• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nucleaire aanval wat nu?

Prepfarmer

Senior Prepper
Beste mede preppers,

Laatst zat ik eens te denken, wat als wij in een oorlog betrokken raken en er komt een nucleaire aanval. Stel wij krijgen er hoogte van als burgers dat er binnen 24u een aanval op Utrecht komt met een bom van het type: w-88 (455kt). Waarschijnlijk is dan heel Utrecht weg en zullen we wat problemen krijgen met het water. Zeker hier nabij Den Haag. Wat zouden jullie dan doen?

Dit is mijn plan:
1 geliefde familie leden ophalen (opa oma en Mn oom)
2 veel eten en drinken inslaan
3 tripje naar de praxis voor stalen platen en wat gereedschap
4 ramen dicht timmeren (stalen plaat ervoor met daar achter zandzakken)
5 konijn naar binnen (fijne afleiding)
6 30l diesel halen en 30l mix voor Mn brommer (just in case we er met een rot vaart weg gaan)
7 hopen op het beste
 

wildemossel

Diehard Prepper
Sorry beste @Prepfarmer maar voor wat betreft punt 2 tm 4 en punt 6 ben je dan te laat. Dáár prep je dus voor. ;)
Ga je toch de weg op dan gaat je dat veel problemen opleveren, in het slechtste geval wordt t je dood.
Familie ophalen zou ik waarschijnlijk ook niet doen om dezelfde reden.
Konijn naar binnen is een goed plan (en sorry noodvoorraad)
En het beste hopen is zowiezo een goed plan. :fluit:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik haal mijn familie op of laat ze richting Spanje rijden. Vol bepakt met zoveel mogelijk voer en voor een prepper waardevolle zaken.

Gebeurt het in Spanje dan ga ik de omgekeerde weg of nog zuidelijker.
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry beste @Prepfarmer maar voor wat betreft punt 2 tm 4 en punt 6 ben je dan te laat. Dáár prep je dus voor. ;)
Ga je toch de weg op dan gaat je dat veel problemen opleveren, in het slechtste geval wordt t je dood.
Familie ophalen zou ik waarschijnlijk ook niet doen om dezelfde reden.
Konijn naar binnen is een goed plan (en sorry noodvoorraad)
En het beste hopen is zowiezo een goed plan. :fluit:


Ja klopt zeker weten wat je zegt over punt 2. Alleen ik ben 18 en ik ben bezig met het overtuigen van Mn pa en ma om te gaan voorbereiden voor een poep raakt de ventilator geval. Lukt nog niet heel erg though. Maar over punt 3 en 4, ik weet niet wat jij in je tuin hebt liggen maar wij hebben geen stalen platen liggen en zandzakken. Trouwens de praxis is bij ons om de hoek dus zo gepiept. Met het gereedschap bedoel ik meer gereedschap om mensen weg te houden met slechte bedoelingen. Wat betreft familie (emotionele waarde) die haal ik echt op ik ken hier alle tussen wegen en fietspaden dus sjees ik zo op de motor daar heen en Mn broertje op de brummert. Thnx voor je reactie @

Ik haal mijn familie op of laat ze richting Spanje rijden. Vol bepakt met zoveel mogelijk voer en voor een prepper waardevolle zaken.

Gebeurt het in Spanje dan ga ik de omgekeerde weg of nog zuidelijker.

Dat is zeker een goede optie. Alleen een klein detail 17 miljoen andere zullen dat ook doen. Misschien is het geen gek plan om een ppl te halen en zeer dichtbij een privé vliegveld te gaan wonen en er vandoor vliegen als het fout gaat. Een cessna c206 of c210 zijn daarvoor een goede optie ( kan natuurlijk alleen als je het geld ervoor hebt)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
17 miljoen zullen er zeker niet vertrekken, misschien een procent ervan. De meeste mensen verlaten huis en haard pas op het laatste moment of helemaal niet. Daarnaast zal niet iedereen naar het zuiden vluchten.

