• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Omdat je wellicht niets te verbergen hebt,... Maar ze niet alles hoeven te weten!

JamHard

Prepper goeroe
De laatste tijd wordt er steeds meer gesloopt aan het fundament van onze privacy en daarbij horende security met "de strijd tegen terrorisme", met als gevolg dat de ene na de andere draconische wet en regelgeving door de strot word geduwd.
Hoewel e.e.a. voor mij lang geleden is en weer opgerakeld dient te worden tracht ik hier toch wat wegwijs te bieden, zodat er een begin gemaakt kan worden met jezelf in bescherming te nemen.


In de ideale wereld, waarin we goed in de financiën/middelen zitten zouden we zelf ons systeem kunnen (laten) bouwen naar onze wensen die in de volgende opties voorzien om je online privacy en security zo goed mogelijk te waarborgen.

Beginnend bij het kiezen van vrije hardware... Ofwel, hardware die niet afhankelijk is van "propriëtary" (patenthoudende) drivers, zodat we deze laag (die voorheen BIOS genoemd werd en is vervangen door (U)EFI) kunnen voorzien van Libreboot. Waardoor we in de beginlaag al gelijk "eigen" controle hebben over de componenten. Eenmaal gebouwd, dient deze computer voorzien te worden van Software om de boel aan te sturen en dus te laten doen wat JIJ wil... Door dat te bereiken dien je ook hier weer verzekerd te zijn van het gegeven dat deze OS je die vrijheid bied en dus automatisch uitkomt bij FLOSS, omdat je zoals reeds hierboven omschreven toegang hebt tot de broncode.

Nu zou je zeggen door alleen daarop te focussen voldoening te kunnen behalen door je te beperken op OSS,... maar dit dekt de lading niet bepaald.
  • OSS = Open Source Software
  • FLOSS = Free/Libre Open Source Software
Deze laatste respecteert ten aller tijden je vrijheid, vandaar ook dat Free en Libre samen benoemd worden om verwarring met "Free" als in gratis te voorkomen.

Door dit gegeven is je privacy dan ook al gelijk 'n stuk beter gewaarborgd, maar dit houdt niet in dat je nu lekker onderuit kunt zitten, want we zijn nog niet klaar.
Naast privacy dienen we ook te kijken naar security...
Vandaar de keuze voor QubesOS als vaste installatie. Deze maakt gebruik van virtualisatie techniek, die ervoor zorgt dat elke applicatie die word aangesproken in een virtuele omgeven (zandbak) terecht komt, waardoor de kans dat een kwaadwillende d.m.v. bv. een exploit uit de applicatie kan breken en toegang kan krijgen tot je hoofdsysteem.

Soortgelijke technieken gaan ook op voor CopperheadOS voor de smartphone.

De nadelen van bovenstaande oplossingen zijn dat je redelijk goed in de financiën dient te zitten, want de benodigde hardware om volledig vrije software te kunnen draaien heeft een behoorlijk prijskaartje.
4 a 5 duizend euro voor een moederbord met processor en geheugen, want ook het geheugen moet je al snel over minstens 6-8 GB beschikken om fatsoenlijk te kunnen werken met virtualisatie,... dit is nog zonder gamen in beschouwing te nemen.
Zo ook voor de smartphone, al zijn de kosten daar iets minder voor, omdat je daar niet echt de keuze hebt om dit op te bouwen van volledig vrije hardware en dus al gelijk een compromis dient te maken om die te blijven gebruiken en CopperheadOS ook nog maar voor 'n paar modellen beschikbaar is.

Op naar de realistische wereld...
Hoewel we niet alles op alles kunnen zetten,... althans, niet in een keer. Kunnen we al wel een goede start maken door onszelf te bewapenen.

Voor de basis taken maak ik hier gebruik van een computer die 5 jaar oud is en een laptop van inmiddels 10 jaar oud. Hoewel ik deze niet van de hardware laag af kan voorzien van FLOSS, kan ik dat wel op voor...

