• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ray

SHTF Expert
De huurwoningen hier worden omgebouwd naar Nul Op de Meter woningen.

Als eerste zijn zes jaar geleden een paar blokken ergens in een klein dorp volgens deze methodiek aangepakt en de kinderziektes verholpen. De afgelopen drie jaar zijn daarna in mijn wijk hele blokken/straten volgens deze methode verbouwd, er schijnen nu in totaal reeds 6000 woningen om te zijn.

Tijdje terug was hier een enquête, als 70% van de huurders akkoord gingen, zou de verbouwing doorgaan. Nu ja, voordat ik mijn antwoord had opgestuurd, was die 70% al bereikt en had ik er niets meer over te zeggen.

Elk huis wordt volledig ingepakt/geïsoleerd. Nieuwe voor-, en achtergevels van een halve meter dik, kant en klaar af fabriek met driedubbel glas en hang en sluitwerk van de laatste generatie. Tot 75 cm in de grond wordt er geïsoleerd rondom en de kruipruimte wordt volgespoten. Dat gaat er op het dak nog een heel pakket en daar boven op een stuk of 24 (? exacte aantal/capaciteit ken ik nog niet) zonnepanelen.

Er komt een grote kast voor de deur, met daarin alle apparatuur. De boiler, warmtepomp en luchtverversing/warmte-terug-winning.

Ik heb hier in de wijk een paar mensen gesproken die een paar jaar geleden reeds 'omgebouwd' zijn en die zijn er blij mee, hebben het huis warm, klagen voornamelijk over de hoeveelheid douchewater en dat ze meer van de buren horen, omdat het door alle isolatie zo stil in huis geworden is.

Als prepper zie ik wel voordelen.

- Het huis wordt luchtdicht afgesloten, ipv de tochtige doos die het nu is. Handig qua verwarming, maar ook ongevallen van chemische of nucleaire aard. Dan moet ik alleen even de luchtverversing uitzetten.
- Inbreken wordt een stuk lastiger, hang- en sluitwerk verbetert en dankzij folie lagen op het driedubbele glas, kom je daar zelf met een hamer niet meer doorheen. Ook scheelt het geluid, zowel van buiten naar binnen als omgekeerd.
- Dankzij de goede isolatie, heb je nog maar heel weinig verwarming nodig. In geval van nutsstoringen, kan ik met een petroleumkacheltje het hele huis aangenaam houden, ipv slechts een klein kamertje een paar uur van de dag.
- Als in de toekomst accu's beter en goedkoper worden, kan deze er heel makkelijk bijgeplaatst worden en is de woning energie zelfvoorzienend.

Voor mensen/huurders die zoiets ook te wachten staat:


De kosten die je normaal aan je energieleverancier betaalde, ga je nu betalen als Energie Prestatie Vergoeding. Ze kijken daarbij naar de afgelopen drie jaar van je gebruik, het gemiddelde daarvan nemen ze als EPV, minus de netwerkkosten. Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...els-energieprestatievergoeding-epv-huurwoning

Nu betaal ik huur + energie + netwerkkosten, straks huur + EPV + netwerkkosten. Maandelijkse lasten blijven hetzelfde.

Zelf heb ik de laatste jaren enorm bezuinigd op m'n stookkosten door de CV alleen 's avonds een keertje op 16 graden te zetten, mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen drie jaar was bijzonder laag en dus mijn EPV ook, 49 euro.

Schuttingen en zonneschermen worden herplaatst na verbouwing, ik wilde dat echter graag zwart op wit krijgen en dat is gelukt. Mijn zonnescherm is nogal oud, maar ik wil niet graag zonder en nieuwe 'screens' zijn niet te betalen.

De woning gaat dus via de zonnepanelen de stroom opwekken voor de warmtepomp, boiler en luchtcirculatie, daarnaast is er minimaal 2800kWh over voor de rest (mijn apparaten). Gelukkig hoef ik mijzelf geen zorgen te maken over rendementen, opbrengsten en teruglevertarieven, dat zit contractueel vastgespijkerd tussen het bouwbedrijf en de woningbouw, met een kort aanhangsel van het huurcontract voor mij. Alleen het EPV kan stijgen middels een inflatie correctie en die bepaalt noch het bouwbedrijf noch de woningbouw, maar de overheid.

