• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ode aan de Buxusmot

F

forumlid 1447

Gast
Na een slecht gevoel vorig jaar, ben ik vandaag tot de conclusie gekomen, Lang leve de Buxusmot.
Vorig jaar heb ik in mijn tuin, tijdens de vakantie, de buxushaag van groen naar staketsel zien veranderen.
Uit Duitse tuindersbron, wist ik, dit is hopeloos.
Heb met pijn in mijn hart, totaal 200 meter buxus, rigoureus verwijderd.
Gelukkig had ik achter de buitenhagen, al een beukenhaag gezet, omdat in 2011
de Buxusplaag al bekent was op tuindersfora in Duitsland.
Toen ook nog aan het eind van het jaar, enkele onverlaten mijn grasmaaier ontvreemde,
was het helemaal koekebak.
Wat gebeurd er dit voorjaar, ik heb mijn "hagengangen" met gras ingezaaid, te laat een grasmaaier gekocht,
en mijn wederhelft gelukkig gemaakt.
Als creatieveling, vind ze grote ongemoeide grasstroken heerlijk.
We hebben dus een vernieuwd maaiplan, de helft minder dus, het gras trekt extra insecten aan,
en de fruitbomen zijn overmatig bevrucht.
Dit kan met het jaar 2018 te maken hebben, maar wie weet.
Nu ik dus de randen van de hagen niet meer hoef te schoffelen, of bij tijdgebrek, te spuiten.
(Nee ik schaam me daar niet voor).
Heb ik een zee van tijd.
Volgend jaar extra bloemenvelden, en 1 a 2 weken minder snoeiwerk.
De tuin wordt nu een stuk onderhoudsvriendelijker ingericht, en zo heb ik ook geen gif meer nodig.
Ik gelukkig, SWMBO gelukkig en de natuur gelukkig.
Hebben sommige van jullie , ook van deze negatieve ervaringen,
die een onverwacht positief effect hebben?
Dus Lang leve de Buxusmot.
upload_2018-5-6_11-59-45.jpeg
 
D

Deleted member 101

Gast
Een insect die geen natuurlijke vijanden ( invasieve exoot) heeft en langzaam omhoog kruipt in het land (letterlijk en figuurlijk).
De lijn ligt ongeveer onder Utrecht en ze vreten als rupsen alle buxus op.
Dus niet meer kopen en nadat de buxus is opgevreten weer nieuwe plannen maken!
De Bestrijdingsmiddelen zijn erg duur en helpen niet echt.
Het enige wat helpt is de beestjes vangen en stuk voor stuk de kop eraf draaien. Misschien is het lijfje een voedselbron. (nog uitzoeken).
 
F

forumlid 1447

Gast
De vogels willen het niet eten, dus dan blijf ik er zeker vanaf.
Doordat buxus alkalisch is zijn de rupsen dat ook.
Een mengsel van Spiritus en Groene zeep werkt het beste.
2% spiritus (ethanol) en 2% groene zeep, schijnt genoeg te zijn.
Meer is beter uiteraard.
(Ja meneer agent,, U denkt dat ik jenever aan het stoken ben, maar het is verdelgingsmiddel voor tegen de buxusmot. :fluit::fluit::fluit: )
Ik zelf vindt het tijdverspilling, omdat niet iedereen meedoet, vliegt de volgende generatie,
vanuit het dorp naar hier.
Als de buren al meedoen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Heb m'n Buxessen vorig jaar ook opgeruimd, weer een probleem minder, word nu wel gek van de paardebloemen, die hebben deze lente de overhand, anders dan vorig jaar.

Heb ook niet van die groene vingers, maar ik blijf proberen.
 
F

forumlid 1447

Gast
@Sun Beh Nim , paardebloemblad als salade, gedroogd blad voor thee, de wortel roosteren voor koffie, of afkoken voor thee.
Je hebt geen overlast van paardebloemen, maar je bent een Koffie/theehuis aan het opstarten, met een vers slaatje inbegrepen.
:lol::lol::lol::lol::lol:
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
@Sun Beh Nim , paardebloemblad als salade, gedroogd blad voor thee, de wortel roosteren voor koffie, of afkoken voor thee.
Je hebt geen overlast van paardebloemen, maar je bent een Koffie/theehuis aan het opstarten, met een vers slaatje inbegrepen.
:lol::lol::lol::lol::lol:
Ik denk niet dat het erg gezond is, gezien het feit dat ik vlakbij chemische industrie woon.

Ik wilde eerst ook een moestuintje maar heb om die reden van af gezien.
 