Het aansturingssysteem (Operating System = OS)...
Hierbij is mijn keuze uitgegaan naar Debian GNU/Linux, daar deze zich hard inzet voor FLOSS, maar wel rekening houd met mensen die niet in een "ideale wereld" leven en dus wat patenthoudende drivers (blobs) in de kernel toe laat, zodat in je in ieder geval je hardware kan gebruiken en pakketbronnen kunnen worden ingeschakeld voor als je voor bepaalde zaken ondersteunende (contrib) en/of niet vrije (non-free) software nodig zou hebben om bv. mp3 te beluisteren of 'n DVD te kunnen bekijken,... iets dat met enkel vrije software niet mogelijk is,... DVD's zijn vrijwel altijd voorzien van DRM.
  • Dat mp3 een "standaard" is, wil nog niet zeggen dat dit vrij is. Om mp3 af te kunnen spelen heb je codec's nodig die de patenthoudende code uitvoeren om deze "standaard" te kunnen beluisteren. Deze zou je al kunnen vermijden door je muziek en filmpjes om te zetten naar ogg, dit is ook een standaard,... maar dan wel vrij!
  • DRM = Digital Restriction Management,... echter propageren de bedrijven dit als Digital "Rights" Management, maar dit heeft helemaal niets met rechten te maken,... enkel dan voor de bedrijven die dit aanvoerden.
De web-browser...
Als je gaat surfen op het web, dan gebruik je een browser en deze browser geeft een heleboel informatie over je vrij,... (meta-)data,
Op basis van die (meta-)data kan er een vingerafdruk van je gemaakt worden, waarop ze je kunnen volgen over web.
Om je hier tegen te wapenen zou je bv. gebruik kunnen maken van de tor-bundel, dit is een aangepaste Firefox-browser met tor-geïntegreerd.
  • Tor zorgt voor de anonimiteitslaag en de aangepaste instellingen zorgen ervoor dat je op zoveel mogelijk op andere tor-browsers lijkt.
Ik noem dit specifiek, omdat de betreffende instellingen niet het hoogst te behalen zijn, maar ervoor zorgt dat iedere tor-gebruiker er het zelfde uitziet, omdat tor al extra aandacht oproept.

Mocht je geen tor kunnen/willen gebruiken, dan kun je gebruik maken van bv. een goede VPN dienst. (kies er wel een die je er geen log files op nahoud)
Zelf gebruik ik tijdens sessies zonder tor een "gewone" Firefox browser, echter wel een die alsnog behoorlijk aangepast is om een zo klein mogelijke vingerafdruk achter te laten.
Buiten de nodige aanpassingen in de "about:config" pagina, heb ik er dan ook nog de add-ons https-everywhere en no-script bij draaien.

De instellingen van no-script heb ik overgenomen uit de tor-browser en hieronder de zaken die ik aangepast heb in de "about:config" pagina om de betreffende score te verkrijgen.
  • browser.cache.offline.enable = false
  • browser.safebrowsing.malware.enabled = false
  • browser.send_pings = false
  • browser.sessionstore.max_tabs_undo = 0
  • dom.battery.enabled = false
  • dom.event.clipboardevents.enabled = false
  • geo.enabled = false
  • media.peerconnection.enabled = false
  • media.peerconnection.turn.disable = true
  • media.peerconnection.use_document_iceservers = false
  • media.peerconnection.video.enabled = false
  • media.peerconnection.identity.timeout = 1
  • privacy.trackingprotection.enabled = true
  • network.cookie.cookieBehavior = 1
  • network.cookie.lifetimePolicy = 2
  • webgl.disabled = true
Onderstaande string invoegen:
  • general.useragent.override
    • Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:45.0) Gecko/20100101 Firefox/45.0
Om te bekijken hoeveel je browser van jezelf prijsgeeft, kun je op de pagina van Panopticlick van het EFF de test uitvoeren.
  • Alles uit:
beveiliging uit.png
  • Alles aan:
beveiliging aan.png

Zoals te zien op de afbeelding waar ik geen beveiliging voer, is mijn browser uniek onder de ruim 195 duizend geteste browsers en met de beveiliging aan komt de vingerafdruk van mijn browser zo'n 2844 keer voor in die betreffende data-set

