• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

CrossbowClan

Diehard Prepper
Omdat ik mijn skills wil uitbreiden is mijn volgende project: navigeren met kaart, kompas en kaarthoekmeter, alsmede met kaart en gps.
Ik heb meerdere filmpjes op youtube bekeken en enige info gelezen over navigeren met kaart, kompas en kaarthoekmeter, maar ik begrijp het niet :fluit:. In kaart met gps heb ik me nog niet verdiept.

Wie kan me simpel uitleggen hoe dat werkt in de praktijk?
Wie weet een site waar het goed en simpel wordt uitgelegd?
Welk boek beveel je eventueel aan op dit gebied?

Ik kijk uit naar jullie adviezen :thumbsup:.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Bij lokale scouting langs gaan zou ik zeggen.
Ik zou het ook wel even moeten ophalen maar echt moeilijk was het niet.
kaart op noorden leggen,
referentiepunten zoeken en hoek bepalen tov noorden,
dan die punten weer vinden op de kaart en de hoek terug vastleggen,
herhaal dat nog 2x,
dan weet je waar je bent,
dan vanaf dat punt de hoek bepalen waar je heen wilt.

Zo iets was het gleuf ik.
 

Larik

Diehard Prepper
Met kaart is de regel huisje in trapje op.
Het eerste cijfer is van naar rechts, horizontaal(eerst moet je je huis in en dan kun je pas omhoog)
het tweede cijfer is omhoog, verticaal(je bent al in je huis nu kun je omhoog).

Wanneer je een kaartcoördinaat krijgt, kan deze er bijvoorbeeld als volgt uitzien: 123.55 - 321.99 De nummers 123 en 321 voor de lijnen op de kaart. Eerste cijfers zijn huisje in en de 2e trapje op.
De nummers 55 en 99 zijn de onderverdelingen in het vak zelf, daar heb je een kaarthoeklezer voor nodig. Of inschattingsvermogen, begint op 1 en eindigt op 9.
 

Ray

SHTF Expert
Bij lokale scouting langs gaan zou ik zeggen.
Ik zou het ook wel even moeten ophalen maar echt moeilijk was het niet.
kaart op noorden leggen,
referentiepunten zoeken en hoek bepalen tov noorden,
dan die punten weer vinden op de kaart en de hoek terug vastleggen,
herhaal dat nog 2x,
dan weet je waar je bent,
dan vanaf dat punt de hoek bepalen waar je heen wilt.

Zo iets was het gleuf ik.
Daar zouden eigenlijk plaatjes bij moeten, dan is het meteen duidelijk.

Het lastige is altijd dat je minimaal twee referentiepunten moeten kunnen vinden (bergtop, kerktoren, …) om je positie te bepalen. Als je niet weet waar je bent, heb je niets aan een kaart. Dat is nog best een opgave in een vlakke omgeving zoals NL, laat staan in een bos (geen uitzicht) of woestijn (geen herkenningspunten). Zelfs bergtoppen herkennen is een hele kunst als je niet bekend bent met het gebied. Daarom is GPS ook zo vreselijk handig.

Als je mij midden op de Veluwe dropt zou ik waarschijnlijk mijn positie niet kunnen bepalen op de ouderwetse manier. Niet omdat ik niet weet hoe het moet, maar simpelweg omdat ik geen twee herkenningspunten zal zien, al heb ik een 1 op 10.000 kaart bij me. Hopelijk kom ik snel een ANWB paddenstoel tegen ...
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
In Holland zit mos vaak aan de westkant van bomen, omdat de regen vanaf die kant komt aanwaaien en dat lekker vochtig is.
En bomen zijn weleens licht afgebogen richt het oosten, ook door de wind.
De wind komt meestal vanaf het westen, de zee kant van Nederland, richting het oosten.

En om 12 uur is de zon het zuiden, de zon gaat natuurlijk altijd richting het westen om onder mogen te gaan.

Dat zijn trucjes die voor mij wel werkten.

En het schijnt dat bladeren richting het zuiden, de zon, groeien.
Maar dat trucje heb ik nooit gebruikt.

Dan heb je nog geen locatie, alleen als je globaal weet welke kant je op moet kan het handig zijn.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Met kaart is de regel huisje in trapje op.
Het eerste cijfer is van naar rechts, horizontaal(eerst moet je je huis in en dan kun je pas omhoog)
het tweede cijfer is omhoog, verticaal(je bent al in je huis nu kun je omhoog).