Wat ik niet aan stroom verbruik en netto terug lever, is wel ten bate van mijn rekening, maar aangezien de subsidie op terugleveren straks weer verleden tijd is zal dat tientjes werk zijn. Als ik meer verbruik dan 2800kWh (zonder warmtepomp/boiler/luchtverversing mee te tellen), moet ik uiteraard bij betalen.

Huidige gasstel/oven wordt vervangen door een inductie toestel, je krijgt er nog een pannensetje bij en 300 euro om na alle boor-, en breekwerkzaamheden weer een likje verf aan te brengen. Eerste twee maanden energie rekening betalen ze ook, ik vermoed om het huis goed droog te stoken en je te laten wennen aan de nieuwe manier van verwarmen.

Helaas doen ze die hele verbouwing terwijl de bewoners er in blijven zitten, dat is best vervelend. Herrie van boren, machines, bouwkranen, bouwvakkers en je zit zelfs een week of twee in de kou. Al met al duurt de ellende een maandje of twee.

Een ander (privacy) nadeel is wellicht dat middels een slimme meter en nog veel meer regeltechniek, het systeem constant gemonitord wordt op afstand. Omdat alle techniek buiten in een grote kast staat, heb je er zelf geen omkijken meer naar. Bij een storing hoef je zelf niet thuis te blijven om de deur open te doen voor de monteur.

Pffft, wat een lap tekst is het geworden, ik wilde alleen even een inkijkje geven in wat meer huurders de komende jaren kan gaan treffen. :)
 

Roel

Mankinds only hope
Geen gas meer...mmm, ik hou wel van gaskachels... maar als ze de toevoer afsluiten...
Wij gaan in dat geval echt over op volledig hout gestookt.
Ik snap het fijne er nog niet van, maar dat schijnt Co2 neutraal te zijn....:fluit:
En boompjes groeien hier genoeg in het bos....
 

Flos

SHTF Expert
En nu vraag ik mij nog steeds af waar het gezonds is in te wonen.
Een huis dat tot op de puntjes is geïsoleerd afgesloten en beveiligd.
Waar je een elektrische verluchting moet doen draaien om niet te stikken.
Of een woning met een oude kolenkachel
waar je oude kranten in de kieren van ramen en deuren moet stoppen.
Of je waaid uit jou bed.
 

Jannes

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
En nu vraag ik mij nog steeds af waar het gezonds is in te wonen.
Een huis dat tot op de puntjes is geïsoleerd afgesloten en beveiligd.
Waar je een elektrische verluchting moet doen draaien om niet te stikken.
Of een woning met een oude kolenkachel
waar je oude kranten in de kieren van ramen en deuren moet stoppen.
Of je waaid uit jou bed.
Mijn schoonouders zijn een paar jaar geleden van hun nieuwbouwwoning verhuisd naar een huis uit de jaren 50. Dit vanwege de ventilatie in het nieuwe huis. Ze werden er ziek van. In hun nieuwe (dus oude woning) is er niks meer aan de hand.
De nieuwbouwwoning was er eentje die helemaal geïsoleerd was en zou perfect moeten werken qua ventilatie. Helaas.
 

Erny

Last (wo)man standing
Ojee, verbouwing terwijl je in het huis moet blijven wonen. Dikke ellende.
Vervelend dat dat tegenwoordig normaliteit is, lekker geld besparen door de woningbouw en de bewoners zitten met de overlast. Grote aantasting van het woongenot, waar is de vergoeding daarvoor?
Misschien moet je maar een noodsheltertje in het bos bouwen voor als het je teveel wordt.
Of tentje achter in de tuin. ;)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Mijn schoonouders zijn een paar jaar geleden van hun nieuwbouwwoning verhuisd naar een huis uit de jaren 50. Dit vanwege de ventilatie in het nieuwe huis. Ze werden er ziek van. In hun nieuwe (dus oude woning) is er niks meer aan de hand.
De nieuwbouwwoning was er eentje die helemaal geïsoleerd was en zou perfect moeten werken qua ventilatie. Helaas.

