• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

lang leve de hoofdlamp

konijn

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
ik weet niet zeker of hier al iets over bestaat, zo ja sorry.

Ik ben sinds een paar jaar erg fan van een hoofdlamp, ik heb toen een goedkope simele petzl lamp gekregen met 3 ledjes met 1 dimstand. Deze lamp is helaas overleden, de batterijen waren gaan lekken terwijl ze nog lang niet leeg waren ( de lamp deed het gewoon nog goed ).

Ik heb toen een nieuwe hoofdlamp van Homeij gekocht, het is een lamp van een tientje maar wat me vooral aansprak was dat hij een rood licht stand heeft ( verder staat hij of aan of uit, dus niet heel luxe ). Die rood licht stand heeft het voordeel dat als je hem snachts moet gebruiken je niet verblind word door het felle licht en je melatonine productie niet verstoort word.

Ik ben erg positief over de hoofdlamp omdat je ...

1. Je handen vrij hebt, als je iets aan het doen bent en even 2 handen nodig hebt moet je je zaklamp wegleggen, en als dat in gras is of een andere ongelijke ondergrond ben je waarschijnlijk al je licht kwijt of schijn je jezelf zelfs in de ogen.

2. Overal waar je kijkt heb je licht, waar jij je blik richt heb je licht, en omdat je bij de meeste hoofdlampen de hoek kan instellen, kan je bijvoorbeeld voor een boek lezen, of iets zoeken in je tent de lamp omlaagrichten.

3. Dan heeft een hoofdlamp ook nog het voordeel dat als iemand ineens achter je opduikt en je je omdraait je diegene vaak meteen in het gezicht schijnt wat veel verwarring geeft, dat geeft jou de mogelijkheid te vluchten of diegene onschadelijk te maken ( en daarbij is je "project" ondertussen goed verlicht )


wat zijn jullie ervaringen en ideeen over een hoofdlamp? Welke hoofdlampen zouden jullie bijvoorbeeld aan raden? En zou je er wel of juist niet je gewone zaklamp door vervangen?
 

Niels

Mankinds only hope
Dit item staat ook hoog op mijn lijstje, en wil er voor oktober ook 1 hebben.
Voorwaarden zijn ligt, oer degelijk, rood of groen licht stand, en goede normale standen.
Je handen vrij hebben Is natuurlijk wel top!
Ook voor mijn werk wil ik het nog proberen.
 

Flos

SHTF Expert
Die dingen hebben ze in de Aldi verkocht onlangs. In Aldi België toch dus een week er voor in Nederland.
Het leuke aan die Aldi hoofdlampjes zijn dat er een lichte achteraan het riempje is . Zeer interessant als je gaat wandelen.
Zie en gezien worden heet dat. Volgens mij.
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik ben sinds een paar jaar erg fan van een hoofdlamp...

Ik ben erg positief over de hoofdlamp omdat je ...

1. Je handen vrij hebt, ...
2. Overal waar je kijkt heb je licht, waar jij je blik richt heb je licht, ...
3. Dan heeft een hoofdlamp ook nog het voordeel dat als iemand ineens achter je opduikt en je je omdraait je diegene vaak meteen in het gezicht schijnt ...

wat zijn jullie ervaringen en ideeen over een hoofdlamp? Welke hoofdlampen zouden jullie bijvoorbeeld aan raden? En zou je er wel of juist niet je gewone zaklamp door vervangen?

Nou, ik ben ook erg fan van de hoofdlamp. Of koplamp zoals wij ze noemen.
Ik zou geen hoofdlamp prefereren boven een gewone zaklamp, maar zou hem ook niet willen missen. Zoals je aangeeft bij punt 1, je hebt handen vrij. Dat is handig in talloze situaties.
Punt 2 en 3 geven gelijk ook het nadeel aan, zeker als je met meerdere mensen bent. Voor je het weet schijn je iemand in zijn gezicht.
Dat gezegd hebbende, mijn koplamp heeft een vast plekje in mijn uitrusting.