Wanneer je een kaartcoördinaat krijgt, kan deze er bijvoorbeeld als volgt uitzien: 123.55 - 321.99 De nummers 123 en 321 voor de lijnen op de kaart. Eerste cijfers zijn huisje in en de 2e trapje op.
De nummers 55 en 99 zijn de onderverdelingen in het vak zelf, daar heb je een kaarthoeklezer voor nodig. Of inschattingsvermogen, begint op 1 en eindigt op 9.
Ja, met dat huisje in en trapje op heb ik ergens gelezen. Maar ik begrijp er niks van :lol:.
Nu ook weer... je zegt dat de eerste cijfers van 123 en 321 "huisje in" zijn en de tweede "trapje op"... dus 1 en 3 "huisje in" en 2 en 2 "trapje op", maar waar dient het derde cijfer (3 en 1) dan voor? :rolleyes: Of lees ik het niet goed?

@petroman langs gaan bij de scouting is een goed plan, daar ga ik eens informeren. :thumbsup:

@Ray plaatjes zouden het inderdaad begrijpelijker kunnen maken, daarom ben ik ook op zoek naar een filmpje waarin het duidelijk en met plaatjes wordt uitgelegd, bij voorkeur in het nederlands. Helaas nog niet gevonden. o_O
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Let goed op punten komma’s en strepen bij coordinaten.


123.55 - 321.99
123 is de eerste - 321 is de tweede
.55 is de eerste, in het vakje
.99 is de 2e in het vakje

123 is het vak horizontaal
321 is het vak verticaal
Dan komen de cijfers erna.
55 horizontaal in het vakje
99 verticaal in het vakje.

Alleen ik twijfel heel erg of je, in het vakje, telt van 0 t/m 10 of van 10 t/m 0.
Maar als je een kaarthoekmeter hebt, staat het daar op, dus dat kan niet fout gaan.
Bij die landmacht meters, was dat het kruis in het midden, past precies in het vak van een kaart.


Het is inderdaad pas goed uit te leggen met een kaart erbij, zodat je de nummers van de vakken ziet.
 

petroman

SHTF Expert
Wat je ook kan doen is langs de lokale buitensportzaak gaan van je eigen voorkeur. Vaak weten die wel of er in de buurt een cursus gegeven wordt.
Ik heb veel gebruik gemaakt van de NIVON bergsportgroepen. Zowel om te oefenen, klimmuren, knopen etc als navigatie.

Maar Ray raakt precies het punt, als je nietw eet WAAR je bent dan help noord zuid, mos op bomen je niet. Want je weet simpelweg niet waar je heen moet.
In NL is het makkelijk, loop in de richting waar de zon ondergaat en je komt uiteindelijk aan de kust. Omgekeer loop de andere kant op en je eindigt in Mongolië (waarschijnlijk).

@Ray, ja plaatjes helepn wel, maar als YT filmpjes niet helepne, doen plaatjes het ook niet. Enige wat wel werkt is gewoon doen.
Of dat nu een vlam van een halve meter op je petromax is of op een stoel gaan staan met je rug tegen de muur en jezelf zekeren, achter je rug zonder om te draaien.
 

Lai

Prepper goeroe
Kaart, kompas en kaarthoekmeter en gps leer je alleen door het te doen. Dus iemand zoeken die er verstand van heeft, scouting groep of buitensport groep zijn de goede opties. En oefen oefen oefen.

Aan stafkaarten heb je meer dan aan een gewone wegenkaart, die is veel meer gedetailleerder. En daar zijn de kaarthoekhouders op gemaakt.
Meest simpele uitleg:
https://nl.scoutwiki.org/Coördinatenroute

Ik heb er ook al een tijd niet mee gewerkt, moest ook eventjes nadenken, maar zoals Larik het uitlegt heb ik het ook geleerd en toe gepast.
Kaarthoekmeter zit wel bij mijn survival pakket. Stafkaarten staan nog op verlanglijstje. Die paar die ik heb zijn te oud om nog goed te kunnen gebruiken. Er is na uitgave te veel verandert.

Referentie punten kunnen ook waterlopen of wegen zijn, die staan op de stafkaarten afgebeeld. Die zijn makkelijker te vinden op kaarten dan bergen (hoogte lijnen) of kerktorens.
 

Larik

Diehard Prepper
Als je het eenmaal onder de knie hebt, kan je bv tactische coordinaten doen.
Bv als je grijze muis wilt spelen, bang bent voor sms what app mail bel brief verkeer onderschepping.

Spreek je bv af,
coordinaat plus 12 - min 16

Dan geef je je coordinaat door met de afgesproken plus en/of minus.
Zodat je eigenlijk een verkeerd coordinaat doorgeeft en het afgesproken sommetje op te tellen en af te trekken de ontvanger en verzender weten waar het punt is en de afluistermensen niet.
 
J

J.J

Gast
Met kaart is de regel huisje in trapje op.
Het eerste cijfer is van naar rechts, horizontaal(eerst moet je je huis in en dan kun je pas omhoog)
het tweede cijfer is omhoog, verticaal(je bent al in je huis nu kun je omhoog).

