• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Niet voorziene klussen

Flos

SHTF Expert
Ik ben bijna altijd te vinden in mijn loods.
Naast opruimen wat eigenlijk een onbegonnen werk blijkt te zijn.
Verbouw ik mijn dieren verblijf knutsel ik aan naaimachines doe ik aan houtdraaien sloop ik zonnebanken en wasmachines. En nog veel meer.
Vandaag had ik zoiets van wat ga ik nu eens eerst doen.
Toen vielen mijn ogen op een transpallet. ( toestel om bv europalletten te verplaatsen)
Ik heb er al jaren een 2dehands gekocht en heeft veel gebruikssporen. En kwalen.
Zo werkt het pompsysteem niet meer 100% en loopt het grote wiel op de velg.
Nu heb ik een tweede transpallet een paar weken geleden op de kop getikt voor weinig.
Die is langer en breder dan mijn oude dus niet handig in mijn overvolle loods.
Nu besloot ik om van 2 slechte een goede te maken.
Dus heb ik het complete pompsysteem van mijn oude vervangen door die van de grote.
Het was even zoeken maar ik heb de klus geklaard op een dik uur.
Nu heb een goed werkend toestel en een hoop schroot.
Foto volgen morgen.
 
F

frans81

Gast
Om de mensen die nog nooit of de laatste jaren in mijn loods zijn geweest.
Een sfeer foto van een nog op te ruimen stuk.
Bekijk bijlage 19972
Bekijk bijlage 19973
Daarom noem ik het een bijna onmogelijke klus. Ook omdat ik slecht afscheid van iets kan nemen.

Op het moment dat je de Vrouw er bij nodig hebt om iets te vinden dat je nodig hebt is het pas goed mis .
Zolang je het zelf nog kunt redden valt het mee :fluit: Toch :D
 

PBear

Mankinds only hope
Het wordt nog spannend of de tyfoon Goni in de Filipijnen, die vannacht ook over onze "bahay kubo" trok, daarvan nog iets heeft heel gelaten... De tyfoon met categorie 3, die er vorige week over heen trok, had alleen wat schade aan het dak veroorzaakt doordat er een groot blad van een kokospalm op gewaaid was. Dat lek was door juist door onze timmerman hersteld.
Maar tyfoon Goni was de zwaarste categorie 5. Dus het is nu afwachten tot iemand er een kijkje kan nemen, als verkeer weer mogelijk wordt, of het dak er nog op zit en of de bahay kubo nog overeind staat.
Ik heb intussen vernomen, dat het dak bij familie van mijn Tropische Verrassing er deels is afgewaaid en dat lager gelegen gebied in de buurt van onze "bahay kubo" door een modderstroom is getroffen die een aantal huizen bedolven heeft.
Tot dusver heeft onze bahay kubo allerlei soorten SHTF - tyfoons, aardbevingen en vulkaanuitbarstingen - zonder ernstige schade doorstaan, maar deze keer vrees ik toch voor "onvoorziene klussen"...:fluit:
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar hebben ze geen dak boven hun hoofd, en hier maken mensen zich druk dat ze niet op café mogen.
On topic, moet hier onverwachts de haag gaan inkorten, van 4 meter naar 2.
Voor mij onvoorzien, maar de bazin broeit er waarschijnlijk al langer op. :rolleyes:
 