Je schrijft dat je een lamp hebt met wit en rood licht. Rood licht wordt inderdaad gebruikt om nachtzicht zoveel mogelijk te behouden. Echter, veel rode lampen zijn toch nog te fel en of stralen te veel extra frequenties uit om de rodopsine (niet melatonine) compleet te behouden. overigens ben ik van mening dat hoofdlampen minder geschikt zijn voor het behoud van nachtzicht omdat je er minder controle over hebt dan een normale lamp.

Zelf heb ik een Petzl Tactikka RGB. Een vrij compacte hoofdlamp die op 3x AAA werkt. Hij heeft wit licht met 5, 100 en 250 lumen die ook als strobe/beacon gebruikt kan worden. Daarnaast heeft het rood, groen en blauw licht met elk 2 lumen. Ook deze kunnen in strobe/beacon gebruikt worden.
Ik gebruik hem niet zo heel veel, maar zoals ik schreef zijn er situaties waarbij een koplamp ontzettend handig is.
 
D

DK88

Gast
Een hoofdlamp is echt ideaal voor nachtelijk verplaatsingen, of inderdaad als je ergens mee bezig bent en je handen vrij wil hebben. Wat ik wel vind is dat je nauwelijks moet merken dat die op je hoofd zit, dus niet te strak maar ook zeker niet te zwaar. Zelf ben ik in het bezit van een Fenix hl21 met een diffusorlens deze heb ik blauw gemaakt met watervaste stift, omdat er helaas geen filters voor zijn. En ik eigenlijk ook geen rode diffuser wou, omdat rood nog best wel afzet tegen een donker licht.
twonav-fenix-headlamp-hl21.jpg
201312511232415025.jpg


En voor de prijs hoef je het ook niet te laten, dacht ergens rond de 25/30 euro dat ik er voor betaald heb.
 

Nomad

Diehard Prepper
Zelf ben ik in het bezit van een Fenix hl21 met een diffusorlens deze heb ik blauw gemaakt met watervaste stift, omdat er helaas geen filters voor zijn. En ik eigenlijk ook geen rode diffuser wou, omdat rood nog best wel afzet tegen een donker licht.

Ik wil voorkomen dat dit draadje ontspoort in een draadje over nachtzicht. Maar wil toch even opmerken dat het blauw filter een heel goed idee is.
Als je 's nachts minder op wil vallen dan is blauw licht inderdaad een betere keuze dan rood. 's Nachts is het licht doorgaans blauwer, blauw licht (niet te fel) valt daardoor minder op dan rood.
Overigens doet dit niks voor je nachtzicht, alleen voor je zichtbaarheid.
 
D

DK88

Gast
Ik wil voorkomen dat dit draadje ontspoort in een draadje over nachtzicht. Maar wil toch even opmerken dat het blauw filter een heel goed idee is.
Als je 's nachts minder op wil vallen dan is blauw licht inderdaad een betere keuze dan rood. 's Nachts is het licht doorgaans blauwer, blauw licht (niet te fel) valt daardoor minder op dan rood.
Overigens doet dit niks voor je nachtzicht, alleen voor je zichtbaarheid.

Het is wat rustgevend in het donker dan rood vind ik, maakt het kaartlezen ook wat makkelijker enzo ;)
 
G

Gamble

Gast
Aah de hoofdlamp. 'S avonds rond het kampvuur en even snel wat uit je tas willen pakken, kijken of het vlees al gaar is, zoeken naar waar je mok nu ook alweer precies staat...
Niets zo handig als de hooflamp op je hoofd gestationeerd.
Als je wat verder het bos in wilt om in het donker eens flink te schijten, is het wel verstandig om ook een zaklamp op zak te hebben, maar lang leve de hoofdlamp bij je gear!
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:

petroman

SHTF Expert
Ik heb deze nog steeds in mijn wishlist staan. Eigenlijk alleen om de lichtopbrengst !

10000 Lumen Aliexpress hoofdlamp

Verder: handig zoals @Gamble het verwoord. Verder moet je niet willen gaan.

Als er ineens iemand achter je staat heb je iets anders vergeten.
In het donker door het bos ? Waarom ? ja, ja ik weet het het kan je zo maar overkomen.
 

Ray

SHTF Expert
Ik schuif mijn Olight S15 gewoon op m'n pet met de clip en dan heb ik een hoofdlamp. Verder diverse hoofdlampjes liggen, maar ik gebruik die verder nooit.
 

konijn

Elementary prepper
Ik heb deze nog steeds in mijn wishlist staan. Eigenlijk alleen om de lichtopbrengst !