Wanneer je een kaartcoördinaat krijgt, kan deze er bijvoorbeeld als volgt uitzien: 123.55 - 321.99 De nummers 123 en 321 voor de lijnen op de kaart. Eerste cijfers zijn huisje in en de 2e trapje op.
De nummers 55 en 99 zijn de onderverdelingen in het vak zelf, daar heb je een kaarthoeklezer voor nodig. Of inschattingsvermogen, begint op 1 en eindigt op 9.
Ik begrijp hier echt totaal niets van.:eek:
Kan en wil je dit helemaal uit de doeken doen @Larik , zodat een leek hier wat mee kan???:thnx:
Ik denk dat het wel bij deze Topic past, als het erg uitgebreid is misschien iets voor een nieuwe Topic.:)
Een kaarthoeklezer heb ik al eens van een soldaat gekregen.
SCAN0105.JPG
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Allemaal heel erg bedankt voor de uitleg en info. Dankzij jullie begrijp ik één en ander al veel beter, zoals het huisje in/trapje op principe via de uitleg op de link van @Lai.
Zonet een film (49 min.) op u-tube gezien van Marcel, Preppen en Survival in Nederland met Marcel. Zo heb ik het ook in dienst geleerd, je weet waar je bent op de kaart en waar je naartoe wilt, dan richting bepalen en steeds opnieuw je kompas schieten op een vast punt. Zo loop je van referentiepunt naar referentiepunt totdat je bent waar je moet zijn. Supermakkelijk, maar hij heeft het niet over graden en/of declinatie en laat dat nou net zijn wat ik echt niet begrijp.

Dus ik ben op de goede weg, weet en begrijp nu al veel meer dan gisteren, maar het 100% begrijpen van alle aspecten daar ben ik nog lang niet :(.
Ik blijf info lezen en filmpjes kijken, en hoop ook dat jullie blijven helpen, want leren zal ik het :mad: :D.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Wat begrippen mbt het navigeren op het aard magnetisch veld.

In de wereld van het navigeren wordt magnetische declinatie echter ook vaak gebruikt ipv het begrip magnetische variatie. Vandaar de verwarring wellicht @JiJi mind

De magnetische variatie of declinatie, is het verschil tussen het magnetische noorden en het gedefinieerde noorden op je kaart. Op een goede kaart van een bepaald gebied staat dit vermeld. Onze noordpool wordt gedefinieerd door de draaiing van de aarde, maar is niet gelijk aan de magnetische noordpool.

Zoals je ziet, 'wandelt' de magnetische noordpool met de jaren.

Op goede kaarten staat een declinatie of variatie in een positief of negatief getal in graden:

WN = Werkelijke Noordpool MN = Magnetische Noordpool


Inclinatie is de hoek tussen het magnetische (aard)veld en de horizon, dus op de evenaar is die evenwijdig en precies op de magnetische pool loodrecht naar beneden. Je kompas naald wordt op de magnetische noord-, en zuidpool recht naar beneden getrokken, wat de werking niet ten goede komt.

De inclinatie geeft een afwijking t.a.v. je kompas lezing en wil je nauwkeurig navigeren over lange afstanden (bv. op zee), dan komt deze afwijking ook voor in je berekeningen.

Ter volledigheid, bij navigeren vind je ook nog het begrip 'deviatie', dit is de afwijking ten gevolge van het metaal van bv. een schip. Al dat metaal zorgt ervoor dat het magnetische veld een afwijking krijgt en het kompas op ieder schip dient elke twee jaar opnieuw 'geijkt' te worden, waarbij middels kleine magneetjes deze afwijking wordt gecompenseerd.

Hier laat ik het even bij, dit zijn de belangrijkste begrippen bij het uitlezen en op kaart inteken van je route zoals je bij vele cursussen zal tegenkomen.

Voor het navigeren te voet heb je meestal te maken met veel kleinere afstanden dan op zee en zijn afwijkingen minder ernstig. Een afwijking van 5 km per 1000km kan voor een zeeschip vrij desastreus uitpakken, maar op een afstand van 100km zit je maar 500 meter scheef, wat te overzien is.

Zoals je misschien ook al door hebt, komt er nogal wat bij kijken, navigeren op kompas, mocht je de oceaan willen oversteken of een grote woestijn. Dan wil je ook met iedere afwijking rekening houden, declinatie, inclinatie, deviatie. Bij kortere afstanden zijn meteen de afwijkingen een stuk kleiner en houdt je de berekeningen een stuk simpeler door veel van deze factoren niet mee te wegen. Het daarom ook onzin om te investeren in een kompas die tot de tiende graad nauwkeurig is, als je in je berekeningen declinatie/variatie, inclinatie en evt. deviatie niet meeneemt. Ik zou investeren in een kompas wat waterdicht is (alle vloeistof gevulde zijn dat), oplicht in 't donker en gewoon een beetje degelijk is. Mijn fijnste kompasje is e.o.a reclame ding, kunststof, vloeistof gevuld, geen instelbare deviatie/variatie. Voor op de kaart is zelfs zo'n simpel plaatkompasje van de Action goed.

