• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Muizen, en ander ongedierte.

Dreutel

Prepper goeroe
Als je een voorraad hebt, moet je ook rekening houden met muizen. Op en gloednieuwe flat zal het wellicht meevallen, maar in oude huizen in de stad, of locaties in wat landelijke gebieden, tref je ze zeker aan. Een kat biedt dan natuurlijk uitkomst, maar muizenvallen of vergif zin ook denkbaar.

Op de jijbuis trof ik een filmpje van iemand uit Japan, die een muizenval maakte uit een vel papier, en die wil ik jullie niet onthouden:



PS Ik dacht dat er al een topic over dit onderwerp bestond, maar dat zal wel op het oude forum geweest zijn, want ik kon het niet vinden.
 

Flos

SHTF Expert
Ik vind dat ze in Japan grote muizen hebben.
Bij mijn dieren voer zie ik ook wel eens muizen. En zeker in het begin van de herfst dan zoeken ze warmere plaatsen op.
Ik heb een vaste bewoner in mijn loods. Zijn naam is felix. Echt een krak in muizen vangen.
 

Richard434

Prepper goeroe
Zie het als alternatieve voedselbron... ;)
Mijn ervaring is dat muizen een hekel hebben aan (de geur van) ratten.
Nu had mijn vriendin ratjes als huisdier, en pas toen ze overleden waren hebben we de eerste muizen gezien in onze toenmalige woning.
Terwijl onze buurvrouw er al jaren last van had.....
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Mijn ouder hadden een behoorlijk grote hond, Russische windhond (Greyhound) 952 cm rug hoogte,
als hij bij je omhoog stond kijk hij met gemak over je schouder.

Hij had zij hok buiten een keer had mijn vader zijn hok weg gehaald overal lag sneeuw en onder het hok kwamen een hele horde muizen vandaan ze hadden elkaar warm gehouden de hond had vloer verwarming en de muizen zaten er ook heerlijk warm door de warme hok.
En er was altijd vol op eten en drinken.

De horde muizen verspreiden zich over de sneeuw vlakte.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wij woonde eerst in een flat waar mensen het gewoon vonden om afval naar beneden te kieperen. Daardoor hadden we vaak last van muizen en ratten, want wij woonde op de begane grond. Op een gegeven moment moesten we zelfs fijn mazig gaas voor de ramen doen...

Onze kat vond het echter prima, iedere dag kwam hij wel thuis met en muisje/ratje of 7-8.

Later, nadat we verhuisd waren hoorde we dat ze een echte rattenplaag hadden in en bij de flat. Het voorste gedeelte van de flat kampt nu al maanden met kakkerlakken...

Blij dat we daar niet meer wonen (gezamenlijke afzuiging enzo...)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

petroman

SHTF Expert
Wat je ook niet moet doen op de boerderij is de afvalbak van de deel op een open vuur gooien .....
Werkt overigens wel snel als je van je boerderij af wil....
 

Flos

SHTF Expert
Daardoor hadden we vaak last van muizen en ratten, want wij woonde op de begane grond. Op een gegeven moment moesten we zelfs fijn mazig gaas voor de ramen doen...

Blij dat we daar niet meer wonen (gezamenlijke afzuiging enzo...)
Er is mij altijd vertelt. Waar muizen zitten, zitten er geen ratten. Je gaat ook nooit ( of toch uiterst zelden ) 2 verschillende ratten soorten op de zelfde plaats aan treffen. Ze zijn bang van elkaar of het zijn vijanden.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Er is mij altijd vertelt. Waar muizen zitten, zitten er geen ratten. Je gaat ook nooit ( of toch uiterst zelden ) 2 verschillende ratten soorten op de zelfde plaats aan treffen. Ze zijn bang van elkaar of het zijn vijanden.



Of het waren dan kleine ratten of hele grote muizen :D

Iig weer wat geleerd, dat wist ik niet tnx Flos :)

 

Erny

Last (wo)man standing
Er is mij altijd vertelt. Waar muizen zitten, zitten er geen ratten. Je gaat ook nooit ( of toch uiterst zelden ) 2 verschillende ratten soorten op de zelfde plaats aan treffen. Ze zijn bang van elkaar of het zijn vijanden.
Zie je wel... :) dat zeg ik dus ook al een tijdje want... had steeds (paar jaar) twee schattige muisjes in en onder mn huisje (niet woonhuis maar die bij de tuin). Ze vernielden niet veel, maakten weinig vies en waren niet vervelend, eerder gezellig.
En toen... bedachten ze één voor één een dop van een bbq saus af te moeten knagen en die fles in te duiken waarna ze er dus niet meer uitkwamen en jammerlijk waren gemarineerd. Eerst de één en toen de ander, ieder in een eigen fles.... o_O :(
En sindsdien... hebben ratten hun intrek genomen in het huisje. En die maken er best een smeerboel van... :eek:
Als ik tegen mensen zeg dat ik denk dat het komt omdat de muisjes weg zijn lachen ze me uit... :rolleyes:

Laatst zag ik er dus wel 5 wegschieten vanuit hun toenmalige nestplek. Die uitgang is nu gebarricardeerd maar ze komen nu weer ergens anders langs (genoeg mogelijkheden namelijk).
Morgen ga ik de wildcam maar eens ophangen om te kijken wat voor feest het is 's nachts. Hoorde ze laatst ook behoorlijk rondspoken.
 

drent

Diehard Prepper
Die mythe weer, kennelijk kunnen "mijn" muizen en ratten niet lezen, want ik heb ze echt allebei en ze zijn elkaars buren ook nog (zelfde schuur). Eind van de week gaat het vriezen, mooi moment om klemmen te zetten en eens te kijken wat er in loopt, want ik zie er wel duidelijk minder nu ze echt niet meer in de kippenren kunnen.
 

Dreutel

Prepper goeroe
De vraag of muizen en ratten samen in dezelfde ruimte leven, speelt blijkbaar hoog op. Natuurlijk delen ze een groot deel van hun biotoop (behalve water, daar leven volgens mij geen muizen), maar komen ze ook samen voor?

Deze meneer met een aan muizenvallen gewijd jijbuis-kanaal vangt zowel muizen als ratten in zijn schuur:
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat het delen van ruimte maar beter gezegd voedsel en water afhankelijk is van het aanbod.
Er zijn genoeg filmpjes van bizarre dieren combinaties, normaal elkaars eten, die elkaar accepteren bij die enkele waterpoel in bv afrika.
 

Papillon

Diehard Prepper
Net als bij andere vormen van verdediging is het met muizen en ratten net zo. Voornamelijk de 3 W's
Wat kunnen ze vinden aan eten?
Waar kunnen ze naar binnen?
Waar kunnen ze zich verstoppen.

Neem 1 of meerdere van deze W's weg en het liefst allemaal.
 

Roel

Mankinds only hope
Kleine, felle rakkertjes hebben we hier.
Ze kunnen door de hele boerderij komen en vreten alles op dat beweegt... :thumbsup:
 
Bovenaan