• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lamp met kaarshouder

F

frans81

Gast
Naar verzorgingshuis leverde mij wat spulletjes op die anders naar de kringloop gingen .

Oa dus deze lamp die ik niet ken . Wel het systeem al eerder gezien als backpack formaat .

Deze is van koper en weegt 3.5 kilo +-

Wie weet hoe oud zoiets is !?

Via de link toon ik een lamp die er behoorlijk op lijkt .

Mooie aanwinst voor de prep .

Een blijver .

20210322_172922.jpg 20210322_172947.jpg 20210322_173007.jpg 20210322_151915.jpg 20210322_151933.jpg

https://andriesdejong.nl/products/kandelaar-dinnerlamp-voor-kaars
 

petroman

SHTF Expert
Die lamp lijkt zoveel op die uit de link dat ik vermoed dat leeftijd geen rol speelt dwz niet erg oud dus.
Ik heb iets vergelijkbaars in tin. Waarschijnlijk ook niet oud maar gaat om principes. Wat ik ondertussen wel gemerkt heb is dat je kaarsen moet hebben die niet echt goed branden, stearine gaat het beste.
Als de kaars lekker makkelijk brand dat drukt die veer de kaars in no time naar boven. Langzaam branden en zonder druipers gaat het goed.
 
F

frans81

Gast
Die lamp lijkt zoveel op die uit de link dat ik vermoed dat leeftijd geen rol speelt dwz niet erg oud dus.
Ik heb iets vergelijkbaars in tin. Waarschijnlijk ook niet oud maar gaat om principes. Wat ik ondertussen wel gemerkt heb is dat je kaarsen moet hebben die niet echt goed branden, stearine gaat het beste.
Als de kaars lekker makkelijk brand dat drukt die veer de kaars in no time naar boven. Langzaam branden en zonder druipers gaat het goed.

Ik kwam al info tegen tijdens speuren naar ..
Oa een speciale kaarsen vermelding .

Zie link .
Idd Stearine lijkt een optie .

https://vankaarstotservet.nl/kaarsen/lampkaarsen.html
 
F

frans81

Gast
Lamp getest via de bijbehorende kaarsjes .

Het is toch echt sfeerverlichting die in een echte donkere ruimte en op tafel ook iets meer kan zijn dan alleen dat .

Maar dat was te verwachten :)
 
Lamp getest via de bijbehorende kaarsjes .

Het is toch echt sfeerverlichting die in een echte donkere ruimte en op tafel ook iets meer kan zijn dan alleen dat .

Maar dat was te verwachten :)

late reactie... ik ben nieuw op het forum.
Die lamp en het systeem doet me heel erg denken aan Horeca-verlichting.
Die dingen staan op de tafeltjes in kroegen.
De kaarsen daarvoor branden langzaam en gestaag zonder druipen en troep.
Ik vermoed dat je bij een horeca groothandel (sligro of macro) de bijbehorende kaarsen nog altijd in dozen van 100 stuks kan meenemen..
zoiets: https://www.sligro.nl/p.130400.html...00-24-mm-ivoor-8-branduren-doos-60-stuks.html
 

Flos

SHTF Expert
@frans81 ik heb zo twee van die kandelaars. Een in geel kopen dat wat weg heeft van de jouwe.
En een uit aluminium. Ooit gekocht op een rommelmarkt met nog een hele boel overlevings spullen.
Herinner je nog die kaarsen die ik ooit verkocht op een SC voor een goed doel.
Wel die waren geïnspireerd op de kaarsen in de aluminiumen houder
 
F

frans81

Gast
late reactie... ik ben nieuw op het forum.
Die lamp en het systeem doet me heel erg denken aan Horeca-verlichting.
Die dingen staan op de tafeltjes in kroegen.
De kaarsen daarvoor branden langzaam en gestaag zonder druipen en troep.
Ik vermoed dat je bij een horeca groothandel (sligro of macro) de bijbehorende kaarsen nog altijd in dozen van 100 stuks kan meenemen..
zoiets: https://www.sligro.nl/p.130400.html...00-24-mm-ivoor-8-branduren-doos-60-stuks.html

Een adres voor de kaarsen heb ik lang geleden al gevonden .
Echter ga ik hier niet in investeren daar deze vorm van verlichting vooral bedoeld is voor ( zoals je al aangeeft ) SFEER :rolleyes: . Eigenlijk net te weinig om er echt profijt uit re halen .
Nee dan geef mij maar Stearine kaarsen en de bijbehorende drup .
Die drup geeft zelfs ook sfeer .

Geen blijvers dit ding .
 
F

frans81

Gast
@frans81 ik heb zo twee van die kandelaars. Een in geel kopen dat wat weg heeft van de jouwe.
En een uit aluminium. Ooit gekocht op een rommelmarkt met nog een hele boel overlevings spullen.
Herinner je nog die kaarsen die ik ooit verkocht op een SC voor een goed doel.
Wel die waren geïnspireerd op de kaarsen in de aluminiumen houder

De kans dat ik er een tweede van ga kopen is zeer klein .
Lichtopbrengst a kosten kaarsen is mij te groot . Second hand kom je dit type ook niet tegen in de kringlopen .
Ik koop dan toch liever de Stearine kaarsen voor 0.25 cent . Mooie gezellige drup , meer licht en gaan best lang mee .

