• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn eerste moestuin

Preppertt

Senior Prepper
Hoera! Sinds gisteren ben ik de eigenaar van mijn eerste echte moestuin. Bij mij om de hoek is een compleet nieuw complex aangelegd verdeeld in verschillende vakken en ik ben de gelukkige eerste eigenaar van een compleet nieuwe moestuin (voorheen was dit stuk land gewoon grasland). Ik heb 20 m2 tot mijn beschikking gekregen om eens te kijken wat ik er dit seizoen van ga maken:cool:

Nu dus de grote vraag: hoe begin ik eigenlijk? Gooi ik gelijk een hoop zaden neer (uiteraard nadat ik een indeling gemaakt heb). Ik ben van plan om de 20 m2 op te delen in een aantal stukken met een pad van oude stenen er tussen zodat ik gemakkelijk bij de planten kan komen. Maar dan? Kweek ik eerst alles voor, stop ik de zaden direct in de grond, waar begin ik mee (ik denk wat gemakkelijke groentes als sla, courgette, tomaat, misschien aardbei, maar daar vul ik uiteraard niet alles mee) moet ik nu al rekening houden met zomer en wintergroentes of zaai ik gewoon alles door elkaar?

Vragen, vragen, vragen. Wel heel leuk en ik zal jullie dan ook op de hoogte houden van mijn avonturen op mijn eigen stukje grond.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Myronprps

Prepper goeroe
zaadjes thuis laten opkomen vind ik altijd wel handig. daarna kun je gaan selecteren welke plantjes je wilt houden en kun je deze zo goed mogelijk neerzetten.

Verder zou ik voor een eerste moestuin niet allerlei plantjes tegelijk doen. Dan heb je een heleboel oogst maar van alles net niet genoeg. Mijn tip zou zeker zijn om een goede indeling te maken misschien deze indelingen te scheiden door vaste planten/struikjes. dus stel je voor je maakt 4 vakken dan maak je 4 afscheidingen met bijv: bosbes en framboos als muurtjes. Heb je in ieder geval altijd een lekkere oogst.

Aardappelen zijn ook altijd een goede beginner, ik vind ze het meest simpele om veel oogst van te krijgen, je gooit ze in de grond wacht totdat het blad doodgaat en opgraven maar, easy peasy.
 

Flos

SHTF Expert
Wat ik mij eerst zou afvragen is hoe is het met de grond gesteld. Je schijft dat het voorheen grasland was. Een weide? Is het al omgeploegd of moet jij dat nog doen? Is het al bemest zo ja met wat? Hoe zit het met het onkruid.
Veel vragen die jij nu voor het grootste deel kan beantwoorden.
Voor mijn eerste jaar zou ik zelf kijken om plantje te kopen niet zelf paprika en tomaat gaan zaaien want daar is het al laat voor.
Let wel op sommige plantjes moeten onder glas verder gekweekt worden. Dit zeker töt de ijsheiligen wat tot dan kan het ( s'nachts ) vriezen.
 

Dorpsgek

Survivor
Ligt er helemaal aan wat je wilt. Aardappels bij voorbeeld koop je in de super, snijd ze in stukken en stopt ze in de grond. Met regelmaat een beetje water er op en over 3 maanden gaan de planten dood..... Moet je eens kijken wat je dan uit de grond haalt :)
 

Flos

SHTF Expert
@Dorpsgek @Myronprps moest aardappelen telen zo gemakkelijk zijn lijk jullie het beschrijven zouden er dan niet nog veel meer staan. En zouden alle aardappel boeren niet stinkend rijk zijn.
 

Myronprps

Prepper goeroe
@Dorpsgek @Myronprps moest aardappelen telen zo gemakkelijk zijn lijk jullie het beschrijven zouden er dan niet nog veel meer staan. En zouden alle aardappel boeren niet stinkend rijk zijn.

Geen idee waarom het met de aardappelboer minder gaat ik spreek vanuit eigen ervaringen. Hier heb ik altijd een zeer goede oogst zonder veel moeite.
 