Toevallig vroeg een bevriend prepper mij uit te kijken naar een stuk grond of strook van 1 kilometer lang voor een klein vliegtuig. :eek:

Ik heb ooit mijn vliegbrevet willen halen, maar daar ben ik nooit aan toegekomen. Het is niet alleen duur maar je moet er ook flink voor studeren.

:off:Nog even en dan zullen de eerste drones komen die personen kunnen vervoeren.:off:

Ik ga ervan uit dat een prepper net even iets sneller op de hoogte is wtshtf, anders heb je voor niets geprept.:oops:
 

wildemossel

Diehard Prepper
@Prepfarmer "ik weet niet wat jij in je tuin hebt liggen maar wij hebben geen stalen platen liggen en zandzakken. Trouwens de praxis is bij ons om de hoek dus zo gepiept"
Nee natuurlijk hebben we dat standaard niet liggen, dus moet je het preppen, dwz nu in huis halen.
Die Praxis kan je dan nl vergeten, die worden overlopen door een horde "ongeprepten", en op straat vliegt iedereen massaal van hot naar her (mijden dus), zeker in een grotere stad.
"gereedschap" om jezelf te verdedigen mogen we hier niet bespreken, maar geloof me nou maar als ik zeg dat ik dat zeker niet bij een Praxis haal....
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
ik ben bezig met het overtuigen van Mn pa en ma om te gaan voorbereiden voor een poep raakt de ventilator geval. Lukt nog niet heel erg though.
Misschien kan je dan beter beginnen te praten over scenario's zoals overstroming, stroomuitval en dat soort zaken? Die onderwerpen zijn voor je ouwelui misschien een stuk toegankelijker en beter voorstelbaar, en daardoor zijn ze misschien ook wel meer bereid om te luisteren en/of mee te denken? Als je ze eenmaal een beetje aan het denken hebt, kan je gaandeweg ook steeds meer dingen in het plan moffelen die meer met jouw ideeen overeenkomen.
 

petroman

SHTF Expert
Ik snap iets niet helemaal: sinds wanneer heeft de praxis metalen platen ?
Hoe dik en wat moet de functie /doel worden ? water tegen houden ? Welk water ?

Verder haal je je geliefde familieleden op, nobel, maar bestaat je vluchtplan uit een brommer. Daar kun je vijf mensen mee meenemen maar verder niets.

Waarom ga je uit van een bom op Utrecht en niet op Den haag ?

Waarom ga je, om je familie te overtuigen, niet uit van een wat meer realistische variant: hoofdwaterleiding springt en trekt gasleiding mee waardoor er water in de gasleidingen loopt en men je wijk 72uur afsluit van de nutsvoorzieningen.
 
D

Deleted member 569

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Pray for god that it is a dud! o_O

Met dit plan heb jij totaal geen kans namelijk tegen een nuclaire aanval zoals jij deze beschrijft.

Mocht jij eigenlijk op zoek zijn naar argumenten om uw ouders te overtuigen dan zou ik zoals De Bezorgde Burger schreef. Eerst maar eens onderwerpen gebruiken die hoogswaarschijnlijk eerder zullen plaats vinden.
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Begin citaat Die Praxis kan je dan nl vergeten, die worden overlopen door een horde "ongeprepten", en op straat vliegt iedereen massaal van hot naar her (mijden dus), zeker in een grotere stad.
"gereedschap" om jezelf te verdedigen mogen we hier niet bespreken, maar geloof me nou maar als ik zeg dat ik dat zeker niet bij een Praxis haal.... einde citaat @wildemossel ja je hebt gelijk zal waarschijnlijk een grote bende worden in die praxis dat plan schrap ik. Nou woon ik op de rand van een grotere stad (Zoetermeer)dus heb ik sws een groep mensen voor de deur als ik het huis veilig wil afsluiten. Daar moet ik wat op bedenken

Misschien kan je dan beter beginnen te praten over scenario's zoals overstroming, stroomuitval en dat soort zaken? Die onderwerpen zijn voor je ouwelui misschien een stuk toegankelijker en beter voorstelbaar, en daardoor zijn ze misschien ook wel meer bereid om te luisteren en/of mee te denken? Als je ze eenmaal een beetje aan het denken hebt, kan je gaandeweg ook steeds meer dingen in het plan moffelen die meer met jouw ideeen overeenkomen.