Kijkend naar het aantal internetgebruikers wereldwijd was dit in bv 2015 3,2 miljard.
Als we dit doortrekken op het totaal aantal gebruikers dan zouden we kunnen stellen dat de vingerafdruk van mijn browser in onaangepaste vorm zo'n 16.355 keer voor komt
Met de aangepaste versie is dit echter zo'n 46.518.389

Email...
Hoewel ik zelf vrijwel geen email gebruik, kun je je hier ook nog redelijk bewapenen door gebruik te maken van encryptie door bv GnuPG

Hiermee creëer je een set, waarvan een publiek (slot) en een privé (sleutel), door het slot van je correspondent aan je te verzenden email toe te voegen is hij/zij de enige die dat slot kan openen, omdat die de sleutel in "handen" heeft. Andersom voegt iemand jouw publiek slot toe aan de te versturen email, waardoor jij de enige bent die dit slot kan openen.
Door vervolgens ook nog gebruik te maken van een betrouwbare provider, kun je dit redelijk afgeschermd houden voor de grote graaiers als BIG-DATA bedrijven (Amazon, Apple, Google, Facebook, Microsoft, Yahoo e.d.) en Inlichtingendiensten.
Deze volgorde (buiten de opsomming van bedrijven die in alfabetische volgorde staan) is bewust zodanig gehanteerd, daar de inlichtingendiensten maar een fractie aan data in bezit hebben t.o.v. de private bedrijven. Hoewel de inlichtingendiensten wel toegang kunnen bemachtigen tot die data van de private bedrijven, zijn zij echter wel "enigszins" gehinderd door wetgeving (voor zover zij zich hieraan houden).

Wat je vrijwel direct al zoveel mogelijk kunt gaan inperken is de data die private bedrijven tot hun beschikking krijgen, daar de meest verkregen data door mensen ZELF word aangeleverd. Dat zijn dan al twee vliegen in een klap!

Berichten versturen...
Velen, waaronder ikzelf maken gebruik van bericht-diensten, echter is het in deze kiezen tussen kwaden en ontkom je er niet aan om compromissen te maken.
De meeste mensen zullen gebruik maken van Whatsapp, maar om dat ik persoonlijk Facebook niet verder vertrouw dan dat ik het zie, verkies ik om hier zo min mogelijk gebruik van te maken. Een tegenhanger van Whatsapp is Telegram, die weliswaar een afwijkend encryptie protocol hanteert voor de reguliere chat tussen mensen, maar deze wel de mogelijkheid geeft om een sterke end-2-end encryptie te voeren tussen twee individuen. Verder gebruik ik Signal nog om daar waar nodig zowel Whatsapp en Telegram het hoofd te bieden.
Waarom drie diensten? zul je je afvragen... Om de dood eenvoudige reden dat ondanks iets end-2-end versleuteld zal zijn, er alsnog meta-data over blijft om te analyseren en ik die dan liever zoveel mogelijk verspreidt.

Nu zal van die drie diensten waarschijnlijk Signal het meest veilig zijn, waarna Whatsapp en Telegram komen, maar over alle drie valt er wat te zeggen.
  • Whatsapp deelt namelijk zijn gegevens met Facebook,... JA, zelfs na de vinkjes op de juiste plaatsen. Daarbij is Whatsapp gesloten software, dus valt die in mijn optiek dan ook af.
  • Signal, hoewel geen info achterblijft of in ieder geval niet langer dan nodig om een bericht af te leveren houdt dus geen meta-data bij,... MAAR, ze vereisen wel Google frameworks en die zou dan wel toegang hebben tot de meta-data.
  • Telegram heeft naar zeggen de zwakste encryptie (voor reguliere chat), maar dit tot op heden nog niet onomstotelijk bewezen. Ook deze zal naar alle waarschijnlijkheid meta-data bij houden, maar is in de verste verte te vergelijken met de grote spelers in het veld.
Wat overblijft is dus dat ik e.e.a. met elkaar afweeg om tot een zo goed mogelijk besluit te komen wat ik waarover communiceer.
Reguliere chat zal ik trachten over Telegram te voeren.
Meer discutabele zaken zal ik communiceren over Signal of SecretChat van Telegram, e.e.a. ook afhankelijk van wat mijn gesprekspartner ter beschikking heeft.

