• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

MSR XGK EX Stove ( Extreme conditions Stove )

F

frans81

Gast
Ik was al langer opzoek naar dit systeem Stove .
Al vele malen bewonderd bij anderen en van verschillende fabrikanten .
Helaas duur vond ik . MAAR ja wat heet duur !?

Vorige jaar op de Carboot lag er een Msr Whisperlite universal . Nieuw in de doos 125 euro .
Ik had het geld er wel en niet voor . Toch heb ik het niet gedaan . Heb/ had ik het hard nodig ? Toen niet maar nu wil ik een paar dingen gerelateerd aan een naderende situatie op orde hebben . Nu het nog kan .

Vandaag een gebruikte MSR XGK EX Stove gekocht voor 50 euro . Incl toebehoren en ? nieuwe Spareparts.

Op YouTube en het web staat best veel omtrent MSR branders maar toch even de vraag alhier ; Waar moet men op letten en wat is een echt aandacht punt .

Ik heb deze toch al oude stove nu in de Petroleum liggen en oa de reinigingsdraad, Sproeier en naald gedemonteerd .

De draad die door brandstofleiding loopt was ter hoogte van generatie behoorlijk zwart . Máár is nu al mooi schoon geworden . Wil nog wel even de dikte controleren ivm mogelijke slijtage door hitte en nalaten van reinigen .

Wat mij ook opviel is dat er twee verschillende types pompje bij zitten . Één oud type en een nieuw type .

Waar nu vooral op te letten bij beide types ?

Ik plaats enkele links met info en uitleg die vrij zijn te bekijken .
Éérste link is een review van dit type brander . Andere zijn onderhoudsset gerelateerde filmpjes .

De vele foto's maken duidelijk wat ik heb gekocht .

https://climbinggearreviews.com/2016/06/28/msr-xgk-ex-stove-review/amp/





Welke ervaringsdeskundige kan nog nuttige info verstrekken die ik als leek niet heb !?

20200718_140651.jpg 20200718_140657.jpg 20200718_140700.jpg 20200718_140721.jpg 20200718_140742.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook nog even een link met als inhoud de geschiedenis van het MSR XGK Model .

De reinigingsdraad zoal eerder vermeld. Kan ik deze draad ook omdraaien ? Dit wanneer het zwarte gedeelte idd dunner is geworden .

Tevens het bewijs dat deze stove is geboren op 8- 2005 ( 08 05 ) .



20200718_164629.jpg
20200718_204118.jpg

https://www.msrgear.com/blog/evolution-msr-xgk-ex-stove/
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik vergeten ben te vermelden is dat ik al een keer eerder uit kennissen vernomen heb dat de pompjes problemen kunnen geven !?

Derhalve was ik ook sceptisch omtrent een eerdere aanschaf .
Het laatste type pompje zou dus oké moeten zijn .
Dat heb ik er dus bij .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was zover :rolleyes:
Zojuist alles nog extra nagelopen en aangesloten .

Op druk gebracht voor door te spoelen ( sproeier en naald éérst verwijderen ) ivm vuilresten in brandstof kanaal en toen bleek brandstof regelaar behoorlijk te lekken .
Na demontage bleek de O- ring droog en uitgehart .
Met wat gepruts eindelijk dat kleine ringetje ( zie foto's ) over de as gekregen en alles weer gemonteerd .
Éérste filmpje toont de zeer korte voorverwarm periode met wasbenzine die nodig was .
Tweede filmpje is het verdere verloop . Het met de regelaar spelen verder in het filmpje is hoorbaar .
Dit ding maakt wel geluid . Veel geluid .

Máár het belangrijkste is dat ie na 14 jaar op de plank weer werkt .

Wel ga ik het uitgebreide onderdelen setje bestellen daar de afdichting tussen pompje en fles niet echt optimaal meer is .
Oude type pomp had een Grote O-ring . Nieuw type een Grote oranje flens .

Filmen met de phone en maar 1 hand vrij blijft stuntelen .:lol:

20200720_130941.jpg15952486013642352822284980300174.jpg



 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Kon het niet laten en heb het zojuist het oude type pompje ook nagekeken op gebreken .
Enigste dat ik gedaan heb is O- ringetje gesmeerd van brandstof regelaar . Dit omdat ook hier een brandstoflek bleek te zitten . Bij andere was dit O- Ringetje uitgedroogd en lekte het .

Na dit gedaan te hebben weer alles gemonteerd en druk op de fles . Kraantje even open totdat er brandstof in onderliggende schaal komt , dan vlam erbij . +- 35 seconden later kraan open en het brult .

Met alle onderdelen , 2 flessen en 2 pompjes is dit de 50 euro driedubbel waard .
Dat het gebruikt is en flessen cosmetisch veel sporen van gebruik hebben interresseerd mij niet . Als het maar veilig is .

Ik heb sowieso moeite met iets dat gloednieuw is om te gebruiken haha .

Zie link met filmpje

 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
hhmm, plastic >> 3D printer aan het werk zetten.
Contra onderdeel maken en vastlijmen.
Op die grijze body zit genoeg ruimte om daar wat op te plakken. Blijft natuurlijk een reparatie.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
hhmm, plastic >> 3D printer aan het werk zetten.
Contra onderdeel maken en vastlijmen.
Op die grijze body zit genoeg ruimte om daar wat op te plakken. Blijft natuurlijk een reparatie.

Ja idd een mooie optie .
Nieuw pompje kost 3 a 4 tientjes.
Sommige ontwerpen van die pompjes zijn gewoon gevoelig voor het afbreken van kunstof delen . Op plaatsen die er ook echt om vragen . Oa ook pompstokje gerelateerd.
Waarom uiteindelijk geen upgrade naar een metalen versie ? Brandstoffen en kunststoffen is vroeg of laat problemen .


