• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Last mile vehicles (e-steps/mini bikes etc.) als BOV

Henk88

Diehard Prepper
Beste Preppers,

Ik zie al topics over elektrische scooters en gewone fietsen maar dit moment verschijnen er veel nieuw soort elektrische voertuigjes op de markt als milieuvriendelijke oplossing voor met name stedelijke mobiliteit.

Een aantal zijn niet legaal in Nederland, maar kunnen wel degelijk nut hebben als BOV. Anderen zijn wellicht niet alleen nuttig als BOV maar kunnen ook leuk of praktisch zijn in het dagelijks leven. Ik ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen hiermee.

Een aantal voorbeelden;
E-steps
20180627162344_37887.jpg

Elektrisch aangedreven steps, vaak opvouwbaar. Meestal hebben ze een elektromotor van 250 tot 500 watt, een snelheid van zo'n 25 km per uur en een actieradius van 25 km.

Voordelen:
- Goedkoop, degelijke exemplaren zijn al te koop vanaf 350 euro in China
- Compact en licht in gewicht (een kilo of 12 en een meter lang), vaak opvouwbaar
Nadelen:
- Door de kleine wielen oncomfortabel, ook niet geschikt voor iets anders dan asfalt, daardoor wellicht geen nuttige BOV
- Beperkte actieradius
- In Nederland niet legaal omdat ze geen trapondersteuning hebben en dus worden beschouwd als bromfiets (echter ze zijn niet typegoedgekeurd als bromfiets en voldoen ook niet aan die eisen).

E-vouwfiets 2.0 (in het buitenland vaak e-bike of e-scooter genoemd)
ohjiocmzkf2ydhfgesdf.png 20180824140451_73028.jpg
De elektrische vouwfiets bestaat al in Nederland maar er zijn verschillende buitenlandse startups die wat 'hippere' versies hebben gemaakt. Voorzien van o.a. schijfremmen, aluminium velgen en apps waarmee je cruise control of verlichting kan besturen.

Motoren zijn net als bij de Steps vaak 250 tot 500 watt, trapondersteuning is vaak optioneel, velen ondersteunen ook een volledige elektrische (bromfiets) modus. Dit is overigens niet volledig legaal, formeel mag je zo'n ding alleen gebruiken met trapondersteuning. Ze halen 25-30 km/u net als de steps maar hebben wel een fors grote actieradius van 40 tot 80 km.

Voordelen:
- Relatief goedkoop, 600 - 1000 euro in aanschaf voor een degelijk gebouwd exemplaar
- Relatief compact, stuur klap je vaak in of soms zelfs het hele ding. Past in een kofferbak van een auto en mag mee in de trein zonder speciaal kaartje, met 13-15 kg ook nog zelf te dragen voor korte stukjes.
- Zolang je rijdt met trapondersteuning zijn ze volledig legaal, zonder verzekering of iets.
Nadelen:
- Sommigen hebben een hoog kinderfiets gehalte
- Minder comfortabel dan een 'gewone' e-bike (vaak ook geen versnellingen)

Elektrische bromfiets
stigo_elektrische_step_opvouwbaar_rdw_0.png

Er zijn maar weinig legale elektrische bromfietsen in Nederland omdat de regelgeving afwijkt van de rest van Europa. Maar onderstaand is een voorbeeld van een e-bromfiets (feitelijk een elektrische fiets maar dan zonder pedalen/trapondersteuning).

Voordelen:
- Volledig elektrisch, geen trapondersteuning nodig
- Volledig goedgekeurd, inclusief blauw bromfietskenteken
- Zeer compact en licht (14 kg)
Nadelen:
- Alsnog redelijk beperkt in snelheid (25 km/u) en actieradius (30 tot 60 km)
- Duur (1500 + euro)

E-scooter voor in je BOB

ruhkjewz3ngbz79s2whh.png
Deze wilde ik jullie niet onthouden, dit is een e-scooter die opgevouwen slechts 49 x 29 x 19 cm is en 7 kg weegt. Een e-scooter voor in je BOB dus :thumbsup:. Ideaal is hij helaas niet want hij mag in Nederland de weg niet op (immers een bromfiets zonder goedkeuring) en hij is met 1000 dollar ook niet goedkoop. Wel kom je met zon piepklein ding 20 km ver op een snelheid van 20 km/u mits je niet meer weegt dan 100 kg.

Dat is even een greep uit de mogelijkheden, ben benieuwd naar jullie meningen en toevoegingen.
 