Bellen doe ik over het algemeen op de gangbare manier, maar bij discutabele zaken tracht ik dit via face2face te doen en indien niet mogelijk staat de optie van Signal open.

Voor de zaken die ik in geen enkel opzicht over de lijn wil communiceren zal ik dit face2face doen.

Uiteraard is er ook nog het langer bekende gebruik van IM (Instant Messaging), die ook met wat aanpassingen versleuteld kan plaatsvinden met bv. OTR (Off The Reccord), via het programma pidgin bv., maar zoals de benaming al doet vermoeden zit hier een keerzijde aan,... dit werkt enkel in real-time. Ergo, je dient beiden tegelijk online te zijn, wat weer andere implicaties met zich mee brengt.
Je zal dit vooraf moeten afspreken, indien je dit d.m.v. een bericht doet, is er een verband te leggen en tijdens een OTR gesprek zijn beiden ook aan elkaar te koppelen m.b.v. meta-data en data-koppeling.

Denk ook aan:
  • Zaken waar je 2-factor authenticatie kan toepassen, waardoor het een stuk lastiger word toegang te krijgen voor ongenode gasten, omdat je bv. een app op je smartphone draait, waardoor je smartphone nu tevens een hardware sleutel is geworden. Kies er bij voorkeur een die zowel op smartphone als desktop kan draaien en afgeschermd kan worden met ook weer een beveiliging, te denken aan wachtwoord/pincode. In de app geef je aan welke apparaten gemachtigd zijn, dus er is ook niet "zomaar" een apparaat toe te voegen.
  • Verschillende wachtwoorden, al dan niet opgeslagen in een wachtwoord manager,... hoewel zo'n manager in mijn optiek ook weer zwakke schakel is, omdat je al je verschillende wachtwoorden gaat toevertrouwen aan een programma die dit afschermt met 1 wachtwoord, tenzij je hiervoor ook 2-factor authenticatie voor toe kunt passen.
In bovenstaande lopen toepassingen voor desktop en smartphone echter door elkaar, maar dit is buiten de aansturing dan ook voor beiden toepasbaar.

Voor onderweg...
Gebruik ik Tails van het Tor Project
Dit is een Live aansturingssysteem gebaseerd op Debian GNU/Linux dat zich volledig in het werkgeheugen laadt van de betreffende computer en is o.a. vanaf DVD en USB op te starten met tevens de mogelijkheid om een "persistence" volume (als extra USB indien gekozen voor de DVD, of als extra partitie op dezelfde USB) te benutten, zodat je bv. instellingen en eventueel wat documenten mee kan nemen voor onderweg, daar dit volume tevens beveiligd is, zal dit niet zo snel inzichtelijk zijn voor ongenode gasten.

Bij deze wil ik dan nog duidelijk stellen dat ik zeker niet alle kennis in pacht heb en zie dan ook graag dat de aangedragen methodes waar nodig beargumenteerd en aangevuld gaan worden. Hetgeen hier uiteengezet is om een start te maken een ieder te helpen zich tegen het gegraai te bewapenen.
 

JamHard

Prepper goeroe
De kern van het verhaal begrijp ik... maar in detail ben ik helemaal verdwaald. En dat komt gewoon omdat ik geheel niet weet wat sommige termen inhouden en betekenen.
Dat je de kern van het verhaal begrijpt is al een gewin en een pluspunt:thumbsup:
Dat je verdwaald bent door toegepaste termen kan ik me voorstellen en deze vragen kunnen dan ook aangegeven worden, waarop deze toegelicht kunnen worden, waardoor jij, maar ook eventueel andere die mee krijgen om e.e.a. inzichtelijker te makken.
Hoewel ik naar mijns inzien m'n best heb gedaan om dit zo duidelijk mogelijk en behapbaar te houden, ben ik me ervan bewust dat ik dit niet volledig in "Jip en Janneke taal" heb kunnen neerzetten, omdat ik alleen daar al waarschijnlijk een geheel topic mee kan vullen, maar om dan zo'n lap tekst in een keer te moeten verwerken is het alles behalve behapbaar meer en zou de kern niet meer over komen.