20200721_111003.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Waarom uiteindelijk geen upgrade naar een metalen versie ? Brandstoffen en kunststoffen is vroeg of laat problemen.
Er zijn zoveel soorten kunststoffen, vele kunnen prima tegen brandstoffen en zeker deze.

Staal/ijzer heeft als nadeel dat het vonken kan veroorzaken, bij petroleum en diesel geen punt, maar bij licht ontvlambare brandstoffen een potentieel probleem. Kun je wel weer veel zachter messing voor gebruiken, maar dat slijt hard en is minder vormvast (bv. het pompstangetje).

Daarnaast is het veel zwaarder en wordt het apparaat een stuk duurder, dergelijke complexe vormen zijn lastiger te fabriceren. Als zo'n brander dan geen 200 euro maar 600 euro gaat kosten, te zwaar voor backpackers wordt en minder veilig, dan is de keuze voor kunststof snel gemaakt.

Alsnog, bij normaal gebruik en met wat onderhoud, gaan zo'n brandertje een leven lang mee. Geweldig toch dat je voor een 20+ jaar oude brander nog gewoon de onderdeeltjes kunt bestellen bij MSR. :)

Vanwege het geluid, heb ik een voorkeur voor de Whisperlite versies van dit merk. 70 ipv 100 dB scheelt nogal.
 

petroman

SHTF Expert
Bij een goed ontwerp verdien je niets meer aan de verkoop van onderdelen....

Maak de pompkop van aluminium en het gwicht is geen issue meer ook vonken niet.
Bewegende plastic delen kunnen statisch worden en vonken.
 

Ray

SHTF Expert
@petroman Ik denk dat MSR er al een paar decennia goed over heeft nagedacht. ;)

De onderdelen verslijten nauwelijks en die setjes zijn, mijn mening, erg goedkoop vergeleken bij het product. Dit brandertje gaat niet voor niets alweer aan zijn derde decennium beginnen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn zoveel soorten kunststoffen, vele kunnen prima tegen brandstoffen en zeker deze.

Staal/ijzer heeft als nadeel dat het vonken kan veroorzaken, bij petroleum en diesel geen punt, maar bij licht ontvlambare brandstoffen een potentieel probleem. Kun je wel weer veel zachter messing voor gebruiken, maar dat slijt hard en is minder vormvast (bv. het pompstangetje).

Daarnaast is het veel zwaarder en wordt het apparaat een stuk duurder, dergelijke complexe vormen zijn lastiger te fabriceren. Als zo'n brander dan geen 200 euro maar 600 euro gaat kosten, te zwaar voor backpackers wordt en minder veilig, dan is de keuze voor kunststof snel gemaakt.

Alsnog, bij normaal gebruik en met wat onderhoud, gaan zo'n brandertje een leven lang mee. Geweldig toch dat je voor een 20+ jaar oude brander nog gewoon de onderdeeltjes kunt bestellen bij MSR. :)

Vanwege het geluid, heb ik een voorkeur voor de Whisperlite versies van dit merk. 70 ipv 100 dB scheelt nogal.

De Msr XGK EX word nog steeds verkocht . Exact dezelfde als ik hier heb . Maar er is al en tweede versie .

15 jaar geleden op de markt gekomen en ongewijzigd gebleven .
In 2005 kwam dit type voor het éérst in de verkoop.

Ja dan is onderdelen verkrijgen wel makkelijk .
Vele plaatsen verkrijgbaar .
Zoals al vermeld zijn de pompjes beide helemaal oké. Mensen hebben het gebruikt 1 jaar lang tijdens fietstrektocht door Tibet / Himalaya en Afrika. Waren er ook zuinig op . Derhalve ook veel onderdeeltjes die aan slijtage onderhevig zijn .
Naaldjes en vele O-ringen .
https://www.bever.nl/p/msr-xgk-ex-brander-MECDC22009.html
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Msr brandstofpomp compatible met Markill brandstoffles Oranje .

Ik ben er achter gekomen dat het MSR pompje wel past op de Oranje flessen van Markill .
Op de groene Markill Matic defensie variant passen ze niet .
Deze groene versie met speciale dop heeft een hals met kleinere diameter.
20200930_113539.jpg 20200930_113548.jpg20200930_113609.jpg 16014589247267520645363257613093.jpg
 
F

frans81

Gast
De hals van beide .De hals van de Markill matic is voorzien van 2 minimaal verschillende diameters schroefdraad . Onder in de hals bevind zich de schroefdraad met afdichting van de schenkdop ( foto 2 ) .
Foto 4 toont de afsluitdop erbij die iets grotere diameter heeft .
Deze afdichting zorgt ervoor dat de leidingen van het MSR pompje niet kunnen passeren .
De Dop van de markill Matic valt ook gewoon in de hals van het oranje type .

1601459138700897687377116597719.jpg 16014591569565102330449565813114.jpg16014594469591986687682429407922.jpg16014597596003991534768881299638.jpg16014598045864944752213543605081.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Na dit systeem nu verscheidene keren gebruikt te hebben ben ik er nog steeds tevreden mee . Ja het brult een beetje haha maar zo heeft ieder model wat wat om op aan te merken .

Meer geluid maar in no time kokend water .

Echte aanrader en ook bij verschillende Militaire eenheden inmiddels al geruime tijd in gebruik . Eindelijk kwaliteit na de chinese typetjes die weer na de Coleman 550B kwamen .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan