• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Koude oorlog - bunkers - nieuws berichten

G

gebruiker 3367

Gast
Waarom zou je een bunker in je tuin willen hebben? Dan liever een grote wijnkelder. Daar heb je meer aan. Het hele idee van een bunker is volgens mijn al verleden tijd. Maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten

Schuilkelder is mogelijk een beter woord. Ik zou het geen overbodige luxe vinden.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Je kunt dat ding alsnog in beton gieten natuurlijk, zover mij bekend zijn het degelijke dingen met goede filter systemen.
A) als je een ontwerp hebt in de vorm van een stalen pijp kan je er ook een betonen doos van maken.
B) van wat ik gezien heb is de filtering niet in verhouding met de rest van de constructie.

Qua ontwerp kan je genoeg vinden in archieven. Het bunkerarchief staat vol met alle duitse werken. En nee die zijn nog steeds niet achterhaalt.
Ergens heb ik ook al eens een lading links neergezet met allerlei bouwvoorschriften. Apparatuur kon je in NL kopen (ARTOS) maar zal nu uit Zwitserland moeten komen.
 
G

gebruiker 3367

Gast
A) als je een ontwerp hebt in de vorm van een stalen pijp kan je er ook een betonen doos van maken.
B) van wat ik gezien heb is de filtering niet in verhouding met de rest van de constructie.

Qua ontwerp kan je genoeg vinden in archieven. Het bunkerarchief staat vol met alle duitse werken. En nee die zijn nog steeds niet achterhaalt.
Ergens heb ik ook al eens een lading links neergezet met allerlei bouwvoorschriften. Apparatuur kon je in NL kopen (ARTOS) maar zal nu uit Zwitserland moeten komen.

Die stalen pijp constructie gebruiken ze al nauwelijks meer (als je het over de ronde modellen van vroeger hebt). Tegenwoordig zitten ze in Europa en halen ze veel van hun materiaal inderdaad uit Zwitserland. Ik zie er dus het nut niet van in om zelf moeilijk te gaan lopen doen, wanneer je het ook kant en klaar aan ervaringsdeskundigen kunt uitbesteden, wanneer je in theorie toch al 1.1 euro te besteden hebt :p
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met de term ervaringsdeskundigen.
Ik zie diverse beginnersfouten.
En als een stalen doos goed is waarom heeft men dat dan nooit toegepast in de echte wereld ? Ik zie alleen maar wonderschone plaatjes van opertunistische "graantje meepikken" deskundigen.
Maar als je 1,1mil. te besteden hebt ben je een mooie klant.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik zou hier geen bunker/schuilkelder willen hebben. Of er moet een grote snorkel op zitten en een sluis. Ik woon in de polder tussen de 4 en 2 meter onder NAP.
Bij een echte SHTF situatie (of een coputer hack) loopt die badkuip vrij snel vol. Ik neem aan dat er niet aan gedacht wordt om de hevels dicht te zetten. Ik weet eer een aantal te zitten, maar niet allemaal.
En dan zitten de kasten er omheen ook nog eens op slot.
 

petroman

SHTF Expert
@Marcov, correct dat is al één van de ontwerp issues.
De moskee atoombunker te Gouda, ja die waar Wilders ooit tegen protesteerde, staat om die reden ook boven maaiveld.
Maar dan nog moet je niet te veel water boven nap krijgen.

Ik zal er nog één opwerpen tav stalen dozen: grondwater druk.
 

Marcov

Prepper goeroe
@Marcov, correct dat is al één van de ontwerp issues.
De moskee atoombunker te Gouda, ja die waar Wilders ooit tegen protesteerde, staat om die reden ook boven maaiveld.
Maar dan nog moet je niet te veel water boven nap krijgen.

Ik zal er nog één opwerpen tav stalen dozen: grondwater druk.
Daarom zijn zeecontainers ook slechte bunkers. Daar zijn voldoende foto's van te vinden.
 

Enki

Survivor
Ik snap echt niet waarom mensen zo graag die stalen dozen van Atlas willen kopen, voor hetzelfde geld kan je een aanzienlijk grotere betonnen bunker bouwen en inrichten. Voor zo'n 20.000 euro heb je 150 kuub beton, oftewel een hok van 10x10m, 3 meter hoog, 30cm dikke muren, 30cm dikke vloer, 70cm dik dak, en 1 binnenmuur van ook nog eens 30cm dik. Doe gek en maak er 50k aan beton van met de trap voor de ingang, generator/water/afvoerpomp ruimte, nooduitgang enzo. Inrichting nog 150k, ben je 200k kwijt voor iets wat veel beter is dan die doodskisten van Atlas.

