• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Landelijke 27mc repeater

FKAGB

Prepper goeroe
Sinds een tijdje wordt in Nederland gewerkt aan een landelijk repeatersysteem. Op verschillende plaatsen staan zend- en ontvangsstations opgesteld. Deze stations zijn via internet met elkaar verbonden waardoor er een landelijk netwerk ontstaat.

In mijn regio staan twee repeaters en daarmee heb ik op mijn hele route van het werk naar huis en vice versa de mogelijkheid gebruik te maken van de repeater. Gisteren heb ik vanuit de regio Rotterdam een praatje kunnen maken met iemand uit Kampen, iets wat zonder de repeater nagenoeg onmogelijk is.

Ik ben met de beheerders van het systeem in gesprek om te kijken of ik in mijn woonplaats ook een repeater neer kan zetten. Hiermee wordt de regio Rotterdam nog iets beter ontsloten richting het Westland. De investeringen bestaan uit een 27mc bakkie, een Raspberry PI computer en wat klein grut. Het zo rond de €200,- euro wel in de lucht moeten zijn. Niet heel goedkoop maar het is wel een systeem wat blijft werken als het mobiele netwerk plat gaat. Uiteindelijk kan ook het internet plat, maar ik verwacht eerder dat bijvoorbeeld social media ontoegankelijk wordt gemaakt maar dat de onderliggende infrastructuur wel in de lucht blijft.

Misschien zijn er nog meer preppers die dit een leuk initiatief vinden. Kijk dan eens op https://cbrepeater.nl/ voor meer informatie.
 

Niels

Mankinds only hope
Deze stations zijn via internet met elkaar verbonden waardoor er een landelijk netwerk ontstaat.
Niet heel goedkoop maar het is wel een systeem wat blijft werken als het mobiele netwerk plat gaat.

Als ook internet plat gaat is het evengoed vrij lastig. Al betrouwbaar communicatiemiddel bij SHTF zou ik het niet zien, maar wel een leuk systeem.
Ik houd het in de gaten, misschien wil ik ook wel meedoen. Ook dekking in de Achterhoek :p.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Het repeater netwerk wordt gestaag groter. Met de nodige uitdagingen komt er zo af en toe wel weer een zend of ontvangststation bij. Mochten er mensen zijn die het leuk vinden om mee te doen, dan kun je je melden via cbrepeater.nl. Met name mensen die de beschikking hebben over een hoge locatie zijn heeeeel erg welkom.

Uit eigen ervaring kan ik inmiddels zeggen dat het plaatsen van een ontvangsstation niet veel moeite kost. De kosten zijn redelijk beperkt te houden, een ontvanger moet je kunnen neerzetten voor een euro of 60. Nadat de boel draait heb je er eigenlijk geen omkijken meer aan.

Zijn er nadelen? Ja, ik twijfel nog steeds over de vraag of een zender gekoppeld aan het netwerk legaal is. Daarnaast pretenderen de beheerders dat ze alles met legale apparatuur willen doen, maar door het gebruik van verschillende zend- en ontvangstfrequenties dwing je de gebruikers van het netwerk met illegale apparatuur te werken. Dan blijft er nog een paar kWh per jaar aan stroom over, maar dat is te overzien.
 

Niels

Mankinds only hope
@FKAGB , zeker interesse voor aangezien ik nog een 27 MC heb liggen. Moet alleen een antenne ritselen en op het dak knopen.
Geloof dat die bak van mij nog 10W was ook ofzo.
Een om dat in elkaar te knutselen lijkt me ook erg gaaf.

Maar als ik die site lees staat me 1 ding wel iets tegen, of ik begrijp het niet helemaal goed, en dat is dat het via internet aan elkaar hangt.
Dat is natuurlijk wat wij preppers nou net niet willen. Of niet van afhankelijk willen zijn beter gezegd.

Ik was me overigens ook net aan het orienteren op APRS.
 

FKAGB

Prepper goeroe
@FKAGB , zeker interesse voor aangezien ik nog een 27 MC heb liggen. Moet alleen een antenne ritselen en op het dak knopen.
Geloof dat die bak van mij nog 10W was ook ofzo.
Een om dat in elkaar te knutselen lijkt me ook erg gaaf.

Maar als ik die site lees staat me 1 ding wel iets tegen, of ik begrijp het niet helemaal goed, en dat is dat het via internet aan elkaar hangt.
Dat is natuurlijk wat wij preppers nou net niet willen. Of niet van afhankelijk willen zijn beter gezegd.

Ik was me overigens ook net aan het orienteren op APRS.
Het spul hangt inderdaad via internet aan elkaar. Het is dan ook geen garantie op een werkend systeem. Om landelijke dekking te krijgen ben je haast wel veroordeeld tot een koppeling met internet. Wil je dit niet dan zul je al snel terug moeten vallen op meer lokale initiatieven. Bijvoorbeeld in de vorm van een simplex repeater die je bovenop een hoog gebouw zet. Landelijke dekking ga je daar niet mee halen.

