• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

The mad engineer

Diehard Prepper
Door een berichtje van @Niels over veiligheid dacht ik, hmm misschien wel leuk om eens te kijken wat voor mobiele telefoons mede Preppers hebben of overwegen.

Ik wil in dit topic vooral de nadruk leggen op veiligheid en degelijkheid en met klem geen "specificatie shoot-out". Wat voor de een het beste is, kan voor de ander helemaal niets zijn.

Je kunt dus denken aan "rugged smartphones", maar ook aan bijvoorbeeld een Blackphone.

Maar ook tips om je telefoon wat veiliger te maken zijn welkom in dit topic.

De meest veilige telefoon is een dumb phone (wie heeft er niet een in de la liggen?). Maar denk je b.v. ook aan je SIM adapter als je hem ooit weer wilt gebruiken? Of de kwaliteit van de accu?
 

Nomad

Diehard Prepper
Interessant topic waar ik zelf ook al even mee bezig ben.
De vraag is waar een (smart)phone onveilig wordt.
Zeker smartphones zijn een bron van informatie voor de app-ontwikkelaars.
Deze informatie kan mogelijk gebruikt worden, of doorgespeeld worden, voor dubieuze doeleinden.

Wat maakt deze informatie zo waardevol? Of eigenlijk, hoe maak je deze informatie waardeloos?
Door te zorgen dat deze niet aan een persoon te koppelen is.
In het kader van informatieveiligheid zou het dus ideaal zijn geen persoonlijke zaken te doen op een telefoon en het liefst ook geen abonnement te hebben. Prepaid internet is duur, maar dat is dan de prijs die je betaald.

Persoonlijk vindt ik het niet zo'n probleem dat er het één en ander gelogd wordt. Overheden zijn prima in staat informatie te vergaren zonder mijn telefoon en bedrijven voer ik geen, of zo min mogelijk, informatie. Dit kan je eenvoudig doen door valse informatie op te geven. Dit is dan misschien niet ethisch verantwoord, maar zie het maar een schild tegen datamining.

'Voor het geval dat' ben ik bezig een last-ditch communication kit samen te stellen. Deze is meer voor het geval mijn telefoon kapot gaat, of dat ik hem vergeet dan om off-grid te gaan. Als de kit meer vorm heeft zal ik er een stukje over schrijven.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Ik zal even aftrappen: jaren geleden had ik een BlackBerry PlayBook tablet aangeschaft. Dat draaide op QNX, een eigen besturingssysteem. Fantastisch systeem. Stabiel, echte multitasking, en voor die tijd lekker snel. Toen BlackBerry met de Z10 kwam, wilde ik die perse hebben. Maar niet voor dat geld. Jaartje later op de kop kunnen tikken voor een belachelijk lage prijs (flop). Hij doet het nog steeds prima en @Kanina gebruikt hem nog steeds. Vorig jaar had ik nog de Z30 aangeschaft.

Waarom de BlackBerry? Het OS sprak mij aan EN de out of the box veiligheid. Security by obsurity... Ik zou nu de OS10 modellen niet meer aanraden, hoewel ik er zelf nog zeer tevreden over ben. De apps zijn amper voorhanden, zeker op NL vlak.

Normaliter koop ik 1x per jaar een nieuwe telefoon. Mijn lifecycle gaat als volgt:
  1. Aanschaf nieuwe telefoon
  2. Oude telefoon (1 jaar oud) gaat naar vriendin
  3. Oude telefoon vriendin ( 2 jaar oud) gaat naar een familielid of bekend of goed doel
Waarom deze strategie?
Zo is onze "fleet" max twee jaar oud, spreiden we de kosten (we hebben alleen sim only).
Bovendien, de meeste Androids krijgen 1 a 2 updates, en dan stopt het. In het kader van veiligheid is dat niet echt geweldig.

Met de huidige BlackBerries kunnen we wellicht langer doen, ze geven nog geen krimp. We zullen zien.

Ik las toevallig gisteren dat er een nieuwe BlackBerry Android telefoon is uitgekomen, voor een redelijke prijs: de DTEK50. Het overwegen waard. Geen top specs, maar wel een fabrikant die je regelmatig updates geeft en standaard security tools bijlevert.

