• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ReadyMom

Prepper goeroe
Ik kwam vandaag langs dit, voor mij onbekende, hechtmiddel. Lijkt me best een praktisch hulpmiddel, zeker bij grotere wonden waar een simpel hechtstripje te klein voor is, en/of voor mensen die niet kunnen of willen hechten met naald.
Helaas zo snel niet gezien dat het in NL verkrijgbaar is, behalve wellicht via de maker zelf.

 

Styx

Survivor
Ik kwam vandaag langs dit, voor mij onbekende, hechtmiddel. Lijkt me best een praktisch hulpmiddel, zeker bij grotere wonden waar een simpel hechtstripje te klein voor is, en/of voor mensen die niet kunnen of willen hechten met naald.
Helaas zo snel niet gezien dat het in NL verkrijgbaar is, behalve wellicht via de maker zelf.

Ik kende 'm al, er is hier ook een variant op. Schijnt fijn, goed te zijn in gebruik en laat minder lidteken achter.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
 

Jannes

Prepper goeroe
Deze variant ken ik niet. Ik ken wel een soort rits, die je dus dicht kunt ritsen. Maar met deze soort kun je de wond nog zien en in de gaten houden. Dat lijkt mij wel een voordeel.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Een van de lastigste dingen bij een lange diepe snee is wel om die mooi gelijkmatig dicht te kunnen trekken met losse hechtstripjes. Doordat het "lelijk" wordt dichtgemaakt, is ook het uiteindelijke litteken groter.
Het mooie aan het hierboven getoonde systeem is dat je het dus heel geleidelijk aan dichtmaakt, door alle vier de schroeven om en om te bedienen. Zolang de wond niet langer is dan 4 cm in ieder geval.

Maar! Het echte grootste voordeel van dit systeem is hetvolgende: als je helemaal alleen bent en je hebt een dergelijke wond in je arm, dan is het bijna onmogelijk om dat met 1 arm te hechtstrippen. In dat geval is dit systeem echt een uitkomst, aangezien het prima met 1 arm te bedienen is.
 

Ray

SHTF Expert
Lijkt mij een heel handig kant en klaar product voor hechten in 't veld. Helaas laatst weer eens vijf hechtingen nodig, mooie rechte snee, daar zou dit zeker goed toepasbaar zijn geweest.
 

Wafels

Diehard Prepper
Op grote vlakken stukken vlees zal het zeker wel goed werken ,maar ik vraag me af hoe het werkt op plaatsen waar dat niet het geval is als handen of voeten zijkant knieen gezicht ed
gr will
 

Fridtjof

Survivor
Laatst bewerkt:
Lijkt me handig, maar komt voor mij een jaartje te laat.
Het grootste probleem lijkt me om het "clean and dry" aan te brengen.
Door bloed, (angst)zweet en tranen(?) heb ik 3 pogingen moeten ondernemen om de zwaluwstaart goed te bevestigen.
Door bewegingen van de hand (dus wond) heb ik het hele ritueel daarna nog een paar keer moeten herhalen.
Dus denk niet dat je met 1 exemplaar meteen klaar bent...
 

Lai

Prepper goeroe
Op beweegbare lichaamsdelen lijkt mij het onbegonnen werk. Kan het fout hebben.
Voor mensen met allergie voor plaksels op pleisters is het weer geen uitkomst.
Geef mij dan maar een mooi kruissteekje :D Ook al geeft dat bij mij weer niet altijd het gewenste resultaat. (binnenkant bovenbeen net boven de knie een diepe snee gehad en 3x gehecht omdat de hechtingen steeds uitscheurden, iets met toch stiekem paardrijden of zo :fluit: )
upload_2019-3-15_12-4-15.jpeg

Maar het idee ziet er goed uit, past in elke ehbo kit en voor een leek ook nog wel te gebruiken. Al zal het maar even voor nood zijn tot een persoon gevonden is die kan hechten/nieten.
 

Jannes

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Maar het idee ziet er goed uit, past in elke ehbo kit en voor een leek ook nog wel te gebruiken. Al zal het maar even voor nood zijn tot een persoon gevonden is die kan hechten/nieten.

Wat me meteen bij de vraag brengt of het gemakkelijk te verwijderen is. Stel je hebt dit zelf er even opgedaan in afwachting van beter. Kunnen ze dit dan gemakkelijk verwijderen om de wond op een andere, wellicht betere, manier te behandelen?
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Zou dit ook fijn aan de binnenkant van een schoen zitten @Jasje als je een snee van een bijl in je voet hebt? :fluit:.