Flos

SHTF Expert
Moeten in Nederland nog steeds trapper op een bromfiets staan?
Vroeger in mijn jonge jaren bouwde of verbouwde we zelf onze brommer zo hip mogelijk.
Bv. Volledig race opgezet of cros maar we bouwden ook shoppers. En stoer dat we waren.
En toen kwam er een Nederlander bij ons staan met trappers op zijn machine elke keer lagen we in een deuk.
Ben in Nederland ook nog aangehouden omdat er bij mij geen trappers op stonden.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Langzaam (ik kan sneller fietsen dan de meeste van deze apparaten), kwetsbaar (je wordt er zo vanaf gemept), afhankelijk van externe energiebron (als de eerste lading op is, wat heb je er dan nog aan)...
Niet echt super als BOV naar mijn idee. En voor het dagelijks leven kies ik liever iets waarbij ik mezelf juist wel wat in moet spannen, krijg ik in ieder geval nog iets aan beweging. Boterhammenpowerrrr!
 
F

frans81

Gast
Ook ik zie totaal geen nut van deze kwetsbare groep vervoersmiddelen .
Door hun ( mini ) constructie al een probleem op zich .
ACCU'S Pfff , kwetsbaar en afhankelijk van .

Waarom heb ik nog steeds geen Elektrische fiets ?

Juist.. daarom :fluit:

Ook de afvalberg door ondeugdelijke en niet veilige artikelen wordt alleen maar groter :mad:

Gebruik je spieren en beweeg :eek::rolleyes: . Improviseer wanneer nodig en je komt waar je zijn moet .
Ook al is het met behulp van anderen :hug:
 

Henk88

Diehard Prepper
Moeten in Nederland nog steeds trapper op een bromfiets staan?
Vroeger in mijn jonge jaren bouwde of verbouwde we zelf onze brommer zo hip mogelijk.
Bv. Volledig race opgezet of cros maar we bouwden ook shoppers. En stoer dat we waren.
En toen kwam er een Nederlander bij ons staan met trappers op zijn machine elke keer lagen we in een deuk.
Ben in Nederland ook nog aangehouden omdat er bij mij geen trappers op stonden.
Ja dat moet helaas nog steeds :(, Nederland loopt wat dat betreft achter op Europese regels.

Langzaam (ik kan sneller fietsen dan de meeste van deze apparaten), kwetsbaar (je wordt er zo vanaf gemept), afhankelijk van externe energiebron (als de eerste lading op is, wat heb je er dan nog aan)...
Niet echt super als BOV naar mijn idee. En voor het dagelijks leven kies ik liever iets waarbij ik mezelf juist wel wat in moet spannen, krijg ik in ieder geval nog iets aan beweging. Boterhammenpowerrrr!
Kwetsbaarheid heb je een goed punt maar ik zag zelf toch wel potentie in de e-vouwfiets als BOV, juist door de combinatie van elektriciteit en boterhampower.

Een gewone fiets gooi je niet even in de kofferbak van je auto of in de trein. Zo'n e-vouwfiets is een ideale uitbreiding op een auto als BOV wanneer de wegen zouden vaststaan. Je hebt dan toch net wat meer snelheid en flexibiliteit dan als je te voet verder gaat, ook al is het maar voor 40 tot 80 km. Daarnaast kun je elektriciteit zelf lokaal opwekken op meerdere manieren en brandstof niet, hoewel dat niet specifiek geldt tijdens een bug out.

Daarnaast zie ik potentieel om zo'n ding in te zetten op andere manieren (tijdens bijv. een Bug-in scenario).

Zo zou je bijvoorbeeld een eenvoudige en compacte plastic constructie aan het aangedreven wiel peddels kunnen maken. Daarmee zou je zo'n klein fietsje in combinatie met een rubberbootje kunnen inzetten om relatief snel een kanaal over te steken zonder de noodzaak voor peddels die veel ruimte innemen of tegen de stroming inroeien. In combinatie met het relatief eenvoudig tillen van de mini fiets op hele korte stukjes zou je daarmee 40 tot 80 km aan zeer divers terrein kunnen doorkomen.

Tijdens een Bug in zou zo'n ding van pas kunnen komen als Noodaccu. Zo'n e-vouwfiets kan namelijk zeer eenvoudig en goedkoop worden omgebouwd tot energiefiets. Het enige wat je nodig hebt is feitelijk een oude autodynamo, een diode en een standaard om de fiets op te zetten. Het ding heeft al een accu en een omvormer ingebouwd. Nu is energie opwekken al fietsend niet heel efficiënt (relatief veel verliezen) maar je zou met een paar uur fietsen de accu wel vol moeten krijgen. Die fietsjes hebben een 10 Ah accu op iets van 35 volt, dat is dus bijna 70.000 mAh op 5 volt. Voldoende stroom dus om dagenlang te voorzien in verlichting en het opladen van kleine apparatuur.

Ook ik zie totaal geen nut van deze kwetsbare groep vervoersmiddelen .
Door hun ( mini ) constructie al een probleem op zich .
ACCU'S Pfff , kwetsbaar en afhankelijk van .

