• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Notenschillen als energiebron.

Dutch Prepper1989

Elementary prepper
Hallo allemaal.
Ik heb dit jaar een gulle ontvangst van de natuur mogen ontvangen en ik heb zeker 10kg oftewel 2 grote dozen vol met hazelnoten. Tevens kun je de turkse hazelnoten nog steeds rapen die vaak woonwijken staan. Ik eet veel noten en ik heb dus ook heel veel schillen. Nu kan ik deze schillen weggooien maar deze schillen zijn natuurlijk ook als een energiebron te gebruiken door te verbranden. Ik wil graag mijn stacaravan verwarmen met een pelletkachel. Aangezien pelletkachels kleine stukjes geperst hout gebruiken dacht ik dat het misschien ook wel mogelijk is om notenschilletjes hierin te verbranden.
Is dit een goed idee? Ik vind het zonde om het weg te gooien want heb zoveel schillen en voor het weggooien moeten wij in onze gemeente ook nog eens per kg afval betalen (ook groen afval).
Hoe denken jullie hierover?
 

Ray

SHTF Expert
Je zou dat moeten onderzoeken eerst, want het schijnt dat die pelletkachels met keramische binnenkamer verstopt en vervuild kan raken bij onkundig gebruik. 't Zou zonde zijn de kachel te mollen met experimenten. Zitten er bv. oliën in de notenschillen die bij minder goede verbranding de boel kunnen verstoppen? Ik heb geen idee eigenlijk, misschien gaat het best als hij eenmaal op houtkorrels goed op temperatuur is.

Wellicht is het ook het overwegen waard hier een extra kacheltje voor te plaatsen, al dan niet zelf gebouwd.
 

Dutch Prepper1989

Elementary prepper
Oh ok. Dat kan inderdaad nog uitmaken hoe deze verbranden. Het zijn kleine stukjes dus de zuurstof zou er goed bij moeten kunnen komen.

Misschien zal ik de kachel dan regelmatig schoon moeten maken om te voorkomen dat deze verstopt raakt.

Wellicht is het ook geen gek idee om hier een speciale kachel voor te bouwen.
 

Ray

SHTF Expert
Het hangt ook van je pelletkachel af. De beste verbranding schijn je te krijgen met keramiek met kleine gaatjes, zodat overal de zuurstof bij kan en het zeer heet en volledig verbrand. Alleen al te goedkope pellets met verontreinigingen erin gooien kan zo'n kachel om zeep helpen. Dat kun je helaas niet schoonmaken. Goed onderzoek doen lijkt me.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb een gewone tegenstroom speksteen kachel. En heb vaak walnotendoppen die opgestookt worden. Ik leg dan een laag doppen onderin de kachel en bouw daar het top-down vuur op. Walnootdoppen zijn wel veel grover dan hazelnoot.

Je kunt de hazelnoot doppen ook meenemen naar de volgende Sc. Goede reden om te gaan :hi:
 

Wafels

Diehard Prepper
Ik heb wel eens pistache nootschalen geprobeerd te verbranden in mijn '' blikkenbussen woodgas stove kacheltje '' maar vond deze erg slecht branden .
Hazelnoot , walnoot ed weet ik niet maar ik geloof niet dat het echt super brandstof is voor een kachel , ik vraag me wel af als je er zoveel hebt @Dutch Prepper1989 of je ze niet in je tuin kunt gebruiken net als cacaodoppen dus bodembedekking tegen het onkruid tussen je planten .??
gr will
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Pistache noot schale gaan hier ook de kachel in. En ik gebruik ze als aanmaakhout, branden als een tierelier dus ik weet niet hoe jij dat gedaan hebt.
 

Dutch Prepper1989

Elementary prepper
Ik heb echt super veel notenschillen kan ik makkelijk mee stoken. Als je er genoeg zuurstof bijlaat en ze goed hebt gedroogt moeten ze wel goed branden. De zuurstof moet van onderaf komen. Ik ga eens een proef kacheltje in miniatuur maken om te kijken hoe dat vebrand gewoon met oude verfblikken ofzoiets. Ben zeer benieuwd.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Ik heb uit mijn tuin veel walnoten en hazelnoten. De schillen gaan bij ook gewoon de kachel in. Maar ik heb een houtkachel, de noten gaan op een goed brandend vuur. En dan branden ze prima, mits goed gedroogd natuurlijk.

Met een pelletkachel zie ik, buiten de eventuele problemen met de “verbrandingskamer” zoals hier boven al zijn genoemd, een ander probleem. Noten schillen hebben natuurlijk andere afmetingen dan houtpellets, mogelijk te groot dus. Nu is dat met een hamer ofzo natuurlijk wel op te lossen (al wordt je dan warmer van het hameren dan van het stoken vermoed ik) Maar vooral: noten schillen zijn een stuk harder dan houtpellets, dus wellicht dat dit nog schade kan doen aan het voedingsmechanisme, kleine harde stukjes in je mechaniek klinkt mij niet als een goed plan..

Ik zou even kijken naar de hoeveelheid schillen die je per jaar maakt, ik denk dat je per jaar nog geen kuub (een kruiwagen of 12) aan notenschillen maakt. Is wat je hier aan warmte uit stookt alle moeite die je erin stopt waard? Natuurlijk is het leuk om te klooien, zelf een kacheltje in elkaar knutselen en ze daarin verstoken is ook leuk. Of een notenschillen gestookt fornuisje maken ofzo.

Persoonlijk zou ik zeggen: stook je pelletkachel op pellets en gebruik de notenschillen in je tuin of om lekker mee te experimenteren oid. OF zet een houtkachel neer. Ben persoonlijk veel meer een fan van houtkachels, dan ben je niet afhankelijk van pellets. En zelf hout ritselen (na een storm b.v.) en dat verzagen en kloven is ook gewoon leuk. Maar dat is mijn afwijking :fluit:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Je kunt de noten verbranden als je ze in je basismateriaal doet om zelf pellets te maken.

Je basismateriaal moet een bepaalde vochtigheid hebben, zeker niet te droog, dan kun je met een pelletpers zelf pellets maken. Uiteraard kun je dat van heel veel materialen doen die als restproduct gezien worden.

Maar alleen van noten schillen zou ik ze niet maken. Het probleem is denk ik dat je wel heel veel noten moet gaan eten, wil zo'n machine rendabel worden.:p

Alleen de schillen zou ik niet gebruiken.
 
Bovenaan