• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Next level "two is one, one is none"

DirtyDutchman

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal! Tijdje niet op het forum geweest.. Ik hoop dat het goed gaat met jullie! :wave: Ik vond dat het tijd werd voor een kleine update. We hebben namelijk niet stilgezeten het afgelopen jaar :)

De situatie was als volgt: ik heb jaren geleden een rugzak aangeschaft omdat ik graag ging hiken, kamperen, kajakken, noem het maar op. Uiteindelijk raakte ik aan het preppen en werd deze rugzak dus tevens tot BOB gebombardeerd. Echter, ik ondernam nog regelmatig eerder genoemde activiteiten, waardoor ik continu de BOB "leende". Uiteindelijk merkte ik dat hij eigenlijk nooit geheel compleet was doordat hij dus regelmatig werd geplunderd voor wat betreft eten, brandstof, en andere zaken. Dit irriteerde me zo dat ik een nieuwe rugzak heb aangeschaft, en deze langzaamaan ben gaan vullen met exact dezelfde uitrusting als in de oude BOB. Dure grap, maar voor mij heeft dit de volgende voordelen:

-Ik weet zeker dat ik altijd een complete BOB heb.
-Het materiaal in mn "oude" kampeerrugzak is exact hetzelfde als in de BOB, waardoor ik hiermee kan oefenen zonder dat de spullen in de BOB slijten.
-Ik kan eventueel de oude BOB aan iemand anders uitlenen.

Wat denken jullie hiervan? Is er nog iemand anders die hetzelfde idee heeft gehad?

Ik heb overigens een complete lijst gemaakt van alles wat ik erin heb gepropt. Mocht er interesse zijn kan ik deze uiteraard delen.
Edit: bijgevoegd.
20200122_223520.jpg 20200122_223536.jpg 20200122_223547.jpg
 
F

frans81

Gast
Ik ben ook Nieuwschierig naar dat lijstje in welk type rugzak ( BOB ) ;)
Shame on me :fluit:
Heb een hele tijd geleden alle rugzakken leeggehaald en dat ligt nog steeds her en der ergens te liggen .

Ook om van te :eek::eek:

Maar dat komt weer Dik voor Mekaar ;)
 

petroman

SHTF Expert
Dus omdat je je niet kan beheersen en je snelwegtas plunderd koop je een nieuwe rugzak.
Logica ontgaat me maar zal vastgoed komen.
Als je je normale kampeerrugzak gewoon elke keer bijvult is het ook goed denk ik.
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Dus omdat je je niet kan beheersen en je snelwegtas plunderd koop je een nieuwe rugzak.
Logica ontgaat me maar zal vastgoed komen.
Als je je normale kampeerrugzak gewoon elke keer bijvult is het ook goed denk ik.

Tsja, telkens direct bijvullen was lastig voor mij. En bovendien zaten er nog meer voordelen aan, maar ik snap dat het raar klinkt ja :p
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Even een toelichting op de bijgevoegde lijst: heb 3 dagen nodig om lopend bij mn bestemming te komen (m'n ouwelui), maar heb wat extra mee voor het geval ik onverwacht langer nodig heb, of ik iemand meeneem. Vandaar dat ik een deel als reserve heb genoteerd.
 

Ray

SHTF Expert
Ik ken het probleem en dan heb ik zelf nog de neiging om voor iedere trip of activiteit de boel aan te passen, zodat de inhoud ook steeds varieert. Helaas hier nog niet de luxe om compleet een tweede samen te stellen, dus heb ik mijn materialen in stellingrekken uitgestald. Alle brandertjes en pannensetjes bij elkaar, slaapmiddelen (verschillende slaapzakken en matjes) en zowaar wel een drietal rugzakken waar het in kan.

Qua organisatie ben ik niet het type dat alles minutieus in allerlei kleine vakjes stop, ik maak bundeltjes.

Moest ik hier snel weg moeten, dan heb ik dus wel een 5 a 10 minuten extra nodig. Dat is eventueel weer het nadeel, al verwacht ik weinig omstandigheden waarbij dat meteen een probleem is.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik vind het vanuit financieel oogpunt te kostbaar om echt alles dubbel uit te voeren (zeker dingen zoals een duur luchtbedje.