Die Atlas zooi is echt zwaar overgewaardeerd; leuk als tornade shelter of panic room, maar bunkers zijn het zeker niet.

Als je 't geld hebt, dan is zelf (laten) bouwen met beton altijd een beter plan.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik snap echt niet waarom mensen zo graag die stalen dozen van Atlas willen kopen, voor hetzelfde geld kan je een aanzienlijk grotere betonnen bunker bouwen en inrichten. Voor zo'n 20.000 euro heb je 150 kuub beton, oftewel een hok van 10x10m, 3 meter hoog, 30cm dikke muren, 30cm dikke vloer, 70cm dik dak, en 1 binnenmuur van ook nog eens 30cm dik. Doe gek en maak er 50k aan beton van met de trap voor de ingang, generator/water/afvoerpomp ruimte, nooduitgang enzo. Inrichting nog 150k, ben je 200k kwijt voor iets wat veel beter is dan die doodskisten van Atlas.

Die Atlas zooi is echt zwaar overgewaardeerd; leuk als tornade shelter of panic room, maar bunkers zijn het zeker niet.

Als je 't geld hebt, dan is zelf (laten) bouwen met beton altijd een beter plan.
In Duitsland bouwden ze indertijd bunkers in de vorm van betonnen torens, en dat kan natuurlijk evengoed. Geen probleem met grondwater of gesprongen dijken, en prima uitzicht op alles wat er naakt ligt te zonnen. Waarom eigenlijk het eigen huis niet als bunker bouwen?

Hmmm, wat zeg ik daar... Misschien is het een rijpingsproces, of onachtzaamheid op latere leeftijd door hersenverweking, maar de gedachte om een schuilbunker te moeten bouwen leeft bij mij niet. Er zijn misschien 1000 redenen om het te doen, maar evengoed 1001 om het te laten. Die 1001'ste zou kunnen zijn omdat je altijd zult zien niet in de buurt van je bunker te zijn als de nood daar is. Of, omdat je in een bunker een interessante prooi bent voor uitgehongerde bendes. Nelis giet beton in de luchtaanzuig en Boris stopt de uitlaat van de generator dicht, en dan is het voor hen gewoon even geduld hebben tot het deurtje open gaat. Of je staat samen met moeder de vrouw op de kinderen te wachten; de bunker in of hen tegemoet? Of je hebt de bunker vol en de rest van de familie komt plotsklaps opdagen en de smeekbeden klinken helder door de dichte deur.

Dan maar geen bunker...
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Is het nou een bunker of schuilkelder ?
De Hochbunkers en Flaktorens zijn een waar staaltje van techniek en bouwkunst. Met een gitzwarte rand dat wel.
Zelfs gevuld met alle munitie die over was en laten exploderen kregen de torens, na de oorlog, niet onderuit.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik zou hier geen bunker/schuilkelder willen hebben. Of er moet een grote snorkel op zitten en een sluis. Ik woon in de polder tussen de 4 en 2 meter onder NAP.
Bij een echte SHTF situatie (of een coputer hack) loopt die badkuip vrij snel vol. Ik neem aan dat er niet aan gedacht wordt om de hevels dicht te zetten. Ik weet eer een aantal te zitten, maar niet allemaal.
En dan zitten de kasten er omheen ook nog eens op slot.
En als dat niet zo is en je zit in je schuilkelder en ze gooien een bom op je huis dan kun je er niet meer uit omdat het puin van je huis er op ligt. Ik heb een kruipkelder, ik zou daar misschien wel een verstopplek kunnen maken. Maar schuilen voor bommen zal ik er niet doen.
 

petroman

SHTF Expert
En als dat niet zo is en je zit in je schuilkelder en ze gooien een bom op je huis dan kun je er niet meer uit omdat het puin van je huis er op ligt.

Kort en krachtig: dan is je ontwerp niet goed geweest.
Als ik een schuilkelder direct onder mijn huis zou laten maken dan is de nooduitgang een paar meter verder in de tuin.