Erny

Last (wo)man standing
Hahaaa... ik doe mee aan die Ode... :cool:
Ik hou echt niet van Buxussen... en laat ik nou een hele rij slecht onderhouden dingen langs mn pad bij mn huisje geerfd hebben... shit.... lelijk en moet er nog onderhoud aan plegen ook nog (dat deed ik dan het liefst lichtelijk aangestronken in de schemer zodat ik niet al te precies te werk zou gaan :lol: Gewoon wat wild in het rond knippen langs die dingen).
Grrrrr.... elk jaar weer een ergernis, maar ja... ze leefden nog en waren gezond.

Totdat... de geweldige Buxusmot hier in Groningen twee jaar geleden (in ieder geval bij mij toen) arriveerde. Joepie, kale plekken in een deel van die dingen. Afgeknipt en laten drogen en toen op het vuur. Hoezee! Weg ermee! :)

Afgelopen week bleken ook weer meer struiken aangetast te zijn dus in volle tevredenheid weer een stuk of 8 weggeknipt. Hoezee !! :wave:
Nu staan er nog maar drie. :D
Eentje gaat het ook niet lang redden denk ik, want die staat ook in de weg omdat de Cypres aan de andere kant van het pad overhelt en juist dié Buxus een wat grotere vorm heeft.
Dus denk dat ie niet lang meer heeft, die andere twee staan nog niet in de weg dus denk dat die nog een jaartje krijgen. En daarná: ben ik van die F(#$&king Buxus af. :thumbsup::fluit::hug::thumbsup:
 

Flos

SHTF Expert
Kan het zijn dat de mot haar eitjes deponeert in de buurt van ander blad groen bij gebrek aan buxussen?
Ik kom namelijk thuis van de SC en mijn aalbes struiken zijn al voor de helft weg gefreten van een klein groen rupske. Eigenlijk het zelfde dat op het SC terein uit de bomen viel.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Hoogst onwaarschijnlijk dat ze op de aalbessen zullen zitten, want dat eten ze normaal niet. Waarschijnlijk is het een andere soort rups. Misschien een bladwesplarve? Die lijken wel wat op de buxusmot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Roel

Mankinds only hope
Foto? Waarschijnlijk is dit één van de vele soorten spanrupsen, van een nachtvlinder.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:

Sam95

Prepper
Hallo allen,



Ik heb hét middel tegen het bestrijden van de buxusrups en mot en het is 100% milieu vriendelijk! Er wordt NIET GESPOTEN MET GIF!!!! De tuin behoudt zijn biologische ecosysteem en er sterven geen andere vlinders, bijen, spinnen, lieve heersbeestjes, wanten, libelles etc........... niets, ALLEEN DE Chinese BUXUSRUPS, POP en MOT. Eerst begin ik met het plaatsen v.d Buxustrap, dit is de val met het vrouwelijke Feromoon, wat het buxus mannetje aantrekt en vervolgens in de val lokt. De eerste nacht vang je gemakkelijk 20 tot 30 motten per val!!!! Het aantal vallen hangt natuurlijk van de grootte van je tuin af, maar beter 1 val meer dan 1 te weinig! Eerst ontdoe ik de buxushaag of bol op een speciale manier zo véél als kan, v.d. rups en eitjes.

Vervolgens krijgen de hagen of bollen een behandeling met een speciale kalk, deze breng ik aan met een fijnmazige zeef. Door de fijnmazige zeef komt er ook kalk rond de wortels te liggen en geeft de buxus een enorme boost. Als het droog weer is blijft het middel als een dekentje over de blaadjes liggen. De rupsen vreten dit op en komen door verstikking om het leven! Als het regent blijft er een coating achter waar ze niet van houden, want ze houden alleen van SUPER VERSE BLAADJES!

Het bepoederen mag 4 x per jaar, zo ongeveer in feb-mei-juli-sept-oktober, dit gaat vrij snel en geeft DÉ perfecte bemesting en is betaalbaar! In Oktober legt de mot zijn laatste eitjes, deze overwinteren en komen in het voorjaar weer te voorschijn, niet dus als je de buxus van een nieuw laagje kalk voorziet!!!

Een mooie bijkomstigheid is dat dit speciale kalk zowel de BUXUSSCHIMMEL als RUPS bestrijdt en tevens een bijzonder goede voeding geeft aan de BUXUS wortel en BLAADJES en écht 100% natuurlijk is, ER IS HOOP VOOR ONZE PRACHTIGE BUXUS.

Zegt het voort zegt het voort :)
 
Bovenaan