• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Leer bewerken [diy]

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Welk gereedschap is handig bij het bewerken van leer. Hier kunnen ook tips en tops gepost worden om leer te bewerken. Of wat je gemaakt heb.
 

Wafels

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb net gekeken of dat lukte @Stuudje , maar ze zijn te groot ( het forum geeft tenminste die fout aan )
maar check pm
Voor degene die er echt interesse in hebben stuur maar een pm
gr will
 
J

J.J

Gast
Een stortplaats, je kan daar zelfs leer in de kleur tegen komen die je graag wilt hebben, en daar kom je van alles tegen.
Kringloopwinkels hebben vaak ook containers met afval banken en stoelen, de achterkanten zijn vaak nog punt gaaf, tenzij de mensen katten hebben gehad.
 
J

J.J

Gast
Ik bewerk ook al een tijdje leer, gebruik daar voor ook vaak visdraad voor het naaiwerk, dat past zich wat aan de kleur van het leer zelf, zwart draad wacht ik nog even op Lidl had dat af en toe, dus elke keer als ik daar kom zoek ik er naar.
Visdraad is sterk, aardig slijtvast, neemt de kleur aan, en enigszins elastisch en de afhechtings knoop smelt ik even gaat dat nooit meer los.

Voor de steek grote gebruik ik een radeerwieltje in de gatjes die dan in het leer ontstaan steek ik met het naaien de naald door heen zo krijg je een mooie lijn van naaiwerk.
-----------------------------------------------------------

Ook banden van b.v.b rugzakken werk ik af met visdraad.

Als men moeite heeft met de glans van vis draad kan je het ook door dot staalwol heen treken, dan word het dof.

Wat jaren geleden kon je "Tubes Marathon vullende lijm van Bizon" kopen daar mee kon je schoenzolen herstellen gaf een slijtvaste laag, dat was in een paar kleuren te koop dat gebruikte ik om de zijkanten van leer af te werken, daar tegen aan deed ik schutpapier wat wel zit aan dubbelzijdig klevende plakband voor b.v.b vloerbedekking, op decoratie plakfolie voor ramen tref je het ook aan, daar mee kan je dus perfect de vullen de Marathon lijm afwerken en later gemakkelijk weer afhalen.

Wat ik zoal aan naai gereedschappen heb: http://www.esails.nl/speedy-stitcher-basic-kit-120-by-stewart.html
En je kan het niet zo gek nomen of ik heb de naald wel, dus ik kan alle kanten op behalve de goeie.:D:eek:
 
J

J.J

Gast
Weet je Wafels, als je koper gloeien en dan afkoelt het water word het nog zachter, wij moesten op school ook koper bewerken van een plat stuk koper een redelijk diepe asbak maken om zo ver te komen moest regelmatig de koper op deze wijze weer zacht gemaakt worden,,, ander gaat het scheuren.
Dus het tegen over gestelde van staal harden.
 

023ed

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Dat is een aardige link idd.
Even op een andere noot, hebben we al wat productie gezien tussendoor ?
Opwarmertje, en als het je nu nog niet lukt, dan moeten we echt even een goed gesprek hebben :
Oh ja, patroon(tje) zit er bij, en je kan zelf wel wat leuke variaties voor de sluiting bedenken, anders roep je maar. Er zitten nog wel wat meedenkers hier tenslotte.
https://docs.google.com/drawings/d/...T6NT8ltM_hA/edit?pageId=115440221764634456784

Effe een stukkie leer scoren, al is het maar van een ouwe bank, en gaan.
Tip, van buiten naar binnen werken zou mooi zijn, maar zoek eens naar 'turn-shoe' voor een idee hoe het resultaat mooier kan worden, of dit fimpje, hoewel die natuurlijk weer een maatje groter is :
 

petroman

SHTF Expert
Schitterend die youtubes maar misschien een idee om je eigen ZELFgemaakte produkten en ervaringen te posten ?
Want daar gaat het om.
Want bij alles kan je wel een link naar YT plaatsen.
 

Ray

SHTF Expert
Schitterend die youtubes maar misschien een idee om je eigen ZELFgemaakte produkten en ervaringen te posten ?
Want daar gaat het om.
Want bij alles kan je wel een link naar YT plaatsen.
Voorbeelden van simpele ontwerpen en creaties lijkt me juist best nuttig. Kan iemand over de drempel trekken om zelf eens te gaan stoeien met leer. Als alleen zelfgemaakte produkten gepost zouden worden, kon het wel eens stil worden in dit topic, zoveel mensen zijn hier natuurlijk niet de praktijk mee bezig. @Statler & Waldorf ;)
 
Bovenaan