Ik ben echter wel bezig om belangrijke zaken dubbel uit te voeren, maar meestal niet met exact hetzelfde product;
- Bijvoorbeeld een goede zaklamp -> backup is een zakradio met ingebouwde budgetlamp
- Goede multitool -> backup is een wat eenvoudiger multitool maar voldoet wel
- Sawyer waterfilter heb ik wel meerdere keren
- Ook heb ik bijvoorbeeld een Firedragon en een Trangia brander die soort van inwisselbaar zijn
Enzovoorts.

Echter relatief duur spul als een zonnepaneel of een echte goede rugzak heb ik maar 1x.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Even een toelichting op de bijgevoegde lijst: heb 3 dagen nodig om lopend bij mn bestemming te komen (m'n ouwelui), maar heb wat extra mee voor het geval ik onverwacht langer nodig heb, of ik iemand meeneem. Vandaar dat ik een deel als reserve heb genoteerd.

Misschien ook goed om eens na te denken hoe je sneller bij je bestemming kunt komen. Er zijn tegenwoordig elektrische steps/mini bikes/boards met een redelijke actieradius. Met een oplaad mogelijkheid of tweede accu, kom je dan al redelijk ver. En de prijzen worden steeds voordeliger.
 

Jasje

Prepper goeroe
Inderdaad herkenbaar @DirtyDutchman. In de zoektocht naar het "gear" wat voor mij werkte ontkwam ik niet altijd aan dubbele items. Die kwamen er door verbetering, upgrades oid. Op die manier resulteerde dat bij mij ook in een Bob die ik niet meer hoefde aan te spreken, iedere keer aan te vullen met het risico dat je wat vergeet. Ze zijn ook niet 1op1 vergelijkbaar want in een Bob zitten bij sommigen ook items die je liever niet meeneemt op je weekend trip(s).;)
Kortom, je hebt een mooie verbeterslag gemaakt:thumbsup:.
 

Flos

SHTF Expert
Bij mij loopt het nog meer uit de hand.
Ik ga bv. niet kamperen met mr. Flos met de spullen waar ik naar een preppers meeting ga.
Ik heb bv een zondag BOB en een voor door de weeks. Dwz ik sleur niet die 80l rug zak mee als ik eventjes vrienden ga bezoeken aan de andere kant van de provincie maar een kleinere veel nettere rugzak waar ik als het moet toch nog enige tijd mee uithoudt.

Alleen gebruik ik soms mijn kampeer aanhanger iets meer nu. Omdat het een gedoe is die zware preppers kar ( BOT ) mee te sleuren.

Dus @DirtyDutchman ik vind het helemaal niet verkeerd.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Misschien ook goed om eens na te denken hoe je sneller bij je bestemming kunt komen. Er zijn tegenwoordig elektrische steps/mini bikes/boards met een redelijke actieradius. Met een oplaad mogelijkheid of tweede accu, kom je dan al redelijk ver. En de prijzen worden steeds voordeliger.
Vergeet de gewone fiets niet...(en een bandenplaksetje)

Ik houd van lijstjes,ik heb bij mijn lijst ook gewicht staan, om beter te weten wat het totaalgewicht van de gevulde BOB is. Daar zit ook het verschil, na de eerste BOB gemaakt te hebben met wat ik zoal had liggen ben ik gaan upgraden. Naar een betere kwaliteit en lichter.
 

Larik

Diehard Prepper
Ik vind het een heel slim idee, voor mij niet te verantwoorden naar mijn vrouw, qua financiën maar anders had ik er zeker over nagedacht om je idee te pikken.
En je hebt een mooi lijstje, als het bewezen is dat het werkt, prima prima niks meer aan doen.

En een extra bob kan eigenlijk nooit kwaad, stel mijn neef of broer is hier op bezoek en het leven gaat lastig worden, kan ie dat die tas mee krijgen en naar huis oid. Hij blij, ik nergens last van.
 

Pignonwiel

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je helemaal :)

Hier is de 2e rugzak voor mij onderweg. Inderdaad omdat ik nu met kamperen ook steeds de BOB leegmaak en vervolgens een keuze maak voor de kampeerspullen die ik mee wil nemen. In theorie vul ik hem na thuiskomst weer zoals het hoort, maar in de praktijk volgen de kampeer-uitjes elkaar zo snel op dat ik denk "laat het maar even zo". En daarin schuilt dan juist het gevaar.

