• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oma's boodschappenlijstje (challenge)

ladygrey

Elementary prepper
Ik heb ergens nog een oud kastboekje van mijn oma. Daar stond met sierlijke letters haar wekelijkse en maandelijkse boodschappen in. Uit de tijd dat Albert Heyn nog een kruidenier was en zijn grootste concurrent de Gryuter (?) was, toen een vrouw nog een...sorry, liet me even gaan. Enfin, in het boekje voor grutterswaren (daarnaast was er natuurlijk de slager, bakker en groentenboer, destijds nog groenteboer) stonden de basisproducten. Dat zag er wekelijks ongeveer zo uit;
1 pond koffie
1 pond suiker
2 pond bloem
1/2 pond boeter
2 dozijn eieren
2 ons thee
2 ons cacao
1 pond bonen
1/2 pond grutten
1/2 pond griesmeel
1/2 pond griesmeel
2 pond bonen
1 liter olie

evt kruiden, rozijnen etc


Melkboer
4 liter melk
1 liter karnemelk

Groentenboer
aardappels, uien, kool wortels andijvie aardbeien (voorbeeld)

Slager
Reuzel (enge dingen naar fantasie, koeietiet, bloedworst, balkenbrij, varkenskop voor zult, poten voor soep)

Wat je allemaal niet met die ingrediënten kon doen! Echt ongeloofelijk...van de lekkerste toetjes (ooit zelf custard gemaakt?) tot de heerlijkste baksels (bolussen, koekjes) en oneindig veel onuitputtelijk meer. We eten nu veelal anders dan toen maar nog steeds kan je oneindig veel met deze basis. Brood, pasta, mayonaise, vla. Brood, pita's, echt de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik wil aankomende week (vanaf as maandag) dus ook een week zo gevarieerd mogelijk eten van deze basis met eventuele aanvullingen die ik vergeten ben. Back to the basics dus! Kruiden reken ik even niet mee. Iemand zin om mee te doen? Ik begin donderdag met mijn zuurdesem. Ben erg benieuwd naar alle vindingrijke ideeen onder ons!

 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mjah, hier ook van het zelf maken...zonder pakjes en zakjes en met producten die oma uit die nog wel herkent. Vrijdags wordt hier bouillon getrokken en zaterdags wordt soep gemaakt, precies zoals oma deed.

Voor mensen die er minder bekend mee zijn, google eens op Koken met Karin, zonder pakjes en zakjes, Karin Luiten.
Ik heb al meerdere mensen enthousiast gemaakt voor haar recepten. Sommige recepten staan online, de rest in haar kookboeken. Aanrader.

Mooi om te zien dat jouw oma met een pond suiker per week uit kon komen. De gemiddelde mens nu krijgt met de boodschappen uit de supermarkt meer binnen. Die koeietiet is een delicatesse! Ook wel bekend onder de naam uierboord.https://nl.wikipedia.org/wiki/Uierboord
 
F

forumlid 1447

Gast
De Gruyter verdween in 1976, dat verteld dus iets over je jeugdigheid. Ik herinner me nog, dat ik voor oma naar de Gruyter mocht boodschappen doen. Maar ook dat ik bij de slijter, in Tilburg, op zeer jonge leeftijd cognac ging halen, op rekening. Maar on topic. Maar behalve dat alles nu is voorverpakt, zie ik niet veel verschil. Hier bakken ze nog steeds , al jaren, de eigen koekjes, gebak, en dit allemaal uit “ons kookboek”, van de boerinnenbond uit 1965. Dit was ,en soms is , nog steeds het basis kookboek van België. Bij ons ligt de jaren ‘60 versie van schoonmoeder, en de jaren ‘80 versie van de vrouw des huizes. En haar dochter heeft de jaren ‘90 versie.
 

Erny

Last (wo)man standing
Jahaa, die custard van mn moeder, elke zondag. Heerlijk.:)
Thuis kwam ook erg weinig uit pakjes en zakjes (alleen de mix voor macaroni).

Zelf laatste tijd bezig met Griesmeelpudding. Vind ik namelijk erg lekker maar in de winkelversie zit er van die vreselijke zoete rode saus bij. Dus nu beetje aan het afmeten geweest (met behulp van het "Kook vlot en lekker" kookboekje voor huishoudschool 1976, met recepten voor 1 persoon) en zeker minder suiker toegevoegd. Griesmeel goed te vinden bij de Marokkaanse etc winkels.
Grutjes ook heerlijk, ook stevige brij van koken en dan rondjes van maken met kuiltje in het midden, opbakken in boter en dan opeten met schep eigengemaakte jam in het kuiltje.

