• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Maatregelen tegen emp events?

Wolfje

Senior Prepper
Wellicht al eens behandeld, maar emp is een te kort keyword om op te zoeken. :)

Ben ik de enige die maatregelen treft tegen een emp event welke alle Elektronica zou frituren? Door bv extreme zonnevlammen of een nucleaire raket?
Ik heb hiervoor een stalen kist gekocht die ik ga bekleden met een isolatie materiaal om zo een kooi van faraday te maken, zodat de apparatuur in de kist (zaklampen, powerpacks, zonnepaneel, radio etc) blijven werken.

Ik ben benieuwd!
 

Arie

Diehard Prepper
Als de kooi van faraday de oplossing is leg ik me spullen wel in de auto. Is dat ook gelijk opgelost.
Dat je iets probeert sta ik helemaal achter. Beter iets dan niets.
 

Wolfje

Senior Prepper
Als de kooi van faraday de oplossing is leg ik me spullen wel in de auto. Is dat ook gelijk opgelost.
Dat je iets probeert sta ik helemaal achter. Beter iets dan niets.
Daar had ik ook aan gedacht maar kans op Auto inbraak lijkt mij veel groter dan een emp event?
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou even verder zoeken op dit forum eventueel met wat langere zoekterm. Is al veel (on)zinnigs over geschreven.

Sorry ik ben nogal kritisch ten aanzien van zaken waarbij men eerst iets gaat doen, in elkaar prutsen of wat dan ook in plaatst van zich verdiepen in de materie.
Ik denk dat @Arie daar ook op doelt. Je auto is een prima kooi van faraday.
Ik ben wel benieuwd naar je metalen kist aanpassingen.
 

drent

Diehard Prepper
Hoe nuttig is die electronica nog als de rest van het land niks werkends meer heeft? Communicatie kan je dan wel vergeten, kennis is niet voor niets beter op papier te zetten al is het maar als backup juist om dit soort redenen. Blijft iets als verlichting over en onder die omstandigheden wil je bij zonsondergang echt slapen. Leven zonder electriciteit is hard werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Wolfje

Senior Prepper
Hoe nuttig is die electronica nog als de rest van het land niks werkends meer heeft? Communicatie kan je dan wel vergeten, kennis is niet voor niets beter op papier te zetten al is het maar als backup juist om dit soort redenen. Blijft iets als verlichting over en onder die omstandigheden wil je bij zonsondergang echt slapen. Leven zonder electriciteit is hard werken.
Het gaat mij om Mn goal zero powerpack, zonnepaneel, zaklamp, walkietalkies, noodradio etc. Allemaal nuttig lijkt me :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Wolfje

Senior Prepper
Ik zou even verder zoeken op dit forum eventueel met wat langere zoekterm. Is al veel (on)zinnigs over geschreven.

Sorry ik ben nogal kritisch ten aanzien van zaken waarbij men eerst iets gaat doen, in elkaar prutsen of wat dan ook in plaatst van zich verdiepen in de materie.
Ik denk dat @Arie daar ook op doelt. Je auto is een prima kooi van faraday.
Ik ben wel benieuwd naar je metalen kist aanpassingen.
Inmiddels wat post gevonden inderdaad :) net nieuw hier, zoek Mn weg nog een beetje.

Ik heb een elektrotechniek achtergrond inclusief praktijkervaring met emp en afscherming (ooit geknutseld aan een deeltjesversneller van 1 TeV) dus redelijk thuis in de materie ;) Ik zal wat posten als hij klaar is :)
 

Flos

SHTF Expert
@Wolfje Ik geloof dat jij gek bent van kisten.
Dat is nummer vier op rij.

Ik vraag mij af hoe groot jou kooi van faraday gaat worden als er zonnepanelen in moeten kunnen.
 

PBear

Mankinds only hope
Als de kooi van faraday de oplossing is leg ik me spullen wel in de auto. Is dat ook gelijk opgelost.
Dat je iets probeert sta ik helemaal achter. Beter iets dan niets.

Ik denk dat de auto niet zal voldoen als afscherming bij een EMP event. Dat de auto over een ruim bereik van golflengten de elektromagnetische straling onvoldoende afschermt, moge blijken dat de GPS navigatie nog steeds werkt, ook al zit de ontvangstantenne in de auto. Ook werkt de mobiele telefoon nog gewoon. Weliswaar biedt de auto redelijke bescherming tegen blikseminslag, maar bij EMP lijkt me een naadloos afsluitbare metalen kist betere bescherming bieden.
 

