• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

NFP Multitone tarp . De nieuwe camo lijn van defensie !?

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een totaal nieuw ontwikkelde Tarp en Camo patroon ( NFP Green Multitone ) zijn de redenen van dit Topic .

Vele preppers zijn er geregeld mee bezig . Camo / Camouflage.

Deze NFP Camo zou dus ook in Stedelijk gebied grote voordelen hebben .
TNO Is er lang mee bezig geweest . En het heeft bakken vol geld gekost en testversies genoeg die het uiteindelijk niet geworden zijn .


Nu pas en derhalve voor het eerst deze definitieve camo versie mogen bewonderen in deze Tarp .
De testfase is voorbij en er worden drie types uitgebracht die onderling combineerbaar zijn .
Dit zijn

NFP-Green voor bosrijke en stedelijke gebieden in West en Oost Europa .

NFP- Tan voor drogegebieden, steppes en savannen.

NFP - Navy voor boordpersoneel van Marine nog in ontwikkeling.

Ook word er nog nagedacht over een NFP- Arctic .
Zie oa filmpje KPU hieronder . En de beide links met uitgebreide info . Ik zou een hele lap tekst moeten gaan typen en derhalve de makkelijke weg en uitgelegd door juiste bronnen .

https://soldiersystems.net/2019/05/30/color-change-for-netherlands-fractal-pattern-tan/

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2019/11/04_camouflage_10



Nou dan ! De Tarp, groenNFP Multitone 250x220
Nsn 8340-17-126-8950
Lev : Fecsa S.A/ Dutraco Gouda BV .

3 Delen afzonderlijk verpakt .

8 Alu haringen met brede koppen en oog .

2 Poles ( Geen boogjes dus ) a 85 cm werkende hoogte en in 4 delen . Iedere pool met elastiek vanbinnen waardoor de twee afzonderlijke delen samen blijven .

En de Tarp. De tarp is voorzien van,

Buiten aanzicht
Korte kant 3 lussen en 7 ogen .
Lange kant 8 drukkers , 2 ogen ( 1 op iedere hoek ) en drie lussen ( hoeken en midden ) . 24 totaal met binnenzijde meegerekend .
Mooi dat je dan 3 lussen in het midden hebt met driedubbel verstevige middenbaan .

Binnenkant

Links / midden / rechts
5 straps per baan extra . Dit aangebracht op dubbel materiaal . Het midden is zelfs extra versterkt ( zie vele foto's ) .

Kwaliteit lijkt mij helemaal inorde . Alhoewel ik bedenkingen heb bij de poles en haringen . Heb al ergens gelezen dat er bij een test meteen het kopje van een haring afbrak !? . Het is lichtgewicht die harinkjes en poles . Ultra selfs .

De beide poles maken het dus mogelijk dat wanneer de tarp kort over de bodem geplaatst is deze aan ingangszijde 85 cm hoog komt .

Er zal uitrusting gerelateerd denk ik wat verschil zijn kwa camo patroon . Kleding en rugzakken kunnen een iets ander print laten zien .
Binnenkort even een rugzak bekijken.

20200727_165501.jpg 20200727_131333.jpg 20200726_142416.jpg 20200727_160203.jpg 20200727_160035.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom dat mc4u hier 175 € euries voor vraagt is voor mij een :confused::confused::eek:

Oké Oké het is nog zeer zeer zeer zeldzaam verkrijgbaar :eek::lol:

20200727_160254.jpg 20200727_160014.jpg 20200727_160343.jpg20200727_173858.jpg
 
F

frans81

Gast
Zie printscreen met tekst uit de eerste link waarin al vermeld word dat er toch meerdere varianten in omloop komen . Dit weer gerelateerd aan uitrustingsstukken ( oa deze tarp ) .

Ik gaf dit ook al aan in een eerdere reactie !



SmartSelect_20200727-180210_Chrome.jpg
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dat is echt wel een heel mooi camo-patroontje, als je die laag tegen de grond spant en nog een beetje wat blaadjes en takjes strooit ben je zo goed als onzichtbaar volgens mij. Ik denk dat mensen je gerust op een paar tiental meter kunnen passeren zonder iets op te merken. Ook een pima geschikte maat voor een 1-persoons shelter (ik ervaar mijn 3x3m vaak als een tikje aan de grote kant).

Maar iets vergelijkbaars is ook wel te zegggen voor andere (meer gangbare en betaalbare) multicam tarps denk ik. En ik zie hier niks staan over gewicht, maar militair spul komt daarbij vaak niet heel gunstig uit de bus...