Waarom heb ik nog steeds geen Elektrische fiets ?

Juist.. daarom :fluit:

Ook de afvalberg door ondeugdelijke en niet veilige artikelen wordt alleen maar groter :mad:

Gebruik je spieren en beweeg :eek::rolleyes: . Improviseer wanneer nodig en je komt waar je zijn moet .
Ook al is het met behulp van anderen :hug:
Ik ben het met je eens dat er teveel troep wordt geproduceerd, maar dat maakt niet elke e-step of mini fiets onveilig of ondeugdelijk ;)
 

Sieb

Survivor
@Henk88
Persoonlijk, zie ik voor volwassenen , zelf geen , nog geen directe inzetbaarheid.
Zie mezelf niet snel met volle bepakking, gebruik maken van een van je opties... voor de laatste meters. Natuurlijk werden en worden fietsen gebruikt in gevallen van een evacuatie, ook om lasten te vervoeren.

Ga er nu vanuit dat ik eerder meer mensen, mee zou willen nemen dan " spullen ". Mensen, met wat ze zelf kunnen/zouden kunnen dragen aan spullen/voorraad, als je moet lopen.

Mogelijk iets voor kinderen om " met deze ondersteuning " gemakkelijker kilometers te maken...
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zie in ieder vehicle een potentiële BOV, dus ook deze vorm van vervoer. Met de kanttekening dat je een manier hebt om ze bij te laden.

Dat stukje mis ik een beetje bij de introductie, oplaadtijd en welk vermogen hiervoor nodig is @Henk88.

Verder moet je alle waar naar zijn geld zien. Van een goedkoop product uit China kun je niet hetzelfde verwachten als een degelijk gerenommeerd merk.

Ik zie de laatste maanden bij mij in het zonnige zuiden een jonge vrouw op haar E-step rijden. Op een B-weg richting het plaatsje waar ik ook vertoef. Hiervoor moet ze op zeker 10-12km ermee rijden, dus de actieradius is goed. Wat mij vooral opvalt is dat de wielen relatief klein zijn, maar dat de snelheid nog best aanzienlijk is.
 

logan1202

Prepper goeroe
Zelfs als je het al zou overwegen er aan te schaffen, bedenk dan dat als je vlucht, je ook nog wat mee neemt. En als je dan een rugzak van 25 kg bij je eigen gewicht opteld, blijf je dan nog onder het gewicht wat dat ding kan dragen? of zakt hij dan spontaan door zijn asssen?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Gewicht en sterkte van de materialen zijn zeker zaken waar je rekening mee moet houden.

Als ik moet kiezen om met volle bepakking moet gaan lopen a 4-5km per uur of met een e-bike/step de eerste kilometers kan afleggen, dan ga ik voor de laatste. Ook qua energie het gunstigst. Het zou mooi zijn als de actieradius zo is dat je je BOL kunt bereiken.

Ik zeg altijd maar zo: Wanneer die producten gemaakt worden voor de Amerikaanse markt zodat een vette Amerikaan op zo'n verhicle past, dan zijn ze minstens stevig genoeg voor een dikke Hollander.:D

Deze is tot 150kg belastbaar https://www.google.nl/url?sa=t&sour...FjAJegQIBRAB&usg=AOvVaw2WBjoTAKNADx5gA-3l7kFR

Tweepersoons ofwel tot 200kg belastbaar met dikke wielen.
https://www.motorpromo.nl/cruzer-2-persoons-duo-step

Al zal mijn voorkeur uitgaan naar een grotere variant.

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/bov-electrische-scooter-e-scooter.4454/#post-96108
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Een offtopic antwoord op een opmerking.

@Henk88 De trapperregelgeving is ergens in de jaren 80 afgeschaft nadat de scooter populair werd bij de 50cc categorie. Merken zoals honda, welke een assemblage fabriek hadden in België bouwde daar bromfietsen om voor de Nederlandse markt hadden na de introductie van de honda af09 weinig behoefte om geld te investeren in een Nederlands "probleem". Onder druk van de bovag is dw trapperregelgeving afgeschaft.

In Spanje is dit type overigens wel met trappers geleverd, daar waren ze net zo maf als in nlde

In de jaren 90 zijn ook de regels mbt constructie snelheid in heel Europa en in de Europese ruimte gelijk getrokken. Oudere Duitse/Belgische/Zweedse/Noorse bromfietsen hadden standaard een hogere constructie snelheid. In Noorwegen is dit in 1998 gelijk getrokken. Vanaf 1996 hebben Europese bromfietsen ook een E+cijfer inslag.

Over de elektrische fiets kunnen we nog heel wat schrijven vooral de constructie snelheid en het toegestane vermogen blijven interessant.

Zo hoeft een speed pedelec in Denemarken niet geregistreerd te worden en mag op het fietspad. In Nederland is het volgens de wet een bromfiets net als in de meeste andere Europese landen.

