• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nieuwe slaperij, nieuwe douche, nieuwe w.c....

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Maar voor het zover is gaat er nog wel een nachtje overheen...:fluit:
Eerste muurtjes zijn eruit. Heel apart, om wat stenen uit te sparen zijn ze op de kant gezet.
Geen wonder dat het altijd als een trommel klonk als je er tegenaan sloeg.
P1010414.JPG
Dan denk je, dit komt nooit meer goed...:(
P1010451.JPG
"Aansluiting" doucheverwarming...:eek:
P1010487.JPG
Gelukkig, specievloer, géén betonijzer aanwezig..:)
Wel een stenen afvoerpijp dat door de muur naar buiten gaat.
Oude tekeningen nageplozen en daar bleek uit dat daar het pomphok was voor de melkerijspullen.
P1010517.JPG
Verrassing, maar niet heus... de oude grup... vol puin uiteraard.
Blij dat het niet zo'n grote boerderij is, er pasten maar tien koeien in vroeger...;)
De geschiedenis ligt onder onze voeten.
P1010541.JPG
wordt vervolgd....
 
F

frans81

Gast
Mooi die oude ( Plattelands ) Woningen .

Het roept herinneringen op dat aanschouwen van de foto's .

Dit gerelateerd aan dat er hier oa ook bij ons velen gesloopt werden .

Wij als kinderen destijds konden het niet laten in deze oude panden rond te snuffelen en spullen te slopen .

Vaak stonden kelders nog flink gevuld met Weckpotten . Ja van allerlei lekkers in potten .
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ow, leuk, verbouwen. Opknappen. Doe je het simpel of meteen goed en energiezuinig. Met besparende douchekop en wtw douchegoot voor het water?
(ik denk dat de meeste mensen niet weten wat een grup is)
 

Roel

Mankinds only hope
@Stuudje, ow, de grup ja..zegt dus iets over mijn leeftijd dat ik het wel weet...;)
De grup is de plek waar de koeienpoep zich in verzamelde tijdens de winterstalling.
Bij ons dus op de Friese manier, met de koppen naar de muur. (Waarom weet ik niet, we wonen niet in Friesland)
De verbouwing doen we simpel, hergebruik van de mengkaan, oude douchekop, bespaartype en nog niet zo heel oud.
Met onze manier van douchen krijgen we de kosten van een beetje aardige wtw er echt nooit meer uit.
Wij zijn van het type, nat worden, inzepen, afspoelen. Duurt al met al nog geen drie minuten...:)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@StuudjeWij zijn van het type, nat worden, inzepen, afspoelen. Duurt al met al nog geen drie minuten...:)
Lol, ja dat ken ik.
Blijkbaar zijn we van dezelfde leeftijd, ik wist zelf wel wat een grup is...er zijn twee soorten grupstallen, de Hollandse en de Friese, bij de Hollandse grupstal staan de koeien met de kop naar het middenpad, in de Friese grupstal staan de koeien met de kop naar de muur. Ik kom zelf van de zandgronden,hier was de potstal meer gebruikelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

Roel

Mankinds only hope
En dan kom je opeens het afvoerpijpje van de wasmachine tegen die niet zoals je wellicht zou denken via de kortste weg naar buiten loopt maar via de grup naar achteren...zal me benieuwen...
Zal dan achter, ergens wel een putje zitten of zo. Er loopt daar i.i.g. geen riool. E.e.a. zal eind jaren zestig zijn aangelegd, jaja, toen was er al pvc..;)
P1010543.JPG
 

Flos

SHTF Expert
Iñ Vlaanderen stonden in oude stallen de koeien ook met de kop naar de muur.
In moderne stallen staan ze met de kop naar het midden pad.
 

petroman

SHTF Expert
Best wel smalle grup..
Ik heb er wel wat schoongemaakt. Idee was dat ze vanzelf afvoerden naar de gierkelder. Maar dat was erg afhankelijk van voer en drinken.
Dikke shit ging op mestkar en met paard dan de wei in.