Begrijp ik uit de foto's goed dat jij deze in bezit hebt @frans81? Indien ja, zou je die eens willen wegen voor de grammenjagers onder ons?
 

logan1202

Prepper goeroe
Dus dan lopen ze straks toch in het bloemetjes motief waar 30 jaar geleden zoveel tegenstand op was. Het heeft trouwens wel veel weg van CIFRU.
maar dan met afgeronde hoeken.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is echt wel een heel mooi camo-patroontje, als je die laag tegen de grond spant en nog een beetje wat blaadjes en takjes strooit ben je zo goed als onzichtbaar volgens mij. Ik denk dat mensen je gerust op een paar tiental meter kunnen passeren zonder iets op te merken. Ook een pima geschikte maat voor een 1-persoons shelter (ik ervaar mijn 3x3m vaak als een tikje aan de grote kant).

Maar iets vergelijkbaars is ook wel te zegggen voor andere (meer gangbare en betaalbare) multicam tarps denk ik. En ik zie hier niks staan over gewicht, maar militair spul komt daarbij vaak niet heel gunstig uit de bus...

Begrijp ik uit de foto's goed dat jij deze in bezit hebt @frans81? Indie ja, zou je die eens willen wegen voor de grammenjagers onder ons?

Idd heel mooi en low profile op zijn best .

Heb er 1 in bezit . Gloednieuw .

Voor de grammenjagers is het compleet

20200728_135910.jpg 20200728_135936.jpg

Haringen en poles eruit is het

15959378462346420589382613313749.jpg

En zonder hoes is het

15959378987824811041063669371504.jpg

Een DD Ultralight zag ik met 425 grammetjes bij 3x3 m

Edit

Ook zijn de bezuinigingen eruit bij defensie . De nieuwe Gear zou nu dus vooral kwaliteit moeten zijn . Het is ook al een mega investering geweest en het gaat nog meer worden .
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Dank Frans, ook voor het wegen van de verschillende delen! Inderdaad zoals verwacht is de militaire degelijkheid terug te zien in het gewicht :). Vast wel omdat die spullen volgens een of andere specificatie geschikt moeten zijn om 5 jaar lang elke dag keihard misbruikt te worden ofzo, en dan nog gewoon goed moeten blijven.

Voor mijn recreatieve gebruik van een paar daagjes per jaar blijf ik toch nog liever even bij lichtgewicht, tot nu toe bij geen van dergelijke spullen nog niets gemerkt van slijtage of tegenvallende degelijkheid. Bovendien is gewoon OD kleurtje ook best geschikt om niet heel erg op te vallen, zeker als je een beetje aandacht besteedt aan waar je precies gaat neerstrijken.
 

Ray

SHTF Expert
Dus de stokjes zijn gewoon om het ding overeind te houden als er geen boompjes zijn. Het formaat en de stokjes deed me eerst vermoeden dat het een soort bivibag was. Goed ding voor het wildkamperen, dat is weleens tricky, vooral dankzij dat tuig die om 6 uur 's morgens al met de hond voorbij komen. Die beesten hebben wat betere zintuigen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus de stokjes zijn gewoon om het ding overeind te houden als er geen boompjes zijn. Het formaat en de stokjes deed me eerst vermoeden dat het een soort bivibag was. Goed ding voor het wildkamperen, dat is weleens tricky, vooral dankzij dat tuig die om 6 uur 's morgens al met de hond voorbij komen. Die beesten hebben wat betere zintuigen.

Ja zo lijkt het ! Als er geen hout voorhanden is .
Of je het als totaal pakket meeneemt is derhalve een keuze. Haringen kan men zelf snijden en twee takken als poles is in Europa denk ik nergens een probleem . Eventueel al eerder in de trip aan denken .

Door op de lange zijde de drukkers te gebruiken kan je het als een soort nood bivy gebruiken . Één zijde vouw je over de totale lengte 4 om en legt dan andere zijde eroverheen. De drukkers kunnen dan op elkaar gedrukt worden .
Regenwater loopt dan niet naar binnen . Theoretisch dan .. praktijk moet zich bewijzen .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Vooral dankzij dat tuig die om 6 uur 's morgens al met de hond voorbij komen. Die beesten hebben wat betere zintuigen.

Klopt. De ervaren wildkampeerder weet dan ook dat je om 6u al ruimschoots weer in de benen moet zijn om de hondenlui voor te zijn. Vlot inpakken en dan een stukkie verderop lekker rustig ontbijten alsof het de normaalste zaak van de wereld is :D.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet nog niet of ik beide ga behouden !?
Maar gezien ze met drukkers aan elkaar te bevestigen zijn krijg je wanneer nodig een mooi formaat 2,5 Mtr x 4.40 Mtr ongeveer . Da's een mooie dakje .

Ik twijfel nog .

[MOD] Foutje met de maten hersteld. Zie vervolg posts. [/MOD]
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Dan heb je er toch 4 nodig?

Jij hebt gelijk ! Hoe ik erbij kom is een mannen op leeftijd raadsel haha

Waarschijnlijk loop ik in gedachten vooruit op wat ik nog ga krijgen haha .

Voor nu is het 2.50 x 4.40 mtr .

Wil jij mijn verwarrende foutje in tekst herstellen !?
 
Bovenaan