BlackBerry pulled back the curtain on its new DTEK50 smartphone a few days ago, and soon after gave hungry journalists units to play with. I'm still working on my full review of BlackBerry's $299 Hail Mary pass, but since I spent a day playing with it, here's a peek into an evening of nutso, BlackBerry-centric thinking. Long story short, it's all at once a perfectly adequate phone with serious security chops, a shrewd business move and a lesson in lousy marketing.
https://www.engadget.com/2016/07/29/blackberry-dtek50-preview/
 

The mad engineer

Diehard Prepper
@Nomad
Wat ik doe is hetvolgende: ik heb weinig apps. Facebook heb ik wel maar doe er niks mee. Staan ook geen foto's van mij op. Op mijn "fitness Android" is alles op een fake spam Google account "Henk" wonende op het adres van de belastingdienst met dito nummer, en wordt enorm veel gelogd. Gps doe ik overigens pas aan op het moment dat ik de hoek om ben. Er zit geen simkaart in. Noodnummer werkt altijd, en dat is het belangrijkste.

Inderdaad niet geheel correct, maar bij spaaracties en dergelijke staat mijn naam niet ("Henk" wel). Alleen als het niet anders kan staat mijn eigen naam. In ieder geval weten ze dat "Henk" relatief langzaam hardloopt om de Mona griesmeel puddinkjes eraf te lopen (ik verzamel die kortingscodes van iedereen....)

Op onze gewone telefoons hebben we simonly (geen data). Helaas prepaid wordt te duur met wat ik bel dus geen optie. Gelukkig weinig apps op de BlackBerry en het is heel goed instelbaar wat je wel en niet wilt delen.
 

Niels

Mankinds only hope
Totaal niet meer op de hoogte blijkt.
ik wist niet dat BlackBerry nog bestaat!

Zelf had ik tot voor kort altijd een iPhone, maar abbo was voorbij, dus naar de winkel. De iPhone was gebogen, en weet niet of die nog lang blijft doen, dus ik wou een nieuwe iPhone, maar J%€$@zus wat een geld!
De verkoper stelde een Samsung voor met Android. De meeste Samsungs vind ik er speelgoedachtig uit zien, dat wou ik niet. Ik heb nu een Samsung A5. Qua formaat prima, maar qua stabiliteit, snelheid, en gebruiksgemak echt minder dan iPhone maar wel 1/3 van de prijs.
Ik heb een abonnement bij KPN wat ook gekoppeld is aan mijn glasvezel thuis zodat ik meer zenders krijg (al kijk in nooit tv), en het dubbele aan data op de mobiel.

Voor SHTF heb ik een portofoon :p.
Steaks op de PSM mee gaan stoeien :).
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Yep. Typisch geval van slechte marketing en slechte "biased" recensies. Wat voor een onzin ik wel niet heb gelezen over de OS10 devices.... Bah. Ik heb nog nooit zulke stabiele smartphones gehad als deze OS10 telefoons. Ook qua gesprekskwaliteit over BBM (ja dat bestaat ook nog) dat is super....
A5 is een mooi toestelletje, redelijk stevig.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een keer per vijftien jaar een nieuwe telefoon...omdat die dan stuk is...huidige telefoon een Nokia 100, prepaid(kosten 5 euro per jaar ofzo) zonder fotofunctie, enkel bellen en sms'en. Oh, en er zit een spelletje op en een wekker....geloof ik.
 

Niels

Mankinds only hope
@Kanina , ik had beide bij KPN, vandaar. Waar ik woon is T-mobile ronduit slecht, en Vodafone en KPN maakte niet veel uit. Bij KPN dus voor mij voordeel met data. Zenders boeien mij niet...