Niels, als je dit nodig hebt dan is denk ik je laatste zorg schoenen om te lopen.
Je moet wel in een heel slechte positie zijn, zitten, hangen dat je met een bijlsnee in je voet je schoenen aan wil hebbben om te gaan lopen. Voeten, handen moet je toch zo veel mogelijk hoog houden.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me handig, maar komt voor mij een jaartje te laat.
Het grootste probleem lijkt me om het "clean and dry" aan te brengen.
Door bloed, (angst)zweet en tranen(?) heb ik 3 pogingen moeten ondernemen om de zwaluwstaart goed te bevestigen.
Door bewegingen van de hand (dus wond) heb ik het hele ritueel daarna nog een paar keer moeten herhalen.
Dus denk niet dat je met 1 exemplaar meteen klaar bent...
@Fridtjof Het aanbrengen lijkt mij ook niet eenvoudig, tenzij in een dokterspraktijk, door een geoefend iemand.
De kleeflaag moet toch hechten op een ondergrond, en we weten allemaal wel hoe lekker dat gaat: een pleister op een vochtige huid. Bovendien zien we er na een paar weken crisis uit als struikrovers en zit er vast nog wel wat meer op de huid dan alleen wat vocht (gadverdamme, sorry...).

En als we door (wond)vocht en vuil al een probleem hebben met het aanbrengen, hoe zou het dan zijn met het "vast blijven zitten" van die dingen? Een gebrekkig aangebracht hechtmiddel kan al snel losraken lijkt me, en valt dan onder de laag vodden niet snel op, tot we staan te soppen in onze schoenen. Naar mijn gevoel had het kleefoppervlak aan beide zijden van de wond wel heel wat breder gemogen (voor ons specifieke gebruik...).

De Zipstitch lijkt me een prima vinding voor deskundigen in vredestijd, maar niet echt voor een prepper in nood. En houd mij ten goede, ik heb vroeger wel eens wat met verbandmiddelen mogen goochelen, maar zie mijzelf toch nog als een relatieve leek. Het is dan ook meer als gedachtewisseling, dat ik mij afvraag of we in nood niet beter geholpen zijn met wat stevig steriel gaas en vooral een simpel flesje superlijm?

Zelfs als we het niet willen, dan plakt cyanoacrylaatlijm immers prima aan de huid en aan katoen. Ik stel mij zo voor, om aan weerszijden van de wond een strookje gaas te plakken, en het geheel (trekkend) te sluiten met desnoods nog een derde strook gaas of met meerdere losse stukjes. Met wat beleid, moet het dan mogelijk zijn om ook een grotere wond behoorlijk te sluiten. Na genezing zien we er misschien iets meer uit als een figurant in Mad Max dan bij gebruik van een Zipstitch, maar ik ben wel liever een figurant dan een rekwisiet, denk ik dan maar.
En als er een snel sluiten van een ongelukkig geplaatste wond nodig is, dan wat kliederen met superlijm en in een gang (trekkend) een enkel windsel er om of desnoods een schone handdoek of ander textiel.

Want (stel je voor) hoe sluiten we als leken eens zo'n wond (sorry voor het shockeffect) met die Zipstitch dingen, ergens in een greppel?:
upload_2019-3-17_22-39-16.png

Ik vond het in een informatieve PDF over het sluiten van snijwonden m.b.v. cyanocrylaatlijm, en is te vinden via deze link: https://jamanetwork.com/journals/jamadermatology/fullarticle/478502
Een conclusie daarin is wel dat traditioneel hechten een visueel beter eindresultaat geeft.

Hechten is echter een kunst maar kliederen met lijm kunnen we allemaal, en een wond sluiten doet zo'n lijm kennelijk prima, zelfs zonder gaas of windsel.
Dan heb ik zelf liever een stevig flesje superlijm op zak dat qua wond sluiten veel veelzijdiger is, en ook nog eens voor veel andere klusjes nuttig is. Een stevig flesje van zo'n 20ml hoeft niet meer te kosten dan zo'n 4 Euro (bij Toolstation bijvoorbeeld), en ik heb er laatst in de uitverkoop een paar van 50ml kunnen kopen voor nog minder.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Niels. Hoe krijg je in vredesnaam een bijl in je voet....?
Dat gebeurt vaker dan je denkt. Iedereen denkt dat hij/zij met een bijl kan omgaan, maar ook dat vereist enige oefening.
Vaak worden dode bomen gebruikt bij het bouwen van een shelter. Deze moet je vaak op de juiste maat zagen of hakken.
Als de boom dus op de grond ligt dan hoef je slechts één keer mis te slaan en de bijl zit in je voet of scheenbeen. :eek:
 
Bovenaan