• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Messen slijpen - HET topic over -

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Bij de schuur opruimen kwam ik o.a. twee dingen tegen die prep gerelateerd zijn.
1) een oud Solingen broodmes wat ik als kleine volwassene al groen geschilderd had ,
2) dubbele slijpmachine van schoonpa.

1 + 2 gaf aan : mes moet geslepen worden. Vol hoop meteen naar pc gerend en alhier gezocht naar een topic hoe goed messen te slijpen.
Maar dat topic is er niet.
Via pm nog iemand geprobeerd te porren maar die is onderweg naar Compostella dus geen www.

Bij dezen het verzoek of diegene die goed handmatig dan wel machinaal een mes, bijl, kapmes kan slijpen om als reactie hieronder een how to te schrijven.
Wat te doen met een aanzetstaal, wetstenen, tegen of meeslijpen, nat of droog, etc.

Kanttekening: svp uit eigen hand dus, dus geen YT filpjes hoe anderen het doen.

Voorbeeld van mijn machinaal slijperd:
Slijpmachine web.jpg
 

chris1990

Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een mooie slijpmachine, maar een ik neem aan kartelmes hier mee slijpen is geen succes verhaal, je zou kunnen proberen om aan de hoek van de steen een radius te dressen, gelijk aan die van de kartel, maar dan word je steen wel heel rond aan een kant, maar met een beetje proberen lukt het vast wel, ook zou ik persoonlijk met de draairichting mee slijpen, dan draait de steen van het mes af

En voldoende water in het bakje doen natuurlijk.
 

petroman

SHTF Expert
Nou dat is nu net één van die dingen: slijp je het beste tegen de draairichting in of niet.
Gevoelsmatig zeg ik mee, maar alle stenen draaien naar de steun toe. Witte is inderdaad een langzaam draaiende natte steen.
En voor de beeldvorming: het mes.

Mes_web.jpg
 

chris1990

Prepper
Het scheelt dat er geen kartels aan zitten dat maakt het op jou machine wat gemakkelijker, maar wat richting betreft vind ik met de draairichting mee persoonlijk wat rustiger slijpen, ik denk dat je dat gewoon moet uitproberen wat je zelf het fijnste vind, qua snede zou het theoretisch niet uit moeten maken, maar zou er wel voor zorgen dat je steen goed recht is, geen groeven oid


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Ray

SHTF Expert
Nou dat is nu net één van die dingen: slijp je het beste tegen de draairichting in of niet.
Gevoelsmatig zeg ik mee, maar alle stenen draaien naar de steun toe. Witte is inderdaad een langzaam draaiende natte steen.
En voor de beeldvorming: het mes.

Bekijk bijlage 3046

Ik zelf heb ook iets dergelijk en de grove droge steen draait naar de steun toe, de natte ervan af. De bak om mijn natte steen heeft een aantal inkepingen waar je de rug van een mes in kunt leggen en zo hou je een constante hoek. Klinkt allemaal heel mooi, maar mijn natte steen is veel grover dan ik zou willen en gebruik ik alleen bij messen waar ik een compleet nieuwe snede op wil zetten.

Echt slijpen doe ik met stenen en met de hand. Polijsten met 1200 natschuurpapier en muismatje, stroppen met stroppaste in twee grofheden en een oude leren riem.
Eerlijk gezegd heb ik geen messen fetish en ben ik ook geen slijppurist, dus ben vrij snel tevreden als het mes zijn taak weer doet waarvoor hij gebruikt moet worden.

Nu heb ik paar maandjes terug deze uit Hongarije meegesleept, gekregen van @Highway. Hier moet weer een bokje bij en de steen moet weer netjes afgerond, maar het ding voelt veel belovend aan:
IMG_2537.JPG
 

chris1990

Prepper
Je zou ook je steen kunnen vervangen door een fijnere uitvoering, of hem bot kunnen maken door met een harder steentje de korrel te breken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

petroman

SHTF Expert
@Ray vergeet de steen neem die lampen mee !! ;-)

Maar op topic: je gebruikt nu al twee termen die uitleg nodig hebben: polijsten en stroppen. Hoe slijp je met de hand en met wat voor stenen ?
Gewoon jip en jnneke taal. Zodat iedereen hier wat kan leren :).
 

chris1990

Prepper
Stroppen doe je als aller laatst, dit is om de laatste kleine imperfecties te richten, of net als bij een scheermes voor gebruik, dit kun je doen met een strijkriem En strijk pasta, en/of met een strop met canvas en leer maar dit is ook weer voor ieder persoonlijk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Ray

SHTF Expert
@Ray vergeet de steen neem die lampen mee !! ;-)

Maar op topic: je gebruikt nu al twee termen die uitleg nodig hebben: polijsten en stroppen. Hoe slijp je met de hand en met wat voor stenen ?
Gewoon jip en jnneke taal. Zodat iedereen hier wat kan leren :).