Potverdikkie dat is een heel goede aanpak thnx zover had ik zelf nog niet gedacht

Ik snap iets niet helemaal: sinds wanneer heeft de praxis metalen platen ?
Hoe dik en wat moet de functie /doel worden ? water tegen houden ? Welk water ?

Verder haal je je geliefde familieleden op, nobel, maar bestaat je vluchtplan uit een brommer. Daar kun je vijf mensen mee meenemen maar verder niets.

Waarom ga je uit van een bom op Utrecht en niet op Den haag ?

Waarom ga je, om je familie te overtuigen, niet uit van een wat meer realistische variant: hoofdwaterleiding springt en trekt gasleiding mee waardoor er water in de gasleidingen loopt en men je wijk 72uur afsluit van de nutsvoorzieningen.

Ten eerste die metalen platen zijn ervoor om je huis te beschermen tegen een mogelijke blast van die bom, en het houd een deel straling tegen. Trouwens om het beter te overleven kan je heb beste op de middelste verdieping schuilen van je huis daar is de straling het laagst. Waarom zou je denken. Dat komt doordat je boven je hoofd een verdieping hebt van beton dat houd straling tegen en aangezien de fallout op je dak land zal een groot deel straling tegen gehouden worden door het beton. Dan punt 2 ik zou voor de brommer of motor kiezen omdat ze 1 snel zijn en 2 wendbaar en smal je sjeest overal tussen door. Dus dat klusje is in mijn gedachte gang zo gepiept zeker als ik de tussendoor wegen pak of de weilanden. Waarom ik er vanuit ga dat die bom op Utrecht valt? Als je bijv naar WO2 kijkt werd eerst Rotterdam vernielt en daarna pas de andere grote steden als wij niet zouden overgeven. Wat betreft het beginnen bij een realistische variant lijkt mij beter bij nader inzien. Maar het idee van zo’n kern oorlog hangt wel in Mn hoofd kijk maar naar noord Korea en de vs. Of Rusland Pakistan Iran al die landen hebben toegang tot zulke wapens wat ik erg verontrustend vind

Pray for god that it is a dud! o_O

Met dit plan heb jij totaal geen kans namelijk tegen een nuclaire aanval zoals jij deze beschrijft.

Mocht jij eigenlijk op zoek zijn naar argumenten om uw ouders te overtuigen dan zou ik zoals De Bezorgde Burger schreef. Eerst maar eens onderwerpen gebruiken die hoogswaarschijnlijk eerder zullen plaats vinden.

Ja idd eerst beginnen met de meer dagelijkse onderwerpen die kunnen gebeuren. Wat betreft het nucleaire oorlog plan dat moet ik eens flink bij werken idd.

Maar mag ik jullie plan vragen wat jullie zouden doen in deze situatie?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dat is zo fijn van hier, je post je plan, je krijgt aanwijzingen wat wel en niet handig is(soms verstopt in bakken kritiek). Maar uiteindelijk verandert het plan naar een meer haalbaar realistisch plan.
Ikzelf vind het al bijzonder dat een achttienjarige na wil denken over een eventuele mogelijkheid van een SHTF.
Ga gewoon eens kijken hoe dat nou ging met die oorlogen die er de laatste jaren waren, Syrië, Joegoslavië, geen nucleaire aanvallen, wel gifaanvallen en bombardementen op moskeeën, markten, ziekenhuizen en scholen(de plekken waar veel mensen tegelijk aanwezig waren). Leerzaam om beetje terug te lezen.