Ik volg @Jasje hierin, de BOB + kampeertas worden soortgelijk maar niet met exact gelijke inhoid. Enerzijds omdat ik niet van alles een exact gelijk item dubbel zal/wil aanschaffen, anderzijds ook omdat de toepassingen gewoon anders zijn.
Met kamperen wil ik bijvoorbeeld graag die +- 1 kg voor een stoeltje meeslepen, in de BOB niet. Met kamperen neem ik geen Knipex boutenknipper mee, in de BOB wel. En zo zijn er nog vele items meer.

Wel gebruik ik de kampeer-uitjes om spullen te testen. Er zit niets in mijn BOB wat ik niet uitgebreid getest of gebruikt heb.

Voor grote items volg ik @Ray een beetje: ik heb een grijplijst waar dingen in volgorde van belangrijkheid op staan die naast de BOB's mee moeten maar er niet standaard in zitten.
Denk aan de kinderen, schoenen, jas, slaapzak, ..

@Larik , een passant die hier is kan eventueel een GHB uit de auto meekrijgen. Iets anders qua samenstelling dan mijn BOB maar zeker nuttig.

Ik voorzie alle tassen, behalve de kampeertas, ook van duidelijke inhoudslijsten. Wat zit waar, wat weegt het (idd @Stuudje), en evt. 1 regel toelichting indien nodig.
Handig voor mezelf, mijn wederhelft die het niet exact weet maar ook een derde die totaal onbekend is met de tas kan er zo direct mee vooruit (afgezien van de skills dan, maar daar kan ik niets aan doen.. ze lezen de SAS dwarsligger die er in zit dan maar door ofzo).


Aanpassing:
Ik schrijf overal wel BOB maar het is meer een INCH tas. Noem hem voor het gemak BOB ;)
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik volg @Jasje hierin, de BOB + kampeertas worden soortgelijk maar niet met exact gelijke inhoid. Enerzijds omdat ik niet van alles een exact gelijk item dubbel zal/wil aanschaffen, anderzijds ook omdat de toepassingen gewoon anders zijn.
Met kamperen wil ik bijvoorbeeld graag die +- 1 kg voor een stoeltje meeslepen, in de BOB niet. Met kamperen neem ik geen Knipex boutenknipper mee, in de BOB wel. En zo zijn er nog vele items meer.
Ik vind dit wel een interessant punt. Ik heb me zojuist gerealiseerd dat ik mijn BOB enige tijd geleden veel te veel heb ingericht als kampeertas in plaats van BOB. Met bijvoorbeeld relatief veel elektronica, een vrij groot matje en bijvoorbeeld een aparte tarp, regenjas en regenbroek. Terwijl ik nu denk met 1 noodaccu, 1 noodbivi en een ponchotarp ben je ook al een heel eind.

Daarbij denk ik ook dat een BOB (Voor mij althans) minder nut heeft dan ik eerst dacht. Immers bij veel scenario's verdient een Bug-in toch de voorkeur en als je ddan toch uit huis moet zal het hoogstwaarschijnlijk langer zijn dan 3 dagen. De BOB is dan te uitgebreid als GHB en te beperkt als INCH. Ik denk dat ik eens ga beginnen met een minimalistische benadering; dus de meest elementaire behoeften voor eten/drinken/bescherming tegen weer- en wind. Die basisuitrusting is hopelijk veel compacter en ook goedkoper nog een keer aan te schaffen als backup om on-topic te blijven :D
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Laatst bewerkt:
Maar als je je met een kampeertas prima weken kan overleven, waarom zou je je dan het comfort ontzeggen?

Ik heb de slaapmatten en slaapzakken onder mijn bed liggen. We hebben dons spul en voor dons is het beter om luchtig opgeborgen te zijn.
De iglotent ligt naast de branders. En de grote rugzak met bob basisspul er naast. Daar kan de tent en slaapspul zo in.
Ook heb ik nog een waterdichte logeertas altijd klaarstaan. Ook daar zit een waterfilter enzo in. Maar er past geen tent in.

En de grote eenstok tent ligt standaard in het aanhangertje. Met chuckbox en koelkast.
 
Bovenaan