Die lampjes staan ook hier. Maar eentje met glaasje, de tweede meegenomen mocht die met glaasje ergens verrot zijn.

Polijsten bij Ray: Na het slijpen en zeker als ik het doe, heb je wel eens last van vervelende krasjes en uitschieters op de steen. Dat kun je weer netjes maken met 1200 nat schuurpapier op een muismatje, dat geeft een mooie zijdeglans, dus niet echt super gepolijst maar ik wil eigenlijk helemaal niet dat mijn messen glimmen als spiegels.

Stroppen: Daarmee haal je de laatste braampjes van het onderste 'snijdende' deel van je lemmet en polijst die. Eigenlijk is dit dus meer polijsten dan bovenstaande stap.

Hoe ik met een steen slijp, tjee, dat is lastig uitleggen, de bewegingen zelf dan.
Meestal leg ik de steen neer en haal het mes (tegen de snede in) over de steen. Het lastige is dat je heel makkelijk het rechte deel onderaan je lemmet slijpt maar de 'bocht' naar de punt toe vergt speciale aandacht. Bij hele grote messen begin ik meestal met de steen in m'n hand en het mes stationair, dat is meer het grove werk.

Ik heb nog een geweldig filmpje, geschoten door @Erny waar @JamHard met een Fjallniven DC4 (zo'n klein supersteentje voor in de rugzak) even lastig tanto zakmesje omtovert in een scheermes.
(hiervoor even overlegd met Jamhard of dit geplaatst kon worden)

Je ziet dat Jamhard per kant het aantal 'slagen' telt en begint met veel slagen per kant (stuk of 8 voordat hij wisselt) daarna steeds minder slagen en sneller wisselen. Eerst op de diamanten 'grove' kant, dan op het keramische deel en uiteindelijk stroppen om een stukje leer wat ingesmeerd is met wat polijstpasta.

Excuus voor de slechte kwaliteit, heb het filmpje geconverteerd, het origineel was 900Mb en dat trekt m'n servertje wel, maar niet m'n portemonnee en YouTube begin ik niet aan.

Link alleen voor jullie: http://www.raycoupe.nl/MVI_3061.mp4

(filmpje kan niet meer beschikbaar zijn, ivm met vooraf ingestelde bandbreedte limiet)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Arie

Diehard Prepper

chris1990

Prepper
Ziet er goed uit, voor dat geld kun je het nog eens proberen, heb zelf dit dingetje, mooi compact en snel maar mag voor het mooie nog wel even een veeg van een steentje hebben naar afloop
3a19d9f6ed1f70a7154540d1dbd211be.png
kost zo rond de 15 eu


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Erny

Last (wo)man standing
@Ray Ik dacht ook gelijk aan dat filmpje en vreesde al dat ik die op YT moest gaan zetten en dus dat eerst onder de knie moest gaan krijgen. ;) Leuk om het filmpje weer te zien en om het gebabbel op de achtergrond erbij te horen. :fluit:

Sindsdien probeer ik volgens @JamHard zn methode te slijpen maar heb zijn ervaren slijpslag zeker nog niet te pakken. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@Ray Ik dacht ook gelijk aan dat filmpje en vreesde al dat ik die op YT moest gaan zetten en dus dat eerst onder de knie moest gaan krijgen. ;) Leuk om het filmpje weer te zien en om het gebabbel op de achtergrond erbij te horen. :fluit:

Sindsdien probeer ik volgens @JamHard zn methode te slijpen maar heb zijn ervaren slijpslag zeker nog niet te pakken. :cool:

@JamHard is hier ook wel een kei in, maar ik denk dat ik je wel een beetje de truukjes kan leren inmiddels en gelukkig heb je een leuk stekkie niet al te ver bij mij vandaan. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Flos

SHTF Expert
Mijn ondervinding is een droge slijpsteen draaid naar je toe. Een natte draaid van je weg. ( anders sta je zeik nat als je slijpt)
Een wet steen ( zo een met een grove en een fijne kant ) heb ik meestal wel bij de hand . Maar iets origineels om te stroppen niet.
En het is soms wel belangrijk dat je jou mes effen stropt. Dan gebruik ik gewoon mijn broekriem. En dat gaat lekker.
 