10000 Lumen Aliexpress hoofdlamp

Verder: handig zoals @Gamble het verwoord. Verder moet je niet willen gaan.

Als er ineens iemand achter je staat heb je iets anders vergeten.
In het donker door het bos ? Waarom ? ja, ja ik weet het het kan je zo maar overkomen.

Ja de kans is niet heel groot, maar je kan tenminste in 1 oogopslag de situatie beoordelen.

Had nog steeds de situatie in mijn hoofd van de biesbosch waar ik pasgeleden een midweek heb gekampeerd ( paalkamperen bij de griendwerkershut Jannezand )
dat waren allemaal graspaden, dus daar hoorde je weinig ritselen

Kijk om echt iemand te verblinden ga ik ook liever voor een zaklamp. daar kan je desnoods nog mee slaan ook;)

Persoonlijk zou ik met een euro of 50 tot 100 op zak op zoek willen gaan naar de ideale hoofdlamp, maar dat kan ik me niet veroorloven, en zo zijn er meer denk ik.
totdat ik het geld ervoor heb leef ik van hoofdlamp tot hoofdlamp voor een 10tje per 3 jaar ( ongeveer, moeilijk te zeggen dit is pas mijn 2e hoofdlamp ... )
 

petroman

SHTF Expert
DE ideale hoofdlamp, zaklamp, tent, slaapzak bestaat niet.
Je zal altijd consessies moeten doen. Want de omstandigheden zijn zelden identiek en gelijkmatig.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
De hoofdlamp, iets dat ik al jaren gebruik. Staar je niet blind (letterlijk) op de hoeveelheid lux. Hoeveel heb je nu echt nodig? Ik heb een el cheapo Petzl (15 euro) en voldoet ruim voldoende. Die dingen van de Aldi zullen het vast ook wel goed doen. Gebruik het vooral tijdens het klussen en als ik iets in de voorradkast moet zoeken... je hebt je handen vrij, en je hebt licht daar waar je naar toe kijkt.
 

Marcov

Prepper goeroe
Maar met beetje veel haar op je bol ( Nee niet in je BOL ) blijven die dingen nauwelijks zitten .
Althans deze die ik hier heb ( Zie Link's ) . Ik houd mijn Haren weer netjes KORT ;)
Krullen zijn niet voor oude LllN .

Daar hadden ze eeuwen geleden al een oplossing voor: de hoedenpen of hoedenspeld :fluit::p
 
J

J.J

Gast
Wij hebben ook die dingen van de ALDI, je kan het licht ook uitzoomen tot een scherpe pit, ook kan je het licht dimmen, en in standen zetten, en ze kosten maar een schijntje, ben er aardig content mee.
De ACTION heeft ook van die dingen heb ze voor vaak voor verschillende klusjes gebruikt, ja ik vind hooft lampen best handig er bij te hebben.
 

Niels

Mankinds only hope
Die wie de Aldi had betreft dat dit model?
1042708.gif

Zo 1 heb ik ooit gehad, waarschijnlijk leuk voor wat het kost. Voor het geld hef je het niet te laten inderdaad.

Heeft iemand hier een tip voor een goede hoofdlamp die tevens gekleurd licht heeft, en niet van Petzl is, en niet op 3x AAA werkt?
Ik verban namelijk AAA totaal uit mijn leven, keuze's...
Het liefst zou ik er 1 hebben met 1x een 18650 er in. Mag ook 1, 2, of 3x AA (moet wel NiMH aan kunnen) zijn.
Voorkeur gaat naar Li-ion cellen (18650 etc.).
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Nomad

Diehard Prepper
Ik heb deze nog steeds in mijn wishlist staan. Eigenlijk alleen om de lichtopbrengst !
10000 Lumen Aliexpress hoofdlamp

Na de slechte publiciteit omtrent de goedkope Chinese accus/oplaadbare batterijen heb ik er een beetje moeite mee om deze aan mijn hoofd te binden.

Neemt niet weg dat het een kek lampje is. Ik betwijfel of die de 10000 lumen haalt, maar zonder twijfel komt er een bak licht van af!
 
Bovenaan