Preppertt

Senior Prepper
@ Flos. vroeger was het gebied moerasland, daarna is het een tijd weiland geweest en de afgelopen 10 - 25 jaren is het voornamelijk gebruikt als recreatie/wandel gebied. Volgens bodemkaart Nederland bestaat het stuk grond uit een combinatie van klei en veen, met hoofdzakelijk veen. De grond is omgeploegd en in kaders verdeeld. Er is zelfs een afwateringssysteem onder de grond aangelegd richting sloot en waterpompen om gieters en dergelijke te vullen.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Preppert Gefeliciteerd met je tuin!!!:thumbsup:

Als ik jou was zou ik dit jaar gewoon eens kijken wat je leuk vindt om te kweken, wat je lekker vindt om te eten en de moeite waard vindt om te kweken.

Hou het het eerste jaar simpel. Kijk of er bij de Lidl nog zaad te koop is, is namelijk spotgoedkoop.
Anders zou je bij Van Der Wal https://www.zaadhandelvanderwal.nl/ Zij hebben ook biologische zaden in het aanbod en leveren snel.

Lees eens wat over bijvoorbeeld wisselteelt. Hierbij is je tuin in een aantal vakken verdeeld waarop de verschillende gewassoorten rouleren zodat ze op het geschikte moment elkaar opvolgen (qua mestbehoefte etc).
Er zijn ook veel mensen die het Vierkante Meter SFG (Square Foot Gardening) systeem erg handig vinden. Hierbij is je tuin verdeeld in kleine vakjes en per vakje kun je dan zoveel plantjes van een bepaalde groente kwijt. Veel regels dus maar bied ook houvast blijkbaar. Dit is absoluut niet wat ik fijn vind werken.

Kijk eens naar wat je nu graag eet en ga dat verbouwen.

Je kunt nu bijvoorbeeld al veel zaaien. Rucola, Raapsteel, Meiraap, Snijbiet, Spinazie, Lenteui, Wortel, Bietjes, Aziatische snijgroenten etc etc. En de peultjes e.d. kunnen ook nog de grond in. Daar oogst je echt heel veel van. En na de peultjes kun je dan weer wat anders op dat stuk zaaien/planten.
Wat mij betreft mag Snijbiet niet ontbreken op je tuin. Dat kun je blijven oogsten (groeit weer bij na afsnijden) en is multi te gebruiken, als "spinazie" of als paksoi e.d.

Zelf zaai ik veel voor in potjes omdat wij erg veel slakken op de tuin hebben. Zo zijn de plantjes al wat groter zodat ze een betere overlevingskans hebben als ik ze op de tuin zet.
Dus dat geldt bij mij voor de kolen (ik ben fan van de Kailan (Chinese Broccoli) soorten ), slasoorten en straks ook de bonen. En dit jaar heb ik ook Snijbiet voorgezaaid.
En de pepers en tomaten, aubergines, tomatillo's heb ik binnen gezaaid, die mogen pas naar buiten als er geen kans op vorst meer is (ongeveer half mei).
De courgettes/pompoenen/patissons en komkommers/augurken zullen binnenkort ook binnen gezaaid worden maar die groeien heel snel dus moet ik niet te vroeg doen. Kunnen ook niet tegen vorst.
Ook heb ik al wat kruiden in mn plastic Lidlkasje staan.

Ga vooral niet alles door elkaar zaaien... hou het eerst bij rijtjes (of breedwerpig zoals bij spinazie) zodat je ziet hoe het gewas groeit en hoe het eruit ziet als het kiemt. En je kunt dan ook veel gemakkelijker het onkruid er tussen uit halen.

Veel wintergroenten moet je nu al opkweken. Winterwortels, prei en kolen, e.d. hebben best wel tijd nodig en nemen al die tijd ruimte in. Andijvie e.d. kunnen wat later in het seizoen.
Dus bepaal voor jezelf hoe belangrijk deze groenten voor jou zijn.
Zelf doe ik niet aan wintergroenten omdat ik echt niet voor een prei of wat wortels helemaal naar mn tuin ga fietsen in weer en wind en sneeuw e.d. En ben geen stamppotmens dus voor de boerenkool hoef ik het ook niet te doen. ;)

Begin gelijk met een composthoop. Goede compost is goud voor je tuin. Lees je maar in over het goed opzetten van een compostbult.
Koop een zak/emmer koemestkorrels. Dat is een gemakkelijke manier om te bemesten.
Doe een test op je grond om te kijken in welke staat deze is. Zaai bijvoorbeeld spinazie en kijk dan goed naar hoe de plantjes eruit zien als ze opkomen... zijn ze klein en geel of mooi vol en groen... Dat zegt dan wat over de bemestingsstaat van je grond. En zo weet je wat je wel en niet moet toevoegen.
Doe een zuurgraadtest zodat je weet of je wel of geen kalk moet toevoegen (tussen bemesting en bekalking moeten wel twee weken zitten).