Wil je nog wat meer overeen nucleaire aanval dan is deze site misschien handig om eens een adres in te voeren en te kijken wat er dan gebeurt in je omgeving.
https://outrider.org/nuclear-weapons/interactive/bomb-blast/

De meest voorkomende zaken waar ik rekening mee houd zijn: geen water uit de kraan of een overstroming, nutsvoorziening die niet werkt(stroom/gas) noodweer, een financiële crisis, besmettelijke ziekteuitbraken. Maar ook simpele, een trein die ergens uitvalt en hoe ik weer thuis kan komen (drinken mee onderweg, wat te eten, regenkleding, boek om de tijd door te komen, of gewoon naar een kennis in die buurt lopen) een pinstoring terwijl ik boodschappen doe(altijd cash op zak) een 112storing(waar kan ik hier in de buurt de hulpdiensten bereiken en hoe) Allemaal niet zo spectaculair. Wel prepwaardig.
 

Prepfarmer

Senior Prepper
@Stuudje Ten eerste bedankt voor het compliment. Als we naar recentere oorlogen kijken zien we idd gif en laffe daden door scholen en ziekenhuizen aan te vallen. Maar tegenwoordig is er ook een kans op een elecktrische oorlog dmv cyberattacks. Daar is denk ik het moeilijkste voor te preppen. In de zin van alle online cloudbestanden te beschermen. Ik denk dat ik mij nu voorval beter kan voorbereiden op minder erge scenario’s zoals noodweer of idd geen 112. Ik vraag me af hoe je prept voor besmettelijke ziekte uitbraken. Draag je dan wegwerp overvallen met weg werp schoentjes en een gasmasker? (I know of topic)

Iedereen hartelijk bedankt voor de tips!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik woon op de BibleBelt, een strook die door Nederland loopt met plaatsen die erom bekend staan dat er veel streng gelovigen wonen. Daar is bv het inenten voor ziektes als bof mazelen rodehond,difterie, kinkhoest, tetanus, polio onder de maat. De vaccinatiegraad is onder de 95%. Als het op 95% zit is er weinig kans op uitbraak van een ziekte, er is groepsbescherming, het kan wel gebeuren dat er eens iemand ziek wordt, maar die kan amper een ander aansteken. Onder die 95% (hier iets rond de 80%) gaat dat elkaar besmetten wel makkelijk.
Met kleine kinderen moet je hier voorzichtig zijn waar je ze mee naartoe neemt omdat ze (voordat ze zelf geënt kunnen worden) die (kinder)ziektes kunnen krijgen van niet-ingeënte kinderen en volwassenen. Dus mijn kleine babys hield ik thuis tot ze ingeënt waren.
En in de periode dat er ebola heerste ging ik niet in die landen op vakantie, maar bv ook niet naar Schiphol,waar mensen rond kunnen lopen die er net vandaan kwamen. Goed inlezen in hygiëne bij besmettingen. En nee ik heb geen witte pakken in huis, dat is wellicht nuttig als een ziekte al heerst of als je ziekenhuispersoneel bent, mijn strategie was vooral er niet mee in aanraking komen. Weer niet zo spectaculair, een beetje saai zelfs.

Een goede hulp voor basis van preppen is de site crisis.nl
Daar staat een voorbeeld voor een noodpakket voor thuis(water,eten,zaklamp, met reservebatterijen, die dingen) en waarvoor je je kan voorbereiden. Extreem weer, stroomuitval,terrorisme, cyberaanval ook, explosies, branden. Veel goede basisinformatie om een start te maken met voorbereid zijn. Het gaat vooral om basisinformatie, kennis, wat kan ik doen in die situatie, wat gebeurt er eigenlijk echt in zo'n situatie, wat moet ik wel en wat niet doen in zo'n situatie. Veel preppen is lezen,kennis opdoen,oefenen,zodat je weet wat je moet doen als het je overkomt. Net als een EHBO-diploma dus. Je oefent, krijgt een diploma, en soms hoef je jarenlang helemaal niks te doen omdat er niks gebeurt, maar als er wat gebeurt, dan weet je wat je moet doen. Ultieme voorbeeld van preppen dus.