Je raakt hier exact een goed punt wat je goed in de gaten moet houden. Niet alle oude woningen zijn geschikt voor complete isolatie.

Verder moet je kijken of het werk goed wordt uitgevoerd en of ze de juiste materialen gebruiken. Dat varieert per woning. Endoscopisch onderzoek, warmte foto's etc etc.

Daarnaast zul je je eigen ventilatie gedrag moeten aanpassen op de nieuwe situatie. Zeker als je voorheen weinig ventileerde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

martin

Mankinds only hope
Ik snap het fijne er nog niet van, maar dat schijnt Co2 neutraal te zijn....

Als een boom zou omvallen en vervolgens vergaat (na een jaartje of 15 a 30 rottingsproces) dan is de co2 uitstoot van dit proces exact gelijk aan de c02 uitstoot van het in brand steken van die boom.
En de c02 die je uitstoot is gelijk aan de opgenomen co2 van die boom tijdens zijn "leven" heeft omgezet aan zuurstof.

Dus ja, het in brand steken van onbehandeld hout is Co2 neutraal.
Vandaar dat een pelletkachel ook Co2 neutraal is.
 

Roel

Mankinds only hope
@martin, ik snap de achterliggende gedachte wel, mijn opmerking was dan ook wat cynisch bedoeld.
Want een boom van zeg, 75 jaar oud levert bij verbranding een bepaalde hoeveelheid Co2 op.
Door jonge boompjes te planten zorg je er wel voor dat er weer Co2 wordt opgeslagen, maar dat duurt dan 75 jaar voordat het weer neutraal is.
En pelletkachels zijn sowieso niet Co2 neutraal. In Canada zaagt men met enorme, diesel aangedreven, machines hele bossen plat.
Vervolgens worden er pellets van gemaakt, die moeten worden gedroogd en vervolgens gaat het in schepen die worden aangedreven door zeer vieze zware stookolie.
Tegen de tijd dat het spul hier is is de Co2 voetafdruk inmiddels wel gezet zou ik denken...;)
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
En al die bosbranden waar men jaarlijks mee te maken krijgt. Al dan niet aangestoken met kwaad opzet. Om bv. nieuwe landbouw zones te bekomen of nieuwe bouwgronden. Hoe veel Co2 stoten die uit. :off:
 

Ray

SHTF Expert
Qua luchtverversing maak ik me (nog) niet zoveel zorgen. Je hebt idd te maken met filters en de vraag hoe vaak die vervangen gaan worden door de woningbouw. Gelukkig kunnen de ramen gewoon open.

Al met al zal het wel even wennen zijn aan de nieuwe situatie straks. Niet geheel onbelangrijk is dat ik de komende jaren geen last heb van stijgende energiekosten en niet meer in de kou hoef te zitten. De laatste paar dagen wapperen de gordijnen hier constant door de wind, terwijl raam en ventilatiestrook dicht staan, vele kubieke meters gas per uur nodig om de 16 graden alleen al in de woonkamer te behouden.

Omdat ik in m'n eentje woon, is mijn energie verbruik aanzienlijk minder dan een compleet gezin, waar ze in de berekeningen van uit gaan. Die 2800kWh per jaar krijg ik nooit op, er zal een stuk minder gedoucht worden dan met een gezin en van mij hoeft ook het hele huis geen 20 graden te zijn. Die stapel zonnepanelen op het dak is voor mijn situatie echt overkill.
 

petroman

SHTF Expert
Nog afgezien van het feit dat de kachel zelf ook gemaakt moet worden, staal, transportkosten etc. etc.
Het is wel heel kort door de bocht om alleen maar naar de verbranding van iets te kijken.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Nog afgezien van het feit dat de kachel zelf ook gemaakt moet worden, staal, transportkosten etc. etc.
Het is wel heel kort door de bocht om alleen maar naar de verbranding van iets te kijken.