Dus,... deel je vragen en wellicht dat ik of iemands anders je hier een antwoord op kan geven om je verder op weg te helpen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Tot mijn eigen verrassing vond ik het allemaal erg goed te behappen en begrijpbaar. :)
Goed geschreven @JamHard Het Jip en Janneke gehalte was voor mij hoog genoeg.

En die aanpassingen in de about-config zou ik dus ook gewoon kunnen uitvoeren zonder dat het andere gevolgen heeft?
 

JamHard

Prepper goeroe
Tot mijn eigen verrassing vond ik het allemaal erg goed te behappen en begrijpbaar. :)
Goed geschreven @JamHard Het Jip en Janneke gehalte was voor mij hoog genoeg.
:thnx:
En die aanpassingen in de about-config zou ik dus ook gewoon kunnen uitvoeren zonder dat het andere gevolgen heeft?
De veranderingen die ik daar heb neer gezet zouden zonder problemen te veroorzaken over genomen kunnen worden, daar deze voornamelijk ervoor zorg dragen dat er zo min mogelijk informatie uit je browser lekt, waaronder bv. je ip adres. Tevens staan daar aanpassingen bij die er zorg voor dragen dat je minder goed te volgen bent, omdat dit het moeilijker maakt je te volgen door de betreffende achtergelaten cookies. Verder staan daar ook nog instellingen bij voor bv. accu gebruik (indien van toepassing), waaraan ze zouden kunnen zien dat je bv. van een mobiel apparaat gebruik maakt. Zo ook nog wat instellingen om je cache te beperken, waardoor het lastiger is om een spoor te reconstrueren.

Uiteraard blijf ik bij de aanbeveling om hier de bijgenoemde add-ons in Firefox te installeren (https everywhere en no-script), waarvan je in principe al goed uit de voeten kunt met de standaard instellingen van beiden add-ons. Dus deze zijn als het ware al 'n soort van plug&play.

Met name die no-script is een geweldige toevoeging voor je privacy, omdat deze heel veel java-scripts blokkeerd zodat je verdomd lastig te volgen bent op het web, want bij heel veel tracking-methoden wordt gebruik gemaakt van die scripts, tevens kunnen er ook nog wat kwaadaardige bij zitten die meer van plan zijn dan je alleen te tracken.
Verder is deze add-on ook nog aan te passen met whitelisten, mocht je op sites komen die je vertrouwd, maar door de blokkeringen de site niet prettig meer werkt.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Qua keuze voor IM zou ik kiezen voor BBM van BlackBerry (ja ze bestaan nog steeds). Nadeel is, vrijwel niemand gebruikt het. Helaas maken ze geen app voor Windows mobile 10. Voor een normale werkbare Linux distributie zou ik kiezen voor CentOS (debian is een beetje een vreemde eend in Linux land maar dat kan ook een pre zijn natuurlijk). Maar je hebt veel meer beveiligde distributies.

Verder top verhaal!
 

JamHard

Prepper goeroe
Qua keuze voor IM zou ik kiezen voor BBM van BlackBerry (ja ze bestaan nog steeds). Nadeel is, vrijwel niemand gebruikt het. Helaas maken ze geen app voor Windows mobile 10. Voor een normale werkbare Linux distributie zou ik kiezen voor CentOS (debian is een beetje een vreemde eend in Linux land maar dat kan ook een pre zijn natuurlijk). Maar je hebt veel meer beveiligde distributies.

Verder top verhaal!
Thanx!

De reden dat ik geen BBM heb vernoemt is, omdat zoals je zelf ook al aangeeft niet veel gebruikt wordt en niet cross-platform in te zetten is... De drie die ik aanvoerde zijn dat wel al dan niet met een native app, maar in het ergste geval d.m.v. een browser.