Nog één ding. De storing 112 die er laatst was, daar hadden de politie en Veiligheidsdiensten niet eens voor geoefend. Dat zou toch niet gebeuren, dat kón gewoon niet.
Zo onzorgvuldig is onze overheid zelf met voorbereiden. Alleen zoiets weten maakt al dat je zelf goed voorbereid moet zijn, beter dan onze overheid in elk geval.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ik zo even de kernrampen laten voor wat ze zijn. Begin met eten voor een week in huis, water en een water filter. Ga met wat vriendjes in de duin de nacht doorbrengen, bouw een onderdak met een tarp. Maak een kleine kookstel van een oude blik. Ga vissen en eet die vis op. Ga op de brommer wild camperen in de Ardennen . Heb lol ermee .
 

Flos

SHTF Expert
18 jaar en met de gedachten lopen dat er een bom op Utrecht gaat vallen.
Nu ik ben geen Nederlander maar ik denk dat Utrecht niet zo strategisch is om er een kern bom op te gooien.
Als Antwerpen en Rotterdam er op een steenworp van af liggen.
Ik vind het fascinerend een 18 jarig prepper in ons midden te hebben. Zelf was ik 17 toen ik er mee begon maar toen hete het nog niet prepper.
Ik leest jou reactie en hoop dat je wat opsteekt van de meer ingelezen preppers onder ons.

Ps. Na dat de bom is gevallen zal de kans klein zijn dat jou brommer het nog doet. Of je zou hem volledig met metaal moeten inpakken.
En ja ik heb de platen thuis klaar liggen en ook de zakken om te vullen met zand.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Maar mag ik jullie plan vragen wat jullie zouden doen in deze situatie?
1. Gezin verzamelen + wat essentiële uitrusting in de auto gooien
2. Vol gas richting midden Europa (wegens familierelaties daar)
3. Vanuit daar proberen vliegtickets te regelen naar neutrale delen van de wereld, bij voorkeur Australië (wegens familierelaties daar)

Maar dat plannetje is waarschijnlijk niet echt van toepassing, omdat ik denk dat jouw scenario (1 geïsoleerde bom als voorbeeld of ultimatum?) niet snel zal gebeuren, het zal eerder een keten van nuclear events zijn door heel Europa of zelfs de wereld. En dan is er geen vluchten meer aan. En de vraag is (voor mij in ieder geval) of je zo een gebeurtenis wel zou willen overleven, ten koste van alles...
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
@Stuudje In uw stuk herken ik een paar dingen. 1 het gevaar zo veel mogelijk ontwijken en risicoparticipatie. Op de site. Crisis.nl heb ik al gekeken en daar staat zeer nuttige Info op, wat betreft het oefenen daar moet ik eens mee starten das wel een strak plan om mee te beginnen. Maar stap 1 is al gezet een EHBO diploma heb ik. En die 112storing was een ramp! Ik werk op een boerderij en je raad het een koe nam een duik alleen kwam niet meer de sloot uit. Ben zelf maar de brandweer gaan halen toen

Ik zo even de kernrampen laten voor wat ze zijn. Begin met eten voor een week in huis, water en een water filter. Ga met wat vriendjes in de duin de nacht doorbrengen, bouw een onderdak met een tarp. Maak een kleine kookstel van een oude blik. Ga vissen en eet die vis op. Ga op de brommer wild camperen in de Ardennen . Heb lol ermee .

Kunt u gedachtes lezen? Dit staat op het programma in augustus met 9 jongeren op vakantie. (Allemaal op een honda ik zelf met de mtx sh) om samen een leuke tijd te hebben en wat ervaring op te doen in de bossen we kamperen iedere nacht bij een paalcamping. En moeten zelf eten verzorgen wel uit de supermarkt met een aanvulling uit de sloot.