Luister net het radio journaal, in Duitsland stoppen de anonieme simkaarten ivm gebruik Door terreur verdachten.
Als mensen hier nog willen, inslaan dan! En activeren dus, en actief houden.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Belgie heeft al eerder aangekondigd om te stoppen met de anonieme simcard:
Het Belgische parlement gaat akkoord met het voorstel om de anonieme prepaid simkaart af te schaffen. Simkaarthouders moeten zich binnen zes maanden registreren anders wordt de simkaart geblokkeerd. Het zou gaan om zo’n miljoen simkaarten die niet geregistreerd staan.
https://www.prepaidsimkaart.net/belgie-verbod-op-anonieme-simkaart-definitief

Let op: Dit houdt in dat ook HUIDIGE bezitters van een anonieme kaart zich dienen te registreren. Het is niet ondenkbaar dat dit ook in Duitsland gaat gelden.
 

Kanina

Diehard Prepper
Stel nou.. dat al die anonieme SIM kaarten niet meer anoniem zijn.. Dan zouden ze je zomaar "in de gaten kunnen houden" omdat het in deze tijd wel héél verdacht is om niet een naam bij een telefoonnummer te hebben staan o_O
Of is dat werkelijk té vergezocht? :lips:
 

Niels

Mankinds only hope
@Kanina , DAT is het hem nou precies. Je weet het niet! De optie is er zeker. Of het mag qua regels? Ik heb er geen zicht meer op. We worden iig niet in kennis gesteld.
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik ben geen fan van openbare WiFi @Kanina, het is heel eenvoudig gebruikers in een nep netwerk te 'vangen' om zo de nodige gegevens van de telefoon/tablet/laptop uit te lezen.
De vraag wat degene met die informatie wil is niet zo relevant, want diegene is ofwel alleen nieuwsgierig naar de mogelijkheden ofwel uit op shit. Dat risico wil ik gewoon weg niet nemen.

Omdat ik bij mijn BOL geen internet- of telefoonaansluiting heb heb ik voor een onbeperkt internet bundel gekozen.
Toentertijd een aanbieding onbeperkt internet voor €10,-/mnd voor de rest van je leven.
Derhalve maak ik nooit gebruik van publieke hotspots, hotspots op werk of school.

Het is een interessant gegeven dat de prepaid kaarten op naam gaan. Het ligt dan ook in de lijn der verwachtingen dat dit in Nederland ook gaat gebeuren.

Volgens mij heeft dit twee belangrijke gevolgen:
- Het maakt het moeilijker om anoniem een kaart te kopen, zo niet onmogelijk. Als je je moet identificeren doe je dat minder snel als je verkeerde bedoelingen hebt.
- Het maakt het makkelijker om mensen te volgen. Via de gegevens van de providers is via de bel historie zo in kaar te brengen wie met met in contact staat. Een tussenpersoon die de gegevens doorbelt aan een ander gaat op deze manier ook niet meer.

Als dit door gaat zijn we weer een stapje dichter bij. Het wordt vanzelf 1984.
 

Niels

Mankinds only hope
En Nederland staat bekend als 1 van de landen vaar het meeste telefoon/data verkeer word afgetapt enz.
 
J

jobs

Gast
Qua anonieme kaart: twee mensen kopen een kaart en ruilen meteen an aankoop de kaart.
Hierna zien ze elkaar niet meer.
Liefst uitvoeren zonder elkaars personalia te kennen.

Idem op die manier een gebruikte kaart ruilen.
 

K-59d

Elementary prepper
In Duitsland verwacht ik dat niet zo snel, dat anonieme simkaarthouders zich moeten laten registreren. Juist in Duitsland is men heel erg op privacy gesteld. Denk alleen al aan de regels omtrent het genruik van drones of het feit dat er geen Google Earth Streetview is. Zelfs dashcams worden zelden toegelaten als bewijs bij ongelukken, omdat ook medeweggebruikers gefilmd worden die niets met het ongeluk van doen hebben.

Zelf heb ik een eenvoudige prepaid telefoon (kan bellen, zit een wekker op en je kan sms-en, meer niet). Mijn ervaring is dat een simpele telefoon hier in de bossen meer bereik heeft dan een smartphone. Een camera mis ik wel op de telefoon, maar ja, hij voldoet prima verdef voor wat ik wil.

Waar ik mij meer zorgen om zou maken is dat de EU graag chips in nummerplaten wil invoeren. Zo wordt iedereen te pas en te onpas gevolgd.
 
Bovenaan