Afgezien van het feit dat een schuilkelder niet per definitie "bomproof" is als in een voltreffer.
Een zogenaamde nucleaire schuilkelder is ook niet bestand tegen een voltreffer.
 

Marcel dv

Prepper
Ik vraag me af hoe je in een schuilkelder (waar je lange tijd verblijft) aansluitingen voor water, elektriciteit en afvoer (wc, douche, ...) moet doen.
 

petroman

SHTF Expert
Welkom @Marcel dv ,
Ik lees je vraag maar snap de context niet. Kan je je vraag misschien wat verduidelijken ?
Vanwaar de vraag? ga je een kelder bouwen, ga je een bedrijfje oprichten (ja die mensen zijn er ook).
 

Enki

Survivor
Ik vraag me af hoe je in een schuilkelder (waar je lange tijd verblijft) aansluitingen voor water, elektriciteit en afvoer (wc, douche, ...) moet doen.

Bij onze bunker zitten onder het laagste deel 2 grote putten (van een paar kuub per put). 1 voor de drainage, 1 voor riool. De drainage put overstroomt eventueel de rioolput in. In allebei de putten zitten 2 grote afvoerpompen de de zooi leegpompen (en vermalen in geval van de rioolput). Totaal dus 4 zware pompen. Deze duwen het afvoerwater de bunker uit en via dikke buizen naar een aparte septic tank zo'n 100m verderop. Die is groot genoeg voor enkele maanden 40+ personen, waarna de gemeente 'm met een pompwagen komt legen. :cool:
 

petroman

SHTF Expert
@emki, overdrijven is ook een kunst. Vraagsteller haeeft het over een schuilkelder.
Onbekend om hoeveel mensen het dan zou gaan. Schuilkelders hadden/hebben meestal een schijtemmer.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Schuilkelder is een kelder om in te schuilen.. dat word nog wel eens vergeten. Dat schuilen gebeurd vlak voor het moment dat het buiten gevaarlijk is (bombardementen, terreur).
Kom je te laat of ben je net te ver uit de buurt dan heb je er eigenlijk al niets meer aan.

Ben je wel op tijd dan blijf je daar zitten, totdat het "gevaar"geweken is... hoelang het gevaarlijk is hangt af van de toedracht.
(Zodra de terrorist(ten) uitgeschakeld is, zodra de vliegtuigen over zijn gevlogen... is vaak bog geen halve dag schuilen genoeg.)

Bij een kernramp / explosie dan ben je wat langer aan het schuilen. Dit houd ook in dat je andere maatregelen, kosten en beslissingen maakt om voor een langere tijd (zonder naar buiten te kunnen) in je bunkertje moet blijven.

Wat is haalbaar voor de meesten met bijvoorbeeld een tuin is bijvoorbeeld een afzink-kelder ongeveer €1000 per M2. Dus een kelder van 5 bij 6 kost ongeveer €30.000,-
 

RockyFlats

Ruttaan
@joepmeloen , bij het idee van een bunker, vind ik hier dat ondergrondse een enorm risico. Je zult maar in Rotterdam-Ommoord wonen, met het maaiveld een kleine 7 meter onder het NAP. Breken er dijken of staken de gemalen dan verzuip je daar in een bunker. Misschien is dan een bovengrondse bunker verstandiger. Goedkoper zal het sowieso zijn, en wie er een stevige keukendeur kan gebruiken en een kapstok in de gassluis, die is dan wel spekkoper.
 

petroman

SHTF Expert
Tijd is altijd het probleem, ongeacht het type schuilkelder.
De Chinezen dumpen sarin via een weerballon boven de USA. En iedereen gaat staan filmen en foto's maken.
Willekeurig voorbeeldje.

Op het moment dat je de parkeerkelder moet ontruimen, schoonmaken, inrichten voor 1000man ben je, in mijn idee, al te laat.
Als de bom valt wordt dat meestal niet een week van te voren verteld.

Ik heb het al eens verteld maar koop of leen het boek: schuilstad.
Dan ben je grotendeels genezen van het schuilkelder idee.

cms_visual_953914.jpg_1497261579000_300x427.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@petroman : goed boek, kerel !

Weet je een digitaal gemeente archief: zoek eens op schuilkelder. Verbazingwekkend hoeveel mensen iets lieten bouwen (voor wo2).

NL-AhGldA_2508-01_166-134-0004 web.jpg
 
Bovenaan