• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn oude huis van warm water en cv voorzien

Candyman

Diehard Prepper
De titel zegt het al, ik ben op zoek naar een goed plan en uiteraard zo zelfvoorzienend mogelijk.
Ik zat te denken aan een zonneboiler-combi, een boiler van 200 liter op m'n platte dak.
Het huis is ongeveer 350m3 inhoud.
En het is redelijk goed geïsoleerd.
De vloeren zijn nog van hout maar daar kan ook vloerverwarming op.

In de winter zal de boiler niet warm genoeg zijn om het huis te verwarmen dus heeft hij hulp nodig.
Zal ik er een hout, gas of elektrische hulp bij plaatsen?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik vraag me af of je het redt met een 200 liter zonneboiler combi omdat hieruit ook je warme water verbruik moet komen.

Een prep-vriend heeft een zonneboiler met buffervat van 1000 liter en voor de na verwarming gebruikt hij een cv ketel op gas in zijn geval.

In de winter in NL komt de temperatuur van zijn water hooguit op 42 graden.

Het beste is om het goed te laten berekenen.

Neem in ieder geval LAGE temperatuur vloerverwarming, dat werkt al bij 40-50 graden.
 

petroman

SHTF Expert
Eerst de vragen:
- waar staat het huis ?
- kan je de houten vloer isoleren ?
- wat is redelijk geisoleert ? Mijn redelijk zal niet overeenkomen met jouw redelijk.
- is dak geisoleert ?
- moet het vat ook op het dak ? Isolatie en weersbestendigheid worden dan een issue.
 

Candyman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Het is een vrijstaand huis in het centrum van een klein dorpje in Brabant.
De houten vloeren isoleren? Bedoel je er iets op leggen of aan de onderkant van de planken iets maken?
Ik heb de ramen voorzien van hr++ glas en de wanden en het dat van 8cm dikke pir platen.
Moet niet op het dak, maar dat lijkt mij de beste plek i.v.m de ruimte en dan staat de tank dichtbij de collectoren.
Ik neem aan dat die tanks goed geïsoleerd zijn.
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou eerst isoleren waar dat kan en nog niet gedaan is, vandaar de vraag over de vloer.
Ik denk dan aan de beneden vloer, begane grond. En dan van onderen isoleren.

Ik heb toevallig recentelijk een (RVS) tank geplaatst (niet aangesloten) en ik kan je verzekeren dat die wel geisoleert is (pur) maar niet waterdicht qua omhulling.
De eigenar wil met 1 spiraal de vloerverwarming opwarmen, 1 spiraal drinkwater en 1 spiraal om buffervat op te warmen. Uit mijn hoofd met 16-18 heatpipes.
 

Candyman

Diehard Prepper
Kan je niet het buffervat vullen met drinkwater en een spiraal er in voor de verwarming?
Er zijn best veel verschillende systemen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
De tank hoeft niet persé op het dak te staan. Kan ook in kelder of kruipruimte of ketelhok. In Nederland met die koude zou ik hem liever niet op het dak hebben. Binnen is het altijd warmer en goed isoleren dat de warmte erin blijft.

Misschien dat je het redt met 400-500 liter, dat kun je laten berekenen.
 

Candyman

Diehard Prepper
Je hebt ook muurverwarming zie ik.
Dat lijkt me ook wel handig in de gang en keuken waar ik een natuursteen vloer heb.

In eerste instantie gaat er er mij om dat ik met die zonneboiler kan douchen.
Daarna ga ik aan de badkamer beginnen en moet die ook verwarmd gaan worden, dan de keuken en dan de rest van het huis.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik ben me zelf aan het verdiepen in een warmtepomp boiler.
Ik denk dat het een mooie techniek is.
Je gebruikt dan wel stroom om te verwarmen maar deze kan je met zonnepanelen opwekken.
Als er wel stroom word opgewekt en de ketel is op temperatuur word je energierekening gecompenseerd.
Is je doel om geheel onafhankelijk te zijn dan is een warmtepomp boiler niet echt een optie omdat er dan omvormers en accu’s bij komen.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik zou graag een houtvergasser willen hebben maar meer als backup.
Als ik een paar dagen van huis ben moet de temperatuur ook boven het vriespunt blijven.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Hier in het zonnige zuiden waar veelal nog met hout gestookt wordt, gaat men bij vervangen massaal over op pellet kachels.

Veel minder zooi als bij hout, automatische dosering en goedkoop.
 

Candyman

Diehard Prepper
Mooi systeem @Harry Nack die pelletkachels.
Maar ben je dan niet afhankelijk van degene die de pellets levert?

Eventueel kan je wel groot inkopen natuurlijk, zodat je een jaar vooruit kan.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Je kunt een pelletpers/machine kopen en zo zelf je pellets maken. En niet alleen voor biobrandstof.


  • - diervoeding: koivoer, biks, hooi, hondenvoer
  • - brandstof uit biomassa: zaagsel, papiersnippers, stro, houtpellets
  • - bodembedekking/verbetering: compost, mestkorrels
  • - kattenbakvulling
https://www.mandoka.com/
 

Candyman

Diehard Prepper
Dat is wel interessant.
Die pelletkachel is handiger in gebruik dan een houtkachel en als je zelf pellets kan maken ben je toch zelfvoorzienend.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Klopt en je kunt er veel meer dan alleen hout in doen. Feitelijk alles in en om het bos, je tuin, papier, karton en andere brandbare stoffen.

Ik heb al verschillende mengsels gezien waarmee je prima pellets kunt maken.

De brander maak je eens per week schoon en dat is het. De kachel kan zelf doseren al naar gelang en er zijn pelletkachels waarmee je cv/vloerverwarming/ buffervat mee kunt verwarmen.
 

Candyman

Diehard Prepper
Een duidelijk voordeel tegenover de houtkachel :)

Bedankt voor de tip, ik ga me daar meer in verdiepen.
 
Bovenaan