APRS is leuk, maar daarvoor geef ik dan net weer iets te veel om mijn privacy. Een ook dat is volledig internet gekoppeld meen ik?
 

Niels

Mankinds only hope
Het spul hangt inderdaad via internet aan elkaar. Het is dan ook geen garantie op een werkend systeem. Om landelijke dekking te krijgen ben je haast wel veroordeeld tot een koppeling met internet. Wil je dit niet dan zul je al snel terug moeten vallen op meer lokale initiatieven. Bijvoorbeeld in de vorm van een simplex repeater die je bovenop een hoog gebouw zet. Landelijke dekking ga je daar niet mee halen.

APRS is leuk, maar daarvoor geef ik dan net weer iets te veel om mijn privacy. Een ook dat is volledig internet gekoppeld meen ik?
Ik was me nog op APRS aan het orienteren, maar zie door de bomen het bos noeg niet.
Je kan ook zonder op internet te zitten op APRS, maar eht hangt geloof ik ook via internet aan elkaar inderdaad.

Dat 27 MC repeaternetwerk ga ik wel mee aan de gang.
Zou leuk zijn om vanuit de Achterhoek met de randstad te kunnen communiceren :p.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik was me nog op APRS aan het orienteren, maar zie door de bomen het bos noeg niet.
Je kan ook zonder op internet te zitten op APRS, maar eht hangt geloof ik ook via internet aan elkaar inderdaad.

Dat 27 MC repeaternetwerk ga ik wel mee aan de gang.
Zou leuk zijn om vanuit de Achterhoek met de randstad te kunnen communiceren :p.
Precies. Kan regelmatig vanuit de auto even kletsen met andere delen van het land wat voorheen onmogelijk was via de 27mc.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Moet je wel aardig wat kanalen tot je beschikking hebben als het één maal aanslaat krijg je waarschijnlijk een drukke bezetting.

Vooral ouderen die achter de geraniums zitten, hoog in een ouderen flatje.
En vrachtwagenchauffeurs vinden het ook wel mooi, en die hebben helemaal geen belang bij prepper verhalen.
Dan word het de hele dag misschien" breakie breakie" :oops:

Of zie in het nu een beetje te donker in.
 

Niels

Mankinds only hope
Moet je wel aardig wat kanalen tot je beschikking hebben als het één maal aanslaat krijg je waarschijnlijk een drukke bezetting.

Vooral ouderen die achter de geraniums zitten, hoog in een ouderen flatje.
Dan word het de hele dag" breakie breakie" :oops:
Er worden 2 kanalen gebruikt, ene kanaal ingaand, andere uitgaand.
Full-duplex dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Niels

Mankinds only hope
Dat doen we toch al, Niels :p
Sorry, ik denk eigenlijk standaard in de modus van SHTF. Ik bedoel onafhankelijk van anderen communiceren, alleen "wij".
Zonder tussenkomst van dingen die we niet in de hand hebben dus... geen KPN, geen UPC, enz... enz...
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

023ed

Elementary prepper
Ah, een half-duplex systeem wat via internet aan elkaar is geknoopt.
Ik durf te stellen dat het illegaal is, omdat de uitgang niet onder directe controle is. (operator moet aanwezig zijn)
En tijdens SHTF niet bruikbaar.
Leuk initiatief, al kan ik me enkele andere soortgelijke initiatieven herinneren, maar die leunden niet op de hobbyscoop
Het is dat CB redelijk aan het uitsterven is, dat dit nog een beetje goed gaat.
Nuttig nee (hooguit het knutselen ermee), bruikbaar nee, en voor preppers al helemaal niet.
Enig voordeel is dat hogere locaties worden gebruikt, maar op korte golf, wat bij condities weer verwarring zal opleveren voor tegenstations die niet begrijpen dat het een half-duplex verbinding is.

Suggestie dat onderliggende structuur van het internet niet plat zou gaan, maar sociale media wel, daar kan me niet zo heel goed in vinden.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Kun je je stelling onderbouwen. Ik twijfel namelijk. Voor zendamateurs zijn de regels een heel stuk duidelijker. 27MC is een vrije band en vroeger (nu nog enkele) had je ook BBS-en draaien die ook onbemand waren.

