• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nog tips voor een nieuw lid?

DirtyDutchman

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Hallo beste mensen! Ik ben sinds een jaartje (bewust) bezig met preppen. Hiervoor was ik reeds een outdoor persoon, dus had altijd al wel wat survival gerelateerd spul liggen, maar ben nu dus wat serieuzer aan het preppen. Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een bug out bag, dat lijkt mij namelijk wel handig om te hebben, gezien het feit dat ik in een klein studentenkamertje in de stad woon. Ik heb daar nu het volgende in zitten:

Katadyn pocket waterfilter
Primus omnifuel brander
Klean kanteen fles
Mes (kizlyar dv2 en coldsteel mini pendleton)
Kompas
Firesteel, aanstekers, lucifers
Streamlight survivor led zaklamp
Voedsel (van die nrg 5 pakken)
5 liter water
Slaapmatje (goedkoop closed cell foam ding)
Carinthia xp 2 plus bivvy bag
Carinthia tropen slaapzak
(Grond)zeil
Klein ehbo setje en wat hygiëne spul
Wat extra kleding, warme (wandel)sokken, muts, handschoenen e.d.

Hebben jullie nog wat mogelijke aanvullingen hierbij? Ik hoor graag van jullie! Alvast bedankt.
 

Flos

SHTF Expert
Zit dit allemaal in een rugzak? Heb je dat al eens gewogen? Je bent jong en beresterk vermoet ik maar 5 literwater mee sleuren in de lage lander vind ik overdreven. Neem nu 2 liter en een lege opvouwbaar jerrycan. Daarmee en jou waterfilter kom je heel Nederland en vlaanderen rond .
 

Flos

SHTF Expert
Een tarpje wat para cort is ook handig. Copy 's van jou Id rijbewijs bloedgroep kaart. Weegt ook geen drol.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Een opvouwbare zaag (regelmatig bij de Lidl in de aanbieding) of gelijk een goeie zoals een Silky.

Een manier om makkelijk te koken, open vuur is namelijk bijna nergens in Nederland toegestaan, dus bijvoorbeeld een kleine woodgas stove, gas of alcohol brander etc.

Een klein zonnepaneeltje om je elektronica op te laden is ook erg handig.

En niet te vergeten een poncho, die zijn ook handig als tarp te gebruiken.

Op Youtube staan heel veel BOB filmpjes, daar kan je ook ideeën opdoen.

Maar let op, je gaat heel snel te veel erin doen, daar weet ik alles van, dus let op het gewicht.

Prepze
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
waar kook je in?

Ik heb 2 rvs messtins en een mok :)

Een tarpje wat para cort is ook handig. Copy 's van jou Id rijbewijs bloedgroep kaart. Weegt ook geen drol.

Dat zijn goede ideeën! Bedankt :thumbsup:

Een opvouwbare zaag (regelmatig bij de Lidl in de aanbieding) of gelijk een goeie zoals een Silky.

Een manier om makkelijk te koken, open vuur is namelijk bijna nergens in Nederland toegestaan, dus bijvoorbeeld een kleine woodgas stove, gas of alcohol brander etc.

Een klein zonnepaneeltje om je elektronica op te laden is ook erg handig.

En niet te vergeten een poncho, die zijn ook handig als tarp te gebruiken.

Op Youtube staan heel veel BOB filmpjes, daar kan je ook ideeën opdoen.

Maar let op, je gaat heel snel te veel erin doen, daar weet ik alles van, dus let op het gewicht.

Prepze

Slim! Had nog nooit over zo'n zonnepaneeltje nagedacht! Bedankt :)

[Mod] 3 posten samengevoegd. [Mod]
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Vissetje
vuilniszakken
extra schoenveters
Reparatie spulletjes (ducktape, naaisetje).

