• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Laurierblad drogen

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Om een wintervoorraad laurier te hebben droog ik het blad van ons laurier struikje. Nu leg ik het uit op de kachel. Maar het staat me bij dat ik wel eens gezien heb dat iemand het aan een draad reeg om te drogen. Op Google kan hier niet veel over vinden. Behalve dat het voor bloemsierkunst gedaan wordt. Heeft iemand ervaring met rijgen? Moet de draad bij het steeltje of bij de andere kant van het blad? Of in het midden?
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb ze ook nog op een draad gestoken maar vind het veel werk voor weinig meer waarde. Nu droog ik ze aan de tak. In mijn prep schuurtje. Die hangt er al van februari. Want snoeien doet groeien.
Oja in mijn prep schuurtje is er CV.
 

Ray

SHTF Expert
Geen ervaring mee, maar onderaan het blad, bij het steeltje, zitten de dikste nerven die ook na het drogen het stevigst zullen blijven.

Op de kachel vind ik altijd wat eng, sowieso vervliegen dan de etherische oliën en wellicht wel meer smaak.

Mijn laurier heb ik eens te weinig aandacht gegeven tijdens de winter en die is morsdood gegaan. Compleet struikje gedroogd en wel, maar in de keuken bleek alle kracht eraf. De plant zal wel alles gebruikt hebben om het zo lang mogelijk vol te houden. :lol:
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik heb wel eens bladeren van een Tamme Kastanje gedroogd voor thee. Gewoon los in een bakje in mijn keukenkastje. Ging prima.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Rataplan niet bang voor schimmel ?

Bij een handvol blaadjes niet, drogen vrij snel op. Een zak vol wordt wat anders misschien.
Ligt ook wel aan wat je droogt. Tamme kastanje bladeren plakken niet aan elkaar en blijven dus luchtig op elkaar liggen, dat scheelt veel. Als je laurier blaadjes in een kaasdoek op bijv. zolder hangt zal het ook wel goed komen vermoed ik. Anders gewoon paar manieren testen als je genoeg blaadjes hebt.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik had ze op de kachel liggen die niet aan staat. Maar heb ze toch aan een draad geregen om op te kunnen hangen.
Ziet er gezellig uit alle verschillende kruiden. Er hangt kamille, rozemarijn, salie en nu ook laurier. Morgenochtend wil ik eens proberen vlierbloessem te drogen. Dat ruikt zo lekker.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Twee anti aanbak roosters voor de bbq, daar tussen de blaadjes en vervolgens dit horizontaal ophangen bij een ventilator of op een tochtig plekje. Met een beetje gepriegel kan je ook een droog torentje bouwen op deze manier :)
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Die is vorig jaar dood gegaan. De nieuwe is nog te klein om van te snijden.

Maar als ik het ergens vind en mag plukken zal ik dat doen.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Rataplan Las toevallig van de week dat je die prachtige bloeiende salie (bij mij ook erg uitbundig in de bloei) straks weer geheel kunt afknippen en dat ie dan weer mooi bijgroeit zodat je deze kunt blijven oogsten de rest van het jaar.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Rataplan Las toevallig van de week dat je die prachtige bloeiende salie (bij mij ook erg uitbundig in de bloei) straks weer geheel kunt afknippen en dat ie dan weer mooi bijgroeit zodat je deze kunt blijven oogsten de rest van het jaar.

Klopt is met veel planten, ook voor een tweede bloei ( minder uitbundig) zoals bijv. lavendel of dat ze blijven bloeien wanneer je tijdig de oude bloempjes verwijdert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Bovenaan