Wolfje

Senior Prepper
@Wolfje Ik geloof dat jij gek bent van kisten.
Dat is nummer vier op rij.

Ik vraag mij af hoe groot jou kooi van faraday gaat worden als er zonnepanelen in moeten kunnen.
Haha nee hoor. Slechts 2 kisten en 2 tonnen ;). Voor nu. Kuch.

De goal zero boulder 50 is 50W en meet slechts 55x70cm. :)
 

petroman

SHTF Expert
@PBear, dat klopt.
Maar een radiosignaal is iets anders dan een EMP en de daarop volgende EMI.

Het ging ook over die kooi. Niet of dat nu helpt of niet.
 

PBear

Mankinds only hope
Hoe nuttig is die electronica nog als de rest van het land niks werkends meer heeft? Communicatie kan je dan wel vergeten, kennis is niet voor niets beter op papier te zetten al is het maar als backup juist om dit soort redenen. Blijft iets als verlichting over en onder die omstandigheden wil je bij zonsondergang echt slapen. Leven zonder electriciteit is hard werken.
Hoe nuttig elektronica nog is als de rest van het land niets werkends meer heeft?
Als je je stroomvoorziening en communicatie apparatuur door gedegen afscherming hebt weten te redden, lijkt me dat je koning Eenoog bent in het land der blinden. De behoefte aan snelle en betrouwbare communicatie zal onder zulke omstandigheden enorm zijn!
 

Wolfje

Senior Prepper
Ik denk dat de auto niet zal voldoen als afscherming bij een EMP event. Dat de auto over een ruim bereik van golflengten de elektromagnetische straling onvoldoende afschermt, moge blijken dat de GPS navigatie nog steeds werkt, ook al zit de ontvangstantenne in de auto. Ook werkt de mobiele telefoon nog gewoon. Weliswaar biedt de auto redelijke bescherming tegen blikseminslag, maar bij EMP lijkt me een naadloos afsluitbare metalen kist betere bescherming bieden.
Auto heb je niets aan. Bij elektrische golven gaat om de golflengte. Hoe hoger de frequentie hoe kleiner de golflengte. Je de openingen (zoals ramen etc) moeten kleiner zijn dan 1 a 2% van de golflengte. Bij een standaard fm radio signaal dus kleiner dan 2,5cm ongeveer :)

Oftewel werkt prima bij een “plat” potentiaalverschil zoals bliksem maar tegen emp golfen dus helaas niet
 

Wolfje

Senior Prepper
Auto heb je niets aan. Bij elektrische golven gaat om de golflengte. Hoe hoger de frequentie hoe kleiner de golflengte. Je de openingen (zoals ramen etc) moeten kleiner zijn dan 1 a 2% van de golflengte. Bij een standaard fm radio signaal dus kleiner dan 2,5cm ongeveer :)

Oftewel werkt prima bij een “plat” potentiaalverschil zoals bliksem maar tegen emp golfen dus helaas niet
Toevoeging: de kist heeft een ruimte van 2mm tussen deksel en body, dus dat zou alles met een frequentie onder de 150GHz moeten tegenhouden. :)
 

Wolfje

Senior Prepper
Bekijk bijlage 16933 Hoi @Wolfje

Hou je van lezen? Dit boek heb ik afgelopen voorjaar gelezen. Ik had ‘m zo uit.

https://www.bol.com/nl/f/emp-serie-1-een-seconde-later/9200000069831558/

Ik heb dat boek gekregen via het forum hier en doorgegeven aan @sterredag
Als het je wat lijkt en zij heeft het boek nog in bezit, mag je het vast hebben.
Oh tof. Bedankt voor de tip. Ik heb een kobo plus ebook abbo, zowel deze als deel twee worden nu op Mn ereader geladen :)
 

petroman

SHTF Expert
Grootste probleem is dat je hele elektrische infrastructuur het niet meer doet, je gsm en tv zijn echt bijzaak.
En dan waarschijnlijk ook van je buurlanden. In geval van een extreme zon activiteit.
 
Bovenaan