Qua keuze voor distributie is en blijft dit heel persoonlijk. Voor mij geeft de doorslag dat ze zoals gezegd FLOSS hoog hebben staan, maar dus wel kijken naar de haalbaarheid voor gebruikers.
Uiteraard zijn er dan ook veel meer beveiligde distro's, maar als ik die alhier ook nog moest gaan bespreken blijft het vrees ik niet bij een topic, maar kan ik denk ik een compleet nieuw forum op gaan tuigen om dat allemaal te gaan bespreken.
E.e.a. is dan ook als uitgangspunt genomen om op verder te onderzoeken voor degene die daar wat voor voelen, tevens om aan te tonen dat er alternatieven zijn die je vrijheid en privacy wel respecteren...

Er ligt een hele grote wereld achter die vensters;)
 

markske

Diehard Prepper
Qua keuze voor IM zou ik kiezen voor BBM van BlackBerry (ja ze bestaan nog steeds). Nadeel is, vrijwel niemand gebruikt het. Helaas maken ze geen app voor Windows mobile 10. Voor een normale werkbare Linux distributie zou ik kiezen voor CentOS (debian is een beetje een vreemde eend in Linux land maar dat kan ook een pre zijn natuurlijk). Maar je hebt veel meer beveiligde distributies.

Verder top verhaal!
Ik gebruik BBM, maar zoals je zegt, niemand heeft dat: :)
 

JamHard

Prepper goeroe
Ik kan er niks mee... Ik doe maar gewoon eten verbouwen en dat is genoeg... Indien niet.. jammer dan....
Dat je er niets mee kan en gewoon je ding doet door in het geval je geen of zo weinig mogelijk gebruik maakt van dergelijke technologieën is je goed recht en is op diens beurt ook weer respectabel.

Echter zijn er een heleboel mensen die wel gebruik maken van dergelijke technologieën in hun alledaagse bestaan en met dat doel voor ogen is dit topic dan ook opgezet om die mensen op weg te helpen om de vrijheden en privacy te behouden, omdat dit niet alleen van essentieel belang is voor de individu, maar ook voor het behoud van de democratie die we allen zo hoog hebben staan.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
@JamHard BBM is er voor Android, iOS, oudere Windows phone en natuurlijk BlackBerry. Dus het valt best mee ;) http://www.bbm.com/en.html

Het grote probleem is dat veel jongeren van tegenwoordig zoiets hebben van "nou en?", zelfs jonge gasten met een goede opleiding. En dan willen ze de discussie aan gaan. En eerlijk gezegd, ik heb daar niet zoveel zin meer in om die discussie te voeren. Dan zeg ik ook, "ze hoeven niet alles te weten"....
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@JamHard BBM is er voor Android, iOS, oudere Windows phone en natuurlijk BlackBerry. Dus het valt best mee ;) http://www.bbm.com/en.html

Het grote probleem is dat veel jongeren van tegenwoordig zoiets hebben van "nou en?", zelfs jonge gasten met een goede opleiding. En dan willen ze de discussie aan gaan. En eerlijk gezegd, ik heb daar niet zoveel zin meer in om die discussie te voeren. Dan zeg ik ook, "ze hoeven niet alles te weten"....

Door te impliceren dat ze wat 'missen' trigger je ze wellicht wel sneller.
 

JamHard

Prepper goeroe
@JamHard BBM is er voor Android, iOS, oudere Windows phone en natuurlijk BlackBerry. Dus het valt best mee ;) http://www.bbm.com/en.html
Voor de mobiele apparaten idd cross-platform goed vertegenwoordigd,... maar miste daarin de mogelijkheid om op de desktop/laptop te gebruiken, daar ik bv. voor mijzelf een afweging maak tussen wat ik op de desktop/laptop of op de smartphone communiceer. De smartphone is in veel omstandigheden de zwakke schakkel, dus vandaar die overweging.
Het grote probleem is dat veel jongeren van tegenwoordig zoiets hebben van "nou en?", zelfs jonge gasten met een goede opleiding. En dan willen ze de discussie aan gaan. En eerlijk gezegd, ik heb daar niet zoveel zin meer in om die discussie te voeren. Dan zeg ik ook, "ze hoeven niet alles te weten"....
Helaas maar al te vaak voorkomend inderdaad dat zelfs jongeren met een gedegen opleiding hier zo laconiek mee omgaan, maar dat neemt niet weg dat ik me daar maar bij neer leg en wil de mogelijkheden dan ook graag aangrijpen om de mensen die er wel behoefte aan hebben op weg te helpen.
Zodra niemand er meer de zin voor op kan brengen is de zaak per definitie verloren.
 