yup heb ook de komst van de 80486 meegemaakt...
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
De bedoeling @petroman is dat de dikke prut in de grup blijft en als deze vol is wordt leeg geschept.
De dunne fractie werd door het dieper liggende smalle deel geacht weg te lopen naar een gierput.
Wellicht treffen we die ooit nog eens aan onder de tegels in de serre...de inhoud zal er wel niet meer erg toe doen na veertig jaar...;)
Ja die 80486 heb ik ook zien komen, als opvolger van de lei en het telraam....:)
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Stukje verder nu, het lijkt erop dat e.e.a. wel een opknapbeurtje kan hebben...:fluit:
Toen ik het laatste restje douchemuur aan het weghalen was zakte de hele binnenmuur twintig cm naar beneden.
Het bleef gelukkig staan anders was ik er wellicht onder gaan slapen...:wave:
P1010703.JPG
Daarna was een klein zetje genoeg...
P1010705.JPG
Kacheltje weghalen zorgde voor nog meer verzakkingen...
P1010722.JPG
Laatste stukje binnenmuur.
P1010724.JPG
Buitenmuur is duidelijk aan renovatie toe...;)
P1010727.JPG
 

Roel

Mankinds only hope
Nou, de bodem niet zozeer, het ontbreken van een goede fundering is de oorzaak van e.e.a.
Maar dat gaat in de nieuwe situatie uiteraard veranderen.
En toen leefden ze nog lang en gelukkig....:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Oh, man, man, man, wat een vreselijke puinhoop zeg. De moed zou je toch in de schoenen zakken, wat ben ik dan als huurder nog gezegend met dat knip en plak werk hier.

Zeg man, ik ben wel niet zo'n bouwvakkerstype, die met een baal van 50 kg cement op z'n schouder fluitend weg loopt, maar als je ergens wat hulp bij nodig bent moet je effe aan de bel trekken.
 

PBear

Mankinds only hope
Misschien verstandig om wat stutten op noodfundering onder de dakbalk te plaatsen voordat de buitenmuur het ook begeeft?
Verbouwing van een bejaard huis komt altijd met verrassingen. De kans dat je last van verveling gaat krijgen, lijkt me voor dit project minimaal. Veel sterkte en doe voorzichtig aan!
 

Roel

Mankinds only hope
@Ray, maak je geen zorgen, zelfs ik ga niet meer met baaltjes cement sjouwen.
Daar hebben we bouwvakkers voor. Er is hier in de buurt een goeie aannemer die ik al eerder over de vloer heb gehad en prima werk aflevert.
@PBear, Er komt eerst een nieuwe betonvloer in met langs de muur een aantal stiepen eronder.
Daar wordt dan de nieuwe binnenmuur op gemetseld tot tegen de oplangen aan.
Die muur draagt dan het dak en dan kan de buitenmuur worden weggehaald.
Daar wordt dan een goede fundering gelegd en de muur opnieuw opgetrokken.
Tussen die muur en de oplangen een nieuwe muurplaat en zoals gezegd, ze leefden nog lang en gelukkig...:)
Duizend gebikte stenen laten brengen, een nieuwe steen vonden we niet leuk staan aan ons ouwe optrekje...
P1010732.JPG
P1010733.JPG
 

PBear

Mankinds only hope
@Ray, maak je geen zorgen, zelfs ik ga niet meer met baaltjes cement sjouwen.
Daar hebben we bouwvakkers voor. Er is hier in de buurt een goeie aannemer die ik al eerder over de vloer heb gehad en prima werk aflevert.
@PBear, Er komt eerst een nieuwe betonvloer in met langs de muur een aantal stiepen eronder.
Daar wordt dan de nieuwe binnenmuur op gemetseld tot tegen de oplangen aan.
Die muur draagt dan het dak en dan kan de buitenmuur worden weggehaald.
Daar wordt dan een goede fundering gelegd en de muur opnieuw opgetrokken.
Tussen die muur en de oplangen een nieuwe muurplaat en zoals gezegd, ze leefden nog lang en gelukkig...:)
Duizend gebikte stenen laten brengen, een nieuwe steen vonden we niet leuk staan aan ons ouwe optrekje...
Dat ziet er uit als een grondige renovatie met respect voor de historie van het gebouw :thumbsup:
 
Bovenaan