Mee eens, ik heb altijd geleerd dat een boom meer co2 opneemt dan uitstoot. Daarnaast als een boom er 25 jaar over zou doen om te rotten, dan hebben veel dieren en insecten er nog wat aan gehad.
 

Henk88

Diehard Prepper
Qua luchtverversing maak ik me (nog) niet zoveel zorgen. Je hebt idd te maken met filters en de vraag hoe vaak die vervangen gaan worden door de woningbouw. Gelukkig kunnen de ramen gewoon open.

Al met al zal het wel even wennen zijn aan de nieuwe situatie straks. Niet geheel onbelangrijk is dat ik de komende jaren geen last heb van stijgende energiekosten en niet meer in de kou hoef te zitten. De laatste paar dagen wapperen de gordijnen hier constant door de wind, terwijl raam en ventilatiestrook dicht staan, vele kubieke meters gas per uur nodig om de 16 graden alleen al in de woonkamer te behouden.

Omdat ik in m'n eentje woon, is mijn energie verbruik aanzienlijk minder dan een compleet gezin, waar ze in de berekeningen van uit gaan. Die 2800kWh per jaar krijg ik nooit op, er zal een stuk minder gedoucht worden dan met een gezin en van mij hoeft ook het hele huis geen 20 graden te zijn. Die stapel zonnepanelen op het dak is voor mijn situatie echt overkill.
Dat herken ik ja :D de woningbouw heeft hier ook recent zonnepanelen op het dak gezet. Ik heb in Februari in mijn eentje (oke het was ook wel lekker weer) 60 kWh teruggleverd :p
 

Flos

SHTF Expert
Dat herken ik ja :D de woningbouw heeft hier ook recent zonnepanelen op het dak gezet. Ik heb in Februari in mijn eentje (oke het was ook wel lekker weer) 60 kWh teruggleverd :p
Ik heb lever bij zomerse dagen die hoeveelheid kWh op anderhalve dag terug.
 

Lai

Prepper goeroe
@Ray dan heb je een betere woningbouwverhuurder dan de meeste. :thumbsup:
Hier hoef ik niet met dit plan aan te komen. Ze bouwen de nieuwe co2 neutrale woning nog niet eens met 50 dikke muren of 3 lagen glas. Aantal zonnepanelen houd met 12 per woning op, huur vliegt omhoog en inductie/elektrische kookplaat met passende pannen moet je zelf aan schaffen.

Ook ik vraag mij af wat gezonder is. Ik ben in goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen geweest waar ik sterk aan de ventilatie twijfelde, ik kreeg haast geen lucht ondanks de centrale ventilatiesysteem die vol op werkte.

Niet meer kunnen horen wat er buiten gebeurt zou ik niet blij mee zijn. Ik ben niet nieuwsgierig, maar wil graag alles weten :fluit: Zeker als er wat om huis spookt wat er niks te zoeken heeft.
 

Ray

SHTF Expert
@Lai De woningbouw is dan ook een hele grote en deze huizen waren sowieso aan de beurt om eens opgeknapt te worden. Dat kost sowieso al een bom duiten en door er NOM woningen van te maken pakken ze waarschijnlijk nog wat subsidie mee.

Ventilatiesysteem wordt idd even afwachten wat het wordt. Gelukkig zijn ze nu wel een paar decennia verder met ervaring op dit gebied, de eerste systemen waren idd hopeloos en kon er vaak zelfs geen raam open.

Stiller vind ik wel plezierig. 's Nachts de rondweg niet meer horen, geen herrie meer van de diverse festivals/voetbalwedstrijden, brommers e.d. Ben wel benieuwd hoeveel meer de geluiden van de buren gaan opvallen, want die muurtjes blijven dun.
 
Bovenaan