• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Macgyver Messen en Multitool

Ray

SHTF Expert
Hallo allemaal

Heeft iemand ervaring met de messen en of de multitool van het merk Macgyver.

http://www.outdoorstunter.nl/macgyver-macknive-rvs-zakmes-12cm.html

Aangezien ik een budget prepper ben spreekt dit prijsje me wel aan.

Geen hands-on ervaring, maar genoeg over gehoord. 't Ziet er leuk uit, staat een kek naampje op, maar het is rommel.
Qua messen kun je beter kijken naar het merk Mora. Niet zo stoer, maar uitstekend gereedschap.
Qua multitools ontkom je haast niet aan een wat steviger bedrag, wil je er op kunnen vertrouwen. Voordeliger keuzes zijn bv. de Leatherman Sidekick of Wingman.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Als het echt MacGyver is, dan vermoed ik dat het houtje-touwtje is. Of elastiekje-paperclip, of iets dergelijks. Het mes dat @Ray je aanraadde (Mora) is echt de beste keus voor een budgetprepper. Voor een zakmes raad ik een simpele victorinox aan. Knoop die wel met een touwtje aan een lus van je broek, want ongemerkt wil hij zich wel eens tussen de kussens van de bank verstoppen, is mijn ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

QuickFix

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
MacGyver is, naast dat het geïnspireerd is door de jeugdheld uit de jaren '80, het huismerk
van de Kijkshop (dat zegt op zich al genoeg); de kwaliteit is dus bedroevend.

Als je niet veel geld hebt (of kunt uitgeven) koop dan eerst een eenvoudige Victorinox; deze
heb je al nieuw voor zo'n €15,= en daar zit dan de meest gebruikte zaken op.

€16,95 Victorinox Classic (heel eenvoudig)
€22,90 Victorinox Camper (mooie verzameling)
€29,95 Victorinox Huntsman (precies genoeg tools)
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Goed advies, van QuicFix, hierboven!
Als een zakmes zou voldoen, ga dan voor een Victorinox!


Van de Kijkshop MacGuyver heb ik de voedselbox, 600ml. Andere dingen zou ik er zelf niet van kopen. Het is een El Cheapo merk.
De zaklampen koop ik goedkoper en beter in China (AliExpess).
Over de multitool wil ik nog wel wat kwijt.

Budget-multitools vind je 13-in-een-dozijn. Maar de kosten zijn altijd bepalend geweest in de materiaalkeuze en de productie. Ze zijn uit een lage kwaliteit ijzer gemaakt. Ze zijn geperst, niet gesneden.
De schroevendraaiers zijn niet scherp, en ze passen niet perfect waardoor ze schroeven kapot draaien. Het metaal is niet sterk, waardoor je geen kracht durft te zetten, omdat je het voelt meebuigen. Het mes is bijna niet scherp te krijgen of te houden; en je moet ze niet blootstellen aan water of direct zonlicht.

Voor veel dingen is Budget of China(tm) prima. Zaklampen, electronica, portofoons, etcetera.

Voor een zakmes en een multitool is elke euro die je uitgeeft aan een budget-exemplaar weggegooid geld. Je krijgt geen gevoel van vertrouwen als je hem in je hand hebt. Dat maakt dat je hem niet vertrouwt. Dat je hem dus niet in je zak steekt, niet gebruikt. En niet gebruikt = weggegooid geld.

Een multitool moet een stuk gereedschap zijn dat je graag gebruikt. Dat is een stuk gereedschap dat je altijd in je zak stopt, en waar je op vertrouwt. Daarvoor kies je een merk dat geen concessies doet: Leatherman.
Ja, een Leatherman Wave is een hoop geld in één keer. Maar als-ie 25 jaar mee gaat, en je per jaar één kop koffie en een ijsje overslaat, heb je hem eruit.
Over 25 jaar kun je hieronder posten dat ik gelijk had, en dat je me dankt voor mijn wijze advies.
 

Ray

SHTF Expert
........................Voor veel dingen is Budget of China(tm) prima. Zaklampen, electronica, portofoons, etcetera.
.....................

Als zaklamp zou ik ook geen goedkope chinees nemen. Ook dat is een behoorlijk essentieel stukje gear. Niets zo ergerlijk als hij het niet doet als je hem nodig hebt, bovendien hebben kwaliteitslampen een betere kleur licht waarmee je simpelweg meer contrasten ziet. Een zwarte broek naaien met zwart garen gaat je niet lukken met zo'n goedkoop lampje, je krijgt waarschijnlijk geeneens de draad door het oog van de naald. Ook zuigen 'dure' lampen je batterijen tot de laatste druppel leeg en moet je ze bij goedkope varianten veel vaker vervangen. Sterke goedkope lampen over verhitten weer vaker en ga zo maar door.

Ik ben erg blij met mijn kwaliteitslampje nadat ik reeds heel wat goedkope lampjes versleten had. Meteen een goede kopen had mij geld bespaard.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Als zaklamp zou ik ook geen goedkope chinees nemen. Ook dat is een behoorlijk essentieel stukje gear. Niets zo ergerlijk als hij het niet doet als je hem nodig hebt, bovendien hebben kwaliteitslampen een betere kleur licht waarmee je simpelweg meer contrasten ziet. Een zwarte broek naaien met zwart garen gaat je niet lukken met zo'n goedkoop lampje, je krijgt waarschijnlijk geeneens de draad door het oog van de naald. Ook zuigen 'dure' lampen je batterijen tot de laatste druppel leeg en moet je ze bij goedkope varianten veel vaker vervangen. Sterke goedkope lampen over verhitten weer vaker en ga zo maar door.

Ik ben erg blij met mijn kwaliteitslampje nadat ik reeds heel wat goedkope lampjes versleten had. Meteen een goede kopen had mij geld bespaard.

Helemaal mee eens Ray, ik heb ongeveer 25 jaar geleden een Maglite 2xAA gekocht, geweldig ding, alleen het lampje was kwetsbaar, daarom zat er een extra lampje in de dop, nu na 25 jaar jaar een modificatie setje met LED lampje gekocht voor €. 20,00.

Voor dat geld heb je geen nieuwe met die kwaliteit en je oude spul wordt duurzaam hergebruikt, win-win dus.

Gelukkig zijn er nog veel meer van dit soort merken, kost wel wat maar je doet er langer mee en het vertrouwen dat een stukje kwaliteit geeft is onbetaalbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Marcov

Prepper goeroe
Helemaal mee eens Ray, ik heb ongeveer 25 jaar geleden een Maglite 2xAA gekocht, geweldig ding, alleen het lampje was kwetsbaar, daarom zat er een extra lampje in de dop, nu na 25 jaar jaar een modificatie setje met LED lampje gekocht voor €. 20,00.

Zijn die er? Dan moet toch maar eens gaan kijken wat er allemaal is?

thnx
 
Bovenaan