O ja ... Tip
Deze lamp is wel ideaal op het toilet .
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb me laten vertellen dat dit type kaarshouder op de markt is gekomen uit nostalgische overwegingen begin jaren 80 toen het hip werd om je huis of horeca zaakje vol te zetten met eikenmeubels en attributen uit oma's tijd.

Nu zijn echte oude spullen zeldzaam en duur, dus werd er veel nagemaakt puur voor de decoratie. Dit sfeerobject werkt gewoon, maar uit die tijd stammen ook die ornamentele, maar compleet onbruikbare spinnewielen en bv. de bekende Teheran lampen, eveneens niet bruikbare olielampen. Veel decoratie namaakantiek stamt uit die periode, koffiemolens, weegschalen, kolenkits, zelfs kaststellen (setjes vazen voor bovenop de grote kast) werden opnieuw populair, de kringlopen staan er nu vol mee.
 

Flos

SHTF Expert
Dat heb ik ook. Ik vraag mij wel eens af wat moet ik met sommige spullen.
En wat ik ook heb is het idee een is geen. Dus ik heb zowat bijna alles dubbel.
 

Wafels

Diehard Prepper
@frans81 op zich zijn dit soort ''lampen'' best mooi en geven een rustig licht ,maar in hoeverre het uitmaakt wat voor soort kaars je erin doet verschil maakt weet ik niet , een Bolsius kaars is van een andere kwaliteit als een een kaars van de Action en zo .en ik heb weleens zo'n windlicht kaars voor een korte stompe kaars aangepast voor een lange dunne kaars en dat was geen succes .De kaars gaf wel meer licht in het windlicht maar was ook ongeveer 2 x zo snel opgebrand :rolleyes::D . Wat wij eens vergeten is dat het branden van een kaars een heel chemisch proces is en dat het toch wat onderhoud vergt (het precieze weet ik er ok niet van hoor :(:rolleyes: ) en als je dan een kaars in een zo'n lamp doet is het anders dan wanneer je hem zo in de open ruimte laat branden . overigens wel een mooie degelijke lamp die je daar hebt ;)
gr will
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds deze lamp hier weer even onder de aandacht kwam leide dat weer tot een focus op de kaarsen. Bleef er weer mee bezig in mijn hoofd daar dit speciale kaarsen zijn . Zowel in maatvoering als samenstelling . Dat maakt ze dan ook weer appart en duur .

Toeval bestaat niet en Zondag op de Carbood een volle doos kaarsen originele voor deze lamp . 4 hele €€€ .

Mijn Vrouw wil de lamp eigenlijk niet kwijt en daar is voorlopig een redenen voor .



20210808_133418.jpg 20210808_133412.jpg
 

Wafels

Diehard Prepper
@frans81 Dat is een mazzeltje :D vraagje staat er toevallig een samenstelling van het ''kaarsvet'' op die doos ????
lijkt me interessant om te weten ;) ( Ik heb zoiets nog nooit gezien en heb dus even gezocht maar kwam niet verder dan dat lamp kaarsen 100 % paraffine zouden moeten zijn en 1 zo'n kaarsje kost al ruim 3 euro , dus je hebt zeker een mazzeltje :p )
gr will
 
F

frans81

Gast
@frans81 Dat is een mazzeltje :D vraagje staat er toevallig een samenstelling van het ''kaarsvet'' op die doos ????
lijkt me interessant om te weten ;) ( Ik heb zoiets nog nooit gezien en heb dus even gezocht maar kwam niet verder dan dat lamp kaarsen 100 % paraffine zouden moeten zijn en 1 zo'n kaarsje kost al ruim 3 euro , dus je hebt zeker een mazzeltje :p )
gr will

Ga er maar vanuit Will dat wanneer er iets omtrent samenstelling kaars op de doos vermeld stond dat ik dat al vermeld had .
Er staat zelfs geeneens het woord paraffine vermeld .
Ik ga er vanuit dat het gezien de branduren een paraffine kaars is .
Dit word eigenlijk ook al op menige website vermeld .
Hoedanook.. waterdichte bevestiging kan ik niet geven . Dus houd de zuurstoffles bij de hand .
 

Wafels

Diehard Prepper
@frans81 daar was ik al bang voor :rolleyes: maar je weet soms nooit :D ik heb inderdaad wel gezien dat veel van dit soort kaarsen paraffine kaarsen zijn met een heel hoog percentage paraffine . Maar ik heb weer wat geleerd ,het zijn dus wel speciale kaarsen die in zo'n kaarsen lamp gebruikt :cool:
toch bedankt voor je reactie ;)
gr will
 

petroman

SHTF Expert
@Wafels, eigenlijk zijn het normale kaarsen die ook eens niet druipen. Zo als het hoort.
Wij zijn in het algemeen verwend met goedkope zooi die druipen en snel opbranden.

In de veer gespannen kaarsenhouders wil je geen kaarsvet hebben want dan wekt het opduw mechanisme niet meer.
 
Bovenaan