• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

No-dig garden

V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik zoek een boek waarvan iemand hier zegt, daar heb je wat aan. Geen uit het verwegnistan vertaald boek, maar iets wat aansluit op ons klimaat.
Dat je ze kan kopen bij bol en amazon en ..... dat weet ik maar dan koop ik weer op de gok dat het je er wat aan hebt. En even naar de boekhandel op de hoek gaat het voor een Nederlands boek niet worden.
 

drent

Diehard Prepper
Die had ik al gevonden, en is heel veel te vinden op het net, in verschillende talen. Maar ik zoek een boek. Iets wat ook werkt zonder stroom en internet.
En dan 1 in mijn moedertaal, want dat leest toch fijner als je niet hoeft na te denken.
Als je het echt simpel wil, zo'n tabel uitprinten en lamineren. Rest van de principes zijn redelijk simpel en logisch, maar lijstjes onthouden of de kennis er in doorgeven is wat lastiger. Een echte beginner die amper weet dat groentes uit zaden komen en in grond groeien heeft inderdaad meer nodig, maar als je de basis weet is een geheugensteuntje dat je zo naast een schets van je moestuin kan leggen genoeg. Zoek er nog een overzicht bij van wat welke maand gezaaid kan worden en wat tegen wat schaduw kan en wat echt niet, voeg daar de eerste en laatste nachtvorst data aan toe en je hebt de basis van je eigen boek/naslagwerk hiervoor.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Er zijn zoveel boeken te koop dat je door het bos de bomen niet meer ziet. En om weer een boek te kopen via internet , omdat het het beste is, en dat dan in de kast te zetten omdat het toch niet aansluit op wat ik wil zie ik niet zitten. En iid is het uitprinten van de tabel het simpelst. Maar er komt wel meer bij kijken. Ik wil ook wel eens een kool groter dan een tennisbal zonder vreetsporen van slakken of langs de spruiten lopen zonder een wolk witte vliegjes te laten verschijnen.
En omdat zich nu de kans voordoet om groter te gaan dan een beetje knoeien in de achtertuin zal er toch wat bijscholing nodig zijn.
 

Ray

SHTF Expert
De beste boeken die ik ken over biologisch tuinieren zijn van Pieter Boxman, de grondlegger op dit gebied. Helaas moet je die zoeken op de tweedehands markt en zijn ze schaars en gewild. Omdat deze boeken decennia terug zijn geschreven, is het veel tekst, weinig foto's en geen handige schema's en tabellen zoals in deze tijd gebruikelijk is.

Nog steeds staat bij mij op het program om deze boeken te digitaliseren, maar dat is best een monniken werk met de mij beschikbare technologie (foto's nemen, of nog trager scannen).
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik sluit me aan bij @William Het velt boek is naar mijn mening de bijbel voor moestuinders. Het is niet specifiek een no-dig boek. Maar tuinieren is experimenteren. Het is niet altijd duidelijk waarom een gewas het ene jaar het goed doet en het volgend jaar steeds mislukt.

En voor grote kolen heb je leemgrond, loss of klei nodig. ;)
 

Erny

Last (wo)man standing
Denk dat het boek met antwoorden op jouw specifieke wensen nog geschreven moet worden. ;)
Maar de Veltbijbel is in ieder geval een goed begin met heeeeeeeel veel bruikbare informatie.
Wat je dan dáár niet in kunt vinden is vast wel ergens anders op te zoeken. :cool:

Goede grond zorgt voor gezonde planten die minder vatbaar zijn voor ziektes, aantastingen en plagen.
Dus dat bewerkstelligen lijkt me de eerste stap op je nieuwe moesterritorium. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

forumlid 1447

Gast
Oké ik probeer het nog één keer. BIBLIOTHEEK
Deze blijven in België open, in Nederland helaas niet.
 

martin

Mankinds only hope
V

Verwijderd lid 482

Gast
Er is een Velt boek onderweg in mijn richting. En kreeg vanavond het bericht dat de tuin ook doorgaat. De toekomst ziet er in ieder geval goed uit.
 
Bovenaan