• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Legale portofoon in een SHTF?

Sabrina

Senior Prepper
Protofoons...onmisbaar in een shtf als je met een groep op pad gaat. Maar blijkbaar ook een enorm grijs gebied.

Ik heb een Motorola MTP700 met DMO functie aangeboden gekregen, en heb serieus overwogen deze aan te schaffen. Wat me verbaasde, is dat ik op diverse pagina's tegenstrijdige berichten vond over of je die nou wel of niet mag hebben. Na wat doorzoeken bleek deze vergunningsplichtig te zijn, en de boetes zijn blijkbaar niet mals (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-67906.html). Jammer van de mooie kans, maar zulke boetes durf ik niet te riskeren en een dure licentie halen alleen voor een shtf zie ik niet zo zitten.

Wat me echter wel opvalt aan die bekendmaking, is dat porto's zoals de beroemde chinese boafeng's (die velen van ons vast wel in voorraad hebben, al dan niet met HAM) blijkbaar ook al niet meer mogen? Ik twijfel nog of mijn oude kenwood 70cm porto uit de jaren '90 nog wel mag. Nou weet ik ook wel dat in een echte shtf het zo zal zijn dat het agentschap telecom je laatste zorg zal zijn, maar blijkbaar mag je dat spul nu al niet eens meer in huis hebben? Ten minste, zo lees ik het. Dat moet je dan ook maar net weten als leek, het is nou toevallig dat ik er op heb gezocht.

Maar wat rest ons dan als legaal alternatief om op voorraad te hebben? Toch weer die oldschool bakkies? Alsjeblief niet die bamiporto's die op dezelfde frequenties werken als het speelgoed van de bart smit, met een vermogen van een half watt, waar je met een beetje geluk maximaal een kilometertje of 3 mee kunt zenden? Zijn er mensen met verstand van zaken hier die me op weg kunnen helpen?
 

hans013

Senior Prepper
Het is eigenlijk heel simpel... Er mogen maar 3 dingen wel.
27mc Cept goedgekeurd, dus geen export modellen met meer dan de 40 kanalen.
LPD69 in zendamateur gebied, die overigens voorrang hebben op de kanalen. 10mW vermogen bereik op zijn gunstigst een paar 100 meter.
PMR446 Europees vrijgegeven 16 kanalen. Bereik max 1a 2 km. 500mW, vast gemonteerde antenne.

Alle! Baofengs of andere apparatuur met vrij in te stellen frequenties, afneembare antennes, vermogen boven de 0,5W is verboden in NL.

Uitzondering hierop zijn vergunninghouders en zendamateurs.

Gelukkig ben ik beide, vergunninghouder en amateur...
 

Niels

Mankinds only hope
Jep... wij met onze Baofengs ook al zitten we op de PMF frequenties maat wel met 8 watt en andere antenne zijn heel fout bezig volgens de wet.
Eigenlijk mag je qua PMF frequenties alleen die setjes die bij de kijkshop liggen enzo. Die Motorola setjes met vaste antenne enz.

Van Kenwood leb je ook leuke LPD setjes, leuk als je met een andere monteur een brandmeldsysteem in een gebouw test ofzo, voor afstanden niet handig.

27MC is nog wel leuk, daar mag je zelf je antenne kiezen en alles, en als je een beetje illegaal met wat meer vermogen gaat kan het best leuk zijn.

Een illegale porto, tja... ik denk altijd... gebruik gewoon je verstand... Of haal gewoon een N-licentie, dan kan elk logisch denkend mens met 2 vingers in de neus, en 1 in z'n r***.
 

Sabrina

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Nou, als ik google op n-licentie kom ik o.a. op op https://www.ham-radio.nl/examens/n-examen/ en als dat het examen voor n-licentie is dan....ehrm...ga ik maar een 27mc op de kop tikken.

Je zou bijna het idee krijgen dat de overheid onze zelfredzaamheid tegenwerkt, als je kijkt naar wat hier allemaal niet mag in vergelijk met andere landen. Maar dat is mijn persoonlijke mening/onderbuikgevoel, en heeft met dit topic niet zo veel te maken. In ieder geval bedankt voor de reacties.
 

Niels

Mankinds only hope
Oke... ik heb het proefexamen gemaakt zonder ooit 1 lesboek over de n-licentie te hebben open geslagen en had maar 1 vraag te veel fout...
 

Roel

Mankinds only hope
Echte SHTF...?
Wat moet je dan (evt. heel tijdelijk) met een portofoon?
Mijn portofoon is bij een ieder die er toe doet bekend..
Hier is grond/ Hier is voorraad. Hier is véél werk te doen...
Hier is dus een kans...
Maar wel ff de handjes uit de mouwen...:)
 

Nomad

Diehard Prepper
Lastig lastig. De porto's die legaal zijn, zijn mijns inziens nauwelijks bruikbaar.
Rond mijn BOL in de bossen kwam ik met mijn toenmalige Motorolas hemelsbreed niet verder dan 200-250m.

Ondanks de wetgeving heb ik toen toch voor Boafengs gekozen. Goedkope portos, in het beginsel om te kijken wat ik van een dergelijk vermogen kon verwachten.

Ik gebruik ze heel weinig. Als ik het dak op moet neem ik gebruik ik ze om contact te houden met beneden. Idem als ik en kruipkelder in moet. Een porto is dan veel makkelijker dan roepen.
In de bossen worden ze ook een enkele keer gebruikt. Maar altijd op de PMR kanalen.

Verder worden ze nog het meest gebruikt om te luisteren. Enkele beveiligings bedrijven in de buurt gebruiken portos. Daar komen soms meldingen op binnen. Verder trein en busverkeer.
Uit de omgeving zijn diverse zendamateurs te ontvangen. Mijn porto's cyclen door deze kanalen heen als ze op scannen staan.

Zoals ik eerder schreef gebruik ik ze alleen op de PMR kanalen. Hoewel het vermogen dan te hoog is val je in ieder geval niet onnodig op door illegale frequenties te gebruiken. Waar nodig zet ik het zend vermogen overigens op laag.
Dat de antenne afneembaar is is niks aan te doen. Voor het gemak heb ik zo'n klein stompje erop gezet.
Ik loop niet te koop met mijn portos dus de kans dat ik hier problemen mee krijg acht ik zeer laag.
 

Sabrina

Senior Prepper
Echte SHTF...?
Wat moet je dan (evt. heel tijdelijk) met een portofoon?
:)

Ik kan wel toepassingen bedenken waarin een porto van toegevoegde waarde kan zijn tijdens een shtf. Bijvoorbeeld als je met een groep mensen bent (op tussentijdse "voorraadjacht" tijdens een bug-in die langer duurt dan verwacht, of onderweg tijdens een bug-out) wanneer je even geen zichtcontact hebt met de rest van je groep. Of inderdaad om contact te leggen met andere mensen in je gebied, die wellicht ook een porto hebben.

In een echte shtf zal je van controle weinig te vrezen hebben, maar het zou handig zijn als "ongebruikt bezit" tot die tijd gedoogd zou worden. Dan zou ik best een goede porto durven aanschaffen. Maar ja, we leven in Nederland......
 
Bovenaan