• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn opklapzagen klappen steeds dubbel

Larik

Diehard Prepper
Alleen wel tijdens het zagen, de verkeerde kant op.
Ietwat onhandig best wel, ik zaag zo een 10 stam door dat wel maar het is niet helemaal de bedoeling denk ik zomaar.
Zet ik teveel druk, is hendrik jan bv een prutmerk of wat is er aan de hand(zaag).
 

petroman

SHTF Expert
Sorry hoor maar mijn kristallen bol is beslagen, waar gaat dit over ?
Wat voor zaag heb je dan ?
Hoe zaag je ?
Wat voor merk zaag heb je?
Wat voor hout zaag je ?
Wie is hendrik jan ?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Larik

Diehard Prepper
Ongekende prutser dat ik ben gebruik een klapzaag van het merk hendrik jan, op hout dat ik vind dat gezaagd moet worden.

Nu ik het teruglees is mijn topic niet zo onduidelijk, hoewel ik dit vaker mee heb gemaakt op forums/fora.


10stam ja dat was niet duidelijk, 10 cm, centimeter dus.
 

Larik

Diehard Prepper
hendrik-jan-snoeizaag.jpg
 

Flos

SHTF Expert
@logan1202 daar ben ik het helemaal mee eenst een zaag haar werk te laten doen.
@Larik nu zijn dit tipes zagen allemaal klap zagen. Vroeger in mijn jonge jaren bestonden ze ook als vaste zagen en wij domme belgen noemden die trek zagen. Omdat je er enkel kracht op moet zetten ( een beetje ) bij het terug trekken . Als je de tanden bekijkt staan die bijna in de andere richting dan een gewone zaag.
Ook hoe je het hout steunt als je zaagt heeft belang. Het af te zagen stuk moet steeds vrij kunnen vallen.
Snap je.
 

Larik

Diehard Prepper
Klinkt eigenlijk best logisch, ik zal wel te hard duwen. Ik maak het stokbrood bv ook altijd plat bij het snijden ervan. Zal proberen mezelf een andere manier aan te leren.
Dank voor het advies @Flos en @logan1202
 

Flos

SHTF Expert
Klinkt eigenlijk best logisch, ik zal wel te hard duwen. Ik maak het stokbrood bv ook altijd plat bij het snijden ervan. Zal proberen mezelf een andere manier aan te leren.
Dank voor het advies @Flos en @logan1202
Dat is graag gedaan. En wat het stokbrood betreft. Een goed snijdend mes doet wonderen. En een broodmes is altijd gekarteld.
 

petroman

SHTF Expert
Het kan natuurlijk ook zijn dat de stop/vergrendeling of wat het blad dan ook tegenhoud gewoon afgebroken is dan wel weg.
Dan gewoon naar winkel van sinkel teruggaan en omruilen.
 

odessa1944

Senior Prepper
Klinkt eigenlijk best logisch, ik zal wel te hard duwen. Ik maak het stokbrood bv ook altijd plat bij het snijden ervan. Zal proberen mezelf een andere manier aan te leren.
Dank voor het advies @Flos en @logan1202

tip welk ik zag op internet: om te voorkomen dat je stokbrood plat word als je het snijd, moet je de stokbrood op z`n kop leggen en dan snijden.
 

Niels

Mankinds only hope
Misschien een idee nu je al zo veel geïnvesteerd hebt in budget zagen om nu een Silky of iets te kopen, of inderdaad een zaag met een vast blad.
Een Silky, of elke wat kwalitatief betere zaag moet je wel goed behandelen.
Nooit duwen, hoogstens iets lichte druk bij de trekkende beweging. Naar voren nooit druk uitoefenen.
Heeft ook geen nut overigens.
Ik zou zeggen ga eens langs bij je lokale Silky dealer, en laat je voorlichten.
 
D

DK88

Gast
Ik vrees dat je dan teveel druk zet, laat de zaag het werk doen en niet je arm. Probeer eens in verschillende hoeken te zagen en kijk dan wat jij het fijnst vind, en wat het effectiefst voor de zaag is. Dan ben ik alleen nog benieuwd op welk punt je zaag dubbel klapt ? Is dit bij het zaagblad, of bij de bevestiging van de zaag naar het frame ?
 
G

Gamble

Gast
Misschien een idee nu je al zo veel geïnvesteerd hebt in budget zagen om nu een Silky of iets te kopen, of inderdaad een zaag met een vast blad.
Een Silky, of elke wat kwalitatief betere zaag moet je wel goed behandelen.
Nooit duwen, hoogstens iets lichte druk bij de trekkende beweging. Naar voren nooit druk uitoefenen.
Heeft ook geen nut overigens.
Ik zou zeggen ga eens langs bij je lokale Silky dealer, en laat je voorlichten.
Het is niet het gereedschap, maar de hand die hem hanteert in dit geval.
Zoals ik het verhaal lees, zal een silky hetzelfde overkomen als de budget zaagjes.
Zelf heb ik nu alweer een jaar of 4 een hele goedkope lidl zaag en deze werkt nog steeds perfect en wordt ook nog eens heul veul gebruikt.
Zoals door anderen reeds gezegd zal het waarschijnlijk aan de techniek liggen en moet hij de zaag het werk laten doen en niet teveel druk zetten op de zaag.
Zodra hij dit doet, zal het probleem waarschijnlijk overgaan en kan hij alsnog ooit eens kijken naar een duurdere zaag als hij daar dan nog de meerwaarde van ziet.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is graag gedaan. En wat het stokbrood betreft. Een goed snijdend mes doet wonderen. En een broodmes is altijd gekarteld.
Maar geld hier ook weer niet te hard drukken,
((@Larik drukken moet je altijd met beleid doen,:thumbsup::p))
 

Niels

Mankinds only hope
@Gamble , dat zeg ik in feite ook, maar als je fijn wilt zagen raad ik een fatsoenlijke zaag aan, dat Is alles.
Fatsoenlijk leren zagen Is een must idd.
 

bennie

Prepper
Hier ook de Lidl klapzaag, als ik geen geduld heb, heeft ie ook wel de neiging om dubbel te klappen..

Dus, om ongelukken te voorkomen, gewoon rustig aan doen. Bij geen geduld, neem een kettingzaag ;)
 
G

Gamble

Gast
Dus zonder de zaag gezien te hebben weten jullie @ niels al dat de zaag niet kapot is.
Het hele verhaal lezend. Inclusief de opmerking van topicstarter dat hij het wel logisch vind klinken dat hij waarschijnlijk te hard duwt, neigt mij in deze wel tot mijn reactie.
Mocht na verder gebruik in de toekomst met een correcte manier van zagen het probleem zich nog steeds voordoen, dan kunnen we altijd de volgende opties te bespreken.
Laten we stap voor stap het probleem bekijken en beginnen bij de meest voorkomende ;)
 
Bovenaan