• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Olie lamp lont draait niet goed...tips misschien?

Layla

Survivor
Het gaat om een lamp die op onderstaand lijkt.
Als ik het lont omhoog of omlaag wil draaien gaat dat niet vloeiend.
Het lijkt of het gedeelte wat dit doet misschien niet genoeg grip op het lont heeft ?

Heeft iemand aub tips misschien ?

363210_m.jpg
 

AWOL

Prepper goeroe
Als ik het lont omhoog of omlaag wil draaien gaat dat niet vloeiend.
Het lijkt of het gedeelte wat dit doet misschien niet genoeg grip op het lont heeft ?

Is dit een oude of nieuwe lamp?
(je plaatje is een Feuerhand 276 "Baby")
Haal de brander er eens af en haal de lont er uit. Mogelijk zitten er rafels rond het mechanisme of zijn er wat tandjes gebroken of verbogen.

Overigens zijn vervangingsonderdelen niet zo moeilijk te vinden. Laat maar weten of je daar hulp bij nodig hebt.
 

Layla

Survivor
Laatst bewerkt:
AWOL hoe kom ik in het gedeelte waar de tandjes in zitten aub?
Ik heb de brander eraf en het lont eruit nu.

lamp.jpg
 

AWOL

Prepper goeroe
AWOL hoe kom ik in het gedeelte waar de tandjes in zitten aub?
Ik heb de brander eraf en het lont eruit nu.

zie foto, het opdraai mechanisme zit in het midden, gebruik even een zaklantaarn of iets dergelijks, misschien is het vanaf de onderkant beter te zien.

Overigens of je er echt bij kunt is te betwijfelen. Als je geen draadjes ziet die de boel blokkeren moet je misschien overwegen een vervangende brander eenheid aan te schaffen.

The_burner_276.jpg
 

Layla

Survivor
zie foto, het opdraai mechanisme zit in het midden, gebruik even een zaklantaarn of iets dergelijks, misschien is het vanaf de onderkant beter te zien.

Overigens of je er echt bij kunt is te betwijfelen. Als je geen draadjes ziet die de boel blokkeren moet je misschien overwegen een vervangende brander eenheid aan te schaffen.

Bekijk bijlage 153

Je bent een schat :) bedankt ! :thumbsup:
Ik zie wel dat het stangetje met oog waar je mee draaid wat verbogen lijkt te zijn.
Eens kijken of ik dat recht kan buigen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Layla

Survivor
Nou na veel prutsen geen resultaat haha
De tandjes krijgen gewoon geen grip op het lont.
Ik heb ook een nieuw lont geprobeerd.
Het is trouwens geen Feuerhand maar zo'n goedkoop made in china ding.
Dus misschien even sparen voor iets beters :)

Toch bedankt voor je tijd en moeite :)
 

Ray

SHTF Expert
AWOL hoe kom ik in het gedeelte waar de tandjes in zitten aub?
Ik heb de brander eraf en het lont eruit nu.

lamp.jpg

De kleur metallic blauw, de snelle oxidatie van de branderkop, het lusje aan het uiteinde van de lontverstelling, het plaatje op de brander, alles zegt mij dat dit een chinese kloon is, verkocht bij Xenos en zelfs betere campingzaken. Ik zou hier echt de merken/opschriften van moeten zien om anders te kunnen concluderen, want in een goedkope chinees stop je geen centen. Je probeert heb zo goed mogelijk te laten branden, maar het is geen vergelijk met een echte stormlantaarn. Sorry voor het wellicht slechte nieuws, maar dit is mijn eerlijke mening na meer dan dertig van die dingen van allerlei allooi. :(
 

AWOL

Prepper goeroe
Nou na veel prutsen geen resultaat haha
De tandjes krijgen gewoon geen grip op het lont.
Ik heb ook een nieuw lont geprobeerd.
Het is trouwens geen Feuerhand maar zo'n goedkoop made in china ding.
Dus misschien even sparen voor iets beters :)

Toch bedankt voor je tijd en moeite :)

Oh met die China dingen heb ik ook geen goede ervaringen...die Feuerhands zijn zo duur niet en doen het echt goed! http://www.paracord.nl/feuerhand-olielamp-eternity
Mijn China ervaring kwam er op neer dat de wik (lont) opbrandde in een paar uur. Dat ding hangt nu op mijn balkon om als decoratief object een patina te verzamelen ;)
Als je het leuk vind maak ik er wel een foto van morgen met licht.
 

Layla

Survivor
@Ray en @ AWOL ja door schade en schande dus wijs worden haha
Ik had hem voor 4 euro op marktplaats gekocht (kleine beurs)
Geen made in China lampen meer dus en leuke fotoos zijn altijd welkom @ AWOL:)
 

Layla

Survivor
De kleur metallic blauw, de snelle oxidatie van de branderkop, het lusje aan het uiteinde van de lontverstelling, het plaatje op de brander, alles zegt mij dat dit een chinese kloon is, verkocht bij Xenos en zelfs betere campingzaken. Ik zou hier echt de merken/opschriften van moeten zien om anders te kunnen concluderen, want in een goedkope chinees stop je geen centen. Je probeert heb zo goed mogelijk te laten branden, maar het is geen vergelijk met een echte stormlantaarn. Sorry voor het wellicht slechte nieuws, maar dit is mijn eerlijke mening na meer dan dertig van die dingen van allerlei allooi. :(

Ja Ray er staat groot made in China bovenop haha
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@Layla, zoek op mp op feuerhand en er is genoeg te koop.
Wil je wat groter kijk dan naar de (meestal gele) wegwerkerslampen met een grotere tank.
Wil je een prepper uitvoering, kijk dan naar de feuerhand in metalen kist met drie reserve glazen.

Wil je licht: koop een ex bw petromax bij sietsma army dump..... (chekc of ie helemaal kompleet is ik weet dat er onderdelen jagers langs gaan)
Wil je goedkoop veel licht, zoek en vind een AIDA 1250 lantaren.....

Qua oplossingen:
1) waarschijnlijk is de pit te dun
2) tandjes bot ?
3) probeer aan de tegenoverliggende kant de buis waar de pit doorgaat wat naar binnen te drukken, zodat de pit meer op de tandjes drukt. Alles met beleid.
Transport deel zelf kan niet uit elkaar voor onderhoud.
 

Layla

Survivor
Omdat ik dacht deze lamp kan afgeschreven worden heb ik een schroevendraaier gepakt en heb het lont er van bovenaf in geperst haha en op een gegeven moment pakte de tandjes het lont iets of wat en kon ik het naar beneden trekken. Het is nog steeds bagger maar hij brand en ik kan de lont opmaken nu :)
@petroman ik zal jouw tip ook nog proberen... bedankt !
 

petroman

SHTF Expert
Als ie het nu doet is dat al eenn overwinning.
Tip: voor het plaatsen van een pit: rijg aan het einde een draad door de pit. Daarmee trek je de pit door de brander. Wat ook kan is een stop plakband naar keuze aan het einde plakken, beide kanten, dus U maken. Daarme voorkom je dat de tandjes het eerste stuk uitrafelen.
 
Bovenaan