Een gewone ebike mag niet meer vermogen dan 250watt, fietsen met meer dan 3 wielen mogen in Noorwegen een vermogen van 500watt en een snelheid van max. 25km per uur behalen..

Edit: even wat toegevoegd
 

drent

Diehard Prepper
Gewicht en sterkte van de materialen zijn zeker zaken waar je rekening mee moet houden.

Als ik moet kiezen om met volle bepakking moet gaan lopen a 4-5km per uur of met een e-bike/step de eerste kilometers kan afleggen, dan ga ik voor de laatste. Ook qua energie het gunstigst. Het zou mooi zijn als de actieradius zo is dat je je BOL kunt bereiken.
Bij e-bike altijd uittesten of je hem ook zonder de trapondersteuning vooruit krijgt. En zelfs dan is fietsen met bepakking sneller en makkelijker dan lopen. Doorfietsen dus zolang dat kan ook al is de accu al halverwege dag 1 leeg. Let wel op dat er meer op een fiets kan qua gewicht dan dat jij comfortabel enige afstand kan dragen, fiets achterlaten zal dan dus ook deel spullen achterlaten betekenen. Hopelijk was dat voedsel dat je ondertussen opgegeten hebt ipv essentiele zaken.
 

Vempain

Prepper goeroe
Wij hebben in juni vorig jaar onze auto opgeruimd en in de plaats daarvan hebben we nu ieders een elektrische vouwfiets.
De een komt bij de Aldi vandaan en de andere bij Cranenbroek waardoor dit geen wereldbedragen waren voor een nieuwe fiets.
Zelf zijn we er erg tevreden over en zijn ze genakkelijk in de trein mee te nemen mochten we wat verder weg gaan.
Ook zonder de trapondersteuning aan te zetten is er erg goed mee te fietsen.
Persoonlijk hebben we wel voor een elektrische vouwfiets met voorwielmotor gekozen aangezien je deze heel eenvoudig kan ombouwen naar een gewone vouwfiets (alleen een wiel van een kinderfietsje/20inch wiel met wat spacers om op die manier het wiel in de bestaande voorvork weer passend te maken)
Mocht bijvoorbeeld de motor een keer stuk gaan, dan heb je in ieder geval nog een gewone vouwfiets.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Vouwfiets in de achterbak van de auto zie ik ook nog wel zitten. Een elektro geval (die ook nog leeg prima kan fietsen) of een pure boterhampower maakt mij dan verder weinig uit.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Wij gaan gewoon skeeleren, kunnen de bandjes ook niet van lek. Hangen aan de rugzak. Alluminium met een softshell schoen 2.9 kilo... Best zwaar (kijken voor iets lichters in de toekomst) maar voor langere afstand is het een efficenterre manier dan lopen. Bij opstakels duurd het wat langer om te wisellen naar schoenen, maar geeft wel een goede pauze om het obstakel te overdenken. Handteerbaarder om een obstakel over te komen dan met een fiets.
Eventueel een boodschappen kar mee pakken voor meer vervoers mogelijkheden. Nadeel van deze vorm is dat je een goede weg moet hebben. Geld min of meer ook voor de meeste fietsen. Zand, water, kiezels, klei, gras is een probleem.
We hebben wel skeelers gezien met extra grote banden soort traktor bandjes maar dat ging heel zwaar toendertijd misschien dat hier al wat verbetering in is.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@joepmeloen Een van de charmes van te voet gaan vind ik juist dat je ver weg kan gaan van de lange rijen gestrande / wanhopige automobilisten. Ik denk niet dat ze allemaal precies even vriendelijk voor je de ruimte zullen maken om met je skeelers en je rugzak vol met waardevolle spullen vrije passage te geven.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen Een van de charmes van te voet gaan vind ik juist dat je ver weg kan gaan van de lange rijen gestrande / wanhopige automobilisten. Ik denk niet dat ze allemaal precies even vriendelijk voor je de ruimte zullen maken om met je skeelers en je rugzak vol met waardevolle spullen vrije passage te geven.

Maar je kan toch ook van je fiets gemept worden?
Ik denk dat ik je punt niet begrijp...
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik overweeg deze zomer twee e-steps te kopen voor mijn kids. Maar het blijven kids en die dingen gaan best hard dus een helm is minimaal een must. Maar dan nog kunnen het behoorlijke nekkebrekers zijn.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ik overweeg deze zomer twee e-steps te kopen voor mijn kids. Maar het blijven kids en die dingen gaan best hard dus een helm is minimaal een must. Maar dan nog kunnen het behoorlijke nekkebrekers zijn.

Kijk ff of ze buiten een voetrem ook een magneetrem hebben of dat hij ook afremt nadat het "gas" word los gelaten.
 
Bovenaan