• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Landelijke 27mc repeater

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
27MC heeft een te gering bereik. Ligt aan de gebruikte frequentie.
Een hogere frequentie geeft een beter bereik.

Daar ben ik het niet mee eens. Los van het feit dat ik op de 27 MHz contacten heb gehad met oa italië, spanje enz.
Waarom zou men, als een hogere frequentie een groter bereik heeft, de korte golf en lange golf gebruiken voor verbindingen over lange afstand?
Radiosignalen planten zich rechtlijnig voort, dus in theorie tot aan de horizon. Met een hogere antenne ligt die horizon iets verder.
Er zijn ook nog wat grondgolven, die volgen de kromming. maar dat gaat in deze iets te ver.
Signalen tot ongeveer 30 MHz, als mijn geheugen me niet in de steek laat, reflecteren in de ionosfeer.
Dit heeft tot gevolg dat de signalen honderden tot duizenden kilometers ver kunnen komen, afhankelijk van de condities.
 
Bij gelijk vermogen kom je minder ver met 27MC.
Natuurlijk, ik heb ook nog zo'n 200 Watt lineair liggen.
Daarmee kom ik ook tot de zuidpool.
Maar PMR gebruikt een half Watt, en het bereik is een kilometer of 7 in open veld.
27MC zou nooit zo ver komen met een half Watt.
Ik heb nog een 27MC portofoon liggen, en vroeger had iedereen die.
Het bereik ervan is dat het nooit iets is geworden daarmee.
Tevens de slechtere bereikbaarheid in gebouwen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
VHF en UHF is line of sight communicatie. Zolang zender en ontvanger elkaar kunnen zien is er geen probleem en kom je met een half watt zomaar 150 kilometer verderop. Zodra er echter obstakels zijn wordt het bereik snel minder. 27MC heeft hier iets minder last van en hoe lager de frequenties hoe groter het bereik wordt.

Dat je met de 27MC porto geen goed bereik had betekend niet dat het met de 27mc altijd slecht is. Vaak hebben 27MC porto's standaard een slechte antenne. Met mijn 4 watt 27mc porto haal ik de nog wel 8 kilometer door de stad naar de repeater van Rotterdam. Dat zou me onder dezelfde condities nooit lukken met een UHF zender.

Daarnaast heeft 27mc nog het voordeel van skip. Het signaal gaat via de hoger atmosfeer als de condities goed zijn. Dan kun je met je porto ineens bijna 2000 kilometer overbruggen.



Voor ieder doel is er een apart communicatiemiddel. Soms is dat direct contact, soms is dat een zender of een postduif. Je kiest het middel dat past bij de situatie. Dat zou ook een dongel aan een smartphone kunnen zijn. De varianten die ik heb gezien werken op VHF en dan vraag ik me wel af wat de meerwaarde is boven een dedicated zender. Die zijn vaak goedkoper, hebben geen smartphone nodig om te functioneren en gaan langer mee op een batterij dan een smartphone. Maar ook dit kan zijn plek hebben in het communicatiespectrum.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Overigens kun je op onderstaande kaart zien waar er op dit moment zenders en/of ontvangers staan. De landelijke wordt steeds beter. In de omgeving Rotterdam/Den Haag hadden we zelfs een tijdje last van overlappende signalen. Beide zenders staan zo hoog opgesteld dat ik in Rotterdam de zender van Den Haag nog op kon pikken en vice versa. Dat is nu wel opgelost en in de ruime omgeving van Den Haag en Rotterdam kan prima via de repeater gewerkt worden. Ik heb van het weekend tijdens wat testen nog met wat Rotterdammers gesproken die na 20/30 jaar weer een bakkie hadden gekocht en aangesloten. Laatst was ik bij een winkel de ook al aangaf dat de 27MC zenders niet aan te slepen zijn.

https://pc7x.net/cb-repeaters/#/map/google/wrlp
 

023ed

Elementary prepper
Bij gelijk vermogen kom je minder ver met 27MC.
Natuurlijk, ik heb ook nog zo'n 200 Watt lineair liggen.
Daarmee kom ik ook tot de zuidpool.
Maar PMR gebruikt een half Watt, en het bereik is een kilometer of 7 in open veld.
27MC zou nooit zo ver komen met een half Watt.
Ik heb nog een 27MC portofoon liggen, en vroeger had iedereen die.
Het bereik ervan is dat het nooit iets is geworden daarmee.
Tevens de slechtere bereikbaarheid in gebouwen.

Uhhh, op 11 meter niet zo ver ? 200 W linear, en dan zuidpool ?
300 mW suriname als even een voorbeeldje, maar minder is ook prima gelukt naar Zuid-amerika/afrika.
500 mW 7 kilometer open veld PMR ?
Uhh, 100 mW FM, Servie en 300 mW SSB kreta. Met een 4 elements antenne en niet op 446 MHz logischerwijs.

Ik wil je niet onderuit halen, hou me ten goede, maar verdiep je svp in dingen als propagatie.
En vergeet lineairs. Je wilt niet weten hoe goed wij bij die vervelende italianen binnenkomen, ook met maar 5 watt op 11 meter.
 

Niels

Mankinds only hope
Heey, even omhoog schoppen.
Helaas woon ik zelf niet binnen het bereik vanaf een repeater met mobiel (uit de auto), maar ik was gisteren in een gebied in het oosten van het land waar ik op kanaal 11 hoog hollands hoorde praten met een aanzienlijke signaalsterkte, dit kon maar 1 ding betekenen, er staat daar een WRLP repeater.
Ik keek even op de site, en ja hoor, meerderen zelfs.
Later op de avond nog even geprobeerd, en ik kwam op 3 repeaters tegelijk binnen, nou ja goed, misschien had ik iets meer vermogen aan staan... maar gewoon vanuit de auto.
Heb toen ik bij Almelo reed nog een tijd zitten lullen met iemand in Venlo geloof ik, iets wat direct natuurlijk onmogelijk zou zijn, beide mobiel.

Ik breng het nog maar eens onder de aandacht, de WRLP repeater.

WRLP CB-Repeater.

Edit:
Overigens prepwaardigheidsfactor = 0. Alles gaat over het internet.
 
Bovenaan