• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

Red

Senior Prepper
In vergelijk ziet mijn moestuin er als een stukje wildernis uit :)

Genoeg bloemen in mijn zonnebloemen .Maar misschien is het ook omdat ze zo groot zijn, dat de bladluis gewoon weinig invloed hebben?
 

Ray

SHTF Expert
Dat zijn de beste moestuinen @Red. :thumbsup:
Al die uitdrogende zwarte aarde percelen heb ik nooit begrepen, misschien als je heel graag veel schoffelt is dat wel leuk. :D
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Op mijn moestuin ligt 15-20 cm compost als mulch laag. Daardoor wordt water snel opgenomen. En slaat de grond niet dicht bij een regenbui. Het water wordt goed vast gehouden en de verdamping is veel lager dan bij naakte grond.
 

Ray

SHTF Expert
Goed grond is goud waard. Pieter Boxman, de pionier op het gebied van biologisch tuinieren is begin jaren 80 verhuisd van Amsterdam naar Drenthe. Daarbij heeft hij een vrachtwagen ingehuurd om zijn toplaag mee te nemen naar zijn nieuwe stek.

Helaas vind je op het internet alleen wat over de schilder met dezelfde naam, maar gelukkig heb heb ik al zijn boeken. Al kind kwam ik daar wel eens over de vloer en tegen het einde van zijn leven ben ik hem opnieuw gaan bezoeken omdat ik weer in de buurt ben gaan wonen. Zeer markante man.

Hij werd vaak ingehuurd om problemen op te lossen. Bv. de doodgeboren kalveren in de buurt van Slagharen. Niemand kwam eruit, hij stelde dat het kwam door de vrouwelijke bezoekers van ponypark Slagharen, het gebruik van de anticonceptie pil en het lozen van afvalwater in het kanaal. Riool aangelegd probleem weg.

Hij werd ook verguisd, voor gek verklaard en kreeg stevig last met boeren, de politiek en zelfs de toenmalige BvD als opruier. Want hij voerde campagne tegen het gebruiken van rioolslib als mest op de boerenakkers. Heeft even geduurd, maar dat is uiteindelijk verboden.

Het komt er maar niet van, maar eigenlijk wil ik zijn boeken digitaal beschikbaar maken. Elke pagina fotograferen lijkt de snelste methode maar is alsnog een monniken werk.
 
Bovenaan