Flos

SHTF Expert
En @Ray zo een steen heb ik hier ook liggen. Deze winter is dat een van de projecten om die slijp vaardig te maken met een mooi waterbakje.
Op het oude forum was er een die er een had dat met de voet werd aangedreven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

janvanloon

Senior Prepper
Onderhoud van je mes:
Er zijn slijpstenen die u moet onderdompelen in water ( wetsteen) Bij sommige moet u slijp olie gebruiken.
Andere ( zoals de diamant slijpstenen ) moet u niets gebruiken. Vraag hierover aan uw verkoper over het type slijpsteen.

Soorten hardheid van de slijpsteen:
Slijpstenen met een grove korrel (ca. 100 tot 400) zijn zeer geschikt voor het scherp maken van messen die erg bot zijn.
Door de grove korrel krijgt u het mes blad snel weer in de juiste vorm.

Scherp houden / Fijn slijpen
Fijnere Japanse waterstenen (korrel 600 tot 1000) zijn bij uitstek geschikt om
het mes blad scherp te houden en om ze met een grovere korrel zijn voor geslepen een fijnere afwerking te geven.
De scherpte die behaald wordt is voldoende en is vaak hoger dan messen die nieuw uit de fabriek komen.

Polijsten
Met heel fijne stenen (korrel 3000 tot 10000) kan het mes blad gepolijst worden.
Hierdoor kan een mes scheermes scherp worden gemaakt en blijven ze bovendien nog langer scherp.
Het is wel aan te bevelen messen eerst met een grovere korrel te slijpen omdat de fijne steen zeer weinig materiaal afnemen.

Mes slijpen:
1. Neem een wetsteen met een fijne en een grove kant, doorweek hem met water of gebruik slijpolie. Van in het begin moet u kiezen. Neemt u olie, dan moet u altijd olie gebruiken bij die steen.
2. De slijphoek die het best neemt is tussen de 15 en 20 graden
( in het algemeen voelt u zelf de hoek als u het mes licht kantelt op de slijpsteen ).
3.Begin met de grove kant van het slijpsteentje, haal het mes met een snijdende beweging over het wetsteen doe dit 10 keer aan een kant.
4. En ook 10 keer aan de andere kant van het mes.
5. Neem nu de fijne kant van het slijpsteentje, haal het mes met een snijdende beweging over het wetsteen doe dit 10 keer aan een kant.
6. let erop dat u het uiteinde van het mes ook slijpt.
7. Haal het mes ( op dezelfde manier ) heen en weer over een leren riem (ook wel aanzetten genoemd),
ongeveer een 40 keer aan beide kanten.
Hierdoor wordt het snijvlak harder en worden loszittende metaaldeeltjes verwijderd.
(dit doe je ook met je keukenmessen door over de stalen baar te gaan) Het zal hierdoor ook vlijmscherp worden.
De riem kunt u insmeren met: tandpasta, hout as, alles waar een textuur in zit.
8. Blaas het stof weg en dan goed inwrijven met een olie (Balistol olie) of met tuff cloth.
Ideaal voor als je het mes een tijd niet meer gaat gebruiken of voor messen van carbon staal.

De strop en de compound gebruiken:
U neemt een plankje en lijmt hierop een stuk leer.
Als dit volledig droog is kunt u beginnen. Eerst moet u het leer schoonmaken.
Neem wat alcohol en wrijf hiermee over het leer, dit neemt veel vuil weg.
Dan gaat u met een zeer zacht stuk schuurpapier en maakt u het leer volledig zuiver.
Na deze stap wrijft u de compound snel en stevig op het leer. Het ziet er uit als of u lijnen op het leer hebt getekend.
Verwarm nu het leer op de radiator of boven een vuur (laat wel niet het leer verbranden hiermee ), zodat de compound zal smelten en zodat u het mooi kunt uitsmeren met een stuk papieren doek.
Als de compound afvalt, heeft u niet genoeg verhit. Als u werkt met compound pasta moet u dit niet doen.
De pasta kunt u met uw vingeren op het leer wrijven. Het moet maar een dunne laag compound zijn.
Als u het goed doet, voelt de strop glibberig aan.
De strop gebruiken is als het slijpen maar juist andersom.
De snijkant van het mes wijst altijd van u af en u trek de achterkant van het mes naar je toe.
Zo zorgt u dat het mes niet in het leer snijdt. Denk eraan dat u telt hoeveel keer u over de strop gaat.
Want als u de andere kant van het mes doet moet dit evenveel keer over de strop.

Er is ook slijppasta die u gewoon op uw strop kunt smeren zoals de Tormek slijppasta

Slijpstenen zijn leverbaar in diverse korrelgroottes.
Hoe hoger het getal, hoe fijner de slijpkorrel en hoe scherper het resultaat.
Dit is dus ook met slijppasta, Bruine pasta is grof en witte is voor fijne afwerking.
Het eindresultaat is een scheermes scherpe snede.

Berkenzwam als strop:
Vroeger werd deze schelpvormige zwam gebruikt
om scheermessen te slijpen.
Daarbij kun je de witte onderkant perfect als pleister gebruiken.
De Berkenzwam verschijnt in het voorjaar en
verdwijnt meestal weer na de eerste nachtvorst in de herfst.
Snij de zwam doormidden.
Doe een beetje klei op één van de snijvlakken en wrijf het in met water. Als de klei droog en de zwam hard word? Gewoon even nat maken en u kunt terug wetten.

DC slijpstenen:
De DC3 en DC4 slijpstenen zijn ongelofelijk handig en goed.
Het nadeel is: u moet handig zijn en opletten om niet in uw vingers te snijden tijdens het slijpen.
Een oplossing voor kleine slijpstenen is dit:
U neemt een stok en markeert waar de slijpsteen moet komen.
Dan maakt u ( iets kleiner want u kunt altijd meer wegsnijden ) een brede U.
Hierin kunt u dan de slijpsteen klemmen.

Verschillende snijvlakvormen:
Dit zijn de twee meest voorkomende:

Flat grind
De flat grind is de enige waarbij de hoek vanaf de rugkant van het mes tot aan de snede volledig hezelfde is.
Vandaar ook de naam “flat grind”: het is een mes met een vlakke snede

Convex grind
Dit is het enige slijppatroon waarbij geen rechte lijnen ontstaan.
Bij een full convex grind mes heeft het lemmet vanaf de rugkant naar de snede een licht bol verloop.
Hier komt ook de naam: convex vandaan.
Door deze kromming wordt een minimum aan materiaal verwijderd, waardoor het lemmet sterk en vlijmscherp is.
Afbeeldingen hiervan vind u terug op google ;)

Hoe de messen slijpen in de juiste vorm? ( diverse manieren):

Flat grind mes
Een flat grind mes is relatief eenvoudig te slijpen:
door de vlakke snede hoeft u eigenlijk maar op 1 ding echt te letten, en dat is het slijpen onder een constante hoek.
De slijphoek bij een flat grind lemmet moet kleiner zijn: u moet het mes dus platter houden,
zo ongeveer op 15 graden ten opzichte van de slijpsteen. Zolang u het lemmet vlot onder de juiste hoek houdt,
is het gewoon het mes rustig over de slijpsteen te halen.
Doet u 10 keer aan de ene kant, dan krijgt de andere kant er ook 10.
Vergeet niet de punt goed mee te nemen tijdens het slijpen.
Een voordeel is dat de flat grind messen gemakkelijk outdoor te slijpen zijn.

Convex grind mes
Er geldt niet 1 bepaalde hoek die perfect is om een convex grind mes mee te slijpen.
Het gemakkelijkste is hier een muismatje met hierop schuurpapier ( diverse stukken met diverse korrel ).

Dan heeft u nog de zakmessen.
Deze hebben bijna allemaal een secundarie bevel.
Meestal in een slijphoek van 20° 25° 30° 35°. Deze zijn moeilijk uit de hand te slijpen omdat u de juiste hoek moet aanhouden.
Voor deze zijn de sets verkrijgbaar op het web ( zoals Lansky ) heel gemakkelijk.

Gebruik nooit! een keuken slijpsetje voor outdoor messen ( deze hebben een totaal andere hoek ).
Ook het aanzet staal uit de keuken is niet aanteraden.
Uw mes krijgt een braam ( deze laat uw mes snijden ). Het aanzet staal werkt deze braam bij.
Maar als u onder een microscoop zou kijken naar de edge van het mes ziet u dat het aanzet staal echt schade toebrengt aan de snede.

Als u na het slijpen uw mes zo scherp hebt ( kan het gebeuren dat het totaal niet snijdt ).
Dan moet u met het mes over iets ruwer materiaal gaan.
Ray mears heeft hier leuke filmpjes over op youtube. Hier gaat hij met het mes over de auto ruit om hem terug iets botter te krijgen :)
Te scherp snijdt dus ook niet maar dat merk je vanzelf als dit gebeurt.
 
Bovenaan