markske

Diehard Prepper
Knap dat van twee slechte één maken. Een transpallet is een haal handig stukje gereedschap. Ooit eentje gekocht bij de schroothandelaar voor de
prijs van het oud ijzer en hersteld en ik gebruik hem tientallen keer per jaar. Ooit was hij geel vermoed ik, nu is hij vooral roestbruin ;)
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Het wordt nog spannend of de tyfoon Goni in de Filipijnen, die vannacht ook over onze "bahay kubo" trok, daarvan nog iets heeft heel gelaten... De tyfoon met categorie 3, die er vorige week over heen trok, had alleen wat schade aan het dak veroorzaakt doordat er een groot blad van een kokospalm op gewaaid was. Dat lek was door juist door onze timmerman hersteld.
Maar tyfoon Goni was de zwaarste categorie 5. Dus het is nu afwachten tot iemand er een kijkje kan nemen, als verkeer weer mogelijk wordt, of het dak er nog op zit en of de bahay kubo nog overeind staat.
Ik heb intussen vernomen, dat het dak bij familie van mijn Tropische Verrassing er deels is afgewaaid en dat lager gelegen gebied in de buurt van onze "bahay kubo" door een modderstroom is getroffen die een aantal huizen bedolven heeft.
Tot dusver heeft onze bahay kubo allerlei soorten SHTF - tyfoons, aardbevingen en vulkaanuitbarstingen - zonder ernstige schade doorstaan, maar deze keer vrees ik toch voor "onvoorziene klussen"...:fluit:
Vandaag is er iemand bij onze bahay kubo wezen kijken. Verrassenderwijs lijkt het huisje, dat voornamelijk uit triplex op een betonnen skelet bestaat, ongeschonden tyfoon Goni te hebben doorstaan. Joechei! Alleen het dakje boven de waterput is aan gort gewaaid. De schutting was bij de tyfoon van de week ervoor al plat gegaan, maar dat was te verwachten voor een provisorische oplossing. Verder is - ook niet verrassend - de bovengrondse elektriciteitskabel stuk gegaan. Die moet weer ergens aan elkaar geknoopt worden, zodra de netbeheerder weer in staat is stroom te leveren. Voorlopig zit de regio nog wel even zonder stroom.
Onze timmerman kan nu onverwacht aan het klussen om het dak bij de familie van Tropische Verrassing te herstellen, want dat was door Goni deels meegenomen. Dat zal de familie vast wel op prijs stellen, want A: is het niet gemakkelijk om met zoveel schades in de regio, een timmerman te vinden die z'n vak verstaat en B: heeft de familie onvoldoende financiele reserves om de reparatie uit eigen middelen te bekostigen.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Even niets anders.
Op de laatste SC heb ik een lemmet gekregen van een grote slagers bij.
Ik durf zelfs tespreken van een slachters bijl.
Gekregen via @frans81 van @Robert nog maals mijn dank daarvoor.
De bijl heeft geen handvat meer en had veel gebruikssporen.
Onderandere schade van met een hard voorwerp ( hamer ) op de rug te slaan.
Deze had ik een tijdje terug al wat bij gewerkt.
Vandaag ( een regenachtige dag ) ben ik begonnen er een nieuw handvat er op aan het maken.
Het moet net iets netter tonen en twee latjes met gebroken hoeken bevestig met ducktaep.
Ik ben begonnen met aan de ene zijde een lat beuken hout te lijmen. Daarop een half ronde lat mahoniehouten.
De volgende stap is het zelfde doen aan de andere zijde.
Foto's volgen.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Vandaag is er iemand bij onze bahay kubo wezen kijken. Verrassenderwijs lijkt het huisje, dat voornamelijk uit triplex op een betonnen skelet bestaat, ongeschonden tyfoon Goni te hebben doorstaan. Joechei! Alleen het dakje boven de waterput is aan gort gewaaid. De schutting was bij de tyfoon van de week ervoor al plat gegaan, maar dat was te verwachten voor een provisorische oplossing. Verder is - ook niet verrassend - de bovengrondse elektriciteitskabel stuk gegaan. Die moet weer ergens aan elkaar geknoopt worden, zodra de netbeheerder weer in staat is stroom te leveren. Voorlopig zit de regio nog wel even zonder stroom.
Onze timmerman kan nu onverwacht aan het klussen om het dak bij de familie van Tropische Verrassing te herstellen, want dat was door Goni deels meegenomen. Dat zal de familie vast wel op prijs stellen, want A: is het niet gemakkelijk om met zoveel schades in de regio, een timmerman te vinden die z'n vak verstaat en B: heeft de familie onvoldoende financiele reserves om de reparatie uit eigen middelen te bekostigen.
Vandaag vernam ik dat de pachter die ons rijstveld bewerkt en daarnaast ook velden van andere eigenaars, door de laatste tyfoon dakloos is geraakt omdat zijn huis omver is gewaaid. Ik heb nog niet vast kunnen stellen in hoeverre hij deze tegenslag kan overkomen en op welke manier ik daarbij behulpzaam kan zijn. Maar ik geef er de voorkeur aan rechtstreeks aan hem wat te doneren, dan via het rekeningnummer van het Rode Kruis. Bij eerdere rampen in de Filipijnen is volgens mijn Tropische Verrassing gebleken, dat bij de Filipijnse tak van het Rode Kruis toch een flink deel van de hulpgelden niet terecht is gekomen bij degenen waarvoor het bedoeld was.
Mijn eventuele donatie is overigens ook niet zonder eigenbelang: Als onze pachter door deze ramp zijn werk niet langer kan voortzetten, dan heb ik ook een probleem om een oplossing voor de rijstbouw te vinden.
Doordat hij juist voor de tyfoon Goni de oogst nog wist binnen te halen, heeft hij ons - na kaf verwijderen en polijsten - een opbrengst van ongeveer 175 kg rijst bezorgd. Op veel andere velden is de oogst teniet gegaan.
Hopelijk kan onze timmerman er binnenkort een kijkje nemen om te zien wat er voor de herbouw van het huis van onze pachter nodig is. Nog een onverwachte klus dus :oops:
 

Flos

SHTF Expert
Ik wil een lederen hoes maken voor mijn slagersbijl.
Maar ik dacht laat ik eerst een prototype maken voor een kleiner bijltje.
20201122_104958.jpg
En wat ik er uitgeleerd.
Dat je voor zoiets een links en een rechts stuk leer nodig hebt.
Dat de gierigheid de wijs bedriegt.
En dat ik nog lang geen Delvaux handtassen kan maken.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag had ik wel een hele onvoorziene klus.
In mijn loods staat een kachel een allesbrander van zelf fabricaat .
Sinds vrijdag zat er weinig trok in .
Dus ik dacht er zal weer wat roet in de kachel pijp zitten.
Dus maakte ik vanmorgen de bocht los tegen de kachel.
Er er valde gelijk wel 2 emmer roet uit de pijp.
Ook zag ik dat de onderste pijp helemaal rot was.
Dus daar zette ik een andere op. 2dehands uit voorraad.
Maar door het wringen en bewegen brak de pijp bijna door waar ze door de muur gaat.
En dat is 5meter hoog. Dus ik heb een hele steiger moeten plaatsen om daar bij te kunnen.
En een stuk nieuwe pijp te kunnen plaatsen.
Al bij al de klus is geklaard. Had meer werk aan de stijger dan aan de pijp plaatsen .
 
Bovenaan