Maar maak het je vooral niet te ingewikkeld in je eerste seizoen.
Het is allang leuk als je straks elke dag iets kunt toevoegen aan je maaltijden dat uit je tuin komt.
Kruiden zijn daar ook een goede aanvulling in. Bieslook blijf je maar van oogsten en groeit weer bij. Munt is bijna onuitroeibaar. Dus zou ook wat ruimte voor kruiden reserveren.

En dan wat bloemen natuurlijk, Oost Indische Kers (bloem en blad eetbaar) bijvoorbeeld.

Veel plezier met je eerste moestuinstappen.:)
Voor raad en daad en informatie en hulp etc. kun je terecht op Het Moestuinforum:
http://www.moestuinforum.nl/?sid=bd5cc18d7ed04afe0e23348c20e6562b

Oh... en als je tomaten buiten in de open lucht wilt kweken investeer dan vooral in Phytophthora bestendige soorten anders heb je kans dat er straks na al die moeite niets te oogsten valt. Dat zou jammer zijn.
Ik deed vorig jaar mee met een Fruitlenttest met dat soort tomaten en dat is me geweldig bevallen. Kon eindelijk weer buiten tomaten kweken.

En over de aardappels... Daar heb je dus ook soorten die zeer bestendig zijn tegen de aardappelziekte (Phytophthora). Op de site van Van Der Wal kun je klikken op: Webformulieren en dan vind je daar het formulier: Raseigenschappen Pootaardappelen.
Hierop staan al hun rassen met daarachter allerlei eigenschappen en geschiktheid per grondsoort en vatbaarheid voor aardappelziekte e.d. Zo kun je een voor jouw smaak, toepassing en grond geschikt ras uitkiezen. (Weet niet of alle soorten nu nog verkrijgbaar zijn.)

Succes en: Keep it Simple. En vooral ook lekker genieten daar dus een fijne stoel is onmisbaar. :D
 

Flos

SHTF Expert
@Myronprps als ik aardappelen poot moet ik alsze boven staan ze van onkruid ondoen. Ook moet ik ze min 2 keer op kappen zodat ze op een heuveltje staan. Ook moet ik ze controleren op kevers. Laven en eitjes op het blad.
En bij mij gaat dat niet vanzelf.
 

Erny

Last (wo)man standing
Hier gaat het ook zeker niet vanzelf.
Wel een stuk gemakkelijker sinds ik de aardappels in het stro leg in plaats van in de grond poot. Vorig jaar voor het eerst en dat is heel goed bevallen.
Nu hoeft de aarde niet eerst droog genoeg te zijn (zitten op het natte veen hier) en de aardappels zijn bij oogst mooi schoon omdat ze op de aarde liggen.

Maar wel moet ik veel, heeeeel veeel en heel vaak slakken wegrapen vanaf de planten en er omheen. Anders zou ik geen plant overhouden en dus ook geen aardappels te oogsten hebben.
Geen last van kevers en weinig last van aardappelziekte vanwege de resistente soorten die ik kies.

@Flos , bedoel jij met "op kappen"' het aanaarden?
 

Dorpsgek

Survivor
@Dorpsgek @Myronprps moest aardappelen telen zo gemakkelijk zijn lijk jullie het beschrijven zouden er dan niet nog veel meer staan. En zouden alle aardappel boeren niet stinkend rijk zijn.

Een teveel aan aardappels is dan ook weer slecht voor de prijs. Bij mij zijn aardappels eigenlijk het enige wat zonder problemen jaar op jaar lukt. Google een beetje naar vroege / late rassen en welke bestand zijn tegen ziektes. Bij mij staan de emmers al weer te bloeien op het balkon en met 10 weken worden het weer frietdagen/ weken :) 1 emmer (bouwafvalemmer Gamma 20 ltr.) levert mij tussen de 4 en 5 kilo op.
 