Bewaar je kompassen ver weg van grote volumes metaal, elektrische apparaten of magneten, dan blijven ze goed. Hoe kleiner het kompas des te eerder afwijkingen optreden, alle knoopkompasjes hier hebben een leven aan de sleutelbos niet overleefd. Sommigen wijken inmiddels wel 10 graden af van het magnetische noorden, of zijn helemaal de kluts kwijt.

Het grootste probleem bij navigeren blijft het zo nauwkeurig mogelijk bepalen van je positie. Zonder herkenningspunten ben je nergens. Positie, kaart, kompas, die volgorde is belangrijk.

Positie: Het lastigste om te bepalen, al heb je misschien meer kennis op zak dan je denkt. Je kan het afleiden uit herkenningspunten die op een kaart ingetekend zijn, maar lokale kennis van de omgeving scheelt enorm, zelf bij het verdwalen weet je vaak nog wel ongeveer waar je moet zijn.
Kaart: Weet je waar je ongeveer bent, dan kan je op de kaart zien hoe je verder moet en welke obstakel je wilt vermijden.
Kompas: Hiervoor zijn vaak alternatieven beschikbaar, poolster, stokjes in de grond om een oost-west lijn te trekken (en dus weet je noord en zuid), mos begroeiing op bomen, dominerende windrichting, de zon, sterren in het algemeen, afhankelijk van je kennis.

Bij de vele methoden, uitleg, cursussen navigeren worden zaken vaak versimpeld omdat niet elke kleine afwijking de moeite waard is om uit te rekenen, afhankelijk van het doel. Wandelend navigeren vergt minder nauwkeurigheid dan een oceaan of woestijn oversteken.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Zijdelings gerelateerde tip: voor ruwweg indicatie krijgen van richting is ook de methode met (analoog)horloge en stand van de zon zeer aan te raden. Deze gebruik ik in de praktijk het vaakst (aangezien horloge en zon toch direct beschikbaar zijn, en kaart en kompas moet uit de rugtas gehaald worden). Met deze methode ga je geen precies accurate oceaanoversteek kunnen doen, maar je weet wel in enkele seconden hoe je ongeveer georienteerd staat.

https://nl.wikihow.com/Een-analoog-horloge-gebruiken-als-kompas
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

CrossbowClan

Diehard Prepper
Zijdelings gerelateerde tip: voor ruwweg indicatie krijgen van richting is ook de methode met (analoog)horloge en stand van de zon zeer aan te raden. Deze gebruik ik in de praktijk het vaakst (aangezien horloge en zon toch direct beschikbaar zijn, en kaart en kompas moet uit de rugtas gehaald worden). Met deze methode ga je geen precies accurate oceaanoversteek kunnen doen, maar je weet wel in enkele seconden hoe je ongeveer georienteerd staat.

https://nl.wikihow.com/Een-analoog-horloge-gebruiken-als-kompas
Ja die ken ik, maar daarmee kom je niet op het punt waar je wilt of moet zijn. Je gaat hooguit in de goede richting :rolleyes:.
 

petroman

SHTF Expert
Maar wat heb je daaraan ?
Stel je wordt in het donkere bomenbos gedropt en ze zeggen dan tegen je daar ligt het noorden. Dan weet je feitelijk nog steeds niet waar je heen moet.
Ik ben wel eens met kaart en kompas dwars door een omheind stuk natuurgebied getrokken van de ene ingang naar de andere aan de andere kant. Mocht natuurlijk niet maar ik kan je vertellen dat dat nog tegen valt.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Maar wat heb je daaraan ?
Stel je wordt in het donkere bomenbos gedropt en ze zeggen dan tegen je daar ligt het noorden. Dan weet je feitelijk nog steeds niet waar je heen moet.
Ik ben wel eens met kaart en kompas dwars door een omheind stuk natuurgebied getrokken van de ene ingang naar de andere aan de andere kant. Mocht natuurlijk niet maar ik kan je vertellen dat dat nog tegen valt.
Inderdaad als je niet weet waar je bent op de kaart dan wordt het erg lastig en vaak is de zon niet zichtbaar. Dan moet je op zoek naar herkenningspunten in je omgeving (dus een hoge plek zoeken met overzicht) die je ook terug kunt vinden op je kaart. Alleen een noord-zuid lijn bepalen heb je dan weinig aan, tenzij je weet dat bijvoorbeeld de meeste dorpen en steden zich in het noorden o.i.d. bevinden.
Maar als je weet op de kaart waar je bent en een punt kiest op de kaart waar je naartoe wilt dan is het niet zo moeilijk zolang de afstand niet te groot wordt :cool:.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan