging ontstaat.
Zoals je van een prepper mag verwachten de spullen opgezocht zodat alles voor het grijpen ligt als ik het niet vertrouw. Toch weer niet prepper genoeg want van alle 3 electronische instrumenten was de batterij (bijna) leeg EN dit type knoopcel helemaal uitverkocht in mijn eigen batterijen voorraad.
Maarrrrr de analoge afdeling biedt uitkomst, heb immers nog 2 reserve exemplaren.

therm.jpg

Ze zijn overigens weer volop te koop tegen de normale prijs van zo'n 7-8 euro.
 

Ray

SHTF Expert
Hier dezelfde ervaring gehad. Als je eens in de tien jaar zo'n ding nodig hebt, is altijd het batterijtje leeg. Daarom analoog, ouderwets, doet het over 100 jaar nog.
 

phtvs

Sysop
Admin
Batterijtje eruit halen, is even wat werk maar verlengt de levensduur van de batterij. Wij doen dat met alles wat we als extra in de prep voorraad hebben zitten.
Maar idd, analoog als nood altijd handig om te hebben liggen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@phtvs Batterijen, breek mij de bek niet open... Ik heb nog nachtmerries van die @#$! oplaadbare NiCad batterijen uit het verleden. Die liepen leeg waar je bij stond, en waren al leeg voordat je ook maar een stap verzette. Is wel een beetje gechargeerd natuurlijk, maar afgeven op die dingen lucht nu wel een beetje op. Nu zijn NiCad's gelukkig wel opgevolgd door betere soorten oplaadbare batterijen.

Ik heb zelf wel een voorraadje batterijen, en dan vooral oplaadbare Eneloop NiMH's en (met stip) 18650 Li-ion, maar ook een handvol niet-oplaadbare 12v batterijtjes (ooit gekocht voor draadloze PIR- en verbreekcontact-alarmmelders, die overal kunnen worden geplaatst met een alarm-ontvanger in huis).
Ik heb mij ooit voorgenomen om dergelijke eenweg-batterijen kurkdroog op te slaan, maar door tijdgebrek (of was het gewoon luiheid?) is het er nog niet echt van gekomen.... En dan, voordat je het weet, liggen die dingen alweer een paar jaar "in weer en wind" leeg te lopen... Aaaaarrrrchhhhh.....!

Volgens mij is het het allerbeste om knoopcellen en gewone batterijen kurkdroog op te slaan. Een leeglopen door lekstromen t.g.v. vocht wordt dan voorkomen. Stop die dingen het beste in een glazen jampot o.i.d. met daarin een laagje geactiveerde silicagel.
Bij de Action zijn geregeld flinke zakken droogmiddel voor de auto te koop (zakje van grijze non-woven stof met een opgedrukte vocht-indicator) voor zo'n 2,75.
Ik gebruik die dingen best vaak, en af en toe begeeft het zakje zelf het (dan meestal net even iets te lang in de magnetron...). De inhoud bleek telkens prima los silicagel te zijn, dat "tot het eind der tijden" regenereerbaar en bruikbaar blijft, en weer prima past in zo'n jampotje met batterijen.
Silicagel ziet er uit als kleine doorzichtige glazen bolletjes, vaak wit/gelig van kleur.

Een jaar geleden kocht ik echter zo'n zelfde zakje dat geen silicagel maar een soort kleine bruine gebakken kleikorrels bleek te bevatten: Nep-silicagel!, dus zelfs bij De Action zijn we tegenwoordig niet meer zeker van prima nep, maar is het ook wel eens nep-prima-nep. Mensen, waar gaat de wereld naartoe?.... In hoeverre die troep iets kan drogen valt te betwijfelen, en dat zal zeker niet zo goed lukken als met echte silicagel.

Maar enfin, als ik weer eens silicagel nodig heb dan zou ik De Action toch weer proberen, want in die zakjes zit best veel voor weinig en de bruine kleikorrels waren (mogelijk/eenmalig...???) van de een of andere stiekeme oplichtchinees die dan nu wel in een pas gestort vloertje van een plaatselijke Action ligt.

Oei, dit alles is wel een beetje off-topic.... Sorry:rolleyes:....
Analoge thermometers vind ik ook wel zo mooi, zeer zeker, maar helaas breken die dingen nogal eens.
Ik ben nog uit de tijd dat ze gevuld waren met kwik... fantastisch was dat, die tijd!
De jeugd van nu speelt dan vast met oude knoopcelletjes, tot ook die verboden worden...?
En ze hebben het al zo ontzettend zwaar, mentaal, die arme pubers...! De goede oude oorlogstijd is niets vergeleken met de huidige kwellingen en verlies van sociale omgang door Covid...
Wat een ellende, ik heb echt met ze te doen...:tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy:

Waar gaan we naartoe... :(
Zelfrijdende auto's - zelf autorijden kunnen we straks niet meer.
Elektrische fietsen - zelf trappen kunnen we straks niet meer.
Rekenmachientjes - hoofdrekenen kunnen de meesten al niet meer.
Oorthermometers - ......? Haha, dus ook al hebben we nu wel van die gewone, elektrisch of analoog, maar waar en hoe steken we die dan ergens in...?;)
 
Bovenaan