Mijn moeders oude Libellekookboek heb ik helaas nog niet gekregen... daar moet ik nog ff op wachten.

Ik ga niet met je meedoen maar ben benieuwd wat je allemaal gaat eten. :)
 

Dreutel

Prepper goeroe
@ladygrey

Een kilo suiker in de week vind ik wel wat veel, maar ik ben dan ook geen zoetekauw. Geef mij maar wat kaas, dat heb ik liever dan koekjes, snoepjes, of toetjes, maar helaas, kaas staat niet op het lijstje van je oma.

:)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een pond suiker staat er, gedeeld door die 6 monden te voeden, is iets meer dan twee suikerklontjes (a 4,4 gram) per dag.
Valt enorm mee.

Tegenwoordig krijg je door alle kant en klaar producten uit de supermarkt ongemerkt meer binnen. Bv in potjes Hak groenten, in vlees zelfs.
 

ladygrey

Elementary prepper
Een pond suiker lijkt veel maar het is precies zoals Stuudje zegt. Als je alles zelf maakt itt kant en klaar valt het enorm mee. Ik was al bekend met zelf maken en zo min mogelijk pakjes en zakjes. Het leek me gewoon eens leuk om echt eens een week te leven zoals mijn oma dat deed. Ik heb een aantal boeken van toen, oa de baedeker voor de huisvrouw ( Plan een heerlijke maaltijd en zorg dat die op tijd klaar is. Voor hij thuiskomt neem je best een pauze van 15 minuutjes, zodat je frisser bent als hij thuiskomt. Werk je make-up bij, doe een lint in je haar en zorg dat je er goed uitziet) en een huishoudschool kookboek.
Ik word af en toe helemaal tuureluurs van al de keuze's in de supermarkt als ik eens zonder planning en zonder lijstje boodschappen ga doen. Vandaag is dag 1 en er staat soep, aardappels met bietjes (uiteraard op oma's wijze, gebonden en met een uitje/azijn/suiker) met een gehaktballetje en chocoladevla toe op het menu. Uiteraard allemaal zelfgemaakt. Eind van de week zal ik het menu (inclusief ontbijt en lunch) plaatsen met de ingrediënten en kosten. Is gewoon voor de leuk, ter lering ende vermaeck. Ik heb nog een aantal challenges in gedachten die ik nog wil doen zoals leven van 1 euro per dag en vnl leven van wildpluk. Jezelf regelmatig uitdagen hoort voor mij ook bij zelfredzaamheid en onafhankelijkheid, zeker als de nood aan de man komt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Leuk he, de geschiedenis en ontwikkeling van de huisvrouw, van koken en eten.
Dat maaltje van je is wel een zondagsmaal, met soep, vlees en toetje, maar dat mag op tweede Pinksterdag.
Maandag moest het meestal snel en makkelijk, zonder vlees, met restje(aangelengde) jus...want wasdag.
De gehaktbal was meer voor de woensdag...vroeger werd het restvlees van de dieren die op maandag werden geslacht en op dinsdag werden uitgebeend op woensdag verkocht.
Ik weet nog van vroeger op de boerderij dat er tussen de middag warm werd gegeten en er een gigantische pan aardappels was, een klein stukje vlees, wat groenten...als je na je maaltijd nog meer wilde mocht je aardappels met jus en mosterd...zoveel je wilde om je maag te vullen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Bij ons ging er nog wat extra uien in, voor bij de aardappelen en jus. S'avonds brood met gebakken ui en wéér die jus.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Bij ons was het vaak peen en uien. Mn moeder ging vaak op de fiets naar de markt waar ze de fietstassen vollaadde met groentes, melk, eieren etc.

Op maandag aten we vaak aardappelen met kaas en melk, dan kwam opa bij ons eten. Die nam dan vaak uierboort of zelf gemaakte zure zult mee. Mn moeder gebruikte dan alle kaaskontjes die nog over waren, dit ging in een grote pan met gekookte aardappelen waarbij steeds een beetje melk en kaas bij werd gedaan. Het lekkerste was de korst op de bodem van de pot.

Opa maakte dit nog lekkerder, hij gebruikte karnemelk ipv melk!
 
Bovenaan