• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

No-dig garden

Ray

SHTF Expert
Ik ben een groot voorstander van de 'niet spitten' methode. Het bereiken van een mooi teeltlaag duurt langer, maar heeft als grote voordeel dat je de natuurlijke bacteriën, schimmels, gisten en kleine beestjes hun werk laat doen en dat zorgt ervoor dat je minder last hebt van schadelijke beestjes, ziektes en onkruid. Aangezien al dat natuurlijk bodemleven elk zijn eigen diepte prefereert (de een wil zuurstof, de ander juist niet) is het door elkaar spitten van de grond funest voor dit bodemleven en kost het veel tijd voordat dit weer hersteld is. Ook geeft een vers gespitte bodem veel houvast voor onkruiden en de katten zien het als een plezierige kattenbak.

Dit onderwerp, wel of niet spitten, is één van de fundamentele discussies in de moestuinwereld, net zoveel voor-, als tegenstanders. ;)
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ooit had ik een tuintje waar ik het taoïstische "wu wei" principe hanteerde, oftewel handelen door niet te handelen, of beter gezegd: "niet handelen tegen de aard der dingen in". Er werd daar wel eens wat gezaaid of gepand, liefst ook nog wat geoogst, maar eigenlijk mocht alles daar gewoon zijn gang gaan. Onkruid bestond niet, en de mooiste plantjes kwamen spontaan op.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ooit had ik een tuintje waar ik het taoïstische "wu wei" principe hanteerde, oftewel handelen door niet te handelen, of beter gezegd: "niet handelen tegen de aard der dingen in". Er werd daar wel eens wat gezaaid of gepand, liefst ook nog wat geoogst, maar eigenlijk mocht alles daar gewoon zijn gang gaan. Onkruid bestond niet, en de mooiste plantjes kwamen spontaan op.
Ken je "The One Straw Revolution" dan van Masanobu Fukuoka? Zeer interessant om te lezen, hoewel het misschien niet simpel is om zoiets hier te implementeren (wisselteelt van rijst en graan).
"Het Bodemvoedselweb" legt dan weer mooi uit wat @Ray bedoeld.

Zelf heb ik er nog niet veel ervaring mee, aangezien ik nog niet echt de ruimte heb om te tuinieren. Maar later hoop ik toch via dit principe te kunnen werken :)
 

Dreutel

Prepper goeroe
@InfernoSis, "The One Straw Revolution" heb ik nooit gelezen, maar ik heb wel eens wat jijbuis-video's over hem gezien. Volgens mij ook eentje waarin hij een woestijn weer vruchtbaar maakte. Was hij ook niet betrokken bij herbossing in China? Helaas heb ik nu geen tuin, en door mijn werk ook geen gelegenheid om te tuinieren, zucht.

:rolleyes:
 

Dreutel

Prepper goeroe
@InfernoSis, Sorry, de man die woestijnen vruchtbaar maakt is een andere man. John D. Liu heet hij. Soms is mijn geheugen niet perfect. Een filmpje om het goed te maken:



:)
 

InfernoSis

Diehard Prepper

Ako

Prepper
Kennen jullie ook Permacultuur, Daar doe je ook niks tegen de natuur in en het principe is je grond bedekken met houtsnippers of hooi zodat het vocht vast hout.

Hier een filmpje die ik lang geleden heb bekeken en daardoor later op permacultuur uit kwam.


Dit is wel een mooie site waar je veel info kan vinden. https://www.openpermaculture.com/
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik heb de film uiteindelijk nog nooit uitgekeken, moet ik echt eens doen.
Ik ken permacultuur, ik heb de boeken van Bill Mollison ;) En nog heel wat andere permacultuur boeken. Ooit hoop ik de tuin in te richten volgens de permacultuur principes.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Voor de geinteresseerden, kijk ook eens op http://gevoelvoorhumus.nl/

"Gevoel voor humus zet zich in voor het herstel en behoud van de natuurlijke vruchtbaarheid van de bodem. Bedreigingen als piekolie,klimaatveranderin,erosie, de economische crisis, milieuvervuiling, genetische manipulatie, waterschaarste, bijensterfte, verzuring van de oceanen en gesubsidieerde overvissing en industriële landbouw (en als gevolg daarvanfantoomdraagkracht) zijn een directe bedreiging voor onze voedselzekerheid."

Klinkt wel prepwaardig nietwaar?
Gevoel voor humus geeft onder andere een (meestal gratis) cursus humisme.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Voor de mensen rond Emmen, zaterdag is er een gratis cursus.

"Tijdens de bodemcursus verklapt Marc Siepman, hoe je de balans weer kunt herstellen met behulp van onze kleine bodemvrienden. Zo krijg je onder andere te horen hoe je een duurzame composthoop kunt maken."

http://biotuinemmen.nl/cursus-humisme
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik wou verleden jaar een cursus van Gevoel voor humus volgen, maar die was snel volzet. Dus wachten tot er nog eens eentje in de buurt komt.
 

Erny

Last (wo)man standing
Zo te zien ga ik dit jaar blijkbaar een no-dig aardappelbed doen.:) Een beetje op de manier van Ruth Stout.
Want... afgelopen winter is het gras op dit bed gewoon doorgegroeid, het weghalen is een rotklus en de aarde is nat en klef en blijft in grote pollen vastkleven. Had hier in het najaar ook al een laagje mulch op gelegd maar dit bleek niet afdoende. Vorig jaar had ik hier de augurken nog groeien en was er geen gras te bekennen...
Heb helaas geen duidelijke foto van het onkruidbed maar je kunt 'm hier achter het fruitstruik/aardbeibed zien liggen, met dat hout erbovenop... (niet die met dat bultje, mest, en dat stuk plastic)

IMG_8628_800x450.JPG

Dus had alweer een laag mulch/hooi op dat bed gelegd om de groei van het gras te onderdrukken.

En sinds kort stort de man van de kinderboerderij ook hun mest bij ons. Ligt nu een berg met heel veel schoon stro en hooi ertussen. Dus dat was wel erg verleidelijk om op de bedden te gooien om het onkruid te onderdrukken.
Daarvan ligt er nu een dikke laag op de mulch... En hierin ga ik de aardappels "poten" en dan weer toedekken met het hooi/stro mengsel.:D
Ben benieuwd of dit qua slakken en onkruid een goede methode gaat zijn.

IMG_8839_800x450.JPG

Had eerst nog bedacht er wat kruiwagens met aarde over te storen, was daar al mee begonnen, maar dacht toch beter dat niet te doen en eerst eens te checken of dat wel slim is of dat ik dan die hele stro-poot-methode om zeep help (iets met stikstof...).

Dus opeens ligt het aardappelgebeuren weer op schema. Ben benieuwd naar de uitkomst van dit spontane project. :cool:
 

Erny

Last (wo)man standing
Aardappels, vroege, Tiamo (behoorlijk Phytophthora bestendig)vandaag in het stro gelegd, gepoot... genesteld....
Ik ben ook benieuwd. :)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik ben op zoek naar een Nederlands boek over no-dig gardening of permatuin. Op het net is ieder boek super maar de praktijk is anders. Veel info waar je niets mee kan en over van alles gaat dan over de tuin. Dus geen info over klein vee of het maken van appelsap maar gewoon een gedegen uitleg van wat naast wat mag/moet staan om plagen tegen te gaan.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Bovenaan