• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lijnzaadcrackers

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
  • 70 gram pompoenpitten
  • 70 gramzonnebloempitten
  • 70 gram lijnzaad
  • 20 gram amandelmeel
  • 1 gram zout
  • 5+5 eeetlepels water
Ik maal de helft van lijnzaad in een koffiemolentje tot meel, en de helft van pompoenpitten en zonnebloempitten ook. Amandelmeel heb ik gemalen gekocht dus hoef ik niet te malen.
Men flikkert al het gemalen en ongemalen spul bij elkaar en dan 5 lepels water erin roeren.
Het ziet er raar uit, maar dat komt goed. Het water moet opgenomen worden dus je kan nu de afwas doen, oven vast aanzetten op 175 graden, kopje thee met de partner...

Roer door en voeg eetlepel voor eetlepel water toe en blijf roeren tot je een dikke smeerbare brij hebt, smeerbaar maar stevig, zeg maar zoals pindakaas.

Leg de brij tussen twee vellen bakpapier en wrijf met platte handen vanuit het midden uit naar de randen. Narollen met een deegroller tot een mooie dunne egale plak. Haal het bovenste vel er voorzichtig af.
Snijd de vorm van de crackers voor. Dat lukt niet goed als het klaar is.
Bak in het midden van de oven 15 minuten, draai ze om(haal het bakpapier eraf) en bak nog eens 10-15 minuten of tot ze goed droog zijn. (dit gaat vast de eerste keer mis, maar gewoon nog een keer doen)
Laat afkoelen op een rooster en bewaar luchtdicht en donker.

Bewaren is wel lastig, erg lekkere crackers.
Ik had wel wat aan de foto's op deze website.
Ik vond het er maar raar uitzien en twijfelde enorm...maar het kwam goed.
De crackers zijn glutenvrij, en passen in koolhydraatarme leefstijl.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dat is grappig....want lijnzaad zijn ook vezels. De pitten ook.
Maar inderdaad, vlozaad/psyllium kan je prima toevoegen.

Dit is wat ik ook wel noem een rommelreceptje. Je doet wat meer van het een of wat minder van het ander, of je vervangt iets, het maakt niet veel uit, maar omdat iemand recept vraagt moet je er nu eenmaal getallen bijzetten.
 
Bovenaan