A.N.

Senior Prepper
Leuk dat je een moestuin hebt!
Verdiep je ook in planten die je wel (of niet) naast elkaar kan groeien. Sommige hebben bijvoorbeeld een ondersteunende werking voor de andere plant.
 

Erny

Last (wo)man standing
Ja @Flos Kijk hier maar even: (ff scrollen naar mijn berichten)
het "poten" (of eerder "leggen"):
http://www.moestuinforum.nl/hoe-staan-de-aardappels-er-bij-in-2016-t20163-10.html
en de oogst:
http://www.moestuinforum.nl/hoe-staan-de-aardappels-er-bij-in-2016-t20163-140.html
Ik heb tussentijds wel extra hooi/stro toegevoegd ipv aanaarden en om wat opduikend gras te onderdrukken.

Topics over aardappelen in het stro:
http://www.moestuinforum.nl/patates-a-la-stout-aardappelen-onder-stro-t5332.html
http://www.moestuinforum.nl/aardappelen-telen-onder-stro-t13199.html

Over combinatieteelt/ goede - slechte buren veel informatie te vinden.
Bijvoorbeeld hier:
http://www.tuinen.nl/combinatieteelt-in-de-moestuin
Maar niet alle theorieën daarover zijn bewezen... ;)
 

Alexandra

Survivor
Aardappels telen is best makkelijk, maar ik zit in een polder met een gecontroleerd grondwaterpeil op zandgrond dus afgezien van wat wieden en schoffelen heb ik er weinig werk aan.

Dit jaar eens wat verschillende aardappelsoorten bij leven van het land gekocht, niet de goedkoopste maar wel per vijf tegelijk te koop dus leuk als ja wat speciale rassen wil telen naast je wintervoorraad.

Hoe leuk is dit?
image7791.jpg

http://www.levenvanhetland.nl/aardappel.htm
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Myronprps

Prepper goeroe
@Myronprps als ik aardappelen poot moet ik alsze boven staan ze van onkruid ondoen. Ook moet ik ze min 2 keer op kappen zodat ze op een heuveltje staan. Ook moet ik ze controleren op kevers. Laven en eitjes op het blad.
En bij mij gaat dat niet vanzelf.

Ik heb wel een verhoogd stuk tuin dus misschien ligt het daaraan. Ik begraaf de aardappelen enkele centimeters onder het oppervlak en verder heb ik er eigenlijk geen werk aan. Heb wel een boel slakken in de tuin maar die gaan liever achter andere dingen in de tuin aan dan het aardappelblad. Gek dat het zoveel kan verschillen eigenlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

A.N.

Senior Prepper
Veel problemen met slakken lees ik al, is het voor jullie een idee om slakken te weren met behulp van andere planten?

Je kan ervoor kiezen om op strategische plaatsen planten te zetten die de slakken absoluut niet lusten. Ook sterk geurende planten zijn helemaal niet geliefd en in combinatie met enkele andere ecologische maatregelen kan je op die manier heel wat slakken uit de tuin weren.
Bron: https://www.tuinadvies.nl/artikels/planten_slakken_weren

Er staan ook verscheidene kruidensoorten tussen dus de ruimte hoeft niet verloren te gaan aan oneetbare planten.
 

Preppertt

Senior Prepper
Ik ben maar vast begonnen met opkweken van wat courgette, ijsbergsla en broccoli. Daarnaast heb ik bij de Lidl supergoedkoop zaden van spruiten, uien, wortels, zonnebloemen en wat kruiden gekocht. 19 cent per zakje :D. Ik denken dat ik ook nog wat spinazie en veldsla wil gaan zaaien en dan maar eens kijken wat het allemaal wordt.

Ik denk dat ik ook het idee van @Myronprps ga gebruiken en een aantal frambozen, bramen of bessen struiken ga planten. Lekker hoor!

Morgen maar eens een blik werpen hoe het veldje erbij ligt.
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben een voorstander van zaaibedjes te maken soort bij soort. Soms zaai ik tussen de andere zaadjes hier een radijs omdat die over het algemeen eerst boven komen en dan vind je de rijdjes terug.
 
Bovenaan