18 jaar en met de gedachten lopen dat er een bom op Utrecht gaat vallen.
Nu ik ben geen Nederlander maar ik denk dat Utrecht niet zo strategisch is om er een kern bom op te gooien.
Als Antwerpen en Rotterdam er op een steenworp van af liggen.
Ik vind het fascinerend een 18 jarig prepper in ons midden te hebben. Zelf was ik 17 toen ik er mee begon maar toen hete het nog niet prepper.
Ik leest jou reactie en hoop dat je wat opsteekt van de meer ingelezen preppers onder ons.

Ps. Na dat de bom is gevallen zal de kans klein zijn dat jou brommer het nog doet. Of je zou hem volledig met metaal moeten inpakken.
En ja ik heb de platen thuis klaar liggen en ook de zakken om te vullen met zand.

Klopt brommer zal het wrs niet meer doen. Wel zonde van Mn honda maar dat terzijde. Strategisch gezien is dat idd geen goede optie. Maar als je levens wilt afpakken wel om zo een land te straffen.

@De Bezorgde Burger bij punt 1 wat nou als de wegen vol zitten of de auto de geest geeft? Punt 2 een solide plan zolang je geld hebt en de vliegtuigen vliegen (misschien een eigen bug put plane?) Heel eerlijk gezegd weet ik niet of ik dit wel of niet mee wil maken zo’n ramp. Zover heb ik nog niet gedacht. Maar ik denk dat je dan geen gelukkig leven zal leiden het zal waarschijnlijk ook een hele battle worden maar het is en blijft een moeilijke kwestie.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Prepfarmer, ik ga verder niet in op mijn persoonlijke vluchtplannen in jouw topic over een nucleaire aanval. Lees eerst maar eens wat meer op het forum, of stukjes van mijn hand, bijvoordeeld deze (zie link) of deze (zie link). We komen elkaar sowieso nog wel vaker tegen bij andere topics.

Met 9 jongeren kamperen we iedere nacht bij een paalcamping
Ehhm, dat is niet precies waar paalcampings voor bedoeld zijn. Ik citeer de boswachter (https://www.logerenbijdeboswachter.nl/paalkamperen)

"Er is bij Paalkamperen plek voor maximaal 3 kleine trekkerstenten, die je op kunt zetten binnen een straal van 10 meter vanaf de paal."

Verder wil ik je meegeven dat paalcampings in de zomer sowieso al erg druk zijn, en er ook vaker gecontroleerd wordt door de boswachter. Het zou jammer zijn als uiteindelijk dit soort plekken gesloten worden omdat we ons met z'n allen niet aan de regels kunnen houden.

Dat gezegd hebbende, er zijn wel natuurcampings waar ze ook groepen verwelkomen, is dat niet meer iets voor jullie? Zie https://www.natuurkampeerterreinen.nl/terreinzoeker/

:off:
 

Prepfarmer

Senior Prepper
@De Bezorgde Burger bedankt voor de links ik ga de topic’s eens lezen. Over het Campersen heb ik gebeld met Staatsbosbeheer. Die vonden het geweldig dat zulke jonkies al naar de paalcamping willen gaan. En als we niet in het bos rijden met de brummers en geen tering herrie en tering troep maken was er geen enkel probleem. En 4 van ons slapen samen onder 1 grote tarp en de rest in 2 kleinere tentjes. Mocht het vol zitten dan hebben we een plan B in Arendonk naar de bivak plaats gaan. En daarna onze reis vervolgen in NL, misschien schrijf ik er dan wel wat over hier op het forum.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Als 18-jarige prepper zou ik als eerste wat rijbewijzen verzamelen of in ieder geval de kunde opdoen. Dat maakt je al 100% mobieler voor welk scenario dan ook.

Heb je de middelen niet om dit te kunnen bewerkstelligen dan zou je kunnen denken aan een goede (elektrische) fiets, step, quad, brommer, snorfiets, etc.etc.

Dan een plan maken voor jezelf en je naasten. Wie, wat neem je mee, hoe en waar naartoe. Welke wegen en alternatieven etc. Etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Bovenaan