Ray

SHTF Expert
Ik weet het niet, ze zijn nogal overtuigd van hun eigen gelijk. Verder, tja, als ze niet geïnteresseerd zijn dan houdt het snel op, daar ga ik geen energie of moeite in steken.

Zoon van een kameraad van mij had ik een keer goed te pakken. Die geloofde ook niets en toen heb ik zijn IMEI opgeschreven toen ie op de plee zat en kon ik zijn GPS locaties keurig op de PC zien. Dan een keertje bellen of ie even een pakje vloei kan meenemen als 'ie toch in de super is. De tweede keer vroeg ik hem waarom het vandaag geen schooldag was en moest 'ie z'n pa de groeten van me doen. Tja, paar minuten later belde 'ie zelf op, hoe ik dat allemaal wist. :lol:Toen mocht 'ie zijn eigen anti-diefstal accountje uiteraard overnemen, was die meteen ook geconfigureerd en sinds doet 'ie dat zelf met al z'n phones. :)
 

JamHard

Prepper goeroe
Er is een artikel verschenen met een aangeplakte discussie die mooi in lijn ligt met dit topic.

"Privacy gaat niet over iets verbergen, maar over vrijheid"
Had die discussie inderdaad al voorbij zien komen, maar had helaas geen tijd om hier gelijk verder mee te gaan.
Hele handige site idd,... heb die site dan ook gebruikt om m'n instellingenlijst mee bij te werken (had helaas al 'n heleboel van andere sites bij elkaar geharkt, voordat ik daar terecht kwam). Anyhoe,... :thumbsup:
Overigens wordt het woord Privacy nergens in de Grondwet genoemd.
Enige wat er op lijkt is de term: Eerbiediging van de levenssfeer.
E.e.a. licht ietwat genuanceerder en heb daarom maar even de Nederlandse grondwet erbij gehaald (wel te verstaan, hoofdstuk.1 art.10) en de definitie van privacy...
  1. Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.
  2. De wet stelt regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met het vastleggen en verstrekken van persoonsgegevens.
  3. De wet stelt regels inzake de aanspraken van personen op kennisneming van over hen vastgelegde gegevens en van het gebruik dat daarvan wordt gemaakt, alsmede op verbetering van zodanige gegevens.
Met de betreffende toelichting...
  • In dit artikel staat dat iedereen het recht heeft om in de beslotenheid van zijn persoonlijke levenssfeer met rust te worden gelaten en om bijvoorbeeld niet te worden afgeluisterd.

    De persoonlijke levenssfeer omvat onder meer:
    • het huis
    • de briefwisseling
    • de communicatie via telefoon en andere communicatiemiddelen
    • het recht om niet te worden bespied of afgeluisterd
    • het recht op zorgvuldige behandeling van persoonlijke gegevens
    • het recht op eerbiediging van het innerlijk leven
    • het recht op eerbiediging van de lichamelijke integriteit
    De wet kan in bepaalde gevallen dit recht beperken, bijvoorbeeld bij de opsporing van misdaden. Ook maakt de wetgever regels voor het gebruik van privacygevoelige gegevens.
Bronnen...
Leuke nieuwe ontwikkeling omtrent Signal!
Uit de code van de nieuwste bètaversie die op GitHub is verschenen blijkt nu dat Signal ook zonder Google Play Services kan werken
Tevens kwam ik nog 'n interessant artikel/handleiding (engels) tegen om 'n smartphone te "anonimiseren",... uiteraard binnen bepaalde grenzen waar je zelf helemaal geen grip op hebt.
 
Bovenaan