• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn rookoven

Flos

SHTF Expert
Altijd ben ik bezig met wat op mijn farm te verbeteren of te veranderen.
Enkele jaren terug had ik van iemand op het oude forum een rookkastje gekocht. Niet dat, dat ding niet werkte maar ik wou iets anders. Iets dat tegen het element kon iets stevig.
Via een vriend kocht ik een expansie vat jaren oud maar nooit gebruikt.
IMG-20170118-WA0002.jpg
Eens die bij mij thuis was ben ik begonnen eerst een groot gat in zagen voor de deur. Het uitgezaagde stuk metaal is het bruikt voor de deur. Scharnieren er aan en sluiting syteem
20170302_113734(1).jpg
Drie stevige poten er onder geplaatst en een verbranding kamer.
20170302_101008(1).jpg 20170315_125114(1).jpg
Een paar stangetjes om iets op te hangen en een rooster om iets op te leggen.
Ook een rooster moest er iets vallen om niet in de vuur haard terecht te komen.
20170315_125147(1).jpg
Daarna alles mooi in de verf gezet en klaar was mijn rook ( ton ) oven.
 

Flos

SHTF Expert
Gisteren had ik preppers bezoek. En ik wilde hen verrassen met een zelf gerookt stukje zalm.
Dus vrijdag morgen snel naar de visboer een stuk zalm filet kopen met huid maar zonder schubben.
Thuis gekomen moest ik het eerst zouten .
Per 200gr zalm gebruik ik een EL inmaak zout. En per kg doe ik daar nog eens 1EL keuken zout boven op.
Per kg gaat er ook 1EL bruine suiker bij en 1EL gemalen witte peper.
Dit meng ik goed en doe het met de zalm in een zelf afsluitbaren plastic zak.
Daar gaat ook nog wat laurier blaadjes bij een ferme tak tijm en een tak rozemarijn.
Dat gaat voor min 3 uur in de koelkast. Af en toe eens draaien en masseren.
Daarna haal ik het uit de plastic zak en spoel ik het grondig schoon.
Dip het droog met keuken papier. En moet dat min 12 uur drogen.
Niet in de koelkast.
Daarna gaat het in de rookoven en kan het roken beginnen.
 

Flos

SHTF Expert
Om hout mot in te doen bestaan er speciale spiraaltjes. Met zo een ding rook je 10 tot 12 uur. Koud roken weliswaar.
Ik heb zo een spiraal maar ik wil wel eens anders doen.
Dus heb ik zelf een mandje gelast. In geperforeerd rvs plaat. Dat past precies in mijn verbrandings kamertje.
Ik gebruik ook geen ( of toch weinig ) gekochte houtmot.
Iedereen kent die hout schaafsels die gebruikt worden om dieren hokken te stooien.
Wel die gemengd met eiken beuken fruitboom zaagsels gaan in mijn brandmandtje. Goed aangestampt.
Dat brand en rookt 7a 8 uur. Net te weing voor een perfecte rook tijd maar ik vul het mandtje nog eff. voor de helft en het is perfect.
20170528_205401.jpg
 

Flos

SHTF Expert
@Flos dat ziet er smakelijk uit!
Door de vele verhalen te vertellen een biertje en borrel een hapje van op de bbq ben ik vergeten het stukje zalm mee te geven aan mijn preppers vrienden. Dus zo heb ik nog twee stukken. Morgen bij het ontbijt is het alvast gerookte zalm.
En inderdaad de zalm dat ik in het verleden heb gerookt waren ook zeer lekker. Dus deze zal het ook wel zijn.
 
F

frans81

Gast
Prachtig !!! En dat waait niet om en roest de aankomende 200 jaar niet door Haha
Uit die Prep Viswinkel komt lekker gerookt spul .
Ik ga nu even een Dweil pakken om de kwijl van de grond te vegen . :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Niels

Mankinds only hope
Erg gaaf gemaakt. Ik denk dat er ook een oude luchttank van een compressor is opgeofferd voor de verbrandingskamer? :p.
Erg netjes gemaakt, ook de sluiting van de deur enz.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Marcov

Prepper goeroe
Mooi ding. Soms baal ik ervan dat ik alleen een balkon heb met bovenburen. Nu is zo'n moment.
Echt mooi gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Bovenaan