Ik sprak laatst met een leverancier van CB apparatuur en die gaf aan dat hij juist een stijging in de verkoop van apparatuur ziet. Wat hem betreft geen reden tot klagen. Het is inderdaad voornamelijk stil en daardoor kan dit systeem ook werken. Is het bruikbaar ja, want juist omdat er een stuk minder mensen een bakkie hebben kun je nu wel makkelijker contact maken. Voorheen lukte het niet om vanuit de auto bij Rotterdam te kletsen met iemand in Kampen. Nu wel. Nuttig, misschien maar dat hangt af van je definitie van nuttig. Tot op heden heb ik nog geen verwarring gemerkt bij het gebruik. Sowieso moet je een beetje alert zijn bij het gebruik van een 27MC en netjes wachten tot de ander klaar is met praten.

Waarom kun je je niet goed vinden in de stelling? Volgens mij zijn er talloze voorbeelden te noemen waarbij overheden toegang tot social media beperkt hebben maar waarbij het internet an-sich gewoon bleef draaien.
https://tweakers.net/nieuws/113653/turks-internetverkeer-sociale-media-afgeknepen-tijdens-coup.html
 

023ed

Elementary prepper
Voor zendamateurs inderdaad een stuk duidelijker. Toch is ook bij 27 MHz onbeheerd gebruik niet echt gewenst, ik snap wel wat je bedoeld, het gaat om 'vrij' gebruik, en een babyfoon als voorbeeld is ook niet bepaald onder beheer.
Grappig dat er weer belangstelling voor komt, en ik ben benieuwd wat daar de onderliggende reden van kan zijn.
Ik heb niet gesteld dat het niet bruikbaar is, juist niet. En dat je nu 'legaal' (omdat ik toch twijfel) vanuit Rotterdam mobiel met iemand in Kampen kan praten makkelijker is, dat ga ik absoluut niet ontkennen.
Ik heb niet geluisterd, en mijn opmerking dat het verwarrend kan zijn, is meer gestoeld op momenten van condities en dan door niet Nederlands-taligen gepoogd kan worden te antwoorden.
Want uh ja, heel veel CB-repeaters zijn er nu ook weer niet.

Mijn onderliggend argument was echte SHTF, het afsluiten van een twitter of FB gedurende wat onrust dat is natuurlijk een bijna maandelijks voorkomend fenomeen.
Als je je telecommunicatie wilt gaan preppen voor 'coup-pogingen' dan ben je eerder betrokken bij zo'n coup, denk ik dan zo maar.
Onder een echte SHTF versta ik een fikse oorlog of natuur-ramp. En het in de lucht houden van een uitgebrand data-center, of ondergelopen GSM centrale, onder dergelijke condities zal meer zijn dan alleen maar een DNS blokkade van Facebook of Youtube e.d.

Wellicht was het handiger geweest om mijn SHTF definitie eerder erbij te poten.
tldr : best leuk, maar niet voor den serieuze preppert of bij SHTF+
 

FKAGB

Prepper goeroe
@023ed, zo ligt de nuance inderdaad wat anders. Het is ook zeker niet mijn idee om tijdens een langdurige SHTF te vertrouwen op een dergelijk netwerk. Er zijn echter ook korter durende situaties waarin de reguliere communicatie niet "meer" werkt en dan kan kennis van het gebruik van een zender wel handig zijn. Juist daarom doe ik aan mee aan het project. Nu kun je op een relaxte manier kennis opdoen van realistische afstanden, beperkingen en mogelijkheden. Dan hoeft dat niet meer geleerd te worden als het echt nodig is.

Tijdens een echter SHTF heb ik andere manier om te kunnen communiceren dan de landelijke repeater.
 

023ed

Elementary prepper
FKAGB, wie niet :)
Je heb mij nergens horen zeggen dat het niet nuttig is voor het verzamelen van kennis, sterker nog, als ik dat doe, tik me dan even hard op de vingers !
 

FKAGB

Prepper goeroe
FKAGB, wie niet :)
Je heb mij nergens horen zeggen dat het niet nuttig is voor het verzamelen van kennis, sterker nog, als ik dat doe, tik me dan even hard op de vingers !

Nuttig nee (hooguit het knutselen ermee), bruikbaar nee, en voor preppers al helemaal niet.

Dit was je tekst. Kwam op mij redelijk stellig over.
 
Als het systeem plat gaat zou je een systeem moeten hebben dat onafhankelijk werkt.
Er is al een systeem dat gebruik maakt van smartphones (maar er wordt niet meer aan gewerkt geloof ik).
Je installeert een app (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.servalproject) , en je smartphone zoekt dan contact met andere smartphones.
Hoe meer smartphones in het netwerk, hoe beter het werkt. Iedereen zou dan een oude smartphone altijd aan neer moeten leggen, zodat andere smartphones contact kunnen maken.
Als je een bericht wil sturen, dan gaat het als een virus naar alle andere smartphones, tot het de smartphone bereikt die het moet bereiken.
Maar het werkt alleen als er genoeg deelnemers zijn.

27MC heeft een te gering bereik. Ligt aan de gebruikte frequentie.
Een hogere frequentie geeft een beter bereik.
 
Bovenaan