Misschien wil je jou ehbo / hygiene setje ook uitschrijven, voor je het weet mis je een tandenborstel en wc-papier.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Bescherming tegen muggen, Teken verwijder geval kan een dubbel lepeltje zijn met grote en kleine toelopende gleuf zijn of een klem.
Loep om te vergroten (bvb splinters, spitse pincet ) of om vuur te maken bij zonneschijn.
Een goede hooft LED lamp, heb je de handen vrij, met accu's en zonnelader.
Merino wol thermo ondergoed van bvb Bergans, Icebreaker, Rab of Devold?
En Merino wol thermokleding
De Merino wol heeft ook een bacterie remmende werking, dus blijft langer fris bij grote inspanningen, of angstzweet.
Kapmes of bijl.
Para Cort, is al genoemd.
Verrekijker.
Vrijerij rubbertjes, (kan je ook voor andere dingen gebruiken), ook om ongelukjes te voorkomen,:thumbsup::p
want dat zit in een klein hoekje of gaatje.:confused::eek::oops:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Misschien als aanvulling, nog:
Succes!
 

janvanloon

Senior Prepper
De rvs tins zag ik niet staan in de lijst, vendaar de vraag ;)
Persoonlijk:
- een tarp. ridgeline en scheerlijn thuis permanent erop zetten ( ik werk met prusikknopen om de scheerlijnen af te spannen ).
Een bivi is leuk maar klein. Een tarp kan op verscillende manieren opgezet worden en je hebt meer ruimte. Dit is heel handig bij lang slecht weer.
- een opvouwbare waterkom ( handig om regenwater op te vangen ) ;)
- een titanium spork ( handiger dan eten met stokjes of een lepel snijden ;)
- een paar stevige ledere handschoenen ( kun je ook eens iets uit het vuur nemen :) )

Dit is een kleine survival kit ( ik vind het eerder een kleine materiaal kit ).Tandflos draad ( deze draad is sterk! )
  • Condoom ( water container )
  • Kevlar koord
  • Aansteker
  • Lucifers ( waterdicht verpakt )
  • Viskit ( draad, haakjes, wartels, namaak aas, loodjes en nylon draad )
  • Staaldraad ( in een orginele kit zit veel te weinig )
  • Waterdicht kit ( waar alles in gaat.

2 stukken rubber ( brand zeer hevig )
  • DC3 slijpsteen
  • LED verlichting ( in dit geval zijn er kleinere lampen voor in een kit )
  • Dobber
  • Magnesium en ferrorod ( de schraper kan geslepen worden )
  • Waterzuiverings tabletten
  • Survivalkaart ( via internet gehad )
  • Fresnel lens
  • Reddings deken

koker met sterke draad errond en naalden ( ook een priem en stiknaalden )
2 scalpels
  • Signalisatie spiegel
  • Kaarsje ( en staafjes in vaseline gedrenkte watten )
  • Mesje
  • Waterzak
  • 4 pijlpunten ( Ben een liefhebber geworden in de atlatl )
Deze kit zit in een pouch met een reddingsdeken, zakmes, ferrorod aansteker in de rugzak.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@DirtyDutchman :
Waar wil je heen met je ontsnappingstas (ik heb een hekel aan die engelse ziekte)?
en hoe wil je daarheen ?
en hoe lang wil je waar overleven ?

Ik mis nl. de essentie: als je te voet gaat heb je meer aan blarenpleisters en veters dan dat je ontsnapt op de fiets, dan is bandenplakspul en fietspomp ineens veel belangrijker.
Ben je maar 6uur onderweg in NL en kom je dan aan bij je volledig ingerichte uitwijkplaats, dan heb je waarschijnlijk ook weer ander (nood)zaken bij je of plan je een driedaagse voettocht richting de ardennen en kom je aan in een nat en koud bos.
Verder worden led lampjes genoemd: mooi maar denk dan ook aan batterijen.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@DirtyDutchman :
Je ontsnapt op de fiets, dan is bandenplakspul en fietspomp ineens veel belangrijker.
Ontsnapping / overlevingsfiets!!!
Nooit geprobeerd,,, banden vol spuiten met siliconenkit komt er een spijker of een ander scherp voorwerp in de band kan er heel lucht ontsnappen.
De siliconenkit heeft de eigenschap veerkrachtig te blijven.
Het zal wel een tijd duren voordat de kit geheel droog is, dus leg de fiets horizontaal te drogen, je hoeft ook niet direct te vluchten tegen die tijd zijn de banden waarschijnlijk al wel klaar.

