• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Molle II Rucksack Large Fieldpack .

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lig nog wakker dus plaats ik dit maar voor de naar info zoekende .

Al een hele tijd in mijn bezit deze mooie stevige, zeer degelijke en ook toch lichte US Molle II Rucksack, Large Fieldpack in multicam .

Zie oa link 1 met product info in het Engels .

Jaren geleden wou ik er al eentje aankopen , maar helaas te duur en alleen nog in ACU Camo . Ook hadden die modellen kleine afwijkingen in de constructie. Oa geen extra waterdichte rand met drawstring in rand bovenzijde topvak .

Het geheel zit gemonteerd op een frame van speciaal extreem sterk en toch licht kunstof .
Je hebt dan als set , de rugtas , de schouderstraps , heupgordel en twee zijtassen .

Onderin het compartiment bevind zich een zeer zwaar uitgevoerde rits om een tussenschot te creëren tussen slaapzak gedeelte en de rest . Tevens bevinden zich net boven langs de rits nog aan iedere zijde grote veter ogen . Bovenzijde onder de afdekking van de rugzak is tevens een 25 cm lange zware rits aangebracht zodat je even snel iets kan uitnemen dat niet te groot is . Kan ook een jas / kleding zijn .
De heup gesp is iets totaalanders dan anders .
Maar dat anders werkt perfect . Vooral met koude vingers of bij mensen met klachten aan de handen laat dit systeem zich makkelijk bedienen .

Heb hem nu verschillende keren gebruikt met +- 25 tot 30 kg en het zit voortreffelijk . Ook een zeer goede rugventilatie word er verkregen doordat het gebogen frame niet overal de rug raakt .
Tas is zeer degelijk gemaakt van stevig nylon en voorzien van mooie coating waarvan Berghaus nog wat kan leren .

Wanneer je zo'n tas in onderdelen koopt dan is het even puzzelen met opbouwen . Gezien ik geen geduld heb , heb ik youtube geraadpleegd haha .

zie 4 youtube filmpjes met reviews en verdere info omtrent dit Made in USA product .
Mijn rugzak is geproduceerd bij Eagle Industries . Gelukkig een van de beste fabrikanten.
En dat zie je aan de afwerking en stiksels.

20201031_160940.jpg 20201031_161132.jpg 20201031_161212.jpg 20201031_161110.jpg 20201031_161019.jpg

Mij heeft de tas destijds 85 € gekost . Enigste min punt dat ik bij ontvangst constateerde was een kleine verticale snede in de flap ( zie verder in topic) en gelukkig net bij en over een versteviging .
Weer netjes geplakt en je ziet er niets van als je het niet weet .

https://www.fortbraggsurplus.us/MOLLE-II-Large-Rucksack-Backpack--Complete-Multi-CamOCP_p_3237.html








 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto 1 met destijds nog niet gerepareerde scheurtje.
Foto 2 toont rits bovenzijde onder afdekking topvak .

Foto 4 toont binnenzijde met onderin de zware rits en veterogen met Veter .

Ik besef natuurlijk dat het behoorlijk op zijn gat ligt die interesse en prep gerelateerd op zoek naar hufterproof Legerspul . Maar eens trekt het weer aan en wordt het spul ook vanzelf weer duur ! Te duur . Voor zo maar even een Hike neem je zoiets niet vlug mee hier in NL .

En in het oa uitgestrekte USA zijn er velen die genieten van dit systeem .
De opvolger van het ALICE Systeem . Een systeem dat volgens mij in 1973 geïntroduceerd werdt .

Zie oa link 1 met info ALICE Systeem en link 2 Molle systeem dat in 97 kwam . Volgens mij kwam ook ergens in die tijd hun ( toen ) nieuwe slaapsysteem . Het modulaire uit de Tennier fabriek .
Hierop is ons eigen modulaire systeem in +- 2003 / 2004 in gebruik genomen . Eerst Carinthia producties en wegens bezuinigingen overstap naar contract winnaar FECSA .

Maar hoe dan ook ! Het meeste wat in de USA in gebruik genomen is , is van hoge kwaliteit .
Een land dat liever in de schulden kruipt dan dat het op militair vlak bezuinigt . Oké.. Ja er zal ook wel wat spul in gebruik zijn waar je koppijn van krijgt als militair zijnde .

Ze zijn echter nauwelijks in mooie complete staat te koop in NL deze rugzakken . Vaak missen er noodzakelijke straps met quick release van Schouderriemen , de twee kleine straps aan bovenzijde en velen hebben door het echte gebruik beschadigingen aan stiksels en buitenzijde .



https://en.wikipedia.org/wiki/All-purpose_Lightweight_Individual_Carrying_Equipment

https://en.wikipedia.org/wiki/MOLLE

20200901_150231.jpg 20200901_183516.jpg 20201031_161254.jpg20201216_030309.jpg
 
Bovenaan