Uitvinding net bedacht, haha :);) en is een cadeautje.
Mhg,
J.J
Tip hoe de kit er in te doen: binnenband, zorg dat haast alle lucht er uit is,,,,, klem de ene kant van de binnen band af bij het ventiel spuit een deel kit in de band duw de kit geheel in het rond door de band tot dat het bij de klem is gekomen,,, druk dan wat kit uit het ventiel,,, je kan er nu van uit gaan dat alle lucht er uit is.
Leg de binnenband goed in de buitenband, monteer het af, en pers dan de binnenband helemaal vol met de kit.
En nogmaals:
Het zal wel een tijd duren voordat de kit geheel droog is, dus leg de fiets horizontaal te drogen, je hoeft ook niet direct te vluchten tegen die tijd zijn de banden waarschijnlijk al wel klaar.
 

Ray

SHTF Expert
Ontsnapping / overlevingsfiets!!!
Nooit geprobeerd,,, banden vol spuiten met siliconenkit komt er een spijker of een ander scherp voorwerp in de band kan er heel lucht ontsnappen.
De siliconenkit heeft de eigenschap veerkrachtig te blijven.
Het zal wel een tijd duren voordat de kit geheel droog is, dus leg de fiets horizontaal te drogen, je hoeft ook niet direct te vluchten tegen die tijd zijn de banden waarschijnlijk al wel klaar.

Uitvinding net bedacht, haha :);) en is een cadeautje.
Mhg,
J.J
Tip hoe de kit er in te doen: binnenband, zorg dat haast alle lucht er uit is,,,,, klem de ene kant van de binnen band af bij het ventiel spuit een deel kit in de band duw de kit geheel in het rond door de band tot dat het bij de klem is gekomen,,, druk dan wat kit uit het ventiel,,, je kan er nu van uit gaan dat alle lucht er uit is.
Leg de binnenband goed in de buitenband, monteer het af, en pers dan de binnenband helemaal vol met de kit.
En nogmaals:
Het zal wel een tijd duren voordat de kit geheel droog is, dus leg de fiets horizontaal te drogen, je hoeft ook niet direct te vluchten tegen die tijd zijn de banden waarschijnlijk al wel klaar.

Ik zou dat eerst maar eens testen. Er gaat niets boven een simpel plaksetje en pomp, eventueel heb je nog van die busjes die tegelijk je band opblazen en het lek dichten.
Tyre-Repair-Gel-HR-Vrij-126x300.jpg
Soms bij de Lidl in de aanbieding voor een 1 of 2 euro.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@DirtyDutchman ik heb in mijn EDC ook € 50,00 (klein)geld. Verdeelt als volgt: 3x €10, 2x €5, 3x € 2, 3x € 1 en 2x €0,50.
Misschien ook handig om altijd bij je te hebben.

Gr. en suc6, Martin.
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Super goede reacties allemaal! Bedankt :thumbsup: Ik heb inderdaad nog wel wat kleine dingetjes nog niet op mn lijst gezet die er wel al in zitten, maar zo te zien is er zeker nog ruimte voor verbetering. K ga van de zomer mn tas met al die rommel eens uitproberen op een lange wandeltocht, kom ik er snel genoeg achter of ik dat gewicht een beetje aan kan. K ben afgelopen jaar wel al in schotland wezen lopen/wildkamperen, en toen kwam ik er achter dat het toch wel erg fijn is om voldoende water op de man te hebben!

Nogmaals bedankt voor jullie inbreng, en laat die reacties vooral komen!
Groeten,
DD
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou als ik jou was dan meteen inschrijven op dat pieterpad uitje. Kan je jezelf testen en meteen met anderen ervaringen delen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
. K ben afgelopen jaar wel al in schotland wezen lopen/wildkamperen, en toen kwam ik er achter dat het toch wel erg fijn is om voldoende water op de man te hebben!
Heel verstandig, in Schotland. Of andere oorden waar amper huizen, mensen of waterpunten zijn. Maar weet je, in Nederland...is om de haverklap een stad, dorp, en in het buitengebied regelmatig een boerderij, plekken zat met water.
 
Bovenaan